Psykologi teki lastensuojeluilmoituksen
Psykologi teki ladtensuojeluilmoituksen, kun valitin väsymystä ja jaksamista. Vituttaa! Joudun varmaan lopettamaan koko hoidon, kun luottamus meni. Vetosi vain "velvollisuuteensa", mutta missä on velvollisuudet asiakasta kohtaan, kuten salassapitovelvollisuus?
Kommentit (278)
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa aina kun puhutte lääkärin, psykologin tai papin kanssa, että puhutte heille kuin vaitiolovelvollisuutta ei olisi olemassakaan. Muistakaa myös, että vaitiolovelvollisuutta ei ainoastaan saa, vaan lain mukaan on myös pakko rikkoa tietyissä tapauksissa. Älkää koskaan kertoko itsestänne sellaisia tietoja, joiden joutuessa vääriin käsiin joutoisitte vaikeuksiin. Vaitiolovelvollisuus murtuu niin lainmukaisesti kuin myös laittomasti, esimekiksi Vastaamon kaltaisissa tietomurroissa.
Työterveyslääkärilläkin kannattaa ajatella näin. Lääkärit kertovat työntekijän terveystietoja tämän esimiehelle, jos vähänkin voi vedota siihen, että se liittyy työkykyyn. Itse en puhuisi kaikkein yksityisimpiä asioitani työterveyslääkärille.
Vierailija kirjoitti:
Papin vaitiolo näistä on sitä ehdotonta laatua lain silmissä.
En minä voi tehdä lastensuojeluilmoitusta, mikäli minulle uskoudutaan sielunhoidossa jostakin. (Eri asia jos näkisin jotakin hälyttävää omin silmin esim. kirkolla jossain perhekerhossa tms.)
Taikkq jos et tunne minua ensisijaisesti pappina vaan vaikkapa sukulaisena tai naapurina ja minä näen, että kohtelet lapsiasi kaltoin. Se tilanne on erikseen. Tottakai tekisin ilmoituksen.
Mutta kun olen pappina tilanteessa ja avaudut minulle kahden kesken, se pitää. Oli se sitten mitä oli. Emme myöskään tästä syystä kirjaa käytyjä sielunhoidollisia keskusteluja yhtään mihinkään. Ja olemme ilmaisia kaikille.
Jos siis varaat minulle keskustrluajan ja kerrot, että aiot tyyliin tappaa jonkun ihmisen, minä voin ja minun kuuluu mennä kertomaan poliisille, että "Tiedän että henkilö X on todellisessa hengenvaarassa." Ei yhtään enempää.
En edes oikeudessa todis
Tietysti. Kirkko ja papistohan tunnetaan nimenomaan moraalittomuudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa aina kun puhutte lääkärin, psykologin tai papin kanssa, että puhutte heille kuin vaitiolovelvollisuutta ei olisi olemassakaan. Muistakaa myös, että vaitiolovelvollisuutta ei ainoastaan saa, vaan lain mukaan on myös pakko rikkoa tietyissä tapauksissa. Älkää koskaan kertoko itsestänne sellaisia tietoja, joiden joutuessa vääriin käsiin joutoisitte vaikeuksiin. Vaitiolovelvollisuus murtuu niin lainmukaisesti kuin myös laittomasti, esimekiksi Vastaamon kaltaisissa tietomurroissa.
Työterveyslääkärilläkin kannattaa ajatella näin. Lääkärit kertovat työntekijän terveystietoja tämän esimiehelle, jos vähänkin voi vedota siihen, että se liittyy työkykyyn. Itse en puhuisi kaikkein yksityisimpiä asioitani työterveyslääkärille.
Jepulis. Kaikissa psy-alkuisissa palveluissa, lääkärissä ja sossuloissa sama homma. Pitää myös muistaa, että kirjauksiin tulee aina virheitä. Eli ei kannata puhua edes lähelle mitään "kovaa" asiaa.
Ongelmatilanteessa heikointa kurmuutetaan. Eli näissä tapauksissa se avun hakija..
Korjaus kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmoitusvelvollisten on noudatettava lakia. Tehkää aloite lain muuttaniseksi, keiden mielestä lakia pitää muuttaa. Tuskin kukaan työntekijä haluaa syytettä ilmoitusvelvollisuuden rikkomisesta, jos jotain sattuu. Onhan näistä valitettavia esimerkkejä. Kodinhoitajat pitäisi saada takaisin.
Minua ihmetyttää tämä asia. Että kun alalla ei ihmiset pysy, stressiä ja kiirettä ja huolta ja vastuuta on liikaa ja palkka liian pieni. Niin miksi te ette itse lähde vaatimaan lakimuutosta ja vähintään sen tulkinnan lieventämistä järkeviin mittasuhteisiin?
