Asiakkaat ovat alkaneet tiuskia ulkomaalaistaustaisille ravintolatyöntekijöille
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009870259.html
"Olen työskennellyt ravintola-alalla lähes 20 vuotta ja niistä lähes puolet Helsingissä. Nyt työympäristössä on ollut huomattavissa selkeä asennemuutos. Olen valitettavasti joutunut esihenkilönä todistamaan varsinkin viime aikoina ilmiötä, joka on voimistunut pääkaupunkiseudulla: rasísmia, töykeää käytöstä ja vihamielisyyttä. Tämä on kohdistunut ulkomaalaistaustaiseen työvoimaan, erityisesti niihin, joiden suomen kielen osaaminen on heikkoa tai välttävää."
Kommentit (1011)
Vierailija kirjoitti:
Rasismia kun haluaa kotimaassaan omalla kielellä palvelua. Muualla koko ajatusta pidettäisiin naurettavana mutta suomalaiset nöyrästi uskovat että taas me ollaan rasisteja tässäkin asiassa. Erikseenhän on etniset paikat jonne mennessään voi jo lähtökohtaisesti olettaa ettei kielitaito välttämättä ainakaan hyvä jos sitä on lainkaan.
Kuka ja missä on pitänyt rasismina sitä että haluaa suomeksi palvelua?
Näkisin että sitä ei pidetä rasismina vaan sitä halveksivaa asennetta työntekijää kohtaan? Itse en pidä sitä rasismina vaan ainostaan näen ne vaatijat ja muut joilla ei käytöstapoja sellaisena reppanoina jotka jäi paitsi alkeellisimmastakin kasvatuksesta.
Onneksi nykyään koulut ottaa osaa lasten tunnekasvatukseen niin ehkä seuraavasta sukupolvesta puuttuu nuo mädät yksilöt.
Hei ne jotka ihmettelee miksi ei ole suomalaisia töissä. Miksi ette itse ole menneet tuonne alalle töihin? Onko tosiaan syy se ettei teitä otettu vai se ettette todellakaan suostuisi ko. hommaan mistään hinnasta?
Minä en suostuisi. Hyvä että jotkut suostuu niin meille on joku sen tilauksen ottamassa vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta tässä oli ehkä eniten häiritsevää se, että tää ravintolapäällikkö epäsuorasti ilmaisi, että pulju tarvitsee ulkomaista huonosti palkattua ja kielitaidontonta työvoimaa pysyäkseen pystyssä. Kuinka paljon on näitä "yrityksiä" joita siis pidetään verorahoilla maksettavien tukien avulla pystyssä? Koska jos ei ole varaa maksaa kielitaitoisille työntekijöille kunnollista palkkaa, niin tämähän on kai tilanne, ulkomaalaista työvoimaa joka tekee pienellä rahalla raskasta työtä ja lisäksi tarvinnee tukia pystyäkseen elämään Suomessa.
Jos se oluttuoppi maksaa jo nyt 8 euroa ja ateria 30€, niin paljonko olet valmis maksamaan siitä, että tarjoilijalle maksetaan tonni enemmän sillä toiveella, että saataisiin joku suomenkielinenkin töihin?
En yhtään enempää, mutta jos ei ilman kielitaidotonta ja huonosti palkattua työvoimaa pärjää, niin sitten voipi mennä konkkaan. Koska jos ei ilman noita pärjää, on ravintoloita liikaa kysyntään nähden. Ja jos haluaa kilpailla, pitää kilpailla laadulla/tunnelmalla/ erikoistumisella eikä sillä, että tukien avulla luodaan matalapalkkatyöpaikkoja vaihtuville ulkomaalaisille, jotka ei osaa omia oikeuksiaan riittävästi puolustaa.
