Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laskeeko meidän tuet siis hallituksen mallin mukaisesti yli 700e/kk !?

Vierailija
22.09.2023 |

Tällä hetkellä tilanne on tämä:

- asun omistusasunnossa, johon saan asumistukea 172e
- olen yksinhuoltaja, saan siis lapsilisän  95e + yh korotuksen noin 63e
- työskentelen osa-aikaisesti saaden palkkaa nettona noin 340e/kk riippuen tunneista sekä soviteltua ansiosidonnaista nettona 1140e/kk sis. lapsikorotus 

=> noin 1810e/kk

Hallitus on poistamassa siis minulta omistusasujana asumistuen, ansiosidonnaisesta 300e suojaosuuden ja lapsikorotuksen sekä porrastamassa sen vielä lisäksi. Eli väheneekö tuloni/tukeni siis tosiaan yli 700e/kk, jos saan kuussa työtunteja niin, että tienaan bruttona 400e, mutta osa-aikaisuuden takia lisäksi tulisi vielä ansiosidonnaisen porrastus kuin kaupan tekijäisiksi?!

Eihän tässä kannata edes yrittää lisätunteja saada enää vaan kieltäytyä lopuistakin tarjotuista ja jäädä sitten toimeentulotuelle! 

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yrität hakea työtä josta saat täydet tunnit, teet kahta työtä jos se ei onnistu. Ei tuossa muu auta.

Kaikki nämä tuki-hommat on toki tarkoitettu vaan ihan välttämättömään siksi aikaa kunnes pärjää omillaan. Jotenkin vaikea ymmärtää tota ajattelutapaa et jättäydyn sitten kotiin. Minkä mallin sä annat sun lapsille ja eikö ole mitään ylpeyttä siitä omasta tekemisestä ja olemisesta?

Vanhukset, sairaat ja vammaiset on niitä joita tuetaan ja autetaan näillä tuilla eikä tietysti kenenkään etenkään lapsiperheellisen tule kurjuudessa elää. Jotenkin tää asenne ihmetyttää aina vaan.

Ja kyllä, olen yh-nainen jolla 3 lasta. Mies jätti. Aikanaan hyvinkin niukka elintaso. Töitä tehden ja aikanaan opiskellen (yliopisto, ei ollut helppoa) tienaan nyt kun lapset teinejä oikeinkin hyvin ja meillä on kiva oma asunto + kaikki perusjutut varaa ostaa helposti. Ei luksusta mutta hyvä elämä. Koen että annan tässä samalla ahkeran pärjäävän ihmisen mallin heille mikä paljon tärkempää kuin se että monessa vaiheessa tukien varaan heittäytymällä olisin saanut enemmän euroja yhteiskunnalta kuin töissä käymällä.

Kirjoitinkin aloitukseeni, että tilanne on tämä tällä hetkellä. En kirjoittanut eläneeni tässä tilanteessa vuosikymmeniä, tai etten aikoisi tehdä/ole tehnyt mitään kokoaikaisen työllistymisen eteen, tai että jotain luksusta kaipailisin. Usko pois, nimim. rintamiestalo ja ulkosauna. Mutta jos esim. vuoden päästä, kun hallituksen toimet on pantu käytäntöön, olen samassa tilanteessa kuin nyt, niin nousumahdollisuudet ei näytä kovin hyviltä. 

ap

Ymmärrän ja ikävä kuulla tuo että lapsesi isä menehtyi, varmasti raskasta. Mulla toki ex-mies jollain lailla kuvioissa mukana edelleen niin helpottaa toki se.

Toivottavasti sun työtilanne paranee ja pääset sitäkautta parempaan taloudelliseen tilanteeseen!

Tuo toinen yh-äiti

Vierailija
22/66 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö myös se työttömyystuki/ansiosidonnainen itse pienene kun palkkatulot alkavat siihen vaikuttaa. Eli et menetä vain suojaosuuden määrää vaan sen lisäksi myös päiväraha pienenee palkan verran tai osan siitä? Näin minä olen käsittänyt että jokainen tienattu euro vähentää työttömyysetuutta kuten nykyäänkin suojaosan huomioimisen jälkeen. Ainakin työmarkkinatuen kohdalla, ansiosidonnaisesta en tiedä.

Ihan perseestä tällainen kyllä :'(

300e bruttona saa tienata nykyään, sen yli menevä jokainen euro vähentää 0,50e ansiosidonnaista/työttömyyskorvausta. Jatkossa kun tienaa 300e, vähenee tukikin samassa suhteessa. Eli jos sai vaikka 1000e tukia ja palkkaa 300e, niin nyt saat tukia enää jatkossa 700e. Työhön kannustava malli, eikö!

Miksi ihmeessä TYÖSSÄKÄYVILLE edes maksetaan minkäänlaisia sosiaalitukia?

