Mitä tienaat kuussa bruttona, paljonko siitä saat nettona ja onko tilanne mielestäsi reilu?
Mielenkiinnosta kuulisin mitä tienaatte bruttopalkkana, mitä siitä oikeasti tulee tilille ja onko noiden summien ero mielestänne oikeudenmukainen. Tämä kysymys siksi, että verorahoilla ei tunnu enää saavan sitä, millä korkea verotus Suomessa perustellaan:
- Terveydenhuolto on kriisissä, hoitoa ei julkisella puolella saa. Kunnalliseen hammaslääkäriin pääsee vain järkyttävän kivun kanssa, ennaltaehkäisevää hoitoa ei ole olemassa. Gynekologille ei pääse julkisella puolella lähes ollenkaan. Monet sairaanhoitopalvelut on parasta ostaa itse yksityiseltä jos on hätä.
- Koulut ovat aliresurssoituja, opettajat palavat loppuun ja sijaiseksi kelpaa kuka vaan opettajan sukulainen. Päiväkodit ovat lasten säilytyspaikkoja.
- Poliiseja on liian vähän, pääkaupunkiseudulla on jatkuvasti yhä turvattomampaa. Tuomiot eivät johda vankilaan asti. Lapset ja nuoret voivat psyykkisesti huonosti, mutta apua ja hoitopaikkoja ei tunnu löytyvän.
- Vanhustenhoito on huonolla tolalla, huonokuntoiset vanhukset jätetään oman onnensa nojaan tai vastuutetaan aikuisia lapsia yhä enemmän heidän hoivastaan (mm. Risto Murron käsittämätön keskustelunavaus tästä).
- Oma, 1980-luvulla syntynyt sukupolveni ei luultavasti tule saamaan eläkettä sen mukaisesti, mitä on maksettu ja mitä odotetaan. Eipä meitä tule myöskään hoitamaan vanhana kukaan muu kuin omat lapset, joille vastuu varmasti sysätään siihen mennessä jokseenkin täysin. Syytinkimummot palaavat takaisin.
- Armeija sentään saa rahoitusta - jos ei ole omaa armeijaa, on kaikki muu aina vaarassa.
Oma palkkani on noin 6400 eur / kk asiantuntijatyöstä, joka vie paljon vapaa-aikaani ja määrää mm. lomien ajankohdat täysin (esim. syys- ja talvilomat eivät onnistu koulun loma-aikojen mukaan). Tämän lisäksi toki bonukset ja lomaltapaluurahat, mutta niillä on sitten korkeampi veroprosentti. Tilille tuosta kuukausipalkasta tulee 4200 eur. Eli maksan joka kuukausi 2200 eur jostain, mille en koe saavani vastiketta. Maksaisin veroja mielelläni vielä enemmänkin, jos vaan tämä yhteiskunta oikeasti tarjoaisi kaikille sen turvaverkon, jonka meille väitetään veroilla kustannettavan. Nyt olen hankkinut yksityiset terveysvakuutukset lapsille ja itselleni. Työterveys hoitaa omat normivaivani. Lapsista maksetaan 200e/kk lapsilisää, jota en tarvitse - se menee suoraan heidän tililleen säästöön, yksinhuoltajuudesta huolimatta en ole hakenut siihen yh-korotusta.
Mitä maksat ja mitä sillä yhteiskunnalta saat?
Kommentit (33)
Tienaan n. 1500€/kk. Veroa maksan 10% eli n. 150€. Eli tilille tulee kaikkien maksujen jälkeen 1300€/kk
Osa-aikatyö
Minä hommasin lapsille terveysvakuutukset jo ennen syntymää. T. Laitoshuoltaja
Bonuksilla ja lomarahoilla ei ole korkeampaa veroprosenttia. Ennakonpidätys em. palkaneristä otetaan verokorttisi perusprosentin mukaan. (Olettaen, että tuloraja ei ole ylittynyt.)
Maksan n. 1000e/kk veroja. Ei ole juuri valitettavaa, jopa mt-hoitoa sain kun sitä tarvitsin. Tällä hetkellä maksan ehkä enemmän kuin saan vastineeksi, mutta tilanne tasoittuu kyllä, jos saan lapsen tai kun olen vanha.
Ei ole olemassakaan mitään lomaltapaluurahojen korkeampaa veroprosenttia. Menisit nyt ensialkuun oikeasti edes sinne töihin, niin sitten voisit ehkä valittaa. Työtön valittamassa korkeista veroista ja valehtelmassa maksuistaan on ehkä huvittavin asia, mitä olen vähään aikaan nähnyt.
6400 € liksa, taidat olla ministeri tai kansanedustaja, niin mietippä ite mikä yhteiskunnassa mättää. TE AHNEET virkamiehet ja pas... alivaltiosihteerit.
AP ei näköjään ymmärrä verotuksen perusteita. Ennakonpidätysprosentti ei ole lopullinen veroaste.
Vierailija kirjoitti:
AP ei näköjään ymmärrä verotuksen perusteita. Ennakonpidätysprosentti ei ole lopullinen veroaste.
Kun ei eläissään ole muuta tehnyt kuin trollaillut vauvapalstaa, niin helposti jää esim. verotusasiat ymmärtämättä. Miksi pitää provota jostain mistä tietää niin vähän ettei pysty mitään järjellistä sanomaan, sitä en tiedä.
n. 3000 /kk brutto, ansiosidonnaisella.
Ennakonpidätys nyt n. 30% (koska pääomatulot), joten netto siinä €2000.
Brutto n. 5200, netto n. 3300. It-alalla.
Eläke 2270e brutto, 1840e netto. Ei ole reilua
375 000 pyöreästi brutto.. olen ulko mailla kouluni käynyt ja korkeassa johto asemassa.
6900/4150. Ainahan sitä mieluusti maksaisi vähemmän veroja ja saisi enemmän itselleen. En mä nyt silti erityisen tyytymätönkään ole. Paljon olen tältä yhteiskunnalta saanutkin. Esimerkiksi ilmaisen koulutuksen jonka avulla olen päässyt ihan kohtuulliselle tulotasolle.
Tienaan noin 700k 7% tuotolla per vuosi. Ja kyllä, surffailen täällä palstalla. Kukaan ei uskoisi tulojani katsoessaan elämäntyyliäni tai verokonetta. Ja kyllä autan myös taloudellisesti mutta nimettömästi. Julkisuus on syöpää..
Vierailija kirjoitti:
6400 € liksa, taidat olla ministeri tai kansanedustaja, niin mietippä ite mikä yhteiskunnassa mättää. TE AHNEET virkamiehet ja pas... alivaltiosihteerit.
Täysin normaali keskitason palkka asiantuntijatyöstä ja pienten yritysten keskijohdolle. Myös moni opettaja saa tuon, samoin insinöörikoulutuksen suorittaneet.
Brutto n. 6100€/kk netto n. 3900€, ei haittaa vaikka menee noin paljon veroja, silti jää törkeen paljon käteen. Laitan säästöön tuosta vielä 1000€/kk, omaisuus kasvaa vuodessa todella paljon.
Eläkkeeni on 4500€ ja verojen jälkeen 3017€. En valita.
Ap pitäisi ensin mennä töihin niin voisi olla aiheellinen kysymys.