Ei millään alalla noista yleisimmistä ole mitään ilmoitusvelvollisuutta siitä, että joku vanhempi sanoo olevansa väsy!
Tilanteet koskee sitten enempi todellisia riskiperheitä, joista voi jälkikäteen jonkun pahan jutun tapahduttua rapsahta
Ja sinä kuvittelet, että vanhemmat kertovat rehellisesti asiasta? Itse olen ollut mukana selvittelemässä tilannetta, missä lapsesta tehtiin lasu, (lain mukaan pakko), missä lapsi oli ollut väkivaltainen ikätovereitaan kohtaan (täysin todistetusti) ja myös toisen vanhemman mukaan myös kotona. Lapsi oli siis jo teini-iässä, ja väkivalta rajua.
Isä teki valituksia ja raivosi joka paikassa, että lapsesta tehtiin lasu, koska wilmassa oli merkintöjä tekemättömistä läksyistä.
Vanhemmat voivat valehdella joko tietoisesti, tai siksi, että ovat oikeasti harhaisia. Viranomaisilla on hurjan paljon vähemmän syytä valehdella näistä asioista.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Hänellä on lain mukaan velvollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus jos käy ilmi jotain joka vaarantaa lapsen kasvuolosuhteet. Kuten vanhemman jaksamattomuus.
Jep. Ja jos vanhempi ei ole 100% täydellinen niin lasu-kaapparit vievät piltin tekmään heille rahaa. Lapsen elämä pilalla, vanhemman elämä pilalla, molemmat traumatisoitu iäksi. Käsittämätöntä psykopatiaa
Vierailija kirjoitti:
Onko psykologilla perhettä? Tee hänestä takaisin lastensuojeluilmoitus.
Onko näin hulluja ihmisiä olemassa? Moraalisi on iilimadon tasolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Papin vaitiolo näistä on sitä ehdotonta laatua lain silmissä.
En minä voi tehdä lastensuojeluilmoitusta, mikäli minulle uskoudutaan sielunhoidossa jostakin. (Eri asia jos näkisin jotakin hälyttävää omin silmin esim. kirkolla jossain perhekerhossa tms.)
Taikkq jos et tunne minua ensisijaisesti pappina vaan vaikkapa sukulaisena tai naapurina ja minä näen, että kohtelet lapsiasi kaltoin. Se tilanne on erikseen. Tottakai tekisin ilmoituksen.
Mutta kun olen pappina tilanteessa ja avaudut minulle kahden kesken, se pitää. Oli se sitten mitä oli. Emme myöskään tästä syystä kirjaa käytyjä sielunhoidollisia keskusteluja yhtään mihinkään. Ja olemme ilmaisia kaikille.
Jos siis varaat minulle keskustrluajan ja kerrot, että aiot tyyliin tappaa jonkun ihmisen, minä voin ja minun kuuluu mennä kertomaan poliisille, että "Tiedän että henkilö X on todellisessa hengenvaarassa
No nyt oli kyllä sellainen oksennus että hohhoijaa. Kirkon moraalittomuus ei ole mitään verrattuna tähän tiedekultin touhuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jepulis. Kaikissa psy-alkuisissa palveluissa, lääkärissä ja sossuloi
Aika erottaa lapset ja valtio. Menee niin sairaaksi tämä touhu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Hänellä on lain mukaan velvollisuus tehdä lastensuojeluilmoitus jos käy ilmi jotain joka vaarantaa lapsen kasvuolosuhteet. Kuten vanhemman jaksamattomuus.
Jep. Ja jos vanhempi ei ole 100% täydellinen niin lasu-kaapparit vievät piltin tekmään heille rahaa. Lapsen elämä pilalla, vanhemman elämä pilalla, molemmat traumatisoitu iäksi. Käsittämätöntä psykopatiaa
Tuo sinun pöpötyksesi on käsittämätöntä psykopatiaa ja harhaluuloa. Huostaanotto on aina viimeinen keino, sitä ei tapahdu kevyin perustein. Jos joku on uupunut, niin kuulostaisiko niin pahalta jos sinulle järjestettäisiin kerran viikossa omaa aikaa vaikka lenkille tai lepoa tms.?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lääkäri saa ilman lupaa kertoa alaisen terveystietoja.
