TONSKAT SYYSKUUN ALKUUN
Tonskat ovat toista lastaan odottavia yhden lapsen äitejä. Suurin osa on tuttuja toisilleen jo kirjoiteltuaan esikoista odottaessaan Ensikoissa. Mukaan mahtuu myös uusia tuttavuuksia!
Liity mukaan kertomalla itsestäsi seuraavat tiedot:
NIMIMERKKI
OMA & MIEHEN IKÄ
ASUINPAIKKA
ESIKOISEN NIMI JA SYNTYMÄAIKA
TONSKAN LASKETTU AIKA
SYNNYTYSSAIRAALA
TONSKIEN LASKETUT AJAT:
18.8.08 sapa-82
28.8.08 kamomilla06, pesukarhu83
5.9.08 Mörötin
6.10.08 Coltsfoot, flipperi
30.10.08 Viipero
5.11.08 Osborne
21.11.08 Sonteri
25.11.08 napero79
29.11.08 AinoAurora
10.12.08 Niamey_85
25.12.08 Karssuli
28.12.08 Iida-Linnea
01/09 Han-han
6.1.09 kandivaihe
8.1.09 Alessandra
16.1.09 Laventeli, Jepsis
20.1.09 MiaMik
26.1.09 Mammanalku77
1.2.09 maikiss
12.2.09 amanda
15.2.09 Leenaliinu
helmi-maaliskuu 09 Kesis
13.3.09 Pi-Ki
8.4.09 Pikku-milli
SYNNYTTÄNEET TONSKAT:
Henna, tyttö
Burde, tyttö
Queen, poika 21.6.08
Quiero, poika 30.7.08
Larsku, tyttö 3.8.08
Poikia yhteensä: 2
Tyttöjä yhteensä: 3
ESITTELYT:
NIMIMERKKI: Ainoaurora
OMA & MIEHEN IKÄ: 32/38
ASUINPAIKKA: Sibbo
ESIKOISEN NIMI JA SYNTYMÄAIKA: Aino 16.12.2006
TONSKAN LASKETTU AIKA: 29.11.2008
SYNNYTYSSAIRAALA: Porvoo
NIMIMERKKI Alessandra
OMA & MIEHEN IKÄ 30/33
ASUINPAIKKA Pirkanmaa
ESIKOISEN NIMI JA SYNTYMÄAIKA poika 4.2.2007
TONSKAN LASKETTU AIKA 8.1.2009
SYNNYTYSSAIRAALA Vammala
NIMIMERKKI: -amanda-
OMA & MIEHEN IKÄ: 25 & 36
ASUINPAIKKA: Hki
ESIKOISEN NIMI JA SYNTYMÄAIKA: poika 14.4.07
TONSKAN LASKETTU AIKA: 12.2.09
SYNNYTYSSAIRAALA: naistenklinikka
NIMIMERKKI Coltsfoot
OMA & MIEHEN IKÄ 25&28
ASUINPAIKKA Oulu
ESIKOISEN NIMI JA SYNTYMÄAIKA Hilla 04/2007
TONSKAN LASKETTU AIKA 6.10.2008
SYNNYTYSSAIRAALA OYS
NIMIMERKKI: flipperi
IÄT: 24/24
ASUINPAIKKA: Espoo
ESIKOINEN: Kia 21.04.2007
TONSKAN LA: 06.10.2008
SYNNÄRI: JS
NIMIMERKKI Han-han
OMA & MIEHEN IKÄ 22&26
ASUINPAIKKA Oulu
ESIKOISEN NIMI JA SYNTYMÄAIKA S 02/07
TONSKAN LASKETTU AIKA 01/09
SYNNYTYSSAIRAALA OYS
NIMIMERKKI iida-linnea
OMA & MIEHEN IKÄ 30 & 30
ASUINPAIKKA Etelä-Suomi
ESIKOISEN NIMI JA SYNTYMÄAIKA tyttönen 12.5.2007
TONSKAN LASKETTU AIKA 28.12.2008
SYNNYTYSSAIRAALA Hyvinkää
NIMIMERKKI: Jepsis
OMA&MIEHEN IKÄ: 33/31
ASUINPAIKKA: Pirkanmaa
ESIKOISEN SYNTYMÄAIKA: 29.10.06
TONSKAN LASKETTU AIKA: 16.1.09
SYNNYTYSSAIRAALA: TAYS / Vammala
NIMIMERKKI: kamomilla06
OMA & MIEHEN IKÄ:32/42
ASUINPAIKKA:Etelä-Suomi
ESIKOISEN NIMI JA SYNTYMÄAIKA:Tyttönen 16.10.2006
TONSKAN LASKETTU AIKA: 28.8.2008
SYNNYTYSSAIRAALA: HYS
NIMIMERKKI: Karssuli
OMA & MIEHEN IKÄ: 27/28
ASUINPAIKKA: Pääkaupunkiseutu
ESIKOISEN NIMI JA SYNTYMÄAIKA: Aino 2.10.06
TONSKAN LASKETTU AIKA: 25.12.2008 (Jeesus-baby)
SYNNYTYSSAIRAALA: Kättäri
NIMIMERKKI: Kesis (Kesämorsian2006)
OMA & MIEHEN IKÄ: 26/29
ASUINPAIKKA: Espoo
ESIKOISEN NIMI JA SYNTYMÄAIKA: Lenni 3.4.2008
TONSKAN LASKETTU AIKA: Helmi-maaliskuu 2009
SYNNYTYSSAIRAALA: KOS
Kommentit (85)
Ensin omaa napaa.. Menin vasta puoliltaöin nukkumaan, valvoin ehkä n. puolet yöstä kun Oona itkeskeli vähän väliä ja neiti päätti herätä jo klo 6. Blaah. On tullut ainakin yksi poskihammas, joten veikkaisin että pienet itkuntiraukset kesken unien + tuo "turhan" aikainen herätys johtuu hampaista.. Ph:lla neiti on kuin kotonaan 3 viikon jälkeen. Iloinen tyttö kuulemma, juttelee paljon ja leikkiä touhottaa. Nukkuu vaunuissa 2-3h päiväunia, joskus jopa niin pitkään että pitää oikein herättää. :) Eli mukavasti on alkanut hoitotaival, lukuunottamatta niitä ensimmäisiä "horrorpäiviä" kun piti mennä kylmiltään sinne varakotiin.. Viikonloppu meni kyllä mukavasti, käytiin lauantaina uimassa (ihan keskenämme, ei siis enää missään vauvauinnissa) ja oli NIIN HAUSKAA että! Sunnuntaina käytiin mummolassa.. Mulla myös pohkeiden kramppaaminen on helpottanut (ei varmaan ois pitänyt mainita - takuulla ens yönä taas kramppaa) - liekö johtuu magnesiumista, ahkerasta veden litkimisestä + tukisukista..
