Unettomuus ei ole mahdollista jos seuraa näitä vinkkejä
Uni tulee kun puuhastelee päivän aikana kaikenlaista ja liikkuu. Kahvia ei enää klo 17 jälkeen. Iltalenkki ja ulkoilua muutenkin, niin 22 aikaan uni tulee heti kun laittaa pään tyynyyn.
Lisäisin vielä joogan, lämpimän suihkun sekä lämpimän maidon juonnin kirjaa lukiessa illalla.
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mullakin unettomuutta, ei tollaset "ratkaisut" auta. Kaikenlaisia mt-ongelmia diagnosoitu, mukaanlukien unettomuus.
Miksi ei auta? Kyllähän se uni tulee väkisin kun on väsynyt ja rauhoittanut itsensä.
Taisit osua lähelle ongelman ydintä. Itsensä rauhoittaminen on tärkeää nukahtamisen kannalta ja siihen voi liittyä monenlaisia ongelmia.
Yksi ongelma on kiihdyttävien ja estävien synapsien epätasapaino aivoissa. Rauhoittuminen ei onnistu jos kiihdyttäviä synapseja on likaa ja estäviä liian vähän.
Siinä ei paljon tuulettelut ja maidon juomiset auta jos aivot eivät fysiologisista fysiologisista syistä pysty rauhoittumaan. Silloin tarvitaan toisenlaista apua.
Toki tämä on vain yksi syy unettomuuden taustalla. Lääkärit tietävät monia muitakin syitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herranjumala! AP ei tiedä oikeasta unettomuudesta mitään.
Liikun 4-5 krt viikossa, terveet elämäntavat, lyhyt ruutu-aika, kahvia kohtuudella, syön terveellisesti, juon camomilla teetä ja rauhoitan illat. Meditoin ja harrastan mm joogaa, teen joka päivä pitkän happihyppelynnulkona.
Sänky on hyvälaatuinen ja hengittävä. Nukun pimennetyssä, viileässä huoneessa.Silti aloin kärsiä unettomuudesta yli 40 vuotiaana
Oletko kokeillut lämmintä maitoa ja kirjan lukua illalla?
Niinpä.. Et ole...Ap
Mä olen kyllä testanut näitäkin, mutta ikävä kyllä unettomuus ei ole mikään valinta tai aina mitään itseaiheutettua. Elämässä on vain vaiheita milloin unettomuus vaivaa, eikä siihen aina löydy ratkaisua. Itselläni on tällä hetkellä parempi vaihe, jolloin nukahdan helpommin, mutta muistan kyllä niitä valvottuja öitäkin, jolloin kaikesta huolimatta uni ei vain tule.
Entäpä kun fyysinen sairaus valvottaa? Oma tai lapsen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mullakin unettomuutta, ei tollaset "ratkaisut" auta. Kaikenlaisia mt-ongelmia diagnosoitu, mukaanlukien unettomuus.
Miksi ei auta? Kyllähän se uni tulee väkisin kun on väsynyt ja rauhoittanut itsensä.
En osaa rauhotttaa itseäni. Jatkuvaa ahdistusta.
Kyllä mäkin rauhotan itseni vaikka siihen menee aikaa paljon ja saan sitten unta. Mutta sitten herään 30min - tunnin päästä ja sama tilanne jatkuu. Rauhotan itseäni, saan unta, herään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me joskus psyk hoitsun kanssa naureskeltiin tälle. Mulla siis ei tosiaan toimi muut kun pillerit. Mulla menisi 3/4 yötä niihin hemmetin huolihetkiin ja harjoituksiin ja menisin vielä enemmän sekaisin. Mulla alkaa mieli tykittää sarjatulella aivan kaikki asiat päähän heti kun tietoisuus herää.
PS. Heräsin tossa joku yö siihen, kun tunsin fyysisesti kun ex potkaisi mua kovaa rintakehään. Mulla ptsd väkivaltakokenusten takia, ahdistuneisuutta ja masennusta muutenkin, uniongelmainen olen ollut lapsesta asti ja saatan herätä keskellä yötä kauhuun.
Tuletko sinä rauhoittamaan mut? Kyllä se uni tulee sit kun olen rauhoittanut itseni bentsoilla, muuta apua mä en saa eikä siinä mitkään harjoitukset auta.
Ongelmana on, että uni kyllä tulee nopeasti klo 23-24 maissa , mutta herään usein klo 3-4 maissa ja valvon 1--2 h.
Jos suvussa ei olisi syöpää ottaisin estrogeenikorvauksen, mutta nyt en uskalla.