Vierailija kirjoitti:
Eikö psykologi itse ole ollut koskaan väsynyt lasten kanssa? Ilmeisesti ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psykologi ei varmasti tee ilmoitusta, jos vain sanoo, että on väsynyt. Ihan varmasti siinä on vähän enemmän. Eikä lasu nykyään enää edes reagoi ekaan ilmoitukseen. Meille on suoraan sanottu, että jos on oikea huoli, pitää tehdä monta ilmoitusta, niin erottuu niistä pakollisista ilmoituksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Psykologi ei varmasti tee ilmoitusta, jos vain sanoo, että on väsynyt. Ihan varmasti siinä on vähän enemmän. Eikä lasu nykyään enää edes reagoi ekaan ilmoitukseen. Meille on suoraan sanottu, että jos on oikea huoli, pitää tehdä monta ilmoitusta, niin erottuu niistä pakollisista ilmoituksista.
Psykologi ei ole yksittäinen ihminen, vaan näitä on monenlaisia olemassa. Osa tekee herkästi, osa ei.
Koulussa puhuin kerran opolle kun hän pakotti minut puhumaan kun olin masentuneen oloinen.
No opo soitti äidilleni kysymättä minulta ja äitini kävi kertomassa koulussa kuinka hyvät kotiolot minulla on eikä minulla ole mitään muuta ongelmia kuin vähän teini-iän angstia vaan.
Vi****aa vieläkin tämä episodi kun sitä 30 vuotiaana ajattelen. Äitini kävi minulta salaa nolaamassa minut koulussa opettajalle ihan kuin ei olisi tarpeeksi muuten ollut häpeää koulussa itkemisestä... Asiasta ei sen enempää puhuttu kotona eikä koulussa. Äiti kävi siellä puhumassa itsestään eikä koskaan kysynyt mitä minulle kuuluu.
Eikä pahaa oloani otettu tosissaan vaan todettiin käytännössä, että olen kiukutteleva teini (onko itkeminenkin kiukuttelua?) ja eikä kukaan aikuinen kiinnostunut/selvittänyt enempää, että minua kiusataan ja äitini saa päivittäin raivokohtauksia. Ongelma on vain minussa kun olen hiljainen ja pelokas. Se on sitä teiniangstia.
Meni pahasti ohi aiheesta mutta tarinan pointti on se että luottamuksen suojaa ei ole. Kaikki mitä puhut voidaan käyttää sinua vastaan. Psykologikaan ei sinusta välitä vaan hoitaa vain omia ongelmiaan ja nostaa rahaa siitä että kuuntelee juttujasi eikä hänestä välttämättä ole mitään apua. (Varmaan joskus on mutta kannattaa sitäkin miettiä, onko ihan turhaa ja haitallista)
Jos kyse on vain väsymyksestä eikä esim. väkivallasta niin ehkä parhaimmassa tapauksessa saat jotain väliaikaista lastenhoitoapua eikä siitä seuraa mitään ikävää. Ei ole asiasta kokemusta joten paha sanoa ja järkyttyisin itsekin vastaavassa tilanteessa. Tuskin siitä mitään ikävää seuraa jos ei oikeasti ole syytä huoleen.
Valitettavasti tuosta jää sellainen käsitys että psykologilla ei ole tilannetajua eikä halua auttaa vaan delegoida vastuuta muualle. Hän olisi vaikka voinut auttaa sinua selvittämään miten saat apua kotiin eikä toimia selän takana.
Äidin jaksamattomuudesta tuskin traumoja aiheutuu jos ei se johda lapsen laiminlyöntiin. Ne jotka laiminlyövät lapsiaan eivät välttämättä edes tunnista ongelmaa ollenkaan itsessään. En tosiaan tiedä mikä tilanne on ja mitä olette puhuneet.
Kaunisnainen--- kirjoitti:
Siis kirjoitin aiemmin eli 17v lapsestani tehtiin lastensuojeluilmoitus kun minä jouduin seksuaalirikoksen uhriksi ja syynä oli että jaksanko huolehtia hänen perustarpeista kuten siivota ja kokata vaikka sanoin että jaksan ettei asia minusta tee holtitonta tai ei tunnollista. Ettei tapahtuma minun persoonaa sillä tavalla ole muuttanut. Kotikäynnillä totesivat että meillä oli siistiä.
Luulisi, että 17-v. saa itsekin siivottua ja kokattua tarpeeksi, monet opiskelevatkin asuen muualla.
Terveydenhuollossa ei tunneta enää sanaa salassapitovelvollisuus!
Vierailija kirjoitti:
Siis tt-lääkäri ei todellakaan ilman sinun lupaasi saa mennä puhumaan esimiehellesi mitään sinun asioistasi, periaatteessa jopa se, että olet hänen potilaansa, on salassapidon alaista. Työnantajalle tehtäviin lausuntoihinkin tarvitaan potilaan suostumus.
Lisää lasuja. Ihmiset tekevät niitä aivan liian vähän.