QUEEN - ihanasti kirjoitit rakkaista lapsistasi! :) Rankkaa varmasti nukkumattomuus, mutta eiköhän se joku kaunis päivä siitä helpota.. Onko teillä mahdollisuutta saada jotakuta hoitajaa (isovanhempaa, kummeja tms) toviksi, jos vaikka saisitte nukuttua päiväunet/pidemmät yöunet tms..?
MÖRÖTIN vielä kärvistelee lasketun päivän jälkeen - kovasti suppareita ja jaksuja! Ja äitipolillakin olit ollut.. Toivottavasti liikelaskenta on onnistunut ja vauveli päättäisi nyt alkaa tulemaan.. Olikos teillä muuten vesipeto vauhdissa viikonloppuna? ;) hih!
KANDILLE kans tsemppiä niiden suonenvetojen kanssa, että ne osaa olla inhottavia!
OSSELLA supistelee ja typyllä on korvatulehdus.. :( höh. Onko helpottanut - molemmilla? Naureskelin tuolle sun haalarimäärälle, vähän kuulostaa samalle kuin meillä.. ;) Eli on tietty ne äippäpakkauksen vanu- ja toppahaalari, fleecehaalari 80, ohuempi toppahaalari 80 (2 jälkimmäistä nekin ehkä menevät vielä Oonalle), välikausihaalari 62, Reiman toppahaalari 74 (sekin tosi isoa kokoa) + tietty villahaalari joka meni Oonalle n. 1v ikään.. Oona kun syntyi huhtikuun puolivälissä, ei ollut ihan heti noille haalareille käyttöä. Ostan turvakaukaloon sen lämpöpussin + varmaan jonkun söpön karvaturrihaalarin (ainakin Lindexillä taisi olla tosi söpö ruskea haalari).. Eiköhän niillä pärjäile talvivauvan kanssa. ;)
Ihania kuulumisia sekä LARSKULLA että PESUKARHULTA!!! :))))
PESUKARHULLE kiitos synnytyskertomuksesta. Ihanaa että jäi hyvä kokemus!
Kysymys kaikille joilla enskavauva syntyi talvella - kannattaako hankkia pehmeä vai kova koppa vauvalle? Meillä on kova koppa Brion Kombeissa ja edelleen on mietinnässä hankitaanko Carenan Double Swingit - joihin kai käy sekä kova että pehmeä koppa (tosin ei Brion - eli ostoon menee). Kiitokset kokemuksista!
Ok, nyt on jatkettava taas töitä. Illalla taidan olla aika ventti kun yöunet on jääneet aika vähäisiksi + töitä riitää..
Voikaa hyvin!
Mammis töistä + O rv 20+1 (Oona ph:lla leikkimässä)
Aurinkoista tiistaita!
Onneksi on ollut nyt niin ihanat syysilmat, että ne jaksaa piristää mieltä samoin kuin pojun kanssa touhuilu :)
Pesukarhulle kiitokset synnytyskertomuksesta ja hienoa, että siellä tosiaan jaksellaan hyvin :)
Ja Mammikselle kiitokset kannustuksesta :) Kyllä meidän vesipeto pääsi sunnuntaina isin kanssa uimaan ja äiti vuodatti kyyneleitä, kun jäi pojun uinti näkemättä sen polikäynnin takia. Mies vaan lohdutti, että onhan noita uinteja vielä edessä ja siinä hetkessä oli tärkeintä saada tietää, että vauvalla on kaikki hyvin. Olivat perätin tunnin verran uiskennelleet ja kivaa oli ollut :)
Tänä aamuna jo ihan tosissani uskoin, että pääsen synnyttämään. Aamuyöstä kolmen aikaan alkoi supistelu ja viideltä ne muuttuivat ihan samanlaisiksi, mitä muistan pojun synnytyksen käynnistymisestä. Tunnin verran tuli niitä tiukkoja supistuksia 8min välein ja sitten ne loppuivat kuin seinään :( Ei ole minulla siis supistuksiin luottamista. Eikä minulla auta vaikka maratonille lähtisi juoksemaan ja supistuksiin potkua hakemaan, ne loppuu juuri kun ehtii toivo synnytyksen käynnistymisestä herätä. Ei auta kuin odottaa sitä torstaita ja toivoa, että olisi nyt ainakin paikat kypsät sille kalvojen puhkaisulle bd
Päiväunet kutsuu huonosti nukutun yön jälkeen.
Mörötin, joka ei enää viitsi mainostaa viikkojaan ;/
Mörötin, eihän torstaihin nyt onneksi kovin pitkä aika ole :) Sulla se vaan eräpäivä lähestyy. Tulee muuten sellainen hassu dejá vu -olo, kun muistan lukeneeni sun viime päivien tuskailuita myös silloin pari vuotta sitten :) Ja meitä tonskia on niin paljon, että tuo olo lisäntynee tässä syksyn mittaan ;)
Ossen typy oli sitten tullut kipeäksi, harmi. Toivottavasti teillä ei mene monta yötä risaisiksi, rupeaa varmaan vaikuttamaan työtehoon aika nopsaan. On se kyllä hauskaa, kun lapsi osaa jo itse kertoa, jos on joku vaiva. Noel ei vielä aina hoksaa sanoa oikeita sanoja, vaan vanhempien pitää tehdä vähän salapoliisintyötä. Mutta kai meilläkin kohta kuullaan järkeviä lauseita, kun niitä yksittäisiä sanoja on jo niin paljon.
