Miksi isovanhemmat haluavat tukea lapsiperhettä aina vain ostamalla vaatteita?
Meille olisi paljon enemmän iloa esim. lahjakorteista, joilla saisimme ostettua lapsille tarpeellisia asioita tai vaikka osallistumisesta turvaistuinkuluihin tai vastaaviin kalliisiin hankintoihin. Isovanhemmat tuovat kuitenkin kerta toisensa jälkeen vaatteita, jotka ovat liian pieniä, epäkäytännöllisiä ja rikki (kirppikseltä). Lisäksi tämän seurauksena lapsilla on esim. monia kymmeniä erilaisia paitoja, mutta ei yhtään housuja, kun edes vaatteen tyypistä esitettyjä toiveita ei huomioida. Ei voi myöskään tehdä niin, että ostamme tarpeellisia vaatteita heidän piikkiinsä, koska se vaatteen kuosin valitseminen on ilmeisesti se juttu.
Kommentit (1577)
Jahaps, enpä tiennyt että tuollaistakin on että isovanhemmat ostelee vaateet lapsenlapsilleen.
Mieillä kaapit täynnä ties mitä. Rakas vaimo tosin diggaa shoppailua, ja välillä annoin hieman hiljaista kommenttia. Se hyvä että ees kerran vuodessa käy hieman läpi mitä siellä on ja loput menee kierrätykseen.
Meillä se nuorin ei nuo vaatejutut kiinnosta ollenkaan, käyttää ne omat favoriitit todella pitkään.
Kerran taisin itse mokata, kun häntä ei ne kenkäostokset nappaa, päätin että jokin "merkki" kenkää joka kestäisi tovin, jalan kasvu taisi juuri siihen ikään aikaan loppua. Vaan ei, oisko pari kertaa käyttänyt(Borg), eli ovat kuin uudet.
Tietävät että ostaisitte pössyjä ja viinaa
Ne väärät vaatteet voi laittaa autoon kassiin valmiiksi, sitten kulkeevat keräykseen kun menee kauppoihin. En haluaisi rikkoa välejä turhan takia. Kirpparilta nyt löytyy vaikka mitä. Meillä anoppi osti miehelle kalliita villapaitoja, joita ei koskaan pidetty. Työssä pitää olla puku ja kotona on liian kuuma. Parempi oli ostaa liinavaatteita. Myöhemmin alkoi antaa rahaa käteen.
Vierailija kirjoitti:
TÄMÄ ISOVANHEMMILLE: Älkää viekö mitään tavaraa tai vaatetta . Antakaa lahja tai muuten AINA rahana. Näin olen toiminut jo todella kauan . Vanhemmat ovat ostanee ,kun tietävät mitä lapset/nuoret haluaa ja tarvitsee. Paketoivat ja päällä lukee Matille , mummilta ja ukilta ect. Näin toimimme oli joulu tai juhannus 🤗
Helppoa ja hyödyllistä. Mikään ei mene hukkaan.
Tämä! Miksi kaikki ei voisi toimia noin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TÄMÄ ISOVANHEMMILLE: Älkää viekö mitään tavaraa tai vaatetta . Antakaa lahja tai muuten AINA rahana. Näin olen toiminut jo todella kauan . Vanhemmat ovat ostanee ,kun tietävät mitä lapset/nuoret haluaa ja tarvitsee. Paketoivat ja päällä lukee Matille , mummilta ja ukilta ect. Näin toimimme oli joulu tai juhannus 🤗
Kuinka ruuhkavuosia elävä perheenäiti ehtisi tuommoisenkin kun ei ehdi roskiksella käydä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota hallintaa olen pohtinut itsekin. Sopisi kuvaan. AP
Mä olen 50v velanainen mutta mulla on 2 kummilasta. Ikäni olen ihmetellyt kun lapsille ostetaan liian pieniä vaatteita. Itsekin niitä sain tädeiltä ja mummoilta aikanaan. En tiedä sanoiko äiti asiasta mutta aina tuli liian pientä. Nyt kun ostan lapsille TOUVOTTUJA vaatteita niin kysyn aina koot.
Mikä tosiaan on tää ikiaikainen ongelma että mummot ja tätit roudaa liian pientä vaatetta?
Jos mummi et tiedä kokoa varmasti niin osta se liian iso mieluummin.
Mutta kun se pieni vaate on söpömpi. Näin mua lapsen mummo sivisti, kun sanoin ettei koko 68 mene miltei metrisen lapsen päälle.
Jotain tällaista hullua oltava. Mä olin pitkä ja lapsena jo harteikas. Olinko 12 veenä jo tyyliin 170 cm? Ei oikein mahtunut jotkut pienet pinkit prinsessaunelmat mulle. Muutama vuotta nuorempi pikkuvelikään ei näistä kostunut.
