Miksi Saksassa autotehtaan työntekijöillä on uudet hienot autot, mutta Suomessa vanhoja romuja? Onko Saksassa tosiaan niin paljon paremmat palkat vai mistä ero johtuu?
Olin työkeikalla Saksassa ja ihmettelin sikäläistä autokantaa verrattuna Suomen autokantaan. Erään autotehtaan duunarit (ei valkokaulusväkeä) ajoivat uusilla sähköautoilla tai uudenkarheilla hybridiautoilla.
Olen nähnyt myös Uudenkaupungin autotehtaan ja siellä työntekijät kulkevat vanhoilla lintoilla.
Jo 1900-luvun alussa Ford kehui kuinka sarjatuotannon ansiosta tehtaan tuotantotyöntekijöilläkin oli varaa ostaa uusi auto. Tästä on jo yli 110 vuotta aikaa. Suomi tulee vissiin aika paljon perässä.
Eihän tuossa muuten mitään, mutta kun Suomenkin pitäisi saada autokantaansa vähäpäästöisemmäksi päästötavoitteiden saavuttamiseksi. Arvaan jo, että kohta ruoska heiluu ja suomalainen taas kärsii...
Kommentit (73)
Saksassa on isommat palkat ja halvemmat hinnat, myös autoilla.
Jos olet käynyt Uudenkaupungin tehtaan parkkipaikalla silloin, kun siellä oli paljon vastikään rekrytoitua väkeä, noin voi hyvinkin olla.
Etkö ole vielä sisäistänyt sitä karmaisevaa tosiasiaa, että Suomi on muuttumassa, ja osittain on jo muuttunut, täysiveriseksi kehitysmaaksi?
Autot, tieverkosto, infra, koulutus, vanhukset, sairaat, lapset, kaikki paskana ja hylätty.
Me emme ole enää länsimainen hyvinvointiyhteiskunta.
Liittyisköhän osittain ap samaan syyhyn kuin miksi moni suomalainen käy ostamassa auton Saksasta?
+ tosiaan Saksassa parempi palkkataso ja erilainen verotus.
Vierailija kirjoitti:
Saksassa on isommat palkat ja halvemmat hinnat, myös autoilla.
Sähköautoissa ei sinänsä ole alvia kummempaa hintaeroa enää (24% vs 19%) mutta Saksassa sähköauton ostoa tuetaan yhä monella tonnilla. Autoa täytyy pitää nykyisin 12kk, ennen 6kk.
Moni saksalainen ajaa sähköautollaan käytännössä ilmaiseksi koska myy sen heti esim Suomeen kun voi.
Vierailija kirjoitti:
Näin se menee, suomalaiset ostaa ne sitten 15 vuoden päästä käytettyinä
No ei nyt silti!
Ei suomalaisilla ole läheskään kaikilla varaa noin uuteen autoon.
Autoverotus.
Saksassa saat uuden halvemmalla. 
Pressamme Niinistö ollessaan vm ministerinä 1995 kaikessa viisaudessaan päätti ettei suomalainen tarvitse uutta autoa ainakaan keskituloinen ja autovero jäi pysyväksi ,toisin oli Ruotsissa.
Vierailija kirjoitti:
Autoverotus.
Saksassa saat uuden halvemmalla.
Sähköautoissa ei ole autoveroa Suomessa(kaan).
Autovero, jokas säädettiin väliaikaiseksi on jäänyt pysyväksi. Hintataso on muutenkin korkeampi. Palkat on pienempiä ja verot korkeampia. Suomessa vaurastuminen on lähes rikollista.
Autotehdas varmaan lahjoittaa jokaiselle työntekijälleen uuden auton. Sieltähän niitä saa, liukuhihnan päästä...
Volkkarilla on varaa maksaa koska siellä oikeasti tehdään autoja urakalla ja tehdas tienaakin jotain.
Uudessakaupungissa tehdään minimaalisia protosarjoja ja vähän kasaillaan mersun vähiten myyviä malleja.
Tehdas toimii lähinnä säälistä.
Muutama vuosi sitten on ollut 11-13 euroa tuntipalkka Uudenkaupungin tehtaalla.
Suomi on yksi köyhimmistä länsimaista.
https://paivanbyrokraatti.com/wp-content/uploads/2021/07/credit-suisse-…
Vierailija kirjoitti:
Jos olet käynyt Uudenkaupungin tehtaan parkkipaikalla silloin, kun siellä oli paljon vastikään rekrytoitua väkeä, noin voi hyvinkin olla.
No eikös siellä olla jatkuvasti rekryämässä. Vanhat pihalle ja uudet tilalle, niin ei tarvitse sietää duunareiden liian suuria palkkoja.
Vierailija kirjoitti:
Muutama vuosi sitten on ollut 11-13 euroa tuntipalkka Uudenkaupungin tehtaalla.
Suomessa työnantajat ovat pihejä ja ahneita miljonäärejä.
Vierailija kirjoitti:
Etkö ole vielä sisäistänyt sitä karmaisevaa tosiasiaa, että Suomi on muuttumassa, ja osittain on jo muuttunut, täysiveriseksi kehitysmaaksi?
Autot, tieverkosto, infra, koulutus, vanhukset, sairaat, lapset, kaikki paskana ja hylätty.
Me emme ole enää länsimainen hyvinvointiyhteiskunta.
Meillä on enää hyvin vähän aloja joissa olisimme hyviä. Ei ole Nokiaa, ei metsäteollisuutta, ei telakoita, ei pärjää maatalouskaan. Turvetta ei saa käyttää eikä metsiä hakata.
Saksassa autoja ei veroteta kuoliaaksi
Suomessa auton hinta on lähinnä veroja 
Näin se menee, suomalaiset ostaa ne sitten 15 vuoden päästä käytettyinä