En nyt yhtään muista mitä muuta piti kommentoida... Pää ihan tyhjä. Tein niinkuin Mammis, valvoin puolille öin asti, ja Noel heräsi tavalliseen tapaansa puoli kuudelta (klo 05.30 ja 06 väliin herää lähes joka aamu). En ihan heti valvo toiste, sen verran nyt väsyttää...
Haalareista puhuitte. Löytyy niitä täältäkin, suorastaan hävettävän paljon. Muistaakseni seuraavissa kokoluokissa löytyy jonkinlaiset ulkohaalarit: 50cm (Tutta), 56cm (P.o.P.), 2x 62cm (Lenne + joku halpis), 70cm (äp), 2x 74cm (joku vanha pihahaalari & Lassie), 3x 80cm (Reima, Luhta, Lindex), 2x 86cm (Travalle, Lassie). Lisäksi on vielä kahdet kappaleet henkselihousut & takki -yhdistelmiä koossa 80... Juuri olen myymässä pois tuota Tutan pienintä haalaria ja Reiman toppahaalaria, kun ne jäi Noelilla turhiksi. Muita ulkovaatteita en myy, riippumatta tuleeko se tyttö vai kuitenkin poika. En usko, että yksivuotiaalle tytölle tulee identiteettikriisiä, jos hän joutuu käyttämään isoveljen vanhaa sinistä haalaria :)
Nyt muihn hommiin, kun Noel vielä nukkuu.
Kandi 23+jotain
Piti vaan tulla vielä kandille kommentoimaan, että kyllä tässä itselläkin on sellainen ikävä dejá-vu-ilmiö menossa. Ihan hävettää, että tämä minun loppuodotus nyt on taas tällaista. Ja sormet ja varpaat ristissä kyllä toivon, että tämä dejá-vu ei ulotu sinne synnytykseen ja sen jälkeiseen aikaa. Ei sinne torstaihin ole todellakaan matkaa mitään, mutta toivoin vaan niin synnytyksen pääsevän ihan luomusti käyntiin tällä kertaa. Ei se vaihtoehto ole nyt vieläkään poissuljettu, mutta itsestä alkaa tuntua epätodennäköiseltä.
Jaa tällä midän juniorilla tuntuisi olevan äidin puolesta kommentoitavaa, joten lopetellaanpas tähän. Ei nyt jouda onneksi ihan niin paljon tuskailemaan kuin viime kerralla...
Mörötin
hauska kuulla, että muillakin on haalarivarasto pullollaan... :)
Typy on jo paremmassa kunnossa, oikeastaan heti ekana yönä antibiootit auttoivat eikä ole tarvinnut kuin kerran aamuyöllä käydä peittoa laittamassa. Tietysti valvon sen herätyksen jälkeen, mutta kestäähän tuon, kun tyttö niin suloisesti huutaa "äiti tänne äiti tänne"... tietää, mistä narusta kannattaa vetää, että äiti tulee hyvillä mielin. :)
Eilen olin kyllä ihan poikki, nukuin töiden jälkeen päiväunet, kun mies ja typy kävivät viemässä lapsenvahdin kotiinsa ja jo kahdeksalta olin silmät ristissä telkkarin äärellä. Jäi jopa BB katsomatta, kun en yksinkertaisesti jaksanut valvoa niin pitkään. Tänään onkin sitten ollut huomattavasti parempi olo, flunssanoireetkin on vähentyneet, vaikka kurkkua välillä aristaakin.
Mihis MM, Jepsis, pikku-milli ja poppis (mm.) on hävinneet?
Oikein ihanalta kuulostaa Pesukarhun perheen vauva-arki ja synnytyskertomustakin oli kiva lukea. :)
Larsku, mä en tosiaan uskalla luvata kyläilyä ennen lokakuuta, mutta sitten kyllä mielellämme tullaan, kun oon kotosalla kaiket päivät!
Mulla oli aamulla neuvola, ja kun kerroin supisteluista, terkka oli heti valmis hoitaan mulle saikkua. Sanoin, että kyllä tässä varmaan enemmän on kyse siitä, että musta olis kiva jäädä aamuisin kotiin nukkumaan, kun ei noi supparit niin kamalia ole olleet. Joten sovittiin, että odotellaan rauhassa parin viikon päästä olevaa viimeistä lääkäriaikaa ja jos sit tuntuu et jotain muutosta on kohdusuulla tapahtunut, jään suosiolla kotiin. Ja tietty, jos tässä välissä lisääntyy supparit. Tosin siinä vaiheessahan ei enää yritetäkään synnytystä estää, joten enköhän mä loppuun asti töissä istu. Nyt sit töissä kun kerroin tuosta keskustelusta, kaikki on katsoneet mua pitkään ja kyselleet oonko ihan varma et vauvalle on hyvästä etten jää pois. :D No hitto, kyllä mä tunnen itseni, jos mulle annetaan vaihtoehdot "jää kotiin nukkumaan" tai "tule joka aamu töihin", totta kai mä jäisin mieluummin kotiin. Mut ei tän nyt vaan ihan niin pitäis mennä... :)
Jaahas, nyt pitää jatkaa töitä, että saan joskus tuonkin roikkuneen homman tehtyä ja pääsen kaupan kautta hakemaan tyttöä, meillä alkaa muskari vihdoin tänään.
-Osse, typy 1v10kk (pitkästä aikaa hoidossa) ja Raju rv 31+6
Pääsimpäs tänne sentään sivut ei oo auennu pariin päivään.......tulee vieroitusoireita.
MM: kyselit poikien nimiä jotka sopis Iidaan, mulle tuli ekana mieleen Aaro,Eemi ja Eemil tiedä sitten tykkäätkö niistä mutta ehdotan nyt kuitenkin.
Pesukarhulle kiitokset synnytyskertomuksesta niitä on aina kiva lukea, varsinkin kun kaikki sujuu noin hienosti ja nopsasti.
Me ollaan Ainon kanssa oltu Tiistaina taaperobicissä Keravalla joka on sellainen 1-3 vuotiaille ja äideille tarkotettu jumppa, ihan kivaa on ollut vaikka Ainon nosteleminen tässä vaiheessa alkaa jo olla aika raskasta, samoin juokseminen on inhan tuntuista kun maha palloilee tossa edessä ja sohvi lilluu ees taas, joten meidän juoksu on sellaista vähän rauhallisempaa jolkottelua.
