Asiakkaat ovat alkaneet tiuskia ulkomaalaistaustaisille ravintolatyöntekijöille
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009870259.html
"Olen työskennellyt ravintola-alalla lähes 20 vuotta ja niistä lähes puolet Helsingissä. Nyt työympäristössä on ollut huomattavissa selkeä asennemuutos. Olen valitettavasti joutunut esihenkilönä todistamaan varsinkin viime aikoina ilmiötä, joka on voimistunut pääkaupunkiseudulla: rasísmia, töykeää käytöstä ja vihamielisyyttä. Tämä on kohdistunut ulkomaalaistaustaiseen työvoimaan, erityisesti niihin, joiden suomen kielen osaaminen on heikkoa tai välttävää."
Kommentit (1011)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko myös Tukholmassa, Oslossa ja Kööpenhaminassa sama juttu eli ruokapaikoissa ja kahviloissa saa palvelua lähinnä englanniksi? Vai onko tämä ilmiö havaittavissa ainoastaan Suomessa ja suomalaisten pitäisi tyytyä kehityskulkuun mukisematta?
Kielitaidottomien aspojen kotimaissa ei varmaan katsottaisi yhtään enempää hyvällä, jos siellä ei palvella asiakkaita heidän omalla kielellään... Vaan enemmän tai vähemmän huonolla enkulla.
Kaikkialla maailmassa tarjoilijan hommat ovat entry level hommia. Suomessa vaan erityisesti haluttaisiin estää muuttajia tulemasta työmarkkinoille makuuttamalla näitä kotona kieliopin kanssa. Fiksumpaa on, että oppivat kielen työtä tehden ja veroja maksaen.
Missä nuo oppivat suomea kun eivät suostu puhumaan asiakkaille ja kollegoille kuin englantia, sen minkä nyt osaavat?
Mistä tiedät etteivät suostu puhumaan kenellekään kuin englantia?
Gelsinki on kansainvälinen kaupunki. Jos ei siitä tykkää, voi muuttaa muualle.
Vierailija kirjoitti:
Oma kokemus:
Annos piti maksaa kassalla etukäteen eräässä thaikkulassa. Tiedustelin kassalta, onko heillä varmasti erästä menussa olevaa vaihtoehtoa saatavilla, kun sen takia menin siihen paikkaan. Kassa vahvisti, joten tein tilauksen. Vartin odottelun jälkeen selvisi, ettei haluamani vaihtoehtoa olekaan. En halunnut ottaa muuta tilalle vaan perua sen osuuden tilauksesta ja syödä vain toisen annoksen..
45 min. odottelun jälkeen selvisi, ettei kassa osannut perua osan tilauksesta ja yritti vieläpä siinä opastaa toista miten annoksen vaihto olisi onnistunut, jos olisin suostunut vaihtoon. En tajua, miksei voinut käyttää sen ajan ongelman selvittelyyn. Kassa siis osasi vaihtaa annoksen, muttei perua. Tilanteen selvittyä pyysin koko tilauksen perumista. Mielessäni ajattelin, että ei saatana - melkein tunnin odottelin, eikä toista puolikasta ole edes pistetty tulille keittiöön. Olin varannut tunnin ruokailuun ja minun piti olla lähdössä muualle vartin päästä. Siinä kassa yritti vielä naputella kaikennäköisiä kunnes pyysin antamaan palautuksen minulle käteisenä ja hän voi ihan rauhassa leikkiä kassakoneen kanssa. Suututti toden teolla, että kunnon aterian sijaan jouduin kipaisemaan äkisti Alepassa hakemassa kolmioleivän ja syödä se tien päällä toiseen paikkaan.
Jos työntekijä ei osaa ylläpitää peruspalvelutasoa, on hänet siirrettävä vähemmän vaativiin hommiin. Aikoinaan moni aloitti tiskaamisesta.
Tämä vaikuttaa siltä että perehdytys on ollut puutteellinen eikä että liittyisi kielitaitoon. Yleensä perehdytys jää puutteelliseksi kiireen takia, kiireeseen auttaa kun saa palkattua lisää työvoimaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei ne jotka ihmettelee miksi ei ole suomalaisia töissä. Miksi ette itse ole menneet tuonne alalle töihin? Onko tosiaan syy se ettei teitä otettu vai se ettette todellakaan suostuisi ko. hommaan mistään hinnasta?
