Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kompostilaki tulee - okt-asujat: biojäteastia vai kompostori?

Vierailija
21.09.2023 |

Olemme miettineet kompostorin ostoa, olisi kiva ettei tarvitsisi hakea kaupasta säkkimultaa. Samalla vältettäisiin biojätemaksut (toki kompostorin kertainvestointi on 500 e).
Mietityttää vain että onko kompostori lopulta hankala? Jäätyy talvella ja mitä sitten jos jäätyy? Loppuuko tila kesken ja joutuu kuitenkin hankkimaan tyhjennettävän biojäteastian?
Kertokaapa jos jollain kokemuksia aiheesta..

Kommentit (138)

Vierailija
21/138 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kompostori. Jo vanhemmillani oli 80-luvulla lämpökompostori omakotitalossa ja niin on meilläkin. Lapsuuden kodissani jo kierrätimme eri jätejaokset viemällä ne itse peräkärryllä kaatopaikalle. Esim. muovit ja metallit. Ei ollut astianoutoa silloin. 

Ihan hirveää ajatella miten  iso osa suomalaisista ei ole itse valinnut ympäristöystävällisyyttä ja heidän puolestaan nyt päätetään.

Vierailija
22/138 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kompostori. Jo vanhemmillani oli 80-luvulla lämpökompostori omakotitalossa ja niin on meilläkin. Lapsuuden kodissani jo kierrätimme eri jätejaokset viemällä ne itse peräkärryllä kaatopaikalle. Esim. muovit ja metallit. Ei ollut astianoutoa silloin. 

Ihan hirveää ajatella miten  iso osa suomalaisista ei ole itse valinnut ympäristöystävällisyyttä ja heidän puolestaan nyt päätetään.

Meillä kierrätetään paperit, pahvit, muovit, metalli ja lasi. Loput menee roskiin. Haisevaa biopönttöä tai kompostikasassa kutsuttua rottamagneettia meille ei tule.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/138 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

40 v. sitten muutettiin ok-taloon ja siitä alkaen on kotitalousjäte kompostoitu.

Erilaisia kompostoriversioita on vuosien mittaan ollut käytössä, nyt tuo lämpökompastori 5 vuotta. Hyvin toimii ja mahtuu vaikka talvella helposti jäätyy.

Pihajäte (leikattu ruoho ym.) kompostoidaan kylmässä kompostilaatikossa.

Hyvää multaa syntyy.

Vierailija
24/138 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tuli jo, mutta ei sinne kyllä viedä kuin nurmikkoa ja puiden lehtiä. Komposti jätettä tulee niin vähän ettei kannata viedä.

Vierailija
25/138 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostettiin reilu vuosi sitten kompostori, Biolanin pika, kun oli reilussa alessa pintavirheiden takia. Täytyy sanoa, että olisin tuon hankkinut jo ajat sitten, jos olisin ymmärtänyt, miten helppoa se on!

Viime talvena lämpötila oli alimmillaankin reilusti plussan puolella, joten kompostointi oli käynnissä koko talvenkin. Kompostia "ruokimme" biojätteellä, komposti/tehokuivikkeella ja talvisin vielä kompostiherätteellä. Lemmikkien ulosteita ei kompostoida. 

Alkusyksystä nostin valtavan valkosipulisadon, suurempia kuin koskaan ennen, kiitos viime syksynä laitetun  kompostituoton. 

Vierailija
26/138 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä komposti laki? Ei ole tullut meille ainakaan mitään infoa asiasta.

Vierailija
27/138 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos komposti jäätyy talvella, komposti ei toimi.

Vierailija
28/138 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 naapurin kimppabioastia, maksaa vissiin jonkun euron pari.

Vierailija
29/138 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämpökompostori mitä tarkoittaa?, pitääkö siihen vetää sähköt että on lämpökompostori vai miten se toimii?

Vierailija
30/138 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lämpökompostori mitä tarkoittaa?, pitääkö siihen vetää sähköt että on lämpökompostori vai miten se toimii?

Se tarkoittaa lämpöeristystä. Kompostori tuottaa itse lämpöä joten ei sinne mitään sähkövastusta tarvita lämmittämään. Hyvin eristetty kompostoi pakkasellakin.

Vierailija
31/138 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehokuivike 12€ 30l. Kompostiheräte 15€ 5,5l. Kuukaudessa kuiviketta kuluu n. 10-20 litraa, jos 20 litraa, niin kuivikkeen vuosihinnaksi tulee jo jonnin verran.

