Ukrainalaisperhe kauhistui Suomen sairaanhoitoa ja palasi kotimaahan, jossa 8-vuotias Tymur leikattiin heti.
https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000009834253.html
Kyseessä oli aivokasvain. Suomen terveyskeskusjärjestelmä saa haukkuja ja sivistysmaiden perhelääkärijärjestelmä saa kehuja.
Ei tehnyt sote-alue vaikutusta ukrainalaisiin.
Kommentit (388)
Ja joku sai tämän nykyisen hallituksen syyksi? Satoja tykkäyksiä törkeille kommenteille.
Ei täällä saa hoitoa sen paremmin ikänsä tässä maassa asunut maan kansalainenkaan. Miksi Ukrainasta tulleet väliaikaisesti maassa olevat pitäisi hoitaa ennen omaa väestöä. Nyt he ovat samassa jonossa samoin ehdoin tämän maan kansalaisten kanssa. Kyllä täällä kuolee syöpään työikäisiä työssäkäyviä ihmisiä hoitojonojen takia jo nyt. Miksei siitä kirjoitella? Eikä hallitus aio antaa hyvinvointialueille rahaa hoitaa nämä. Jos valtio ei rahoita, tilanne vaan pahenee. Kaimeillä sitten on varaa antaa työikäisten kuolla hoidettavissa oleviin sairauksiin.
Somalit lomailee Somaliassa suomalaisella sosiaaliturvalla, ukrainalaiset käy hoidattamassa itsensä Ukrainassa suomalaisella sosiaaliturvalla, Afganistanissa asuu ihmisiä suomalaisen sosiaaliturvan kustantamana, virolaisäidit nostavat Suomesta lapsilisää.. Miten meillä on varaa tällaiseen?
Vierailija kirjoitti:
Tämä ketju on täynnä virheellistä tietoa. Aivokasvaimia ei leikata yksityisellä, ja lasten syöpiä ei muutenkaan hoideta missään muualla kuin yliopistosairaaloissa.
Eli hoitoa EI olisi saanut Suomessa edes rahalla. Leikkausjonossa odotat kunnes vuoro tulee.
Rahalla saa hoitoa vaikka aivokasvaimeen. Sitä rahaa pitää vaan olla niin paljon, että voi lähteä ulkomaille ostamaan hoitoa.
Suomalaisia käy jopa syöpähoidoissa Keski-Euroopassa, tapauksissa joissa Suomessa ei saa hoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulta löytyi myös tänä vuonna aivokasvain, olin viikon sisällä löydöstä leiikkauksessa ja siitä kuukausi niin sädehoidossa. Vielä on tulossa lääkehoito. En ohjautunut tervryskeskukden kautta, oliko se sitten se ero? Olen tosi tyytyväinen saamaani nopeaan hoitoon, roivottavasti Tymur saa myös hyvän leikkauksen jälkeisen hoidon Ukrainassa. Toisaalta lapsilla usein lievempiä kuin aikuisilla. On myös sellaisia aivokalvon pinnalla olevia kasvai.ia, joita joskus seuraillaan ja niiden leikkauksella ei ole kiire, koska en mäe juttua niin en tiedä ko pojan kasvaimesta. Varmaan hirveä tuska vieraassa maassa kun ei osaa kieltä eikä englantia ja pitisi ymmärtää hoito-ohjeet yms apselle. Lääkärit käyttää kyllä tulkkia, sen olen huomannut
Onnea sinulle! Itse jouduin odottamaan yli kuukauden syöpäleikkaukseen pääsyä, enkä tiedä olisiko aikaisempi pääsy mahdollisesti estänyt leviämisen, joten tässä kuolemaa odotellaan
Joudun odottamaan kolme kuukautta syöpäepäilyssä erikoissairaanhoitoon tutkimuksiin pääsyä. Silloin ehkä selviää onko kyse lievemmästä vakavasta taudista vai pahemmasta. Olen töissäkäyvä ihminen.Toivon parasta js pelkään pahinta.