Nähtiin kyllä näitä sukulaisia eli luulisi että olisivat hoksanneet että pituutta ja hartiaa löytyy vaan ei. Taas tuli jouluna joku 155 senttiselle tehty pusero.
En tiedä sanoiko äiti. Ei ole elänyt enää aikoihin, ei voi kysyä.
Rahan tuhlausta, kaikki oltiin köyhiä!
Se 50v vela
No parempi että antaa vaatteita kuin leluja. Ylimääräiset vaatteet voi sentään vanhemmat kiikuttaa pois, leluja on vaikeampi heivata jos ne on jo lapselle käteen annettu.
Meillä siis mummi toi jatkuvasti leluja lapselle, vaikka asuimme kaksiossa jossa oli jo paljon leluja. Sanoin kerran nätisti, ei mennyt kaaliin. Sitten sanoin niin että meni perille. Loukkaantui, mutta ei sitä märehtimään jääty ja lelutulva loppui.
Vierailija kirjoitti:
Ne väärät vaatteet voi laittaa autoon kassiin valmiiksi, sitten kulkeevat keräykseen kun menee kauppoihin. En haluaisi rikkoa välejä turhan takia. Kirpparilta nyt löytyy vaikka mitä. Meillä anoppi osti miehelle kalliita villapaitoja, joita ei koskaan pidetty. Työssä pitää olla puku ja kotona on liian kuuma. Parempi oli ostaa liinavaatteita. Myöhemmin alkoi antaa rahaa käteen.
Monellako tämä vaatteiden ylituonti on isovanhempien kohdalla ainoa ongelma?
Meillä ylikävelyä oli joka hiton asiassa. Ei todellakaan rikottu välejä turhaan, vaan se oli pakko meidän perheen aikuisten mielenterveyden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä jotka käskevät myydä kirppiksellä jne niitä turhia ei kyllä ymmärrä lapsiperheen arjesta yhtään mitään.
Ei siihen enää tarvita ylimääräistä hommaa kun ei edellistäkään tahdo selvitä.
Jaa, minusta just lapsiperheelliset harrastaa noita. Kirpparit on väärällään lastenvaatteita ja netissä jatkuvasti myyvät tai etsivät vaatteita. Plus elävät muutenkin kiireistä ja kaoottista elämää. Itse en tuohon rumbaan lähtisi, kamalaa elämää.
Niin. Se on eri asia kuin niiden täysin ylimääräisten roinien kaupittelu.
Totta kai lasten kasvaessa myy pieneksi jääneitä omia lastenvaatteita ja ostaa isompi.
Ei siihen enää tarvitse niitä turhia ulkopuolisten roudaamia lisäksi.
Miksei? Siinä samassahan ne menee ja itse asiassa niistähän saisi paremmin rahaa, kun ne on uusia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka ruuhkavuosia elävä perheenäiti ehtisi tuommoisenkin kun ei ehdi roskiksella käydä?
Taloyhtiön roskikseen ei tuoda muiden huushollin roskia, joten viekää ne jätekasat jonnekin muualle. Minä en halua maksaa muualta kuljetettujen rääsyjen jätemaksuja.
Ymmärrän oikein hyvin miksi isovanhemmat ostaa vaatteita. Se on kivaa, pikkulasten vaatteet on söpöjä ja on kiva antaa lapselle jotain. Lisäksi ajattelevat että se on vanhemmillekin kiva, niin ei tarvitse ostaa itse kaikkea.
Toivomianne housuja ei kirpparilla niin paljoa löydy kuin paitoja. Lisäksi housut eivät ole niin söpöjä. Kai nyt sentään voitte itse housuja ostaa.
Jos tuo ongelma on iso, niin suuta vaan auki ja kerrotte että ei saa tuoda enää.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän oikein hyvin miksi isovanhemmat ostaa vaatteita. Se on kivaa, pikkulasten vaatteet on söpöjä ja on kiva antaa lapselle jotain. Lisäksi ajattelevat että se on vanhemmillekin kiva, niin ei tarvitse ostaa itse kaikkea.
Toivomianne housuja ei kirpparilla niin paljoa löydy kuin paitoja. Lisäksi housut eivät ole niin söpöjä. Kai nyt sentään voitte itse housuja ostaa.Jos tuo ongelma on iso, niin suuta vaan auki ja kerrotte että ei saa tuoda enää.
Entä kun tätä pyyntöä ei kuulla/kuunnella, eikä ymmärretä millään tasolla? Bo mut ku MÄ halusin ostaa kun oli niin söpö!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taloyhtiön roskikseen ei tuoda muiden huushollin roskia, joten viekää ne jätekasat jonnekin muualle. Minä en halua maksaa muualta kuljetettujen rääsyjen jätemaksuja.
Eiköhän ne ihan omiin roskiksiin mahdu.
Meille ainakaan ei ole kukaan koskaan tuonut omia roskiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä jotka käskevät myydä kirppiksellä jne niitä turhia ei kyllä ymmärrä lapsiperheen arjesta yhtään mitään.
