Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Saksassa autotehtaan työntekijöillä on uudet hienot autot, mutta Suomessa vanhoja romuja? Onko Saksassa tosiaan niin paljon paremmat palkat vai mistä ero johtuu?

Elintasoerot
21.09.2023 |

Olin työkeikalla Saksassa ja ihmettelin sikäläistä autokantaa verrattuna Suomen autokantaan. Erään autotehtaan duunarit (ei valkokaulusväkeä) ajoivat uusilla sähköautoilla tai uudenkarheilla hybridiautoilla.

Olen nähnyt myös Uudenkaupungin autotehtaan ja siellä työntekijät kulkevat vanhoilla lintoilla.

Jo 1900-luvun alussa Ford kehui kuinka sarjatuotannon ansiosta tehtaan tuotantotyöntekijöilläkin oli varaa ostaa uusi auto. Tästä on jo yli 110 vuotta aikaa. Suomi tulee vissiin aika paljon perässä.

Eihän tuossa muuten mitään, mutta kun Suomenkin pitäisi saada autokantaansa vähäpäästöisemmäksi päästötavoitteiden saavuttamiseksi. Arvaan jo, että kohta ruoska heiluu ja suomalainen taas kärsii...

Kommentit (73)

Vierailija
1/73 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin se menee, suomalaiset ostaa ne sitten 15 vuoden päästä käytettyinä

Vierailija
2/73 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksassa on isommat palkat ja halvemmat hinnat, myös autoilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/73 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet käynyt Uudenkaupungin tehtaan parkkipaikalla silloin, kun siellä oli paljon vastikään rekrytoitua väkeä, noin voi hyvinkin olla.

Vierailija
4/73 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö ole vielä sisäistänyt sitä karmaisevaa tosiasiaa, että Suomi on muuttumassa, ja osittain on jo muuttunut, täysiveriseksi kehitysmaaksi?

Autot, tieverkosto, infra, koulutus, vanhukset, sairaat, lapset, kaikki paskana ja hylätty.

Me emme ole enää länsimainen hyvinvointiyhteiskunta.

Vierailija
5/73 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liittyisköhän osittain ap samaan syyhyn kuin miksi moni suomalainen käy ostamassa auton Saksasta?

+ tosiaan Saksassa parempi palkkataso ja erilainen verotus.

Vierailija
6/73 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saksassa on isommat palkat ja halvemmat hinnat, myös autoilla.

Sähköautoissa ei sinänsä ole alvia kummempaa hintaeroa enää (24% vs 19%) mutta Saksassa sähköauton ostoa tuetaan yhä monella tonnilla. Autoa täytyy pitää nykyisin 12kk, ennen 6kk.

Moni saksalainen ajaa sähköautollaan käytännössä ilmaiseksi koska myy sen heti esim Suomeen kun voi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/73 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin se menee, suomalaiset ostaa ne sitten 15 vuoden päästä käytettyinä

No ei nyt silti!

Ei suomalaisilla ole läheskään kaikilla varaa noin uuteen autoon.

Vierailija
8/73 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autoverotus.

Saksassa saat uuden halvemmalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/73 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pressamme Niinistö ollessaan vm ministerinä 1995 kaikessa viisaudessaan päätti ettei suomalainen tarvitse uutta autoa ainakaan keskituloinen ja autovero jäi pysyväksi ,toisin oli Ruotsissa.

Vierailija
10/73 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autoverotus.

Saksassa saat uuden halvemmalla.

Sähköautoissa ei ole autoveroa Suomessa(kaan).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/73 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autovero, jokas säädettiin väliaikaiseksi on jäänyt pysyväksi. Hintataso on muutenkin korkeampi. Palkat on pienempiä ja verot korkeampia. Suomessa vaurastuminen on lähes rikollista.

Vierailija
12/73 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autotehdas varmaan lahjoittaa jokaiselle työntekijälleen uuden auton. Sieltähän niitä saa, liukuhihnan päästä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/73 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Volkkarilla on varaa maksaa koska siellä oikeasti tehdään autoja urakalla ja tehdas tienaakin jotain.

Uudessakaupungissa tehdään minimaalisia protosarjoja ja vähän kasaillaan mersun vähiten myyviä malleja. 

Tehdas toimii lähinnä säälistä.

Vierailija
14/73 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama vuosi sitten on ollut 11-13 euroa tuntipalkka Uudenkaupungin tehtaalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/73 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
16/73 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet käynyt Uudenkaupungin tehtaan parkkipaikalla silloin, kun siellä oli paljon vastikään rekrytoitua väkeä, noin voi hyvinkin olla.

No eikös siellä olla jatkuvasti rekryämässä. Vanhat pihalle ja uudet tilalle, niin ei tarvitse sietää duunareiden liian suuria palkkoja. 

Vierailija
17/73 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksalaiset on herrakansaa.

Vierailija
18/73 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutama vuosi sitten on ollut 11-13 euroa tuntipalkka Uudenkaupungin tehtaalla.

Suomessa työnantajat ovat pihejä ja ahneita miljonäärejä.

Vierailija
19/73 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkö ole vielä sisäistänyt sitä karmaisevaa tosiasiaa, että Suomi on muuttumassa, ja osittain on jo muuttunut, täysiveriseksi kehitysmaaksi?

Autot, tieverkosto, infra, koulutus, vanhukset, sairaat, lapset, kaikki paskana ja hylätty.

Me emme ole enää länsimainen hyvinvointiyhteiskunta.

Meillä on enää hyvin vähän aloja joissa olisimme hyviä. Ei ole Nokiaa, ei metsäteollisuutta, ei telakoita, ei pärjää maatalouskaan. Turvetta ei saa käyttää eikä metsiä hakata.

Vierailija
20/73 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksassa autoja ei veroteta kuoliaaksi

Suomessa auton hinta on lähinnä veroja

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi seitsemän