Vierailija kirjoitti:
Somalit lomailee Somaliassa suomalaisella sosiaaliturvalla, ukrainalaiset käy hoidattamassa itsensä Ukrainassa suomalaisella sosiaaliturvalla, Afganistanissa asuu ihmisiä suomalaisen sosiaaliturvan kustantamana, virolaisäidit nostavat Suomesta lapsilisää.. Miten meillä on varaa tällaiseen?
Meidän pitää hyysätä näitä vielä paremmin, nyt huudetaan kuinka rasistinen maa Suomi on.
Käy niinkuin kuin pienessä mökissä, jossa piiat ja rengit aitassa piehtaroidessaan hoitavat mökin asiota, mökin jonka isännästä ei ole tietoa. Huonostihan sellaiselle mökille käy. Onneksi edesmennyt isäni ei ole tätä alennustilaa näkemässä, hän kuusi vuotta tämän maan itsenäisyyden vuoksi, äiti mukana pikkulottana.
Tuo äidin kannattaisi tutustua , että kuinka moni on odottanut milloin mihinkin leikkaukseen suomessa. Itse jonotin käden leikkaukseen vajaan vuoden. On monia muitakin jotka jonottanut. Onko Ukrainan poppoolle annettu vähän liian hyvä kuva suomesta. Voin sanoa , että esimerkiksi lasten oikomishoito on aivan järkyttävä.
Harvoin kun joutuu terkkarissa tai virastoissa käymään näkee mihin suomalaisten verorahat menevät.Aika exoottisen näköisiä suomalaisia täynnä
Kaverilla kävi tuuri kun sattui sairastumaan lymfoomaan asuessaan Saksassa.
Lymfooman ainoa oire oli hänellä selkäkipu. Kaikki tiedämme miten selkäkipuja hoidetaan Suomessa. Sairauslomaa ja buranaa. Hyvällä tuurilla saattaa saada sellaista kipulääkettä joka oikeasti auttaa selkäkipuun.
Saksassa kuitenkin tehtiin niin, että selkä kuvattiin heti ensimmäisellä vastaanotolla.
Kuvissa näkyi yllättäen lymfooma. Se painoi hermoa sen verran että aiheutti kipua. Hoitavan lääkärin mukaan kaveri oli onnekas, sillä lymfooma ei yleensä oireile millään tavalla niin varhaisessa vaiheessa. Se saatiin hoidettua, sillä se huomattiin riittävän varhaisessa vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut, että leikkaamista pyritään välttämään nykyään ihan liikaa. Lapsellani murtui käsi tänä vuonna ja se kipsattiin. Sitten kävikin ilmi, että luu ei ollut luutunut ja oli väärässä asennossa ja vasta sitten leikattiin. Koko murtuman hoitoon meni 5 kk. Säästyikö rahaa? Olisiko kannattanut leikata heti? Nyt omalla kohdallani olisi leikkaustarve. Kohdussa on myoomia, ja gyne päätti, että tarkkaillaan puoli vuotta. Haluaisin kohdunpoiston, koska olen menopaussi-ikäinen. Mutta ei. Pitää ravata tutkimuksissa edelleen. Ei kai ne myoomat itsestään katoa?
Ihme touhua.
Itseasiassa ne myoomat voi kuivahtaa pois menopaussissa, niin mulle sanottiin ja toivon sitä, ettei leikkaukseen tarvitsisi mennä. Onko sulla hormonikierukka vuotoja estämässä, sekin auttaa paljon.
Vierailija kirjoitti:
Ei täällä saa hoitoa sen paremmin ikänsä tässä maassa asunut maan kansalainenkaan. Miksi Ukrainasta tulleet väliaikaisesti maassa olevat pitäisi hoitaa ennen omaa väestöä. Nyt he ovat samassa jonossa samoin ehdoin tämän maan kansalaisten kanssa. Kyllä täällä kuolee syöpään työikäisiä työssäkäyviä ihmisiä hoitojonojen takia jo nyt. Miksei siitä kirjoitella? Eikä hallitus aio antaa hyvinvointialueille rahaa hoitaa nämä. Jos valtio ei rahoita, tilanne vaan pahenee. Kaimeillä sitten on varaa antaa työikäisten kuolla hoidettavissa oleviin sairauksiin.
