Laskeeko meidän tuet siis hallituksen mallin mukaisesti yli 700e/kk !?
Tällä hetkellä tilanne on tämä:
- asun omistusasunnossa, johon saan asumistukea 172e
- olen yksinhuoltaja, saan siis lapsilisän 95e + yh korotuksen noin 63e
- työskentelen osa-aikaisesti saaden palkkaa nettona noin 340e/kk riippuen tunneista sekä soviteltua ansiosidonnaista nettona 1140e/kk sis. lapsikorotus
=> noin 1810e/kk
Hallitus on poistamassa siis minulta omistusasujana asumistuen, ansiosidonnaisesta 300e suojaosuuden ja lapsikorotuksen sekä porrastamassa sen vielä lisäksi. Eli väheneekö tuloni/tukeni siis tosiaan yli 700e/kk, jos saan kuussa työtunteja niin, että tienaan bruttona 400e, mutta osa-aikaisuuden takia lisäksi tulisi vielä ansiosidonnaisen porrastus kuin kaupan tekijäisiksi?!
Eihän tässä kannata edes yrittää lisätunteja saada enää vaan kieltäytyä lopuistakin tarjotuista ja jäädä sitten toimeentulotuelle!
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitin tästä eilen toiseen ketjuun, että näiden päätösten ja muutosten myötä oma motivaationi tehdä yhtään mitään meni tässä.
Olen ollut jo pitkään oikeutettu hakemaan toimeentulotukea, mutta en ole halunnut, koska summa on suht pieni ja olen kokenut oman itsenäisyyteni (mm. oikeus olla lähettelemättä tiliotteita kuukausittain, oikeus tienata muutama satanen sieltä täältä joskus) tärkeämmäksi. Olen säästöilläni ja satunnaishommilla kustantanut lapseni mm. pienelle lomalle kerran vuodessa. Olen myös maksanut itse sähköt ym. jotka olisin saanut toimeentulotukena.
Nyt se loppuu.
Hallitus poistaa työttömyystuestani lapsikorotukset, jonka myötä minun on pakko hakea toimeentulotukea: pelkkä työttömyysetuus on jatkossa pienempi kuin vuokrani. Voitte olla varmoja, että jatkossa en maksa yhtäkään sähkölaskua, lääkettä tms. itse, vaan haen kaiken sitten Kelalta. Jos teen jatkossa hommia, teen ne ilman verokorttia pimeänä. Sitä saa mitä tilaa.
Minä kyllästyi jo viime hallituskaudella. Muutin metsään ja otin paikallisesta Salesta 10h viikossa. Pitäkää tunkkinne.
Suomi on ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
nämä toimeentuloasiat voi hoitaa vaihtamalla työpaikkaa jossa on parempi palkka tai ryhtyä yrittäjäksi,
se on vain itsestä kiinni ja valtion holhousta täytyy pienentää myös ihmisten asenteissa
Kertokaa ihmeessä mikä liikeidea se on se sellainen, joka työllistää aivan varmasti koko ajan lamasta ja taantumasta ja lomautuksista välittämättä ja siinä samalla saa nostettua itselle kohtuullista palkkaa?
Hoitoala.
Hoitoalakaan työllistää vain jonkin verran mutta ei paljoa eli ei ole varma. Ei niitäkään paikkoja riitä kuin murto-osalle. Edelleen olisi satoja tuhansia työttömiä vaikka jokaisen alan
avoimet työpaikat täytettäis huomenna piilotyöpaikat mukaan luettuna. Tässäkin maakunnassa missä asun on vain 147 hoitoalan avointa työpaikkaa ja siitä jos ottaa pois muut paitsi lähihoitajat,avustajat ym. niin määrä pienenee vieläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
nämä toimeentuloasiat voi hoitaa vaihtamalla työpaikkaa jossa on parempi palkka tai ryhtyä yrittäjäksi,
se on vain itsestä kiinni ja valtion holhousta täytyy pienentää myös ihmisten asenteissa
Kertokaa ihmeessä mikä liikeidea se on se sellainen, joka työllistää aivan varmasti koko ajan lamasta ja taantumasta ja lomautuksista välittämättä ja siinä samalla saa nostettua itselle kohtuullista palkkaa?