Miksi sinä sitten et mene niihin suomalaisiin paikkoihin. Meitä on paljon, jotka tykkäämme kun ravintola on vähän erilainen ja se millä kielellä se toimii, ei haittaa. Miksi pitää vängällä ängetä näihin paikkoihin. En minäkään änkeä kasvisravintolaan huutamaan, kun en saa veristä pihviä tai kiinalaiseen ravintolaan pyörittelemään silmiäni, kun en saa tacoja.
Kerropas meille tyhmemmille mistä tietää millä kielellä saa palvelua? En mä esimerkiksi eilen käydessäni BastardBurgerissa tiennyt, ettei sieltä saa palvelua suomeksi. Osasin mä itselleni tilata englanniksi, et ei tarvinnut ravintolaa vaihtaa, mutta mistä mä olisin ennen kassaa voinut tietää, ettei työntekijä puhu suomea?
Siitä voisi vaikka miettiä jotain, jos ravintola on ulkomaista ketjua tai esittelee itsensä vaikkapa tarjoavansa palasen Italiaa Pohjolassakin. Tuo BastardBurgerkin on ruotsalainen ketju. Ei siellä esihenkilöstö tai omistajatkaan puhu suomea. Luonnollisesti haluavat työntekijät, joiden kanssa pystyvät kommunikoimaan. Mene sinne absille, on suomalaista.
Monelta absilta saa kassapalvelua, jos kassa ehtii päivän juoruiltaan tulemaan keittiöstä kassan ääreen. Poikkeuksiakin on, mutta monta kassaa saa odotella todella kauan. Kassa taatusti puhuu sitten suomea, ja voit nautiskella niitä keskuskeittiöstä lämmitettäväksi tuotuja mauttomia mättöjä.
Vierailija kirjoitti:
Eikä oo paha rasti opetella perus fraasit: hei tervetuloa, mitä teille saisi olla, mitä juotavaa, ole hyvä, tässä lasku, hei hei. Mä itse opettelen perusfraasit, niin et osaan käydä ravintolassa ja kaupassa paikallisella kielellä, ihan sama mihin maahan mä meen, oli se sit espanja tai japani.
Kertoo aika paljon motiivista jos ei muutamaa lausetta voi opetella.
Mäkin opettelen perusfraasit ja lisää oppii nopeasti. Ei ole yhtään vaikeaa ravintolaan mennessä paitsi se että mistä kielestä kyse kun alkuperää ei nykyään saa kysyä. Annankin googlen tunnistaa puhutun kielen.
Vierailija kirjoitti:
Eikä oo paha rasti opetella perus fraasit: hei tervetuloa, mitä teille saisi olla, mitä juotavaa, ole hyvä, tässä lasku, hei hei. Mä itse opettelen perusfraasit, niin et osaan käydä ravintolassa ja kaupassa paikallisella kielellä, ihan sama mihin maahan mä meen, oli se sit espanja tai japani.
Jopa turistikohteissa, mihin matkustaa paljon suomalaisia, paikalliset osaavat muutaman sanan suomea, vaikka ei todellakaan tarvitsisi. Itsekin tykkään opetella hieman sen maan kieltä mihin matkustan. Mun mielestä ei kanssa pitäisi olla liikaa vaadittu jos muutaman peruslauseen opiskelisi.
Vierailija kirjoitti:
Hei ne jotka ihmettelee miksi ei ole suomalaisia töissä. Miksi ette itse ole menneet tuonne alalle töihin? Onko tosiaan syy se ettei teitä otettu vai se ettette todellakaan suostuisi ko. hommaan mistään hinnasta?
Minä en suostuisi. Hyvä että jotkut suostuu niin meille on joku sen tilauksen ottamassa vastaan.
