Unettomuus ei ole mahdollista jos seuraa näitä vinkkejä
Uni tulee kun puuhastelee päivän aikana kaikenlaista ja liikkuu. Kahvia ei enää klo 17 jälkeen. Iltalenkki ja ulkoilua muutenkin, niin 22 aikaan uni tulee heti kun laittaa pään tyynyyn.
Lisäisin vielä joogan, lämpimän suihkun sekä lämpimän maidon juonnin kirjaa lukiessa illalla.
Kommentit (81)
Plörö auttaa nukkumaan. Yksi tai kaksi plöröä niin uni tulee.
Vierailija kirjoitti:
Olen kärsinyt 9v unettomuudesta vaikka en juo kahvia, teen kokopäivän fyysistä työtä ja liikun muutenkin, luen kirjaa, käyn lämpimässä suihkussa ja olen niin väsynyt että äänet suhisee korvissa ja jalat painaa tuhat kiloa. Silti en pysty nukkumaan kun hetken kerralla.
Jos olet keski-ikäinen naisoletettu, niin ferritiiniarvot selvitykseen ja arvot kuntoon, mikäli ne on pielessä. Myös esivaihtarit/vaihtarit voi aiheuttaa pelkkiä uniongelmia muiden tyypillisten oireiden loistaessa poissaolollaan. Oikeasti moni nainen on saanut estrogeenikorvaushoidosta pysyvän avun uniongelmiinsa, joten tämäkin asia kannattaa tiedostaa.
Vierailija kirjoitti:
Herranjumala! AP ei tiedä oikeasta unettomuudesta mitään.
Liikun 4-5 krt viikossa, terveet elämäntavat, lyhyt ruutu-aika, kahvia kohtuudella, syön terveellisesti, juon camomilla teetä ja rauhoitan illat. Meditoin ja harrastan mm joogaa, teen joka päivä pitkän happihyppelynnulkona.
Sänky on hyvälaatuinen ja hengittävä. Nukun pimennetyssä, viileässä huoneessa.Silti aloin kärsiä unettomuudesta yli 40 vuotiaana
Kyllä ap tietää...tai sitten ei. Ei minullakaan apua mistään jos uni ei tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kärsinyt 9v unettomuudesta vaikka en juo kahvia, teen kokopäivän fyysistä työtä ja liikun muutenkin, luen kirjaa, käyn lämpimässä suihkussa ja olen niin väsynyt että äänet suhisee korvissa ja jalat painaa tuhat kiloa. Silti en pysty nukkumaan kun hetken kerralla.
Jos olet keski-ikäinen naisoletettu, niin ferritiiniarvot selvitykseen ja arvot kuntoon, mikäli ne on pielessä. Myös esivaihtarit/vaihtarit voi aiheuttaa pelkkiä uniongelmia muiden tyypillisten oireiden loistaessa poissaolollaan. Oikeasti moni nainen on saanut estrogeenikorvaushoidosta pysyvän avun uniongelmiinsa, joten tämäkin asia kannattaa tiedostaa.
Mun arvot on kunnossa.
Uniongelmat jäivät päälle kun valvoin lapsen kanssa 2v. En vain enää pysty nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Plörö auttaa nukkumaan. Yksi tai kaksi plöröä niin uni tulee.
Mulla menee loputkin unet jo 2 lasillisesta viiniä!
3-vuorotyö sekoitti unirytmini täysin. Siihen eivät ap:n neuvot auta. On ollut pakko turvautua unilääkkeisiin. Ilta- ja yövuoron jälkeen käyn pitkään aikamoisilla kierroksilla, eikä uni vaan tule.
Jos on huolia tai ahdistusta, niin ei varmasti tule uni, vaikka kuinka orjallisesti noudattaisi tuollaisia ohjeita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun arvot on kunnossa.
Uniongelmat jäivät päälle kun valvoin lapsen kanssa 2v. En vain enää pysty nukkumaan.
Mulla sama. 2. lapseni valvoi kaikki yöt 3v saakka. Sitten hän oppi nukkumaan, minä en.
18
Heh.
Voin tehdä kaiken tuon ja olla silti hereillä koko yön, koska on ptsd. Välillä saattaa sekunniksi torkahtaa, mutta havahtuu paniikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei tullut/ole mitään muuta vaihdevuosiongelmaa kuin pahentunut unettomuus. Sitä siis oli ja nyt vasta onkin kunnolla.
Ap:n ininät jätän omaan arvoonsa. Se kun ei sairauden aiheuttamasta unettomuudesta tiedä hölkäsen pöläystä. Mulla siis eräs hoitamaton sairaus+vaihdevuodet kombo unettomuuden syy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeassa rytmissä eläminen vähentää unettomuutta. Olen esim itse iltavirkku. Menen nukkumaan klo 1-2 ja herään siinä 9-10 aikoihin. Vain näin saan kokonaiset yöunet.
Tämä on totta. Valitettavasti suurimman osan meistä täytyy mennä aamulla töihin klo kahdeksaan tai yhdeksään.
Ammatinvalintakysymys, itse aloitan velvollisuudet klo 11.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeassa rytmissä eläminen vähentää unettomuutta. Olen esim itse iltavirkku. Menen nukkumaan klo 1-2 ja herään siinä 9-10 aikoihin. Vain näin saan kokonaiset yöunet.
Tämä on totta. Valitettavasti suurimman osan meistä täytyy mennä aamulla töihin klo kahdeksaan tai yhdeksään.
Ammatinvalintakysymys, itse aloitan velvollisuudet klo 11.
Itsekin olen valinnut ammatin päivärytmin mukaan. Ihminen voi tehdä elämästään omannäköisen.
Taas kaiken tietävä ja kaiken osaava ap! Ymh.
Joskus on niin väsynyt ettei jaksa edes nukkua. Välillä viikonlopun jälkeen menee monta päivää ennen kuin saa iltaisin unta normaalisti johtuen sekaisin olevasta unirytmistä.
Vierailija kirjoitti:
3-vuorotyö sekoitti unirytmini täysin. Siihen eivät ap:n neuvot auta. On ollut pakko turvautua unilääkkeisiin. Ilta- ja yövuoron jälkeen käyn pitkään aikamoisilla kierroksilla, eikä uni vaan tule.
Lääkkeet sen sekotti ei työ. Unettomuuteen auttaa uni ei lääkkeet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkkeet sen sekotti ei työ. Unettomuuteen auttaa uni ei lääkkeet.
Ei nyt hlvetti 🤦
Unettomuuden hoidossa on tärkeää nukkua kunnon yöunet. Koita mennä ajoissa nukkumaan.
Onko AP vähän sekaisin ? Ei kannata neuvoa mitään maito ym juttuja jos ei tiedä unettomuudesta mitään.