Hoitoala.
Hoitoalakaan työllistää vain jonkin verran mutta ei paljoa eli ei ole varma. Ei niitäkään paikkoja riitä kuin murto-osalle. Edelleen olisi satoja tuhansia työttömiä vaikka jokaisen alan
avoimet työpaikat täytettäis huomenna piilotyöpaikat mukaan luettuna. Tässäkin maakunnassa missä asun on vain 147 hoitoalan avointa työpaikkaa ja siitä jos ottaa pois muut paitsi lähihoitajat,avustajat ym. niin määrä pienenee vieläkin.
Meillä loppuu terveyskeskus 2024 syksyllä kiitos soten, joten vaikka nyt on tarve vielä 15 uudelle hoitoalan työntekijälle, ensi syksynä työttömäksi jää 45 hoitoalan työntekijää. Plus ehkä nuo 15 uutta. Yrittäjäksi hoitoalalleko ne kaikki lähtee?
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitin tästä eilen toiseen ketjuun, että näiden päätösten ja muutosten myötä oma motivaationi tehdä yhtään mitään meni tässä.
Olen ollut jo pitkään oikeutettu hakemaan toimeentulotukea, mutta en ole halunnut, koska summa on suht pieni ja olen kokenut oman itsenäisyyteni (mm. oikeus olla lähettelemättä tiliotteita kuukausittain, oikeus tienata muutama satanen sieltä täältä joskus) tärkeämmäksi. Olen säästöilläni ja satunnaishommilla kustantanut lapseni mm. pienelle lomalle kerran vuodessa. Olen myös maksanut itse sähköt ym. jotka olisin saanut toimeentulotukena.
Nyt se loppuu.
Hallitus poistaa työttömyystuestani lapsikorotukset, jonka myötä minun on pakko hakea toimeentulotukea: pelkkä työttömyysetuus on jatkossa pienempi kuin vuokrani. Voitte olla varmoja, että jatkossa en maksa yhtäkään sähkölaskua, lääkettä tms. itse, vaan haen kaiken sitten Kelalta. Jos teen jatkossa hommia, teen ne ilman verokorttia pimeänä. Sitä saa mitä tilaa.
Tai sit jos vaan elättäisit itsesi tekemällä töitä? Ai ei vai? No eipä siinä mitään joka tapauksessa muut joutuu sut elättämään ihan sama mikä sen etuuden nimi on mitä nostelet
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä sillä on mitä se rikas maksaa palkastaan, kun rahojaan ei yhteiskuntaan muuten laita pyörimään, jos samaan aikaan hyvinvointivaltiossa heikommissa asemissa olevilta ja varsinkin niiltä jotka edes yrittää, viedään kaikki eväät nousta pois pohjalta?
Siis, nyt et ihan ole ymmärtänyt perusasiaa: serikas maksaa joka kuukausi jopa puolet palkastaan veroina jaettavaksi muille, eli hän elättää jo sinuakin. Meinaatko tosissasi, että hänen tulisi maksaa veroja 100 prosenttia? Lakkaa rutisemasta ja tee sama perässä.
Nyt höpöhöpö, ei se köyhä tai työtön tai muuten vähävarainen työssäkäyvä yh eikä edes tuhat yh:ta saa sitä sun puolikasta palkkaa, se on minimaalinen osuus mikä tukiin menee, paaaaaaljon enemmän menee eläkemaksuihin niistä rikkaan veroista. Ja toisekseen rikas pysyy rikkaana hyvällä verosuunnittelulla eikä tarvitse itkeä, että puolet palkasta menee köyhälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välittävistä aikuisista on huutava pula. Kaikkia perheet, jotka ovat valmiita ottamaan luokseen asumaan sijoituslapsia saa siitä ihan tuntuvan korvauksen. Munkaan ei enää kannata mennä töihin. Kahdella lapsella tienaa ihan kivasti. Joo, kuullostaa kamalalta sanoa ääneen, että lapsilla tienaa mutta en nyt oikein osaa muutenkaan ilmaista mikä on tulevaisuuden ala. Kun taloudellinen epätasa-arvo kasvaa se lisää myös tarvetta sijaishuololle.
