Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ekonomisti jyrähtää: Yliopisto-opiskelijat "hyväosainen ryhmä" - Voisivat maksaa suuremman osan tutkinnosta itse

Vierailija
23.09.2023 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/cf7fb356-9213-4ae0-b982-79b43e14705a

"- Peruspointti on se, että ryhmänä yliopisto-opiskelijat ovat keskimäärin aika hyväosainen ryhmä. Tämä on vahvistettu moneen kertaan tutkimuksissa, että yliopistotutkinto takaa edelleen paremman ja varmemman elannon verrattuna ihmisiin, joilla ei ole tutkintoa, Pursiainen kertoo.

Siksi yliopisto-opiskelijat eivät ole Pursiaisen mukaan samassa asemassa pitkäaikaisesti tai pysyvästi pienituloisten kanssa.

- Heihin ei ryhmänä kohdistu samanlaista tulontasauksen tai hyvinvoinnin uudelleenjakamisen intressiä kuin pienituloisille, koska tämä (opiskelu) on väliaikaista ja vapaaehtoista pienituloisuutta."

"- Yliopisto-opiskelijat mielellään rinnastavat itsensä muihin pienituloisiin ryhmiin. Tämä argumentti on mennyt hyvin läpi julkisessa keskustelussa. Yliopisto-opiskelijoiden asema on hyvin erilainen kuin esimerkiksi työttömien ja matalapalkka-alojen, hän toteaa."

"Suomen koulutustaso on laskenut, ja tämä edellyttää lisäpanostuksia korkeakoulutukseen.

- Mutta millä ne rahoitetaan, on oma kysymyksensä. Mielestäni ei ole täysin poissuljettua, että opiskelijat voivat tulevaisuudessa rahoittaa jollain järjestelyllä nykyistä suuremman osan koulutuksestaan, erityisesti ne, jotka saavat tutkinnosta merkittävää taloudellista hyötyä, Pursiainen ehdottaa.

- Täytyy muistaa, että maksuton tutkinto on jo itsessään merkittävä tuki yliopisto-opiskelijoille."

Kyllä! KYLLÄ! Nimenomaan tämä! Ymmärtävätkö opiskelijat, että kuuluvat tuon vuoksi yhteiskunnalta eniten saaviin? Tutkinto itsessään on vähintään viisinumeroinen, ellei jopa kuusinumeroinen tuki opiskelijoille! Siihen päälle vielä kaikki opiskelija-alennukset ynnä muut!

Opiskelijat vain valittavat, vaikka todellakin kuuluvat yhteiskunnalta eniten saaviin!

Kommentit (139)

Vierailija
21/139 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos yliopisto takaa hyvän työpaikan ja korkeat tulot, niin eikö valtio saa investointinsa korkeakoulutukseen takaisin suurempina ansiotuloveroina? Hyvätuloisten veroprosentti on Suomessa kansainvälistä kärkeä.

Huonoin investointi valtiolle on kouluttamaton työnvieroksuja, joka on sentään nauttinut yli 10v maksuttomasta perusopetuksesta ja siirtyy sitten dropouttina sossuasiakkaaksi.

Vierailija
22/139 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelija saa vähemmän tukia elämiseen, kuin puliukot ja ideologisesti työttömät. Sama minimiosa kuuluisi opiskelijoille, kuin toimeentulotukilaisille, opiskelijat sentään TEKEVÄT jotakin yleishyödyllistä. Mun mielestä on törkeä, että yhteiskunta kustantaa puistonpenkin jaskalle paremman elintason, kuin opiskelijalle.

Alasta riippuen opinnot voivat olla niin intensiivisiä, että sitten pitää valita työnteon ja nukkumisen välillä. Itse valitsisin nukkumisen, jotta opintoihin voi keskittyä.

