Mieleenpainuvin museokäyntisi?
Kommentit (366)
Vierailija kirjoitti:
N. 15 vuotta sitten kävimme kaverini kanssa Liettuan Vilnassa KGB-museossa. Kokemus oli karmea siinä mielessä että museo oli toiminut ennen Liettuan itsenäistymistä monien ihmisten kidutus-ja murhapaikkana. Oli äärettömän pieniä sellejä, joissa ihminen ei voinut mennä edes makuulle, tiloja joissa oli murhattu ihmisiä hiekkalattialle ja näkyvissä silputtuja asiakirjoja säkeissä. Kaikki asiakirjat yritettiin tuhota kun Neuvostoliitto hajosi, mutta osa säilyi.
Olen paraikaa Latviassa. Tänään pääsin tutustumaan KGB:n vanhaqn päämajaan, pienine selleineen ja teloituskammioineen. Osoittaa havainnollisesti ryzz si jen julmuden pieniä kansoja kohtaan, rycza ei tahdo muuta kuin tap P aa, tu HO ta, Ali S TAA, or JUUt taa, kid UTT AA.
https://www.bezrindas.lv/en/exhibition-history-of-kgb-operations-in-lat…
https://en.wikipedia.org/wiki/Corner_House_(Riga)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Pieta, Vatikaani. Sen yksityiskohdat laittoivat kyyneleet virtaamaan. -Louvre, Samorrachen Nike, vaikuttava.
-Auschwitz. Tarviiko perustella?
British Natural History museum, hieno.Auschwitz, kyllä varmaan moni haluaa perustelut. Minua Auchwitz-Birkenaun keskitysleirimuseo lähinnä järkytti, enpä menisi uudestaan, vaikka joku maksaisi. 3 tuntia kestää turistikierros, jota en suosittele kenellekään. Museohan on aikoinaan perustettu, ettei vastaavaa enää ikinä ihmiskunnan historiassa tapahtuisi, siis pelotteeksi. Huonolla tavalla tietysti jäi mieleen, mutta yleensäkin ihmisenä olen sellainen, että haluan mieluummin muistella niitä hyviä kokemuksia kuin huonoja.
Joo, Auschwitz oli järkyttävä osoitus ihmisen pahuudesta. Mutta kannatti käydä, ehdottomasti.
Fabergén näyttely Tukholmassa 1997. Olin nuori juuri 18 vuotta täyttänyt ja halunnut jo vuosia nähdä Fabergén munia ja upeita esineitä. Matkustin yksin ja olin vajaat pari viikkoa Tukholmassa kiertäen museoita, nähtävyyksiä ja baareja.
Moesgaard Musem Aarhusissa ja siellä kiinalaisten terrakotta-armeijan erikoisnäyttely 2015. Tämä oli pakko nähdä. Upea näyttely, eikä voinut kuin ihmetellä, että niitä on tehty kokonainen valtava liki 8000 sotilaan armeija plus satoja hevosia ja haudattu keisarin hautaa vartioimaan. Samalla tietenkin käytiin taas tervehtimässä maailmankuulua Tollundin miestä. Häntä olen käynyt katsomassa useamminkin. Kiehtova suoruumis. Kuin nukkuisi rauhassa.
Berliini ja Neues Museum, siellä egyptiläinen museo ja erityisesti Nefertiti. Se on henkeäsalpaavan kaunis. Kauneus on saapunut on kyllä kuvaava nimi, jos hän on ollut lähelläkään tuon rintakuvan näköä. Kuvat eivät tee oikeutta rintakuvalle. Se on nähtävä. Tää tais olla 2020.
En ole suuri taiteen ymmärtäjä. Siis opiskelin ihan jotain hajakursseja taidehistoriaa, mutta teoria/tietopohja on tosi ohut, vedän ihan vaan fiiliksellä.
Repin, Picasso, Wardi, Schjerbeck, Gallen-Kallela.
Superklisee Edelfelt oli hieno - kävin pari kertaa. Louvressa ruuhka-aikaan, olisin halunnut olla kauemmin. Tukholma, Dami, Lontoo.
Goghin auringonkukka yksi versio on kotini seinällä, kuten myös Wardi. Siis ihan nolot kopiot kehyksissä - usein ostan auringonkukkia keittiön pöydälle. Vaimo pitää myös.