Ei muuta kuin toinen, tai vaikka kolmas osa-aikainen työ siihen rinnalle. Niin että tulee viikossa yhteensä täydet tunnit. Tai sitten etsit kokoaikaisen työn. Myös asunnon vaihtaminen vuokralle lienee realistinen vaihtoehto, sillä noin pienillä palkkatuloilla ei sinun kyllä omistusasunnossa kuuluisi edes asua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö myös se työttömyystuki/ansiosidonnainen itse pienene kun palkkatulot alkavat siihen vaikuttaa. Eli et menetä vain suojaosuuden määrää vaan sen lisäksi myös päiväraha pienenee palkan verran tai osan siitä? Näin minä olen käsittänyt että jokainen tienattu euro vähentää työttömyysetuutta kuten nykyäänkin suojaosan huomioimisen jälkeen. Ainakin työmarkkinatuen kohdalla, ansiosidonnaisesta en tiedä.
Ihan perseestä tällainen kyllä :'(300e bruttona saa tienata nykyään, sen yli menevä jokainen euro vähentää 0,50e ansiosidonnaista/työttömyyskorvausta. Jatkossa kun tienaa 300e, vähenee tukikin samassa suhteessa. Eli jos sai vaikka 1000e tukia ja palkkaa 300e, niin nyt saat tukia enää jatkossa 700e. Työhön kannustava malli, eikö!
Miksi ihmeessä TYÖSSÄKÄYVILLE edes maksetaan minkäänlaisia sosiaalitukia?
Koska Suomessa maksetaan niin huonoja palkkoja ja eläminen maksaa niin paljon ettei palkalla tule toimeen. Koska työnantajat ovat ahneita eivätkä halua maksaa ihmisille reilua palkkaa.
Ihmisellä itsellään ei ole mitään velvollisuutta suhteuttaa menoja tuloihinsa vaan se vika on aina muissa? Suomi on hölmölä jossa esim pienituloinen kuvittelee, että hänellä on joku ihme oikeus keskituloisen elämään ja jonkun muu pitää se hänellä taata. Käytit koko sen peruskoulu aikasi haukkumalla muita hikareiksi, open perseen nuolijaksi, jne ja nyt olet käsi pitkällä pyytämässä heiltä rahaa.
Mitä jos ne menot on jo sopeutettu tuloihin- eikä se riitä?
Meitä on tässä perheessä kolme, ja asuimme ennen kolmiossa (80m2). Kun vuokra nousi liikaa, muutimme kaupungin (liian) pieneen vuokra-asuntoon (55m2). Tällä toki säästyi noin 150€/kk vuokramenoja.
Koska maksamme tässä uudessa asunnossamme itse vedet ja sähköt, olemme pyrkineet kuluttamaan kohtuudella molempia. Ekan vuoden ajan se onnistuikin- sitten veden perushinta nousi, ja se näkyi noin 30% suurempana vesilaskuna. Sähkön suhteen meillä on onneksi ollut kohtuullinen sopimus, mutta siirtomaksut ovat yhtä suuret kuin itse kulutettu sähkö. Vuokra toki nousee myös, mutta hieman hitaammin.