Itse olen kuntouttavassa eli ttt:n lisäksi saan 9e/pvä kulukorvausta ja minut lasketaan ihan yhtälailla tilastoissa työllisiin kuin se, joka tekee 40h/vko:D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikein siinä mielessä, että miksi joillekin kustannetaan omistusasunto verovaroista, etenkin kun nämä ihmiset tekevät hyvin vähän töitä. Sinäkin tienaat vaan jonkun 300€.

Vierailija
24/66 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä kitiset? Jäät pois töistä niin saman toimeentulotukena ja siihen päälle 24/7 omaa aikaa. Ei tarvii juosta kenenkään orjana.

Mistä rikkaat saavat jatkossa palvelut? Lastenhoitajat, siivoojat, myyjät jne kun saman rahan saa helpommin kotona makaamalla kuin osa-aikatyötä tekemällä?

Meidän siivooja on virosta, eikä mikään suomalainen koko ajan kaikesta valittava yhäri.

Vierailija
25/66 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeisinä päivinä rikkaat rikastuvat ja köyhät köyhtyvät. Vanhemmat ovat lapsiaan vastaan ja lapset vanhempiaan vastaan. Väkivalta lisääntyy. Laittomuus pääsee valtaan. Musta on valkoista ja valkoinen mustaa. Oikea väärää ja väärä oikeaa. Ruoan hinnankin ennustetaan nousevan ihan kohtuuttomuuksiin, ei vielä mutta jossain tulevaisuudessa.

Suomi on kovaa vauhtia toteuttamassa Ison Kirjan profetioita omalla kohdallaan ja sitten ulistaan jostain satukirjasta. Voisimmeko tehdä jotain toisin, että Iso Kirja olisi meidän kohdallamme pätemätön. Nyt kansa polvilleen armo anomaan Kaikkivaltiaalta Luojaltaan.

Vierailija
26/66 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

nämä toimeentuloasiat voi hoitaa vaihtamalla työpaikkaa jossa on parempi palkka tai ryhtyä yrittäjäksi,

se on vain itsestä kiinni ja valtion holhousta täytyy pienentää myös ihmisten asenteissa

Kertokaa ihmeessä mikä liikeidea se on se sellainen, joka työllistää aivan varmasti koko ajan lamasta ja taantumasta ja lomautuksista välittämättä ja siinä samalla saa nostettua itselle kohtuullista palkkaa? 

Vierailija
27/66 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin tästä eilen toiseen ketjuun, että näiden päätösten ja muutosten myötä oma motivaationi tehdä yhtään mitään meni tässä.

Olen ollut jo pitkään oikeutettu hakemaan toimeentulotukea, mutta en ole halunnut, koska summa on suht pieni ja olen kokenut oman itsenäisyyteni (mm. oikeus olla lähettelemättä tiliotteita kuukausittain, oikeus tienata muutama satanen sieltä täältä joskus) tärkeämmäksi. Olen säästöilläni ja satunnaishommilla kustantanut lapseni mm. pienelle lomalle kerran vuodessa. Olen myös maksanut itse sähköt ym. jotka olisin saanut toimeentulotukena.

Nyt se loppuu. 

Hallitus poistaa työttömyystuestani lapsikorotukset, jonka myötä minun on pakko hakea toimeentulotukea: pelkkä työttömyysetuus on jatkossa pienempi kuin vuokrani. Voitte olla varmoja, että jatkossa en maksa yhtäkään sähkölaskua, lääkettä tms. itse, vaan haen kaiken sitten Kelalta. Jos teen jatkossa hommia, teen ne ilman verokorttia pimeänä. Sitä saa mitä tilaa.

Vierailija
28/66 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mun pitäisi maksaa sun elämisesi ja lisääntymisesi?

.

Myyt asunnon ja elät siitä saaduilla rahoilla.

Tai hommaa kokopäivätyö.

Hiukan nyt ryhtiä toimintaan.

Vierailija
29/66 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi olet YH? Tuliko tehtyä lapsi "J ä n n i k s e n" kanssa. Noh, niin makaa kuin petaa. Olisit valinnut lapsesi isäksi kiltti-miehen.

Kilttimieheni kuoli onnettomuudessa. Lapsi perii rintaperillisenä isänsä, mutta testamentin mukaisesti vasta 18-vuotiaana, ellei muuta opiskelemaan eri paikkakunnalle. Naimisiin ei keretty, joten leskeneläkekin jää saamatta.

Oliko vielä muuta, vai vastaisitko vaikka aloitukseeni?

ap

Pidit hyviä aikoja ikuiseksi ajoiksi ansaituiksi etkä ottanut huomioon ns elämän yllätyksiä? Sitä niittää mitä kylvää.

Vierailija
30/66 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö myös se työttömyystuki/ansiosidonnainen itse pienene kun palkkatulot alkavat siihen vaikuttaa. Eli et menetä vain suojaosuuden määrää vaan sen lisäksi myös päiväraha pienenee palkan verran tai osan siitä? Näin minä olen käsittänyt että jokainen tienattu euro vähentää työttömyysetuutta kuten nykyäänkin suojaosan huomioimisen jälkeen. Ainakin työmarkkinatuen kohdalla, ansiosidonnaisesta en tiedä.