Olen itse opiskellut yliopistossa ammatin, välillä piti vanhemmilta pyytää rahaa kun ei vaan yksinkertaisesti ollut aikaa opintojen vuoksi käydä töissä. Onneksi olen sen verran nuuka ja kultalusikka ahterissa syntynyt, ettei tarvinnut ottaa lainaa. Äiti osti minulle uuden talvitakin opiskeluaikana, kun itselläni ei ollut varaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/139 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, eli halutaan että vain varakkaiden jälkikasvulla on mahdollisuus opiskella yliopistossa. Eipä kauaa mennyt kun tämä(kin) aihe nousi tapetille. Kyllä suomalaiset on tosi hyviä sahaamaan omaa oksaansa.

Eikö pienituloisten jälkikasvun voisi vapauttaa opintomaksuista?

Vierailija
24/139 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän nämä yliopisto-opiskelijat ovat aikamoisia kermaperseita. Ei yhteiskunnan tehtävä ole maksaa heidän kaljan kittaamista ja kahvilassa lojumista. Maksakoon itse opiskelunsa.

Vierailija
25/139 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrå tätä tasa-arvovouhotusta. Varakkaiden lapset ovat fiksumpia, koska perivät älykkyysgeenit vanhemmilta. Ottakaa rahaa pakastimesta ja antakaa lapsille.

Vierailija
26/139 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Josta pääsemme siihen, että kaikkialla sitä tutkintoa ei näytä tarvitsevan vaan töitä saa ilmankin ulkomailta. Omista opiskelukavereistani osa lähti jo ennen kuin oli edes kandi kasassa ja vielä useampi ennen maisteria. Naapurimaamme Ruotsi esimerkiksi ei vaikuta paljoa papereista välittävän. Yhdenkään en tiedä palanneen Suomeen.

Yksilöille mahtavaa, yhteiskunnalle ei niinkään.

Vierailija
27/139 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pursiainen on aika kus....ä.

Tai sitten tuo vuodatus oli vitsi. Ei kukaan voi oikeasti väittää, että köyhin väestöryhmä on hyväosaisia.

Vierailija
28/139 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tämä ihminen, jonka mielipidettä tässä nyt nostetaan, on väärässä

Vierailija
29/139 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvähän se on sanoa kun on itse sen ilmaisen koulutuksen jo saanut. Mitä pönttöjä tässä maassa on.

Vierailija
30/139 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelija saa vähemmän tukia elämiseen, kuin puliukot ja ideologisesti työttömät. Sama minimiosa kuuluisi opiskelijoille, kuin toimeentulotukilaisille, opiskelijat sentään TEKEVÄT jotakin yleishyödyllistä. Mun mielestä on törkeä, että yhteiskunta kustantaa puistonpenkin jaskalle paremman elintason, kuin opiskelijalle.

Alasta riippuen opinnot voivat olla niin intensiivisiä, että sitten pitää valita työnteon ja nukkumisen välillä. Itse valitsisin nukkumisen, jotta opintoihin voi keskittyä.

Olen itse opiskellut yliopistossa ammatin, välillä piti vanhemmilta pyytää rahaa kun ei vaan yksinkertaisesti ollut aikaa opintojen vuoksi käydä töissä. Onneksi olen sen verran nuuka ja kultalusikka ahterissa syntynyt, ettei tarvinnut ottaa lainaa. Äiti osti minulle uuden talvitakin opiskeluaikana, kun itselläni ei ollut varaa.

Taas joku sotkee tähän faktoja!

Vierailija
31/139 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla voidaan palauttaa lukioon valmistavat oppikoulut. 5. luokalla fiksuimmat oppilaat voidaan laittaa lukioon valmistavalle oppikoululinjalle. Muut jatkavat peruskoulussa amikseen tai kortistoon.

Vierailija
32/139 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juopotteluun ja juhlimiseenhan ne opintotuet ja -lainat pääosin menevät. Tänään oli lehdessä oikein aukeaman kokoinen artikkeli opiskelijoiden biletyksestä. Ennen olisi opinto-oikeus lähtenyt äkkiä pois jos olisi illat ja yöt menneet juhliessa.

Vierailija
33/139 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvähän se on sanoa kun on itse sen ilmaisen koulutuksen jo saanut. Mitä pönttöjä tässä maassa on.