Minulle ei tarvitse huudella töihinmenosta, koska tässä perheessä tehdään niitä vähän liikaakin. Töiden takia on myös pakko omistaa auto (koska muutimme alueelle jonka läheltä ei mene julkisia + puolison uusi työpaikka on kauempana muutenkin), siihen menee kieltämättä paljon rahaa. Mutta jos luovumme autosta, sitten lähtee myös työpaikka. Kaikilla aloilla ei ole vaihtoehtoa "etsi kotisi läheltä uusi työpaikka". Ja ei, emme asu pk-seudulla, mutta Uusimaalla kuitenkin.
Jossain vaiheessa pää tulee vetävän käteen, ja meidänkin perheessä työskentely on lakannut olemasta kannattavaa. Puoliso etenkin, vuorotyöstä johtuen, on aina väsynyt eikä palaudu enää kunnolla. Vapaapäivinä ei juuri mitään jaksa tehdä. Hänellä on jaksamiseen vaikuttava sairaus, jonka perusteella voisi saada jopa eläkkeen, mutta ei halua sellaista edes ajatella. En tiedä kauanko kumpikaan meistä jaksaa käydä töissä, edes osa-aikaisesti, kun siitä ei ole mitään taloudellista hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö myös se työttömyystuki/ansiosidonnainen itse pienene kun palkkatulot alkavat siihen vaikuttaa. Eli et menetä vain suojaosuuden määrää vaan sen lisäksi myös päiväraha pienenee palkan verran tai osan siitä? Näin minä olen käsittänyt että jokainen tienattu euro vähentää työttömyysetuutta kuten nykyäänkin suojaosan huomioimisen jälkeen. Ainakin työmarkkinatuen kohdalla, ansiosidonnaisesta en tiedä.
Ihan perseestä tällainen kyllä :'(300e bruttona saa tienata nykyään, sen yli menevä jokainen euro vähentää 0,50e ansiosidonnaista/työttömyyskorvausta. Jatkossa kun tienaa 300e, vähenee tukikin samassa suhteessa. Eli jos sai vaikka 1000e tukia ja palkkaa 300e, niin nyt saat tukia enää jatkossa 700e. Työhön kannustava malli, eikö!
Koska Suomessa maksetaan niin huonoja palkkoja ja eläminen maksaa niin paljon ettei palkalla tule toimeen. Koska työnantajat ovat ahneita eivätkä halua maksaa ihmisille reilua palkkaa.
Ihmisellä itsellään ei ole mitään velvollisuutta suhteuttaa menoja tuloihinsa vaan se vika on aina muissa? Suomi on hölmölä jossa esim pienituloinen kuvittelee, että hänellä on joku ihme oikeus keskituloisen elämään ja jonkun muu pitää se hänellä taata. Käytit koko sen peruskoulu aikasi haukkumalla muita hikareiksi, open perseen nuolijaksi, jne ja nyt olet käsi pitkällä pyytämässä heiltä rahaa.
Mikä ihme pakkoajatus on tuo, että se tukia saava ei suhteuttaisi elämäänsä ja kulujaan käytettävissä olevaan rahamäärään? On totta, että vuosikymmeniä loisivia tukiloisia, mutta on myös tukiviidakossa piipahtajia, työssäkäyviä tuen saajia, yksinäisiä, vanhuksia, nuoria, perheellisiä, sinkkuja, erilaisia elämäntilanteita, osa saa euron osa enemmän apua. Mutta yhtä kaikki siellä tuen saajana voi olla sinä tai minä, ja silloin hyvinvointivaltion tulisi auttaa ihmistä pääsemään pois sieltä takaisin tuottavaksi yhteiskunnan jäseneksi ja veronmaksajaksi. Jos jo kättelyssä viedään puolet pois keskellä taantumaa ja inflaatiota, niin miten hlvetissä sieltä pohjalta pystyy nousemaan?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei niiden tukien tarkoitus olekkaan rikastuminen vaan minimitarpeiden täyttyminen. Jos tuo tarve on tuo 1000€ niin sehän täyttyy osittain tuolla omalla työlläsi.
700+300 =1000 joten tuo tarve täyttyy.