Sitten kun miettii että pitäisi murskata kaikki kananmunankuoret jne niin alkaa tuntumaan paljon helpommalta ja halvemmalta maksaa jätemaksua siitä että tarvii vain viedä laskiämpäri asitaan.

Vierailija
32/138 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos komposti jäätyy talvella, komposti ei toimi.

Sitten vaan laittaa biojätteet siihen päälle. Kyllä ne sitten keväällä taas alkaa hajoamaan. Eihän se jäätyminen sinänsä mitään haittaa tee. Jos se on pari kuukautta jäässä niin olkoot.

Vierailija
33/138 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tehokuivike 12€ 30l. Kompostiheräte 15€ 5,5l. Kuukaudessa kuiviketta kuluu n. 10-20 litraa, jos 20 litraa, niin kuivikkeen vuosihinnaksi tulee jo jonnin verran.

Sitten kun miettii että pitäisi murskata kaikki kananmunankuoret jne niin alkaa tuntumaan paljon helpommalta ja halvemmalta maksaa jätemaksua siitä että tarvii vain viedä laskiämpäri asitaan.

Ei noita tarvitse ostaa. Ihan hyvin toimii kompostori ilmankin. Harva noita ostaa ja käyttää jatkuvasti.

Vierailija
34/138 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kierrätetään paperit, pahvit, muovit, metalli ja lasi. Loput menee roskiin. Haisevaa biopönttöä tai kompostikasassa kutsuttua rottamagneettia meille ei tule.

Oikein toimiva kompostori ei juurikaan haise. Haju tulee mätänemisestä ja sitä ei kompostorissa pitäisi tapahtua ollenkaan. Kompostoituminen on eri prosessi.

Vierailija
35/138 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei jäädy, kun tasaisesti jätettä vie ja huolehtii siitä, ettei se jäädy. Jäätyneen kompostorin saa henkiin ja kuumaksi muutamassa päivässä kompostiherätteellä ja lämmittämällä vaikka kuumalla vedellä täytetyillä limupulloilla pinnasta. Herätettä ei tarvitse ostaa kaupasta; sellaiseksi kelpaa vaikka oma virtsa.

MIten arvelet pärjääväsi ilman biojäteastiaa? Tuskin kipaiset joka ruuanlaiton ja joka omenavälipalan jälkeen viemään jätteitä kompostoriin, joka tuskin on ulko-oven pielessä (vaikka juuri siinä olisi paras paikka).

Kai sitä biojätettäkin voi kerätä ensin kannelliseen jäteastiaan ja sitten viedä kerralla isompi määrä kuten biojäteastiaankin. Eikö?

Vierailija
36/138 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanon hankkivani kompostorin ja jatkan eloa kuten ennenkin. Ette kai nyt kuvittele että sieltä joku tulee tarkastamaan näitä? 😂

Kyllä tulee. Teimme ilmoituksen itse kompostoinnista ja sieltä tuli ilmoitus että saattaa siltikin tulla tarkastaja mutta siitä ilmoitetaan etukäteen.

Vierailija
37/138 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan tehnyt itse kompostoria? Se ei voi olla niin hirveän vaikeaa, vai onko? 

Tai jos on ihan ylivoimaisen vaikeaa, niin pistäkää vinkkejä halvasta kompostorista pieneen talouteen :D

Vierailija
38/138 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä keskustelua juuri käytiin. Ei mahdu kompostori pienelle pihallemme, sen verran on vähän tilaa. Emme nimittäin halua hajuhaittaa oleskelualueille kesällä (sitä seuraisi välttämättä jos komposti tuohon takapihalle laitetaan). Vie myös paljon tilaa ja tarvitsisi myös jälkikompostointiastian (esim se maapallo). Ei vaan mahdu.

Vierailija
39/138 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanon hankkivani kompostorin ja jatkan eloa kuten ennenkin. Ette kai nyt kuvittele että sieltä joku tulee tarkastamaan näitä? 😂

Kyllä tulee. Teimme ilmoituksen itse kompostoinnista ja sieltä tuli ilmoitus että saattaa siltikin tulla tarkastaja mutta siitä ilmoitetaan etukäteen.

Periaatteessa mitään tarkastajia ei tarvitse päästää kotirauhaa rikkomaan.

Vierailija
40/138 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minä voin ilmoittaa tässä ja nyt että kukaan ei ole tulossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yhdeksän