Eiköhän tässä ollut tarkoitus vaan vertailla terveyden(sairaan)hoidon tasoa. Ukrainassa pääsee hoitoon heti, Suomessa ei, ei vaikka olisi kantasuomalainen.
Minä Saan Tanskassa omalääkäriajan heti huomiseksi ja jos on tarvetta, kiireellisen lähetteen erikoislääkärille ja homma hoituu pikaisesti. Reseptien uusiminen hoituu tekstiviestillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulta löytyi myös tänä vuonna aivokasvain, olin viikon sisällä löydöstä leiikkauksessa ja siitä kuukausi niin sädehoidossa. Vielä on tulossa lääkehoito. En ohjautunut tervryskeskukden kautta, oliko se sitten se ero? Olen tosi tyytyväinen saamaani nopeaan hoitoon, roivottavasti Tymur saa myös hyvän leikkauksen jälkeisen hoidon Ukrainassa. Toisaalta lapsilla usein lievempiä kuin aikuisilla. On myös sellaisia aivokalvon pinnalla olevia kasvai.ia, joita joskus seuraillaan ja niiden leikkauksella ei ole kiire, koska en mäe juttua niin en tiedä ko pojan kasvaimesta. Varmaan hirveä tuska vieraassa maassa kun ei osaa kieltä eikä englantia ja pitisi ymmärtää hoito-ohjeet yms apselle. Lääkärit käyttää kyllä tulkkia, sen olen huomannut
Onnea sinulle! Itse jouduin odottamaan yli kuukauden syöpäleikkaukseen pääsyä, enkä tiedä olisiko aikaisempi pääsy mahdollisesti estänyt leviämisen, joten tässä kuolemaa odotellaan
Joudun odottamaan kolme kuukautta syöpäepäilyssä erikoissairaanhoitoon tutkimuksiin pääsyä. Silloin ehkä selviää onko kyse lievemmästä vakavasta taudista vai pahemmasta. Olen töissäkäyvä ihminen.Toivon parasta js pelkään pahinta.
Toivottavasti on se lievempi vaihtoehto.
Anopilla meni syöpähoidot aikanaan oikein hyvin. Alkoivatkin nopeasti. Kontrollissa tuli sitten ongelmaa. Aluksi tekivät kontrollit ajallaan ja kaikki meni hyvin.
Mutta sitten yhtä kontolliaikaa eivät muistaneet antaa, puoli vuotta myöhemmin huomattiin että syöpä on uusinut ja ehtinyt levitä niin rajusti ettei sille enää mahda mitään.
Näissä saa itse olla tarkkana.
Kannattaa soitella sinne erikoissairaanhoitoon niin saattaa saada ajan nopeammin.
Pelottaa, että hallitus kieltää yksityislääkäreiltä mahdollisuuden tehdä lähete julkiselle. Näin luin lehdestä. Yksityinen lähetti kiireellisenä tähystykseen. Julkisella lähetetään kotiin särkylääkkeen kans.
Nykyhallitus ei vielä ole ehtinyt terveydenhuoltoamme pilata, mutta päähallituspuolue on sen kylläkin aikaisemmin tehnyt. Viime hallitus teki parhaansa, mutta soten riittävän rahoituksen jatkumista ei tällä vaalituloksella saatu taattua. Kansa äänesti attendoa.
Vierailija kirjoitti:
Tuo äidin kannattaisi tutustua , että kuinka moni on odottanut milloin mihinkin leikkaukseen suomessa. Itse jonotin käden leikkaukseen vajaan vuoden. On monia muitakin jotka jonottanut. Onko Ukrainan poppoolle annettu vähän liian hyvä kuva suomesta. Voin sanoa , että esimerkiksi lasten oikomishoito on aivan järkyttävä.
Sehän tässä ongelma onkin.