Kenenkään joka käyttää yhtään kofeiinia ei pitäisi valittaa unettomuudesta. Pelkästään aamulla juotu kahvi aiheuttaa seuraavana yönä uniongelmia:
Olen tehnyt kaikki nuo temput, joita Ap ehdottaa, mutta ainoa joka poisti mun unettomuuden ja öiset temmellykset, oli estrogeeni-ja progesteronivoide.
Vierailija kirjoitti:
Kenenkään joka käyttää yhtään kofeiinia ei pitäisi valittaa unettomuudesta. Pelkästään aamulla juotu kahvi aiheuttaa seuraavana yönä uniongelmia:
En juo kahvia, silti nukahtamis/unessapysymisongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeassa rytmissä eläminen vähentää unettomuutta. Olen esim itse iltavirkku. Menen nukkumaan klo 1-2 ja herään siinä 9-10 aikoihin. Vain näin saan kokonaiset yöunet.
Tämä on totta. Valitettavasti suurimman osan meistä täytyy mennä aamulla töihin klo kahdeksaan tai yhdeksään.
Ota ajan halinta käytöön siitä perhekin tykkää. Yhdessä perheen kanssa ulkoilette ja minimin puhelin,tv.some kotona.Autaa paljon ajan halinassa sekin.Kaikia kun ei tarvii yhtenä iltana tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Verhojen oikeaoppinen käyttö on tärkeää. Verhot kiinni kuudelta illalla, ja heti auki aamulla.
Sellaine tunne on että unettomuus johtuu joillain siitä kun pyritään väkisin noudattamaan tiettyä elämäntyyliä.
Vielä kun saisi naapurit ymmärtämään, ettei kuivausrumpua voi käyttää yöaikaan, voisi ehkä toimia.
Vierailija kirjoitti:
Pilatesta 10v, fyysistä 9puuhastelua päivittäin, ulkoilmaa, avantoa jne. Kahvia viim klo 15. Hyvä ruokavalio, säännöllinen elämä, ei tupakkaa, ei alkoa kuin juhlissa. Huolipäiväkirjaa käytetty vuosia, tehty rentoutusharjoituksia, mielikuvaharjoituksia, psykoterapiaa, on viileä makuuhuone ja lämmin makuuhuone kokeiltu. On uniapneamaski, nenäsumutteet jne. On kokeiltu kymmenet nukahtamis- ja unilääkkeet. Ei ylipainoa (unettomuuden alkaessa 52kg), eikä masennusta, ei yksinäisyyttä eikä huonoa avioliittoa - päinvastoin.
Uneton 40v. Viimeyönä nukuin 01-02.30 ja n 4-6.30. Ehkä kerran vuodessa peräti 22-01 ja 03-06
Neuvopa lisää, AP??
Yrität liikaa, luulen. Nukutko puolison kanssa samassa huoneessa? Entä onko makuuhuone täysin hiljainen? Itse nukun hyvin vain yksin tai lapsen kanssa. Lapsi hengittää kevyesti ja äänettömästi.
Viimeinen kahvi kannattaa ajoittaa puoleenpäivään.
Mun unettomuus on traumaperäistä.
Kun olin pieni, sekaisin oleva äitini sai usein raivokohtauksia yöllä, ja jouduin muun perheen kanssa lähtemään häntä karkuun milloin minnekin.
Vaikka kuinka hoettaisiin "ne on menneitä juttuja ne", ihmisen mieli ja keho kyllä muistavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Herranjumala! AP ei tiedä oikeasta unettomuudesta mitään.
Liikun 4-5 krt viikossa, terveet elämäntavat, lyhyt ruutu-aika, kahvia kohtuudella, syön terveellisesti, juon camomilla teetä ja rauhoitan illat. Meditoin ja harrastan mm joogaa, teen joka päivä pitkän happihyppelynnulkona.
Sänky on hyvälaatuinen ja hengittävä. Nukun pimennetyssä, viileässä huoneessa.Silti aloin kärsiä unettomuudesta yli 40 vuotiaana
Säädä lämpötila 24 asteeseen. Viileässä ei uni tule.
24 asteinen makuuhuone on ihan kauhean kuuma. Tämä on ihan ihmisestä kiinni, minulla pitää olla mieluiten alle 20 astetta makuuhuoneessa. Sellaista, että sinne mennessä tuntuu hiukan kylmältä.
Miksi te meette näin tyhmään trolliin?
Entä kun tekee vuorotyötä ja rytmi on täysin sekaisin?