Tänään oltiin ekaa kertaa seurakunnan avoimessa perhekerhossa ja ihan suht mukavaahan siellä oli vaikka vähän olinkin pihalla ekakertalaisena, ens viikolla sitten ollaan jo vanhoja tekijöitä.
Nyt valmistautumaan lähtöön, mies tule ajoissa (kerrankin ) kotiin ja mennään ostamaan sille uudet housut ja kalsareita lähtee sunnuntaina Hollantiin ja tulee torstai iltana takaisin, on sittn viikonlopun kotona ja lähtee sunnuntaina taas takaisin ja tulee ti-ke yönä kotiin......ihan hirveetä mä en tiijä miten mää jaksan täälä yksinäni, tulen varmaan hulluksi.
tsemiä Möröttimelle !!!!!
ai niin lääkäri ultrasi kun kävin reseptiä hakemassa ja sohvin painoarvio oli viime torstaina 1,1 kg
aa ae ja sohvi oisko 28+4
jos tuo neiti antaa kirjoitella. Onneksi isi haki tänään tarhasta niin hän sai kuunnella alkukiukut ja mä pääsin kotiin vasta siinä vaiheessa kun Ida oli jo rauhoittunut. Oon nyt tosiaan ollut tämän viikon päiväkodissa töissä ja huh huh sentään sitä menoa ja meininkiä, tosi villejä 3-5-vuotiaita olen paaponut integroidussa ryhmässä ;)
En mä nyt oikein mitään muistakaan. Pesukarhu oli ainakin laittanut synnytyskertomusta, kaikki kuulosti jotenkin niin "helpolta. Kiva että jäi noinkin positiivinen kuvitelma perätilasynnytyksestä :)
AA ehdotteli noita poikien nimiä. Nimenomaan tuo Eemil tai Emil on mun suosikki, mutta mies ei taas tykkää. Mut kyllä mä saan vielä sen päähän ehkä pehmiteltyä ;) Tuo Eemi on kans aika ihana, taidankin sitä seuraavaksi kokeilla!
Omaan vointiin ei oikeastaan mitään ihmeempiä kuulu. Maha on nyt alkanut kasvaa. Otin tällä viikolla äippä-lökäripökärit käyttöön töissä, mutta kyllä mulle menee vielä kaikki tavishousut, ne vaan sattuu olemaan pesussa :D Vauva on nyt ehkä ollut tämän viikon rauhallisempi, ehkä jopa tunnin kerrallaan liikkumatta ;) Tai sitten ei vaan ehdi niin seuraamaan.
.....................
Puhui tässä välissä siskon kanssa puhelimessa...
Niin ja sitä vielä, että mulla on alkanut nyt supistelut ja en nyt ole laskua pitänyt, mutta tosi herkästi supistelee. Ei onneksi mitään kipuja ole mukana, että eiköhän nämä niitä harjoitussuppareita ole. Neuvolassakin kävin viime viikolla ja kaikki muuten hyvin, mutta painoa oli tullut pari kiloa edellisestä käynnistä eli nyt jo yhteensä 5 kiloa. Sf-mittaa ei vielä otettu, mutta aika korkealla on kohdunkorkeus, niin totesi terkkakin :)
MiaMik rv 21+0
Jospa nyt kerkeis hiukan kirjoitella..
Vauva nukkuu ja tyttönen on isän kanssa ulkoilemassa :) Hieman siis omaakin aikaa on ;)
Meilläkin vauva lähinnä nukkuu ja syö. Yleensä nukkuu noin 3-4 tunnin pätkiä, joskus toki lyhyempiäkin. Ja pari yötä meni alkuun valvoskellessa kun vauva tankkasi yöllä ja nukkui sitten vasta aamusta.. Mutta nyt on muutaman yön nukkunut kahdella syötöllä.
Mulla ei taaskaan pelkkä rintamaito riitä, eli osittaisimetyksellä mennään. Jonkin verran mahavaivoja on, mutta aloitin Disflatylit ja nyt jo helpottaa :)
Tuntuu, että tää vauva syö paljon enemmän kuin tyttönen, vai onkohan sitä vaan unohtanut.. Terkka kävi eilen ja vauva painoi jo tasan 4 kg!
Isosisko on ottanut vauvan ihanasti vastaan. Innokkaasti on vauvaa hoitamassa ja haluaa pitää sylissä ja paijata ;) Ihanan liikuttavaa=)
Toki on mustiskin, mutta päivä päivältä vähemmän. Ei onneksi vielä ole vauvalle yrittänyt tehdä mitään, mutta on itkuisempi ja herkemmin protestoivampi (onkohan toi edes oikea sana..) kuin yleensä.
Ja mikä parasta; ei enää ole muutamaan yöhön herännyt vauvan itkuun!
Eilen käytiin vauvan kanssa eka kertaa ulkona ja kyllä oli ihanaa hengittää raitista ilmaa ja nähdä vähän ihmisiä kaupungilla! Uskomatonta, miten ulkoilma voi virkistää ;) Viikon ja vähän ylikin olin käymättä ulkona..
No, se omasta navasta.
Pesukarhullakin sujuu vauva-arki mukavasti! Ja isoveli on myös ottanut pikkusiskon hyvin vastaan!
Oli mukava lukea sun synnytyskertomusta ja samanlaisia tuntemuksia oli mullakin silloin kun supparit alko, että tässä menee vielä aikaa.. Eikä millään olisi uskonut, että niin nopeasti synnytys voisi edetä! Sanoivatkin, että jos kolmatta lasta meinaan hankkia, niin kannattaa ensimmäisestä supistuksesta lähteä tulemaan ;)
Möröttimelle tsemppiä ja supistuksia! Jos ei ole jo syntynyt, niin onnea huomiselle käynnistykselle!
Nyt ei irtoa tästä maitopäästä muuta..
T:Kamomilla ja tytöt 1v 11kk ja 10 vrk
Kiitos paljon kaikille onnitteluista!!
T:Sama maitopää...
Kuten AA taisi myös mainita, on minullakin ollut ongelmia päästä kirjautumaan sivuille. Niinpä jäänyt kirjoittelu moneksi päiväksi.