Hesburgerista alkaen kaikissa ravintoloissa oikeastaan vain suomalaisia työntekijöitä mutta en asukaan Helsingissä. Ne jotka eivät ole puhuvat hyvää suomea. Työpaikat ovat jopa noihin töihin haluttuja sillä työttömyyttä on hurjasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en suostuisi. Hyvä että jotkut suostuu niin meille on joku sen tilauksen ottamassa vastaan.Hesburgerista alkaen kaikissa ravintoloissa oikeastaan vain suomalaisia työntekijöitä mutta en asukaan Helsingissä. Ne jotka eivät ole puhuvat hyvää suomea. Työpaikat ovat jopa noihin töihin haluttuja sillä työttömyyttä on hurjasti.
Että ihan haluttuja. Missä olet ollut lähivuodet kun et ole kuullut ravintola-alan työvoimapulasta? Ne työt nimenomaan ei ole haluttuja. Itsekään en suostuisi menemään töihin johonkin ravintolaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Musta tässä oli ehkä eniten häiritsevää se, että tää ravintolapäällikkö epäsuorasti ilmaisi, että pulju tarvitsee ulkomaista huonosti palkattua ja kielitaidontonta työvoimaa pysyäkseen pystyssä. Kuinka paljon on näitä "yrityksiä" joita siis pidetään verorahoilla maksettavien tukien avulla pystyssä? Koska jos ei ole varaa maksaa kielitaitoisille työntekijöille kunnollista palkkaa, niin tämähän on kai tilanne, ulkomaalaista työvoimaa joka tekee pienellä rahalla raskasta työtä ja lisäksi tarvinnee tukia pystyäkseen elämään Suomessa.
Jos se oluttuoppi maksaa jo nyt 8 euroa ja ateria 30€, niin paljonko olet valmis maksamaan siitä, että tarjoilijalle maksetaan tonni enemmän sillä toiveella, että saataisiin joku suomenkielinenkin töihin?
En yhtään enempää, mutta jos ei ilman kielitaidotonta ja huonosti palkattua työvoimaa pärjää, niin sitten voipi mennä konkkaan. Koska jos ei ilman noita pärjää, on ravintoloita liikaa kysyntään nähden. Ja jos haluaa kilpailla, pitää kilpailla laadulla/tunnelmalla/ erikoistumisella eikä sillä, että tukien avulla luodaan matalapalkkatyöpaikkoja vaihtuville ulkomaalaisille, jotka ei osaa omia oikeuksiaan riittävästi puolustaa.
Miksi sinä sitten et mene niihin suomalaisiin paikkoihin. Meitä on paljon, jotka tykkäämme kun ravintola on vähän erilainen ja se millä kielellä se toimii, ei haittaa. Miksi pitää vängällä ängetä näihin paikkoihin. En minäkään änkeä kasvisravintolaan huutamaan, kun en saa veristä pihviä tai kiinalaiseen ravintolaan pyörittelemään silmiäni, kun en saa tacoja.
Kerropas meille tyhmemmille mistä tietää millä kielellä saa palvelua? En mä esimerkiksi eilen käydessäni BastardBurgerissa tiennyt, ettei sieltä saa palvelua suomeksi. Osasin mä itselleni tilata englanniksi, et ei tarvinnut ravintolaa vaihtaa, mutta mistä mä olisin ennen kassaa voinut tietää, ettei työntekijä puhu suomea?
Siitä voisi vaikka miettiä jotain, jos ravintola on ulkomaista ketjua tai esittelee itsensä vaikkapa tarjoavansa palasen Italiaa Pohjolassakin. Tuo BastardBurgerkin on ruotsalainen ketju. Ei siellä esihenkilöstö tai omistajatkaan puhu suomea. Luonnollisesti haluavat työntekijät, joiden kanssa pystyvät kommunikoimaan. Mene sinne absille, on suomalaista.
Monelta absilta saa kassapalvelua, jos kassa ehtii päivän juoruiltaan tulemaan keittiöstä kassan ääreen. Poikkeuksiakin on, mutta monta kassaa saa odotella todella kauan. Kassa taatusti puhuu sitten suomea, ja voit nautiskella niitä keskuskeittiöstä lämmitettäväksi tuotuja mauttomia mättöjä.