Ei siihen enää tarvita ylimääräistä hommaa kun ei edellistäkään tahdo selvitä.
Jaa, minusta just lapsiperheelliset harrastaa noita. Kirpparit on väärällään lastenvaatteita ja netissä jatkuvasti myyvät tai etsivät vaatteita. Plus elävät muutenkin kiireistä ja kaoottista elämää. Itse en tuohon rumbaan lähtisi, kamalaa elämää.
Niin. Se on eri asia kuin niiden täysin ylimääräisten roinien kaupittelu.
Totta kai lasten kasvaessa myy pieneksi jääneitä omia lastenvaatteita ja ostaa isompi.
Ei siihen enää tarvitse niitä turhia ulkopuolisten roudaamia lisäksi.
Miksei? Siinä samassahan ne menee ja itse asiassa niistähän saisi paremmin rahaa, kun ne on uusia.
No, kun meille roudataan näitä tahraisia ja rikkinäisiä riepuja. Ei niillä ole oikeasti minkäänlaista jälleenmyyntiarvoa.
Samasta syystä kuin miksi työnantajat maksaa epäkelpoa palkkaa.
Sama syy siellä taustalla luuhaa.
Vois kai sitä jo vähän rauhoittua. Eiköhän jutun juoni ole tullut jo selväksi?
Vierailija kirjoitti:
No parempi että antaa vaatteita kuin leluja. Ylimääräiset vaatteet voi sentään vanhemmat kiikuttaa pois, leluja on vaikeampi heivata jos ne on jo lapselle käteen annettu.
Meillä siis mummi toi jatkuvasti leluja lapselle, vaikka asuimme kaksiossa jossa oli jo paljon leluja. Sanoin kerran nätisti, ei mennyt kaaliin. Sitten sanoin niin että meni perille. Loukkaantui, mutta ei sitä märehtimään jääty ja lelutulva loppui.
Meille tuli molempia. Kyllähän teille mahtuu... no kun ei mahdu. En halua, että kotini joka neliö on peitettynä leluilla.
Onneksi lapseni olivat varsin kovakouraisia, joten roskiin meni paljon hyvinkin pikaisesti. Joku lelu meni rikki heti paketista otettaessa. Mun miehen olisi pitänyt sitä alkaa liimailemaan välittömästi. Hän tutki lelua ja totesi äidilleen että älä tuo enää tällaista kertakäyttötavaraa meille, niin siitähän syntyi taas kerran poru ja anoppi alkoi mua sättiä, kun olen kääntänyt hänen poikansa äitiään vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Toivomianne housuja ei kirpparilla niin paljoa löydy kuin paitoja. Lisäksi housut eivät ole niin söpöjä. Kai nyt sentään voitte itse housuja ostaa.Jos tuo ongelma on iso, niin suuta vaan auki ja kerrotte että ei saa tuoda enää.
Kai sitä kuka tahansa normaalijärkinen aikuinen ymmärtää, että aika harva tarvitsee kotiinsa liian pieniä vaatteita? Vauvat kasvavat nopeasti, ja jotain kokoa 62 olevia vaatteita löytyykin kirppikseltä paljon, hyväkuntoisiakin ovat kun jäävät nopeasti pieneksi. Mutta ei ne mene päälle, jos lapsi on kokoa 92. Oikeasti, eikö ne mummot osaa yhtään hillitä ostohimoaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tunteen. Anoppi toi 2-vuotiaalle juuri varmaankin viidennet farkut. Ei ole yksiäkään niistä käyttänyt! On niin epäkäytännölliset tuon ikäisellä, ei touhuava taapero farkkuja tarvitse mihinkään. Haluan pukea hänelle pehmeitä ja joustavia vaatteita joissa on hyvä leikkiä. Ei oteta kuuleviin korviin, kun olen puhunut että jos jotain haluaa tuoda niin esim sukat on sellaisia joita kuluu koko ajan ja vaihtosukkia saa olla paljon märillä keleillä.
Tee turhista vaatteista anopille joulupaketti. Menee varmasti vihje perille.
Ei tarvitse mennä ihan noin pitkälle, vaan voi palauttaa vaatteet pieninä ja sanoa, että haluaa antaa ne takaisin, jotta lahjan antajat voivat myydä tai antaa ne eteenpäin. Näkevätpä ainakin, että ihan äskettäin annetut vaatteet ovat jo nyt pieniä. Jos vanhuksilla tapana loukkaantua, voit sanoa, että yritit itse myydä niitä tai antaa kaverille, mutta eivät menneet kaupaksi.
Ap, älä viitsi narista jonnin joutavista asioista, kun ihmisillä on oikeastikin vaikeuksia! Ole kiitollinen isovanhemmille; he yrittävät. Olet näemmä näitä miniätyyppejä, jotka aina vain näkevät sontaa silmissään.