Nyt siis pikaisesti viime perjantain neuvolakuulumiset ennen kuin suihkuun ja nukkumaan. Ollaan tyttösen kanssa kahdestaan huominen päivä aikaisesta aamusta iltamyöhään, joten äiti tarvitsee kaikki energiat mitä vaan yöunista voi saada. Olen vaan alkanut nukkumaan viime aikoina tosi huonosti. Herään yöllä miettimään tulevaa synnytystä, mihin saamme tyttösen hoitoon/hoitamaan häntä jos tulee kiire, onhan vauvalla kaikki hyvin jne jne... Niin, ja meillä tyttönen on päättänyt, että klo 6.15 alkaa päivä.
Neuvolassa oli kaikki ok. Hb junnaa paikoillaan eli ei ole noussut 113:sta mutta hyvä jos siinäkin pysyy. Verenpaineet oli hyvät. Ainoa, mistä tuli ihan pientä sanomista oli painonnousu. Tiesin kyllä, että vaaka näyttää isoja lukemia, koska tyttösen sairastellessa tuli syötyä ihan mitä sattuu ja milloin sattuu. Nyt olen taas terästäytynyt ja yrittänyt syödä kunnon ruokaa säännöllisesti ja vähentää herkkuja.. Vauva ei olisi halunnut millään, että kunnellaan sydänääniä. Yritti karkuun moneen kertaan. Onneksi malttoi hetkeksi pysähtyä, jotta saatiin ihan hyvänmittainen pätkä kuunneltua suloista jumpsutusta.
Vauva liikkuu välillä hirmuisen paljon ja välillä on hiljaisempia päiviä. Supistuksia tulee lähes päivittäin mutta ei onneksi kipeitä. Yritän kanniskella tyttöstä mahdollisimman vähän, koska se näyttää aiheuttavan suppareita kaikesta eniten.
Voikaa hyvin kaikki! Nyt pakko aloittaa omat iltatoimet.
t. iida-linnea, "klasu" 24+3 ja tyttönen zzzzz
Nopeesti tulin koneelle. Lapset on molemmat jo unilla :)
MiaMikille piti sanoa, että mä tykkään hirveesti teidän tytön nimestä ja tykkään tosi paljon myös Emil-nimestä, mutta meillä mies ei hyväksynyt oikein kumpaakaan. Ida olis vielä mennyt hampaita kiristellen, mutta Kirppu ei kyllä yhtään näytä Idalta. Harmi, että sun miehelle ei se Emil käy, kun se olis musta niin passeli Idan veljelle. No, onneksi muitakin kivoja nimiä löytyy mielin määrin :)
AA:lta piti kysyä, että millanen se seurakunnan avoin perhekerho on? Mitä siellä tehdään? Mä oon ajatellut, että mentäis joskus lasten kanssa, kun haluisin jotain ohjelmaa meidän päiviin, jotta mulla ja lapsilla pysyy pää kasassa ;) . Meillä ei täällä oikein muuta kerhotoimintaa ole, kun toi seurakunnan kerho. MLL:n perhekahvila täällä on, mutta mä en tiedä, miten sekään homma toimii. En oo siis sinnekkään vielä uskaltanut mennä.
Kiva kuulla, että Kamomillallakin on siellä hyvin nukkuva ja syövä tyttö :) . Ja eikös tunnukkin ihanalle päästä vihdoin ulos neljän seinän sisältä. Mä pakkasin tänään illalla lapset rattaisiin ja lähdin tunnin kävelylenkille, kun alkaa toi epparihaava jo olemaan aika hyvällä mallilla ja ei jomottele pahemmin. Mies oli treeneissä, joten oltiin lasten kanssa kolmisin kotona. Kyllä teki hyvää reippailla pitkästä aikaa raikkaassa ulkoilmassa. Tähän asti oon uskaltanut vaan kiertää korttelin pariin kertaan, kun haava on vielä kipuillut.
Queen ja Q jaksaa olla niin positiivisia lyhyistä yöunista huolimatta. Jaksamisia teille molemmille. Yrittäkää vaan levätä sillon, kun suinkin on mahdollista.
Oliskohan Mörötin päässyt jo synnyttämään, kun mitään ei oo kuulunut?
Kirpulla oli eilen neuvola. Painoa oli tullut viikossa n. 90 g. Riittävästi siis nousee. Kirppu painoi eilen 3680g. Syntymäpainoon on tullut reilu 200 g lisää. Jonskulla nousi kyllä paino paljon nopeemmin. Jonsku oli 2,5 viikon ikäisenä saanut 600 g lisää painoa. Ei taida sisko ehtiä tohon tahtiin mukaan :) .
Kirpun napa ei oo muuten vieläkään irronnut. Mennään taas maanantaina neuvolaan sen takia. Se oli alusta asti jotenkin tosi kiinteesti kiinni. Toivottavasti jossain vaiheessa irtoaa, että ei aikuisenakin oo vielä napanuorantynkä navassa kiinni ;) .
Kirppu edelleenkin nukkuu ihan hillittömiä määriä. Tosi vähän on musta päivällä hereillä. Yöllä syö kaksi kertaa ja nukkuu muuten. Paitsi viime yönä valvottiin Kirpun kanssa kolmesta neljään, kun hän ei syömisen ja vaipanvaihdon jälkeen olis halunnut nukkua vaan seurustella. Mä olisin ollut kyllä toista mieltä :). Onneksi mies on vielä isyyslomalla ja herää Jonskun kanssa aamulla. Kauhulla odotan, miten me pärjätään kolmisin viikon kuluttua, kun mies palaa töihin.
Nyt ei taas näillä äde/maitoaivoilla irtoo muuta :). Jaksamisia kaikille isomahaisille :) .
pesukarhu, Jonsku 2v4kk ja Kirppu 2viikkoa
Kyllä mä oon lueskelemassa käynyt, mutta en ihan vielä oo päässy menoon mukaan kun kaikki muut täällä tuntuu olevan niin kovin pitkällä jo :D
Tänne on iskenyt ihan järkky väsymys. Mä siis oikeesti kohta kuolen tähän väsyyn... ja nyt sitten eilen alkoi kauppareissulla huimata ja pyörryttää. Aattelin soitella tänään neuvolaan jos pääsis hb-mittaukseen niin tietäis joko pitää alkaa rautaa syömään. Viimeksi jo oli hb laskenut ja mulle se oli silloin jo alhainen kun oli vaan 128.