300e bruttona saa tienata nykyään, sen yli menevä jokainen euro vähentää 0,50e ansiosidonnaista/työttömyyskorvausta. Jatkossa kun tienaa 300e, vähenee tukikin samassa suhteessa. Eli jos sai vaikka 1000e tukia ja palkkaa 300e, niin nyt saat tukia enää jatkossa 700e. Työhön kannustava malli, eikö!

Koska Suomessa maksetaan niin huonoja palkkoja ja eläminen maksaa niin paljon ettei palkalla tule toimeen. Koska työnantajat ovat ahneita eivätkä halua maksaa ihmisille reilua palkkaa.

Vierailija
31/66 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi olet YH? Tuliko tehtyä lapsi "J ä n n i k s e n" kanssa. Noh, niin makaa kuin petaa. Olisit valinnut lapsesi isäksi kiltti-miehen.

Kilttimieheni kuoli onnettomuudessa. Lapsi perii rintaperillisenä isänsä, mutta testamentin mukaisesti vasta 18-vuotiaana, ellei muuta opiskelemaan eri paikkakunnalle. Naimisiin ei keretty, joten leskeneläkekin jää saamatta.

Oliko vielä muuta, vai vastaisitko vaikka aloitukseeni?

ap

Puolison kuolema ei estä sinua menemästä kokoaika töihin.

Vierailija
32/66 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

nämä toimeentuloasiat voi hoitaa vaihtamalla työpaikkaa jossa on parempi palkka tai ryhtyä yrittäjäksi,

se on vain itsestä kiinni ja valtion holhousta täytyy pienentää myös ihmisten asenteissa

Kertokaa ihmeessä mikä liikeidea se on se sellainen, joka työllistää aivan varmasti koko ajan lamasta ja taantumasta ja lomautuksista välittämättä ja siinä samalla saa nostettua itselle kohtuullista palkkaa? 

Hoitoala.

Vierailija
33/66 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei laske. Mun tapauksessa jotain 100€ laskee eli ei merkittävästi

Vierailija
34/66 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei lapsilisiä ja yksihuoltajakorotuksia olla nostamassa, ei laskemassa?

Vierailija
35/66 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä sillä on mitä se rikas maksaa palkastaan, kun rahojaan ei yhteiskuntaan muuten laita pyörimään, jos samaan aikaan hyvinvointivaltiossa heikommissa asemissa olevilta ja varsinkin niiltä  jotka edes yrittää, viedään kaikki eväät nousta pois pohjalta?

Siis, nyt et ihan ole ymmärtänyt perusasiaa: serikas maksaa joka kuukausi jopa puolet palkastaan veroina jaettavaksi muille, eli hän elättää jo sinuakin. Meinaatko tosissasi, että hänen tulisi maksaa veroja 100 prosenttia? Lakkaa rutisemasta ja tee sama perässä.

Vierailija
36/66 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitoala.

Niin että jos jäät työttömäksi, perusta hoitoalan yritys ja myyt siellä mitä, itseäsi?

Vierailija
37/66 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eieiei... Ei meidän. Teidän kyllä! Hahah, t. Mulqvist Orpo-Purra

Vierailija
38/66 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nythän saa tienata 300 ja sen yli tienatusta eurosta 0.50 euroa vähentää ansisidonnaista.

Jatkossa jokaisesta tienatusta eurosta 0.50 euroa vähentää ansiosidonnaista.

eli jos saa nyt palkkaa 300 ja ansiosidonnaista 1000, jatkossa saat palkkaa 300 ja ansiosidonnaista 850.

Vierailija
39/66 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi mun pitäisi maksaa sun elämisesi ja lisääntymisesi?

.

Myyt asunnon ja elät siitä saaduilla rahoilla.

Tai hommaa kokopäivätyö.

Hiukan nyt ryhtiä toimintaan.

Justhan uutisoitiin, miten 300 000 asunnosta tarjotaan nykyisin vain 150 000 ja sekin vitsillä, mutta si9ihen pitäisi tarttua, vaikka niskaan jääkin vielä 200 000e lyhennettävää velkaa.

Vierailija
40/66 |
22.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska Suomessa maksetaan niin huonoja palkkoja ja eläminen maksaa niin paljon ettei palkalla tule toimeen. Koska työnantajat ovat ahneita eivätkä halua maksaa ihmisille reilua palkkaa.

Ihmisellä itsellään ei ole mitään velvollisuutta suhteuttaa menoja tuloihinsa vaan se vika on aina muissa? Suomi on hölmölä jossa esim pienituloinen kuvittelee, että hänellä on joku ihme oikeus keskituloisen elämään ja jonkun muu pitää se hänellä taata. Käytit koko sen peruskoulu aikasi haukkumalla muita hikareiksi, open perseen nuolijaksi, jne ja nyt olet käsi pitkällä pyytämässä heiltä rahaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kolme