Sinun järkesi mukaan sinun kuuluu saada tuo tonni vaikka tienaisit 700e itse,eli yhteensä 1700e ??? Jotain rajaa nyt sille AHNEUDELLE!!! Tiedän, että se itsensä elättäminen nyt voi tuntua pahalta,mutta kyllä siihen tottuu.
On se nyt kamalaa kun pitäisi itse ottaa vastuu omasta elämästä.
.
Mitäs jos otat vuokralaisen?
Tai laitat elämisen niin että tulosi riittävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme pakkoajatus on tuo, että se tukia saava ei suhteuttaisi elämäänsä ja kulujaan käytettävissä olevaan rahamäärään? On totta, että vuosikymmeniä loisivia tukiloisia, mutta on myös tukiviidakossa piipahtajia, työssäkäyviä tuen saajia, yksinäisiä, vanhuksia, nuoria, perheellisiä, sinkkuja, erilaisia elämäntilanteita, osa saa euron osa enemmän apua. Mutta yhtä kaikki siellä tuen saajana voi olla sinä tai minä, ja silloin hyvinvointivaltion tulisi auttaa ihmistä pääsemään pois sieltä takaisin tuottavaksi yhteiskunnan jäseneksi ja veronmaksajaksi. Jos jo kättelyssä viedään puolet pois keskellä taantumaa ja inflaatiota, niin miten hlvetissä sieltä pohjalta pystyy nousemaan?!
Sinä nyt ainakin olet ihminen joka pohjalle päästyään ottaa lapion ja kaivaa vielä syvemmälle . Itsehän ei tietystikään voi mitään tehdä millekään asialle???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet YH? Tuliko tehtyä lapsi "J ä n n i k s e n" kanssa. Noh, niin makaa kuin petaa. Olisit valinnut lapsesi isäksi kiltti-miehen.
Kilttimieheni kuoli onnettomuudessa. Lapsi perii rintaperillisenä isänsä, mutta testamentin mukaisesti vasta 18-vuotiaana, ellei muuta opiskelemaan eri paikkakunnalle. Naimisiin ei keretty, joten leskeneläkekin jää saamatta.
Oliko vielä muuta, vai vastaisitko vaikka aloitukseeni?
ap
Sen verran ohjeistan, että oletko hakenut lapsellesi ryhmähenkivakuutuksesta korvauksen? Työnantajan vakuutus.
Tai ammattiliiton kuolemantapauskorvauksen, jos kuului liittoon ja liitolla oli tapaturmavakuutus?
Tai jos avopuolisosi menentyi liikenneonnettomuudessa?
Oliko vapaaehtoinen vakuutus?
Varmaan kaikki kysytty/haettu, mutta kunhan tuli mieleen.
Muuttakaa pois Suomesta!
Yhteiskunnan syöpä!
Kyllä tosiaan näin se menee. Rahat siirretään Petterin ja muiden vastaavien harmaille pankkitileille makaamaan pois suomen taloudenkierrosta...
Kaikki muuttaa siis pois Helsingistä. Valitettavasti ne työt ovat siellä Helsingissä ja sinne myös jäävät.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tosiaan näin se menee. Rahat siirretään Petterin ja muiden vastaavien harmaille pankkitileille makaamaan pois suomen taloudenkierrosta...
Kuka pesee Petterin vessan? Ei kukaan.
KAIKISTA pienituloisimmat saa toimeentulotukea. Jos sulta lähtee se asumistuki, saatat olla oikeutettu toimeentulotukeen. Jos et, niin et ole KAIKISTA pienituloisin eli KAIKISTA pienituloisimmilta EI leikata.
Jos sulla on suoja, vaatteet ja ruoka pidä se turpasi kiinni tai tee sille elämällesi jotain.
Eikai Raamattu nyt Suomen oloja ole ennustanut. Vai onko tämä rikkaiden rikastuminen ja köyhien köyhtyminen ihan universaali uusi ilmiö. Eikö se ole aina ollut näin?