Minä en suostuisi. Hyvä että jotkut suostuu niin meille on joku sen tilauksen ottamassa vastaan.Hesburgerista alkaen kaikissa ravintoloissa oikeastaan vain suomalaisia työntekijöitä mutta en asukaan Helsingissä. Ne jotka eivät ole puhuvat hyvää suomea. Työpaikat ovat jopa noihin töihin haluttuja sillä työttömyyttä on hurjasti.
Että ihan haluttuja. Missä olet ollut lähivuodet kun et ole kuullut ravintola-alan työvoimapulasta? Ne työt nimenomaan ei ole haluttuja. Itsekään en suostuisi menemään töihin johonkin ravintolaan.
Täällä Kotkassa ainakin on nyt se tilanne että mikä tahansa työ alkaa olla haluttu. Nuorilla ei hirveästi vaihtoehtoja kun ei niitä enää aikuisillakaan. Niin kauan kun asuvat täällä ja haluavat omaa rahaa niin todellakin jopa nuo ravintola-alan työt ovat haluttuja. Sen uskon helposti ettet sinä tekisi töitä heidän tilanteessaan vaan makaisit kotona.
Mistä olet tämän tiedon saanut että olisi haluttuja työpaikkoja? Monille nuorille joku aspatyö on se ensimmäinen missä vain käväistään, se ei auta jatkuvaan pulaan kun sitä tehdään vain sivutyönä opiskelujen ohella.
Minusta aspatyön vaikka siellä hesessä pitäisi kuulua peruskouluun. Päästäisiin eroon niistä jotka kuvittelee että he voivatko mennä kiusaamaan ja kettuilemaan toisen työpaikalle kun olisivat itse saaneet sen kokea.Kukaan täällä ei ole muuten sanonut että itse sinne ravintolaan halusi töihin. Et edes sinä. Enemmän tuntuu olevan niitä jotka ei sinne halua.
Minähän työskentelen ravintola-alalla.
Vierailija kirjoitti:
Gelsinki tosiaan on niin kansainvälinen kaupunki että nimikin jo muutettu.. Eikö sieltä kantaväestö jo muutakkin muualle? 10 vuotta vielä ja kantis käy vaan turistina jos sitäkään. Sen kun pidätte tunkkinne.
Vierailija kirjoitti:
Missä se on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma kokemus:
Annos piti maksaa kassalla etukäteen eräässä thaikkulassa. Tiedustelin kassalta, onko heillä varmasti erästä menussa olevaa vaihtoehtoa saatavilla, kun sen takia menin siihen paikkaan. Kassa vahvisti, joten tein tilauksen. Vartin odottelun jälkeen selvisi, ettei haluamani vaihtoehtoa olekaan. En halunnut ottaa muuta tilalle vaan perua sen osuuden tilauksesta ja syödä vain toisen annoksen..
45 min. odottelun jälkeen selvisi, ettei kassa osannut perua osan tilauksesta ja yritti vieläpä siinä opastaa toista miten annoksen vaihto olisi onnistunut, jos olisin suostunut vaihtoon. En tajua, miksei voinut käyttää sen ajan ongelman selvittelyyn. Kassa siis osasi vaihtaa annoksen, muttei perua. Tilanteen selvittyä pyysin koko tilauksen perumista. Mielessäni ajattelin, että ei saatana - melkein tunnin odottelin, eikä toista puolikasta ole edes pistetty tulille keittiöön. Olin varannut tunnin ruokailuun ja minun piti olla lähdössä muualle vartin päästä. Siinä kassa yritti vielä naputella kaikennäköisiä kunnes pyysin antamaan palautuksen minulle käteisenä ja hän voi ihan rauhassa leikkiä kassakoneen kanssa. Suututti toden teolla, että kunnon aterian sijaan jouduin kipaisemaan äkisti Alepassa hakemassa kolmioleivän ja syödä se tien päällä toiseen paikkaan.
Jos työntekijä ei osaa ylläpitää peruspalvelutasoa, on hänet siirrettävä vähemmän vaativiin hommiin. Aikoinaan moni aloitti tiskaamisesta.
Tämä vaikuttaa siltä että perehdytys on ollut puutteellinen eikä että liittyisi kielitaitoon. Yleensä perehdytys jää puutteelliseksi kiireen takia, kiireeseen auttaa kun saa palkattua lisää työvoimaa.
Yhtä kaikki asiakkaan kokemus on sellainen ettei tuonne toista kertaa.
- eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma kokemus:
- eri
Mutta ei liittynyt aiheeseen mitenkään paitsi jos tarkoitus oli haukkua työntekijää tämän etnisen taustan takia. Joka taas on rasistinen motiivi ottaa osaa keskusteluun. Nyt en enää ihmettele sitä miksi jotkut syyttää täällä rasismista.
Minä puhun palvelutilanteissa ihan periaatteesta suomea, tosin englanninkielen taitonikaan ei ole hyvä. Jos en tule suomessa ymmärretyksi suomenkielellä niin jo on kumma. En käytä sitten enää sen yrityksen palveluja jossa en tule ymmärretyksi omassa kotimaassani omalla äidinkielelläni.
minä suomalaisena joudun jatkuvasti rasismin kohteeksi kun käyn vantaalla edes ruokakaupassa. Eihän täällä suomalaisia enää ole, monelta rahat lähtee taskusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N88 kirjoitti:
Suomessa on jo nyt paikkoja, joissa työntekijä ei osaa kumpaakaan kotimaista kieltä, itse en asioisi sellaisen kanssa, vaan vaadin paikalle kielitaitoista henkilökuntaa.
Olin aikanaan erään yrityksen asiakaspalvelussa töissä. Meille soitti nainen joka puhui ruotsia. Kerroin hänelle suomeksi etten osaa ruotsia ja koska paikalla on henkilö joka osaa sekä tietysti muut tavata ottaa yhteyttä. Nainen alkoi huutaa puhelimeen ruotsiksi. Toistin saman huudon päälle ja laskin luurin. Tämä akka jaksoi hyvin kauan tukkia meidän puhelinlinjaa soittamalla uudelleen ja uudelleen huutaakseen mitä lue ikinä siellä huusikaan. Hänellä ei selvästi ollut aikomustakaan käyttäytyvä asiallisesti vaan häiriköi.
Nostin aina luurin ja annoin hänen mökistä yksin. Soittaminen maksoi joten mölisköön rauhassa linjalla yksin. Huonosta käytöksestä kuuluukin maksaa.
Harmi niille muille asiakkaille jotka koitti päästä linjoille.Samaa kokemusta. Olin suuren yrityksen puhelinpalvelussa. Iltavuorossa oli yleensä vain muutama henkilö eikä välttämättä ketään ruotsin kielen taitoista. Aika usein sinne illalla sitten soitettiin ja vaadittiin ruotsinkielisitä palvelua. Laitettiin aina eteenpäin jonoon "Ett ögonblick". Joskus kiersivät pitkään, kun ketään ruotsin kielen taitoista ei ollut. Olisivat soittaneet virka-aikaan tai tyytyneet suomenkieliseen palveluun.
On hyvin selvää että monille on hyvin hankalaa käsitellä sitä etteivät he voi olla vaatimassa joka paikassa mielensä mukaista henkilökuntaa. Tekevät noilla vaatimuksilla vain itsensä naurunalaiseksi.
En ollut aspassa töissä mutta minua pyydettiin apuun jos paikalla ei ollut muita ruotsia osaavia ja paikka tuli tällainen vaatija. Oli muuten viimeinen asia mitä lähdin hoitamaan. Ensin omat työt, varmistus ettei kollegalla ole jonoa ja varmuuden vuoksi vielä vessatauko ennen kuin menen kuuntelemaan mitä muuta se keksii vaatia.
Ei ollut kielitaidosta kyse mutta jos kollegani ei asiakkaalle kelvannut niin en minä suostunut menemään paikalle. Ei meillä ikinä ollut sellaista tilannetta ettei muita asiakkaita olisi paikalla ja minä en pistä toisia asiakkaita jonossa taaksepäin ja alempiarvoiseen asemaan siksi että joku muu alkaa diivailemaan. Aina ne aikansa odotettuaan lähti kiukutellen pois, itse tekevät omasta elämästään hankalampaa.
Vierailija kirjoitti:
minä suomalaisena joudun jatkuvasti rasismin kohteeksi kun käyn vantaalla edes ruokakaupassa. Eihän täällä suomalaisia enää ole, monelta rahat lähtee taskusta.
Missä päin Vantaata tätä tapahtuu? Kerro ihan kauppa että osaan välttää, kiitos.
t: vantaalainen
Jos yritys ei palkkaa suomea osaavaa henkilökuntaa, niin siirretään osaamisvaatimus asiakkaalle. Taannoin kävin kännykkäkaupassa kysymyssä uudehkon puhelimen takuuehtdoista. Parin lauseen jälkeen myyjä vaihtoi mkieltä toteamalla, ettei osaa teknistä asiaa suomeksi. Ei kysynyt osaanko minä teknistä asiaa englanniksi tai sopiiko kielivaihdos minulle. Oli palkattu siis työhön sopimaton henkilö, joka ei osannut edes asiakaspalvelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
10 vuotta työskennellyt helsingissä luulisi kielen jo jotenkin oppineen. Ainakin työkielen. Suomalaisten on saatava omassa maassan omalla kielellään palvelua. Heillä on oikeus vaatia sitä.