Ja joilla ilmeisesti ei ole omia lapsia.

Vierailija
34/139 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta paras olisi jos lapseni pääsisi yliopistoon helpommin esim. lahjoittamalla 100k Helsingin yliopistolle. Lahjoituksilla vanhemmat voisivat ostaa lisäpisteitä hakuun. Yliopisto saisi lisää rahoitusta.

Mikä pelle sinä oikein olet?

Vierailija
35/139 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juopotteluun ja juhlimiseenhan ne opintotuet ja -lainat pääosin menevät. Tänään oli lehdessä oikein aukeaman kokoinen artikkeli opiskelijoiden biletyksestä. Ennen olisi opinto-oikeus lähtenyt äkkiä pois jos olisi illat ja yöt menneet juhliessa.

Ennen oli ikuiset opinto-oikeudet.

Vierailija
36/139 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta paras olisi jos lapseni pääsisi yliopistoon helpommin esim. lahjoittamalla 100k Helsingin yliopistolle. Lahjoituksilla vanhemmat voisivat ostaa lisäpisteitä hakuun. Yliopisto saisi lisää rahoitusta.

Mikä pelle sinä oikein olet?

Tämä on ainoa tapa saada Suomeen todellinen huippuyliopisto. Ivy League yliopistot täyttävät puolet opiskelupaikoistaan rikkaiden keskinkertaisilla lapsilla, loput ovat oikeasti fiksuja stipendiopiskelijoita.

Vierailija
37/139 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pursiainen on oikeassa siinä, että opiskelijoilla on poikkeuksellisen hyvät etujärjestöt, jotka isoon ääneen pitävät heidän puoliaan, toisin kuin vaikka pitkäaikaistyöttömillä tai vammaisilla on. Lisäksi hän on aivan oikeassa siinä, että opiskelijoille pienituloisuus on useimmiten väliaikaista eikä sinällään kerro mitään ihmisen niin kutsutusta yhteiskunnallisesta statuksesta. Toisaalta korkeakouluopintoihin maksullisuusasteen korottaminen taas on pelkästään typerä ajatus.

Vierailija
38/139 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akatemia meni vessasta alas kun yliopisto-opiskelusta tehtiin rahvaankin oikeus ja ennen kaikkea luokkanousun väline.

Opiskelupaikkoja pitäisi leikata ainakin 90% ja suurin osa yliopistoista sulkea. Yliopisto-opiskelun ja tutkimuksen pitäisi olla elämäntehtävä niille joilla on siihen henkilökohtaisesti varaa, tai riittävää paloa tehdä sitä kituuttamalla.

Vierailija
39/139 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Törkein etuoikeutettu ryhmä on ainaistyöttömät jotka saavat elatuksen vuodesta toiseen ilman euronkaan  omaa panostusta. 

Mä kuulun tähän ryhmään. Tosin kyllä yritin muutaman vuoden mutta ei onnistunut. Muutama vuosi opikelua lainalla vaan kun töitä ei löytynyt ja lainat eräänty en enää uskonut ja jaksanut ulosotto velkaisena.

Vierailija
40/139 |
23.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pursiainen on oikeassa siinä, että opiskelijoilla on poikkeuksellisen hyvät etujärjestöt, jotka isoon ääneen pitävät heidän puoliaan, toisin kuin vaikka pitkäaikaistyöttömillä tai vammaisilla on. Lisäksi hän on aivan oikeassa siinä, että opiskelijoille pienituloisuus on useimmiten väliaikaista eikä sinällään kerro mitään ihmisen niin kutsutusta yhteiskunnallisesta statuksesta. Toisaalta korkeakouluopintoihin maksullisuusasteen korottaminen taas on pelkästään typerä ajatus.

Mikähän olisi tuollainen opiskelijoiden etujärjestö?

Syy opiskelijoiden vainoamisen on osittain se, ettei mitään edunvalvontaa tai lobbaamista ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yhdeksän