Huomenna lähdetään miehen kanssa kaksin Helsinkiin viikonlopuksi hotellilomalle. Lauantaina juhlitaan ystävien häitä :) ihanaa kun pääsee nukkumaan :D
pikku-milli & Aksu 2v4kk ja Frank 10+1
Pikaisesti tulin käymään kun Aino kattelee teletappeja ( mää vihaan niitä )
pesukarhu: meillä toi kerho toimii silleen että sinne vaan mennään, siellä sitten ekaks saa aamupalaa jos haluaa ( maksaa 2 e ) sitten saa jutella ja touhuta omiaan, pienemmille on leikkiä ja laulua äitin/isin kanssa ja isommille askartelua ja millon mitäkin. sitten saa taas vaan pölistä ja olla, lopuksi pappi pitää lyhyen jutun ja lauletaan jotain lastenvirsiä ja rukoillaan ja sitten lauletaan loppulaulu ( virsi tietty taas )
Näihin uskonnollisiin juttuihin ei oo pakko osallistua mutta ei se kestäny kun vajaa 10 minsaa joten jäin sinne istuskelemaan vaikka en kirkkoon kuulukkaan ¨
Keravalla on viikonloppuna sirkusmarkkinat ja tivoli, aino pääsee taas vehkeilemään, otetaan mummo mukaan niin äitin ei tarvii mennä karuselliin.
nyt laittamaan lounasta ja ainoa nukkumaan niin pääsee siivoomaan.
tsemppiä masukkaille ja tonskan jo maailmaan saattaneille oikein isot jaksu halit.
ai juu MM: kiva jos nimi ehdotuksista oli jotain hyötyä, mustakin Eemi on tosi kiva nimi
aa ae ja sohvi
Tännekin nopsaan jotain, ei tosiaan ole oikein sivut pelittäneet viime päivinä..
Kävin jo viimeisessä lääkärineuvolassa toissapäivänä, käyntiä varhaistettiin tuon alati uusivan hiivatulehduksen takia. Sain taas uudet lääkkeet, tällä kertaa sellaiset jotka tehoaa myös mahdolliseen bakteeritulehdukseenkin. Tosin en ymmärrä miksi, koska labravastausten mukaan bakteeritulehdusta ei ollut ja strepto-b:kin oli negatiivinen. No, kokeillaan nyt tätäkin.
Kohdunsuulla ei ollut muutoksia vaikka supisteleekin päivän mittaan tosi paljon ja välillä napakastikin. Pehmeä k.suu on ollut jo rv27 saakka, mutta kaulaa oli se 3cm ja k.suu kiinni.
Alapään suonikohjut on sairaan kipeät, mutta eipä niihin mitään poppakonsteja ole, vasta synnyttäminen taitaa auttaa. Tukisukkia voisi tosin kokeilla (mies kysyi heti kuultuaan tuosta, että ai, onko alapäähänkin olemassa tukisukka... :D)
Pesukarhulle kiitokset synnytyskertomuksesta! Kiva kuulla että Jonsku on ottanut pikkusiskon hyvin vastaan, samoin kuin muutkin enskataaperoiset.
Quulle ja Queenille jaksuja väsymykseen ja valvomiseen!!
Viipero rv 33+0
Moikka!
Me käydään tyttösen kanssa keskiviikkoisin paikallisessa MLL:n kahvilassa ja torstaisin seurakunnan perhekerhossa. MLL:n kahvilassa ollaan rennosti vaan yhdessä, lapset saavat leikkiä leluilla ja äidit saavat ostaa pienen pientä korvausta vastaan kahvia,teetä jne. Käytössä on jääkaappi ja mikro, joten toisinaan mulla on tyttöselle ruoka mukana ja syödään siellä, jos jatkamme kahvilasta vielä asioille. Muutaman kerran kuukaudessa kahvilassa on esim. vaate-esittely, jostain teemasta juttelua (syksyllä oli päiväkodin johtaja juttelemassa hoidon aloituksesta) jne. Täällä kahvila pyörii äitien toimesta eli kumpanakin kahvilapäivänä on tietyt "avain-äidit", jotka avaavat ja sulkevat ovet sekä keittävät kaffet. Eilen paikalla oli Tinttu-tuotteiden esittely ja tietysti sorruin ostamaan tyttöselle söpön hatun talvea varten. =)
Seurakunnan perhekerho alkaa meillä pienellä hartaushetkellä ja alkulauluna on aina Jumalan kämmenellä. Sen jälkeen on laululeikkejä, jotka on ainakin meidän tyttöselle tosi mieleisiä. Tämän jälkeen on tarjolla kahvit/teet/mehut (vapaaehtoinen maksu), lapsille kaivetaan lelut esiin ja halukkaille on askartelua, maalausta yms. Lopuksi on vielä satuhetki, mutta ei olla jääty siihen tyttösen kanssa, koska hän ei ole oikein paikoillaan viihtyvää sorttia.
Minä oon tykännyt käydä tosi paljon kummassakin paikassa, koska saa mennä silloin kun jaksaa, ei tarvitse ilmoittautua etukäteen eikä osallistuminen maksa mitään.
Rohkeasti mukaan vaan! =)
T. iida-linnea, joka heräsi klo 5 tyttösen huutaessa suoraa huutoa. Tunnin rauhoittelun jälkeen tyttönen simahti äidin kainaloon ja noustiin vasta klo 8!!
Katoha, näkyy sivut toimivat taas :) Jätin tytön ovelasti siipan kanssa alakertaan, siippa ylitti itsensä ja oli kotona jo ennen viittä, joutaapi hyvin olemaan tuon äkäpussin kanssa.