Virastoissa kyllä, muualla ei. Että äläpä persu jauha paskaa
En minä jauha paskaa vaan totuuden. Miksi meillä suomalainen ei saa kotimaassaan vaatia omalla kielellään palvelua.? Ei kaikki osaa englantia tai osaavat sitä huonosti ja kun menet maksavana asiakkaana ravintolaan suomessa nauttimaan niin kyllä pitää olla mahdollisuus saada palvelua suomeksi. kyllä minusta on oikeus vaatia rahalle vastinetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma kokemus:
- eri
Mutta ei liittynyt aiheeseen mitenkään paitsi jos tarkoitus oli haukkua työntekijää tämän etnisen taustan takia. Joka taas on rasistinen motiivi ottaa osaa keskusteluun. Nyt en enää ihmettele sitä miksi jotkut syyttää täällä rasismista.
Vaikka olisi suomalainen työntekijä ja mikä tahansa ravintola: sama seuraus. Jos mahdollista niin tietysti ravintolalle palautetta asiasta mutta paljon saa muuttua ennen seuraavaa vierailua. Jos vaikkapa työntekijää ei ole perehdytetty kassakoneen käyttöön niin yhtä lailla ei muuhunkaan.
Vierailija kirjoitti:
No.. asiakkaat haluavat palvelua suomeksi. Sellaista se on. Ranskassakin ranskalaiset haluavat palvelua ranskaksi.
Sama pitäisi olla LÄÄKÄREISSÄKIN, toinen puhuu murtuneesta kädestä ja lääkäri ummetuksesta......
Vaikea uskoa todeksi väitettä että solvataan jos ei osaa kieltä. Taitaa olla samaa kategoriaa kuin Al-Taen että olisi voinut tapahtua. Artikkelin kirjoittaja on yrittäjänä vegaaniravintolassa joten taitaa ideologia ajaa nyt todellisuuden edelle kun halutaan kaataa kansan väärin valitsema hallinto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
10 vuotta työskennellyt helsingissä luulisi kielen jo jotenkin oppineen. Ainakin työkielen. Suomalaisten on saatava omassa maassan omalla kielellään palvelua. Heillä on oikeus vaatia sitä.
Virastoissa kyllä, muualla ei. Että äläpä persu jauha paskaa
En minä jauha paskaa vaan totuuden. Miksi meillä suomalainen ei saa kotimaassaan vaatia omalla kielellään palvelua.? Ei kaikki osaa englantia tai osaavat sitä huonosti ja kun menet maksavana asiakkaana ravintolaan suomessa nauttimaan niin kyllä pitää olla mahdollisuus saada palvelua suomeksi. kyllä minusta on oikeus vaatia rahalle vastinetta.
Jos olet ottanut oman tulkin mukaan jolle maksat niin silloin voit vaatia rahallesi vastinetta. Totuus on se ettei sinulla (vieläkään) ole oikeutta vaatia yksityiseltä yritykseltä mitään haluamaasi kieltä. Tai muitakaan vaatimuksia et voi esittää, kaikilla vain ei ole mahdollisuutta asioida jokaisella Suomen palveluntarjoajalla. Miksi edes pitäisi olla?
Vierailija kirjoitti:
Vaikea uskoa todeksi väitettä että solvataan jos ei osaa kieltä. Taitaa olla samaa kategoriaa kuin Al-Taen että olisi voinut tapahtua. Artikkelin kirjoittaja on yrittäjänä vegaaniravintolassa joten taitaa ideologia ajaa nyt todellisuuden edelle kun halutaan kaataa kansan väärin valitsema hallinto.
Ei ole lainkaan vaikea uskoa todeksi kun tässä ei ole kauaa siitä kun yksi perheen äiti haukkui lehden kirjotuspalstalla ukrainalaista tarjoilijaa joka ei osannut suomea. Itse asiassa hyvin helppo uskoa, etenkin kun lukee tätä keskustelua missä ihmiset ihan itse kertoo miten asiattomasti käyttäytyvät asiakaspalvelijoita kohtaan.
Oma kokemus: