Kompostilaki tulee - okt-asujat: biojäteastia vai kompostori?
Olemme miettineet kompostorin ostoa, olisi kiva ettei tarvitsisi hakea kaupasta säkkimultaa. Samalla vältettäisiin biojätemaksut (toki kompostorin kertainvestointi on 500 e).
Mietityttää vain että onko kompostori lopulta hankala? Jäätyy talvella ja mitä sitten jos jäätyy? Loppuuko tila kesken ja joutuu kuitenkin hankkimaan tyhjennettävän biojäteastian?
Kertokaapa jos jollain kokemuksia aiheesta..
Kommentit (138)
Kiltisti maksan nyt hinnaksi kaavaillun muutaman euron, todennäköisesti hankitaan naapureiden kanssa yhteinen keräysastia. En ole kiinnostunut ostamaan kompostoria saati pitämään huolta sen hyvinvoinnista.
Veljen pihalla on ollut kompostori ja sieltä valuu haisevaa litkua talvella.
Jos kompostori on pakko hankkia, pidän sen tyhjänä, jotain huusinkuiviketta vähän näön vuoksi mutta en aio laittaa biojätettä sinne.
Meillä on jo pihalla kompostikehikko, jossa kompostoidaan puutarhajäte. Kelpaako sellainen? Toki sekin houkuttelee rottia, ruuantähteitä sinne ei voi laittaa.
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanon hankkivani kompostorin ja jatkan eloa kuten ennenkin. Ette kai nyt kuvittele että sieltä joku tulee tarkastamaan näitä? 😂
Kyllä tulee. Teimme ilmoituksen itse kompostoinnista ja sieltä tuli ilmoitus että saattaa siltikin tulla tarkastaja mutta siitä ilmoitetaan etukäteen.
No minä voin ilmoittaa tässä ja nyt että kukaan ei ole tulossa.
On niitä joissain kunnissa harkittu palkattavaksi. En tiedä onko missää vielä aktiivisesti kiertelemässä, mutta ihan varmasti tulee olemaan monella paikkakunnalla.
Tämä on taas samanlaista tyhjästä kohkaamista kuin jätevesilakikin. Jengiä huijattiin hankkimaan kymppitonnien biopuhdistamoja samalla kun naapurin isäntä ajaa kuutiokaupalla raakaa sianpaskaa pelloilleen. Minä ratkaisin osaltani asian kaivamalla pistolapiolla PVC-putkenpätkän maahan pystyyn, laitoin siihen tuuletushatun päälle ja laitoin kunnan tarkastajille valokuvat imeytyskentästä. Parin vuoden jälkeen koko asia sitten vaiettiinkin kuoliaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanon hankkivani kompostorin ja jatkan eloa kuten ennenkin. Ette kai nyt kuvittele että sieltä joku tulee tarkastamaan näitä? 😂
Kyllä tulee. Teimme ilmoituksen itse kompostoinnista ja sieltä tuli ilmoitus että saattaa siltikin tulla tarkastaja mutta siitä ilmoitetaan etukäteen.
No minä voin ilmoittaa tässä ja nyt että kukaan ei ole tulossa.
On niitä joissain kunnissa harkittu palkattavaksi. En tiedä onko missää vielä aktiivisesti kiertelemässä, mutta ihan varmasti tulee olemaan monella paikkakunnalla.
Juu ei tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kompostori. Jo vanhemmillani oli 80-luvulla lämpökompostori omakotitalossa ja niin on meilläkin. Lapsuuden kodissani jo kierrätimme eri jätejaokset viemällä ne itse peräkärryllä kaatopaikalle. Esim. muovit ja metallit. Ei ollut astianoutoa silloin.
Ihan hirveää ajatella miten iso osa suomalaisista ei ole itse valinnut ympäristöystävällisyyttä ja heidän puolestaan nyt päätetään.
Meillä kierrätetään paperit, pahvit, muovit, metalli ja lasi. Loput menee roskiin. Haisevaa biopönttöä tai kompostikasassa kutsuttua rottamagneettia meille ei tule.
Ei haise kun käyttää ohjeen mukaan. Tyhjennä biopönttö ulos lämpökompostoriin tarpeeksi usein ja lisää kompostoriin kuiviketta/ talvella talvikuiviketta.
Biojätteen laitto sekajätteen joukkoon aiheuttaa metaanipäästöjä ja siksi on ensisijaisen tärkeää oppia kierrättämään biojätteet maanparannusaineeksi. Turha ostaa multia, kun voit levittää omatekoista kompostia esim pihan pensaiden juurelle tai kasvimaalle kerroksen.
Suosittelen, että laitat ensin biojätteet lämpökompostoriin, sitten tyhjennät lämpökompostorista keväällä ja tarvittaessa myös syksyllä lehtikompostorin (1m2 vekkohäkkimallin saa jo 10 eurolla) toiminnan nopeuttamiseen ja sen jälkeen vuoden päästä vasta otat kompostimullan käyttöön. Ei jyrsijäongelmaa, kun on lämpökompostori.
En tiedä vielä, enimmäkseen yksin asun omakotitalossa. Biojätettä tulee tosi vähän. Asun vielä pohjoisessa, jossa on kylmää. Onko kompostori sitten jäässä puolet vuodesta. Ehkä olen kallistumassa biojäteastiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa mitään tarkastajia ei tarvitse päästää kotirauhaa rikkomaan.
Jätehuoltoviranomaisella on oikeus tarkastaa kiinteistön ulkotilat. Jos tarkastuksessa havaitaan puutteita, asia selviää usein huomautuksella ja pienillä korjauksilla toimintaan, Innala sanoo.
– Jos asukas pitää saada tekemään jotain vasten tahtoaan eli kehottamalla muutosta ei tapahdu, asian käsittely siirretään ympäristönsuojeluviranomaiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kompostori. Jo vanhemmillani oli 80-luvulla lämpökompostori omakotitalossa ja niin on meilläkin. Lapsuuden kodissani jo kierrätimme eri jätejaokset viemällä ne itse peräkärryllä kaatopaikalle. Esim. muovit ja metallit. Ei ollut astianoutoa silloin.
Ihan hirveää ajatella miten iso osa suomalaisista ei ole itse valinnut ympäristöystävällisyyttä ja heidän puolestaan nyt päätetään.
Meillä kierrätetään paperit, pahvit, muovit, metalli ja lasi. Loput menee roskiin. Haisevaa biopönttöä tai kompostikasassa kutsuttua rottamagneettia meille ei tule.
Ei haise kun käyttää ohjeen mukaan. Tyhjennä biopönttö ulos lämpökompostoriin tarpeeksi usein ja lisää kompostoriin kuiviketta/ talvella talvikuiviketta.
Biojätteen laitto sekajätteen joukkoon aiheuttaa metaanipäästöjä ja siksi on ensisijaisen tärkeää oppia kierrättämään biojätteet maanparannusaineeksi. Turha ostaa multia, kun voit levittää omatekoista kompostia esim pihan pensaiden juurelle tai kasvimaalle kerroksen.
Suosittelen, että laitat ensin biojätteet lämpökompostoriin, sitten tyhjennät lämpökompostorista keväällä ja tarvittaessa myös syksyllä lehtikompostorin (1m2 vekkohäkkimallin saa jo 10 eurolla) toiminnan nopeuttamiseen ja sen jälkeen vuoden päästä vasta otat kompostimullan käyttöön. Ei jyrsijäongelmaa, kun on lämpökompostori.
Ei, kyllä minä laitan ne vähät biojätteet ihan vaan roskiin jatkossakin.
Tarkastus ei edellytä, että asukas olisi paikalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jätehuoltoviranomaisella on oikeus tarkastaa kiinteistön ulkotilat. Jos tarkastuksessa havaitaan puutteita, asia selviää usein huomautuksella ja pienillä korjauksilla toimintaan, Innala sanoo.
– Jos asukas pitää saada tekemään jotain vasten tahtoaan eli kehottamalla muutosta ei tapahdu, asian käsittely siirretään ympäristönsuojeluviranomaiselle.
Siinähän tarkistaa. Kompostori on lukitussa vajassa ilkivallan pelosta ja emme ole kotona kun tarkastaja käy kiertelemässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kätevämpää ja halvempaa maksaa jätefirmalle tuosta vaivasta muutama hassu euro.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on taas samanlaista tyhjästä kohkaamista kuin jätevesilakikin. Jengiä huijattiin hankkimaan kymppitonnien biopuhdistamoja samalla kun naapurin isäntä ajaa kuutiokaupalla raakaa sianpaskaa pelloilleen. Minä ratkaisin osaltani asian kaivamalla pistolapiolla PVC-putkenpätkän maahan pystyyn, laitoin siihen tuuletushatun päälle ja laitoin kunnan tarkastajille valokuvat imeytyskentästä. Parin vuoden jälkeen koko asia sitten vaiettiinkin kuoliaaksi.
Loistava! 😀😀😀
🇺🇦🇮🇱
Vierailija kirjoitti:
3 naapurin kimppabioastia, maksaa vissiin jonkun euron pari.
Biojäteastia tulee tyhjentää kesällä (touko-syyskuu) vähintään 2 viikon välein. Talviaikana (loka-huhtikuu) biojäteastian tyhjennysväliksi voi sopia myös 4 viikkoa. Biojöte 140 l tyhjennyshinta 11,33€/tyhjennys, eli tuosta tulee vähintään 5,35€/kk per nenä.
Vähän enemmän kuin euron tai pari ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Biojäteastia tulee tyhjentää kesällä (touko-syyskuu) vähintään 2 viikon välein. Talviaikana (loka-huhtikuu) biojäteastian tyhjennysväliksi voi sopia myös 4 viikkoa. Biojöte 140 l tyhjennyshinta 11,33€/tyhjennys, eli tuosta tulee vähintään 5,35€/kk per nenä.
Voi kaameeta, pakko jättää muutamat oluset ostamatta 😱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4,09€ biojätteen tyhjennys kaikkinensa per kerta. Ihan oma okt ja oma biojäteastia pihassa jote ei muut käytä.
Lämpökompostori on kätevä ja helppo. Meillä 4 hlön talous ja kompostori pysyy hyvin käynnissä läpi talven (etelä-Suomi). Tyhjennys 2 krt / vuosi, noin 30 minuutin työ. Ei haise, ei tule jyrsijöitä.
En oo perehtynyt koko asiaan, koskahan se laki tulee voimaan? Ja kai siitä sitten joku ilmoituskin asianosaisille tulee, enhän voi muuten tietää! En pysty pelkästään tämän palstan mukaan sitoutumaan kumpaankaan vaihtoehtoon 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinähän tarkistaa. Kompostori on lukitussa vajassa ilkivallan pelosta ja emme ole kotona kun tarkastaja käy kiertelemässä.
Älkää kuvitelko että joku tuollaista uskoo. 🤣 Elikkä käsittely siirretään ympäristönsuojeluviranomaisille.
Laki koskee kaikkia. Jos ei itse asianmukaisesti kompostoi eikä mene komposti kimppaan niin lopulta teille tuodaan komposti pönttö ja siitä kuukausittaiset tyhjennysmaksut. Ihan järjetöntä alkaa pullikoida lakia vastaan.
No on teillä pieni piha! Ymmärrän jos johonkin rivitaloasunnon minipihalle ei mahdu. Missä teillä sitten on roskis? Enemmän ne biojätteet siellä mädäntyessään haisee.