Kukaan ei saa hoitoa asiallisessa ajassa. Ellei pysty hakemaan sitä yksityiseltä tai ulkomailta.
Kyse ei ole vain tuon äidin ongelmasta, vaan meidän kaikkien ongelmasta. Siksi sille pitäisi tehdä jotain.
faktat asiaa kirjoitti:
Harvoin kun joutuu terkkarissa tai virastoissa käymään näkee mihin suomalaisten verorahat menevät.Aika exoottisen näköisiä suomalaisia täynnä
Tästä ei saa puhua, olet rasisti. Onneksi meidän terkkarissa suomalainen terveydenhoitaja on ammattitaitoinen. Omakannassa hänen diaknoosinsa oli eri kuin "lääkärin" jonka koulutusta en löytänyt mistään.
Terveyskeskus on kyllä jännä paikka. Kun soitat selität mikä vaivaa, sulle soitetaan ja seilität taas, kun menet paikan päälle eteisessä kysytään mikä vaivaa. Istut pari kolme tuntia ja kutsutaan nimellä, terveydenhoitajan huoneeseen, jossa diaknoosi. Odotat taas reilun tunnin ja ymmärrät että nyt taitaa lääkäri kutsua, josko jo lääkärille. Tulos kaksi erilaista diaknoosia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän tässä ongelma onkin.
Kukaan ei saa hoitoa asiallisessa ajassa. Ellei pysty hakemaan sitä yksityiseltä tai ulkomailta.Kyse ei ole vain tuon äidin ongelmasta, vaan meidän kaikkien ongelmasta. Siksi sille pitäisi tehdä jotain.
Juuri tämän vuoksi Kelakorvausta korotetaan muutamalla sentillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei saa enää terveydenhoitoa.
Eurooppalaisen oikeuden perusteella voi olla viisasta mennä esim Tallinnaan.Ihmiset eivät usko ennen kuin osuu omalle kohdalle, että hoitoa ei saa. Saat jos päädyt yliopistollisen sairaalan päivystykseen. Jos menet oman kunnan sairaalaan et saa vaan lähetetään kotiin. Terveyskeskuksilla ja sairaaloilla varmaan ohjeet että ei saa tehdä lähetteitä. Ainoa keino saada hoitoa on itse hakeutua yliopistolliseen sairaalaan. Ne ketkä uskoo lääkäriä oman kunnan terveyspalveluissa, voi kuolla kotiin.
Ja sielläkin saa hoitoa siis vain jos on akuutti vaiva.
Ei saa mitään aivokasvainleikkausta todellakaan kuin 6kk päähän. Pelkkiin kuviin 2-3kk jonotus.
Kiireellisinä hoidetaan lähinnä aivoverenvuodot, veritulpat, akuutit sisäelin ja sydänleikkaukset.
Kollegalla selkä niin pahassa kunnossa että pari kertaa kuussa sairausloma. Työterveyteen ei sisälly magneettikuvaus, kunnallisella puolella odottanut kuvausta 4kk eikä vielä saanut edes aikaa tietoon milloin pääsee.
Jos on kiireellinen niin pääsee, ei kaikki aivokasvaimet ole samanlaisia, osa on ei-kiireellisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tajutkaa jo.
Mitä enemmän meidän järjestelmään otetaan noita ulkomaalaisia, sitä enemmän se on tukossa.
Me emme voi hoitaa täällä kaikkia, oli paperit tai ei, koska oma kansa ei saa hoitoa.
Ei oikeastaan saa nytkään. Tai saa, mutta pitää olla rahaa, noin 200 e per kertakäynti.
Näin se on, eilen juuri kävin lapsen kanssa yksityisellä, 230 euroa kustansi nopea käynti. Onneksi on vielä vakuutus ja työpaikka muuten jäisi moni vaiva hoitamatta.
Tk-järjestelmähän toimi tosi hyvin ennen suurten ikäluokkien eläköitymistä. Plus nykyään lekurit haluavat heilutella käsiä yksityisellä ja veneillä lopun aikaa työnteon sijaan