Itellä oli eilen neuvola. Sielläpä ei ollut mitään uutta. Meillä ei olekaan enää lopussa tuota lääkärineuvolaa (tiedä sitten onko ihan paikkakuntakohtaista ei-ensisynnyttäjille vaiko vaan meidän terveyskeskuskohtaista, siellä kuulemma on pitkälti yli puolet lääkärinvakansseista täyttämättä), olisi ollut toisaalta kiva tietää (tai tietää ja tietää, mutta kumminkin) millä mallilla paikat on, eli olisiko muksu mahdollisesti tulossa kolmen viikon päästä vaiko rapian viiden viikon päästä. Positiivista oli, että painoa oli tullut vaan jotain 250g/viikko tahtia, yhteensä vielä piirua alta 12kg, sen vielä kestän :D
Ja vielä omaa napaa sen verran, että meillä kuoli mummo viikonloppuna, ei sinällään mikään järkytys, saattohoidossa hän kerkesi olla yli kuukauden. Ainoa mutta tässä on, että hautajaiset on parin viikon päästä reippaan viidensadan kilometrin päässä... Itse en juuri hautajaisista perusta (parempi aina muistaa ihmistä eläessä...), mutta silti tuntuu, että pitäisi sinne mennä. Ainoa iso ongelma on, miten ihmeessä tuon Hilun kanssa noin pitkä matka onnistuu saati sitten itse tilaisuus. Mulla itellä alkaa olemaan selkä ihan atomeina ja vieraassa paikassa kiukuttelevan lapsen perässä juokseminen ei juurikaan innosta... No pitää miettiä...
Ja lisävalitukseksi pitää vielä lisätä tosissaan, että ihan kaameat selkäsäryt on pukannut nyt viime aikoina. Yleensä menee yöllä siihen kahteen kolmeen asti, että saa unta. Aamulla selkä on taas jonnin aikaa ihan jees, mutta nyt jo taas tuntuu, ettei missään asennossa ole hyvä olla. Eikai mulla viimeeksi mitään tällasta ole ollut. Ja meillä on tosissaan Hilu taas ruvennut riekkumaan yöllä, vähän vaihtelevasti heräilee ja on hereillä puolesta tunnista neljäänkin tuntiin. Nyt olen ottanut toisen ensi kitinöiden jälkeen aina suosiolla viereen, niin muksu selviää pienemmillä valvomisilla (tosin mokoma on aivan kaamea potkimaan ja hillumaan) Vitsi kun sitä oli jo tottunu siihen, että ehkä kerran käy ojentelemassa tuttia! Noo, kaipa tämä käy osittaisesta treenistä ;D
Hanilla oli hyviä ultrakuulumisia. Eikös teidän Sampo ilmoittanut jo ekan ultrakuvan perusteella, että tyttöhän se siinä ;)
MiaMik mietti mielitekoja. Mulla ei oikeastaan ole tullut mitään mielitekoja, mystistä. Tosin tölkkiananakset on aika pop, piti tänään hakea niitä kaappiin iso kasa jemmaan...
Ihana kun Q jaksaa kertoa tuosta vauva-arjesta. Kummasti helpottaa ainakin tätä panikoivaa äitiä! Vitsi mäkin olen kovasti miettinyt tuota tulevaa ehkäisykuviota. Ehkä kymmentä eri e-pillerimerkkiä on tullut testattua, ja tuntuu, ettei mun pää/kroppa ainakaan niitä hormoneja enää halua. Noo, onpahan tässä aikaa miettiä!
Mammiksella alkanut suonenvedot! Ne on kyllä ihan kaameita! Mulla ei muuten ole ollut niitä nyt aikapäiviin, vaikka vielä joku aika sitten niitä puski yöllä ties kuinka usein. Ja Oonakin on hyvin kotiutunut uuteen hoitopaikkaan :)
Voi että, Queenilla ei yöt mene ihan putkeen :( Kovasti jaksamisia sinne!
Mörötin taitaakin olla vihdoin päässyt vauvanhakureissulle :) Tai liekkö jo kotiutunutkin!
Ärsyttävää kun ei mokoma saa ikinä mahdutettua itseäåän vaan yhteen viestiin!!!
Voi, Ossen tyttö ollut sairaana :( Mä olen alkanut pikkuhiljaa pesemään vauvanvaatteita ja onhan niitä! Varmaan abouttiaraallaa neljäkymmentä bodyä ja niin edespäin :) Tosin mä ehkä jopa ostan toppapuvun mukelolle, Hiluhan syntyi huhtikuussa, joten sillä ei ole kuin yksi pikanen toppapuku (ja pitäähän niitä nyt ainakin kaksi olla ;D )
Larskukin oli ehtinyt käydä linjoilla :) Ihanaa, kun arki sujuu!
Pesukarhu oli ehtinyt kirjoittaa synnytyskertomusta. Meikä luki ihan henkeä pidätellen. Ei voi kuin ihastella sun reippautta tuon perätilasynnytyksen kanssa, ei kyllä meikästä taitaisi olla siihen..
Kandilla on kyllä aamuvirkku poika!
AA oli päässyt kurkkimaan mahan sisälle! Vitsi, pitäsköhän munkin vielä käydä ultrassa... Mulla on tullut mieleen, että josko meidän mukelolla on jotain häikkää jaloissa, sehän siis on melko huono liikkumaan (´Hilukin kyllä oli) ja itse en kyllä tunne mitään "potkuja" ainoastaan sen kun se yrittää puskea peffansa jonnekin tonne mun kylkiluiden alle...
Kamomilla oli päässyt tyttöjen kanssa jo ulkoilemaan :)
Iida-Linnealle tsemppiä supisteluihin. Vaikeahan se on noinkin pienen kanssa selvitä kantelematta :)
Hirviää nöykkää kuuluu alhaalta! Vitsi kun välillä kyrsii niin kaameasta ettei toi ukkeli selviä Hilun kanssa edes puolta tuntia (tai sen mielestä hänen pitäisi saada katsoa telkkaria ja Hilun leikkiä mallikelpoisesti vieressä. Eipä taida homma mennä missään perheessä niin...). Aijoo, nyt ollaan käsitelty isyysloma-asiakin, siippa meinasi, että EHKÄ pitäisi viikon. Ensin meinasi, etteivät töissä mitenkään pärjää ilman häntä, mutta vissiin mun ilme kertoi, että ei taida kotonakaan pärjäillä kovin häävisti. Saas nyt nähdä, Hilun kanssa siippa meinasi (tai kai mä sitten olin jyrännyt ukon omilla mielipiteilläni) varmaan viikkoa ennen synnytystä asti, että pitää parin viikon loman, mutta sitten ykskaks muutti mielensä. Kummasti asia putkahtaa yhä esille ;) Juu, eikai se auta kun mennä osoittamaan korvaamattomuutensa tuonne alakertaan :)
Coltsfoot, Mukelo 36+3 ja Hirmuinen Hilu 1v5kk
Ihan luksusta! Molemmat lapset on jo unilla :) . Kirppu tosin varmaan vielä heräilee puolenyön aikaan tankkailemaan.