Tien päällä usein liikkuvana ihmettelen ABC-ruokaa haukkuvia,salaatit ja lämpimät ruuat on todellakin hintansa arvoisia,lounaan saa nopeasti buffasta.Pizzavalikoima on minulle turha,mutta nuoremmille ne ainakin tuntuu maistuvan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en suostuisi. Hyvä että jotkut suostuu niin meille on joku sen tilauksen ottamassa vastaan.Hesburgerista alkaen kaikissa ravintoloissa oikeastaan vain suomalaisia työntekijöitä mutta en asukaan Helsingissä. Ne jotka eivät ole puhuvat hyvää suomea. Työpaikat ovat jopa noihin töihin haluttuja sillä työttömyyttä on hurjasti.
Että ihan haluttuja. Missä olet ollut lähivuodet kun et ole kuullut ravintola-alan työvoimapulasta? Ne työt nimenomaan ei ole haluttuja. Itsekään en suostuisi menemään töihin johonkin ravintolaan.
Täällä Kotkassa ainakin on nyt se tilanne että mikä tahansa työ alkaa olla haluttu. Nuorilla ei hirveästi vaihtoehtoja kun ei niitä enää aikuisillakaan. Niin kauan kun asuvat täällä ja haluavat omaa rahaa niin todellakin jopa nuo ravintola-alan työt ovat haluttuja. Sen uskon helposti ettet sinä tekisi töitä heidän tilanteessaan vaan makaisit kotona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei ravintolanpitäjille kelpaa suomalaiset työntekijät?
Suomalaiset vaativat huippupalkkoja- työssä kuin työssä!
Jos senverta liksaa sais,ettei tarvis tukia elämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jopa turistikohteissa, mihin matkustaa paljon suomalaisia, paikalliset osaavat muutaman sanan suomea, vaikka ei todellakaan tarvitsisi. Itsekin tykkään opetella hieman sen maan kieltä mihin matkustan. Mun mielestä ei kanssa pitäisi olla liikaa vaadittu jos muutaman peruslauseen opiskelisi.
Kuka on sanonut että olisi liikaa vaadittu. Jokainen ihminen oppii tehdessään ja ollessaan vaikutteiden piirissä. Aika typerys saa olla ellei ymmärrä, että aina tulee uusia ihmisiä jotka tekevät jotakin asiaa ihka ensimmäistä tai vasta toista kertaa. Ja sitten armaan kotimaamme parhaat kyvyt pyörittelevät ymmärtämättömyyttään silmiään ja suu auki tottakai. Pitäisikö lanseerata asiakkaan ajokortti.
10 vuotta työskennellyt helsingissä luulisi kielen jo jotenkin oppineen. Ainakin työkielen. Suomalaisten on saatava omassa maassan omalla kielellään palvelua. Heillä on oikeus vaatia sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko myös Tukholmassa, Oslossa ja Kööpenhaminassa sama juttu eli ruokapaikoissa ja kahviloissa saa palvelua lähinnä englanniksi? Vai onko tämä ilmiö havaittavissa ainoastaan Suomessa ja suomalaisten pitäisi tyytyä kehityskulkuun mukisematta?
Kielitaidottomien aspojen kotimaissa ei varmaan katsottaisi yhtään enempää hyvällä, jos siellä ei palvella asiakkaita heidän omalla kielellään... Vaan enemmän tai vähemmän huonolla enkulla.
Kaikkialla maailmassa tarjoilijan hommat ovat entry level hommia. Suomessa vaan erityisesti haluttaisiin estää muuttajia tulemasta työmarkkinoille makuuttamalla näitä kotona kieliopin kanssa. Fiksumpaa on, että oppivat kielen työtä tehden ja veroja maksaen.
Missä nuo oppivat suomea kun eivät suostu puhumaan asiakkaille ja kollegoille kuin englantia, sen minkä nyt osaavat?
Vierailija kirjoitti:
10 vuotta työskennellyt helsingissä luulisi kielen jo jotenkin oppineen. Ainakin työkielen. Suomalaisten on saatava omassa maassan omalla kielellään palvelua. Heillä on oikeus vaatia sitä.
Virastoissa kyllä, muualla ei. Että äläpä persu jauha paskaa
Alalla on tapahtunut muutos, ja nimenomaan ulkkarityöntekijöiden asenteissa. Suomenkielen osaamattomuus ei ole enää häpeä, vaan nakellaan niskoja sen edessä. Edes aasialaiset opiskelijat, jotka aiemmin opettelivat kielen ennätystahtia (ainakin ne 20 fraasia pärjätäkseen ravintolassa), eivät enää vaivaudu hommaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei ravintolanpitäjille kelpaa suomalaiset työntekijät?
Suomalaiset vaativat huippupalkkoja- työssä kuin työssä!
Puhu vaan itsestäsi. Juuri suljettiin lähistöltäni nepalilainen ravintola Katmandu ihmiskaupan takia, mutta sinusta ne uhrit varmasti olivat vaativia nepalilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä Kotkassa ainakin on nyt se tilanne että mikä tahansa työ alkaa olla haluttu. Nuorilla ei hirveästi vaihtoehtoja kun ei niitä enää aikuisillakaan. Niin kauan kun asuvat täällä ja haluavat omaa rahaa niin todellakin jopa nuo ravintola-alan työt ovat haluttuja. Sen uskon helposti ettet sinä tekisi töitä heidän tilanteessaan vaan makaisit kotona.
Mistä olet tämän tiedon saanut että olisi haluttuja työpaikkoja? Monille nuorille joku aspatyö on se ensimmäinen missä vain käväistään, se ei auta jatkuvaan pulaan kun sitä tehdään vain sivutyönä opiskelujen ohella.
Minusta aspatyön vaikka siellä hesessä pitäisi kuulua peruskouluun. Päästäisiin eroon niistä jotka kuvittelee että he voivatko mennä kiusaamaan ja kettuilemaan toisen työpaikalle kun olisivat itse saaneet sen kokea.
Kukaan täällä ei ole muuten sanonut että itse sinne ravintolaan halusi töihin. Et edes sinä. Enemmän tuntuu olevan niitä jotka ei sinne halua.
Vierailija kirjoitti:
Alalla on tapahtunut muutos, ja nimenomaan ulkkarityöntekijöiden asenteissa. Suomenkielen osaamattomuus ei ole enää häpeä, vaan nakellaan niskoja sen edessä. Edes aasialaiset opiskelijat, jotka aiemmin opettelivat kielen ennätystahtia (ainakin ne 20 fraasia pärjätäkseen ravintolassa), eivät enää vaivaudu hommaan.
Jaloilla äänestetään. Ostakoon toisiltansa ne, joille ei paikallinen kieli kelpaa.
Naisena on osta koskaan toista kertaa kebabbilasta, jossa huomaan palvelun olevan naiseuttani halveksivaa.
Perussuomalainen:
"Ulkomaalaisen pitää tehdä töitä!"
Tekee töitä.
"P*****e opettele kieli!"
Kyllä se on myös niin, että jos sinua haittaa olla ravintolassa, jossa ei puhuta paikallista kieltä, olet väärässä paikassa. Mäkkärin tai grillin kautta kotiin.
Ehkä käymme eri ravintoloissa mutta itse kohtaan lähinnä suomalaisia tarjoilijoita. Ulkomailta tulleet miehet pyörivät ostarin kulmilla ja naiset kulkevat mahat pystyssä. Aasialaiset käyvät töissä niin siivouspuolella kuin omissa ravintoloissaan. Viimeksi tulleet opettelevat nopsasti kieltä parhaansa mukaan.