H.r.Gigerin juliste on myös makuuhuoneessa - hieno taiteilija. Alien, DeeKoon Penislandscape ja upeaa taidetta myös populaaripuolella.
Ehkä mieleenpainuvin museokäynti oli Itä-berliinissä 14 v. - siis DDR. En muista, mikä museo, mutta sos.realismia. Samoin havanassa oli Kuuban propagandataidetta, ostin paljon julisteita+muuta krääsää. Vallankumouksen taidettakin on seinällä - ihan loistavia. Eniten pidän ex-tyttöystävän taulusta, se on rakas.
Auschwitz. Olen käynyt siellä joitain kertoja 2000-luvulla.
Yksi tietty keskitysleirimuseo. Voin suositella kaikille näkemään paikka ainakin kerran elämässä.
Vainojen museo Jerusalemissa. Veti hiljaiseksi.
Madame Tussauds Amsterdam ja Lontoo, 2000 l alku, historiaa ja viihdettä yhtäaikaa.
Design-museossa Kustaa Saksin näyttely. En ole koskaan nähnyt tuollaista taidetta. Idearikas ja teknisesti taitava.
Myös Markus Copperin työteliäisyys vaikutti. Copper on toki aivan oma kategoria.
Vanha kirkkotaide (jota ei Suomessa juuri ole) voi olla tosi kaunista, vaikkei olisi uskovainenkaan.
Pyhä Yrjö veistos Tukholman stora kyrkanissa.
London dungeon tms ysärillä. Näyttelijät oli jotain uutta mulle ja jäi mieleen
Unkarissa museo jonka nimeä en nyt muista. Kun kulki käytävää pitkin takaa kuuluivat SS sotilaiden saappaiden marssiäänet, sitten oli kuvattuna maireasti hymyilevä tohtori Mengele ym. hirveyksiä
Vierailija kirjoitti:
Vanha kirkkotaide (jota ei Suomessa juuri ole) voi olla tosi kaunista, vaikkei olisi uskovainenkaan.
On Suomessakin. Kävin Porvoon tuomiokirkossa samalla kun kävin museoissa kesällä 2022. Olihan muuten vaikuttava historiallinen kirkko, täytyy sanoa. Ei se mikään museo ole, käytössä oleva kirkko.
Mieleen painuvin museokäynti oli Romaniassa historiallisessa museossa.
Olin järkettynyt, ettei Ceaușescun orpo Lapsista tai muusta hänen diktatuuriin aiheuttamista kärsimyksestä ollut mitään mainintaa.
Herra vaimoineen esiteltiin kyllä sekä sen kommunistinen ajattelutapa ja velanmaksu ohjelma.
Arkkitehtoonisesti vaikuttaviin on ollut Emetiitas ja Vatikaani. Taiteellisesti mieleen painuvin ehkä Amos Rexin ensimmäinen näyttely. Siellä olisin voinut olla tunteja. Retretin Tommi Toijan näyttely oli myös mahtava.
Retretille olisi pitänyt ottaa osaksi kansallisgallerian toimintaa. Taidemuseona ainutlaatuinen paikka.
Hyrynsalmen Kaunislehdon talomuseoon tuotiin naapurikylästä vanha aitta. Kohta tuonnin jälkeen on alettu nähdä vanhemman isäntämiehen käyskentelevän museon pihamaalla . Erikoista tapauksessa on se, ettei kulkija jätä maahan tai vastasataneeseen lumeen lainkaan jalanjälkiä
Nuorena varmaan käynti lontoossa luonnonhistoriallisessa museossa. Sehän oli aivan massiivinen paikka suomen muutaman huoneen museoihin verrattuna ja täynnä kaikkea jännää.
Toinen eri syistä mieleenpainunut kokemus oli ateenassa kun olisi ollut päivällä joitain tunteja aikaa kiertää akropolista mutta jonkun lakon tjsp vuoksi sinne ei päässyt, ja illalla piti jatkaa eteenpäin. Samalla reissulla italiassa kerkisi näkemään sitäkin enemmän muinaismuistoja ja klassisia maalauksia sen verran että niihinkin alkoi turtua. Pietarinkirkon kattomaalaukset oli kuitenkin just restauroitu eli ne oli värikkäässä loistossaan.
Tarkoitatko kenties Hvitträskin museota vai tulkitsinko väärin?
https://www.kansallismuseo.fi/fi/hvittraesk