MiaMikille vielä noista nimistä. Idan veljelle kävis myös joku kolmikirjaiminen nimi. Miten olis esim. komea Max? Tai sitten vähän pehmeämpi Leo? Nää oli ihan vaan heittoja, mutta mä tykkään paljon tosta Maxista. Tunnen yhden tosi reippaan ja kohteliaan murkkuikäisen Maxin :)
Kiva kuulla pikku-millin kuulumisia :)
Coltsfootille jaksamisia selkäkipuihin. Noi on just niitä ikäviä vaivoja joihin ei oikein oo muuta hoitokeinoa, kun synnytys. Laitahan se miehes ruotuun ja sano suoraan, että sä tarviit lepoa synnytyksen jälkeen, joten silloin miehen paikka on kotona. Ehtii niitä töitä tehdä myöhemminkin.
Kiitos AA ja iida-linnea, kun kerroitte kokemuksia noista kerhoista. Ehkä mä sitten uskaltaudun niitä kokeilemaan. Olis vaan tosi kiva saada itselle seuraa ja Jonskulle leikkiseuraa myös talvella, jos on niin huonot kelit, että ei viitsi leikkipuistossa vaan olla.
Ehkäisystä oli ollut jotain keskustelua. Mäkin oon sitä kovasti pohtinut, kun kuuden viikon päästä mulla on jälkitarkastus. Oon ajatellut harkita hormoonikierukkaa. Tosin mulle ei pillerit oikein sopineet, joten en tiedä sopiiko toi kierukkakaan. Sitä oon vaan miettinyt, että missä vaiheessa kierukan laitattaisin. Eikös kierukka aiheuta sitten kuukautisvuotoa vaikka kuukautiset ei vielä olis alkaneet luonnollisesti? Haluaisin odottaa niin kauan, kun kuukautiset alkaa luonnollisesti ja sitten vasta laittaisin kierukan, kun en turhaan halua kärsiä kivuista ja vuodoista. Siihen saakka pelattais niillä yliärsyttävillä ja kamalilla kumeilla. Me ei ainakaan tässä ihan lähiaikoina kumminkaan suunnitella uutta vauvaa.
Tosta mun synnytyksestä vielä. Mua oikeesti nolottaa, kun kaikki kehuu rohkeeksi yms. Oikeesti se synnytys ei ollut sen kummempi, kun normaali alatiesynnytyskään. En tehnyt siis mitään sen kummempaa, kun kukaan muukaan synnyttäjä. Ponnistuskin oli melkein helpompi, kun Jonskun synnytyksessä. Ja mun mielestä mä olisin ollut paljon rohkeempi, jos olisin uskaltanut kyseenalaistaa sen lääkärin mielipiteen ja olisin vaan vaatinut sitä sektiota, jonka olisin itse halunnut.
Kirpun napa irtosi tänään. Jonsku huolestu heti ja sanoi, että ostetaan kaupasta uusi :) . Kirpun napa ei tosin oo nyt mikään ihannenapa, koska se jäi jotenkin tosi oudoksi. Siihen jäi semmonen ihmeellinen mötikkä. Neuvolantäti varottelikin sellasesta. Toivottavasti sille vielä vois tehdä jotain. Jos ei, niin ompahan ainakin Kirpulla persoonallinen napa. Eikä hänestä sitten taida tulla missiä eikä mallia (onneksi) :) .
Jotain mun piti vielä kirjottaa, mutta unohdin jo :/
pesukarhu, Jonsku ja Kirppu 2viikkoa ja yhden päivän :)
Kirppu on sylissä syötettynä, joten ihan pikana vaan kuulumiset.
Meillä on mennyt kaikki hyvin. Kirppu syö hyvin ja nukkuu hyvin. kahdella syötöllä pärjää yön. Osan yöstä nukkuu mun vieressä, kun ei tahdo nukahtaa pinnikseen. Tutti ollaan mekin annettu, koska se on parempi, kun peukalo. Ite oon syönyt peukkua 5-vuotiaaksi saakka :) . Ja kaikista turvallisin tapa nukuttaa mun kätilöystävän mukaan on tutti suussa ja selällään. Onhan siitä tutista muutenkin hyötyä, kun sillä saa rauhotettua nukkumaan yms. Olen siis ehdottomasti tutin kannalla, mutta ymmärrän myös niitä, jotka ei halua tuttia antaa.
Jonsku on ollut ihana isoveli. Se laulelee Kirpulle, juttelee, pussailee ja silittelee. Mutta on se kaksi kertaa läppässyt vauvaa päähän. Nää molemmat kerrat tapahtui aamulla, kun me molemmat miehen kanssa katseltii yhdessä vauvaa. se oli Jonskulle liikaa. Onneksi ei läppässyt mitenkään kovaa ja sai kyllä kuulla kunniansa. Sen jälkeen olikin tosi pahoillaan. Itkien tuli pyytämään vauvalta anteeksi. Täytyy toivoa, että ei tee tota enään. Muuten on kyllä tosiaan ollut ihana isoveli Kirpulle.
Ristiäisiä ei olla vielä päätetty. Kaksi kummia on jo kysytty. Yksi pariskunta on vielä kysymättä. Kysytään sitten, kun tulevat käymään. Nimikin on nyt päätetty, mutta paljastan sen sitten ristiäisten jälkeen :) .
Quiero, ollaan muutaman kerran käyty kärryttelemässä ja hyvin on kärryt kulkeneet. Jonsku on tykännyt ja vauva varmaan myöskin, kun on tyytyväisenä nukkunut :)
En ehdi nyt kommentoimaan, kun täytyy jo rientää (Kirppu kitisee isin sylissä). Möröttimelle paljon suppareita. Toivon, että pääsisit vaikka tänä yönä synnyttämään :)
pesukarhu