Kyllä sylettää nuo takapuskurissa ajavat!
Nopeustajoitus oli taajama-alueella 60, mutta vissiin urpo ei sitä tajunnut. Sitten kun tuli nopeusrajoitus 100 niin polkasin tallan pohjaan ja sinne jäi. Vissiin kotterolle tietä piisasi sen jälkeen.
Kommentit (371)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen joskus miettinyt, että mistä ruuhkat oikeastaan johtuvat. Miksi autojono ajaa neljääkymppiä, vaikka olisi seitsemänkympin rajoitus. Eikö homma selviäisi sillä, että jokainen painaa reippaasti kaasua. Sitten jono liikkuisi lujempaa. Mutta ei kai se ihan näin mene.
Jenkeissä tutkivat jo aikaa sitten mistä ruuhkat johtuu vaikka tiellä oli 90 mailin nopeusrajoitus.
Tulivat siihen tulokseen että jos rajoitus onkin 70 mailia niin ei tule ruuhkia.
Jännä ajatus että hitaampi keskinopeus on nopeampi kaikille.
Tosin vaikka Saksassa moottoritien nopeusrajoitus on 120 km niin ruuhkat ovat todella järkyt.
Niinpä. Ruuhkien syntymisen dynamiikka ei ole minulle koskaan auennut.
No se johtuu edelleen siitä että tielle ahtautuu enemmän autoja kuin mikä sen läpimenokyky on.
Kovin triviaalin itsestäänselvyyden toteat. Tuo ei auta ymmärtämään asiaa lainkaan.
Teoriassa tiellä voisi edetä autojono rajoitusten sallimat 100 km/h, jos jokainen ajaisi sitä nopeutta. Kuitenkin jono kulkee vain esimerkiksi 60 km/h. Miksei jono kulje 100 km/h?
Nyt et ymmärtänyt tutkimuksen tulosta ollenkaan. Tutkinnan tulos olikin ettei matalemmalla, lasketulla keskinopeudella ruuhkaa tule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mies ei nyt suorastaan roiku puskurissa, mutta ei se kyllä osaa turvaväliä pitää. Isänsä opetti sen ajamaan (joskus 20 vuotta sitten siis) ja kun joskus kysyin, että mitä teillä oli silloin puhetta turvavälistä, niin kuulemma "sellainen väli pitää olla, että tietää että kerkiää jarruttaa jos tarvis tulee". Mulle taasen autokoulussa opettettiin, että satasta ajaessa turvaväli on 100 m ja jos on vielä jossain valotolppia tai sähkötolppia, niin kaksi tolpanväliä on noin 100 m. Ikinä ei ole miehen turvaväli tuota ja säännöllisesti sanon asiasta, mutta sitä vaan ärsyttää. Hän osaa kyllä kuulemma...
Autokoulussa opetettuja turvavälejä ei näe lähes koskaan.
No toi on totta kyllä, että turvavälit on usein olemattomat. Ite koetan pitää ne. Tosin kyllä sitten maantiellä usein joku älykääpiö ohittaa siihen turvaväliin, vaikka miten ajaisi satasta itekin.
Täällä yksi älykääpiö ilmoittautuu.
En tosin kauaa siinä edessäsi ole vaan jatkan jonon ohittamista.
Mutta ajele sinä siinä jonossa vaan!
Vierailija kirjoitti:
Itse tiputan vauhtia kunnolla jos puskuriin tulee joku roikkumaan. Usein pesen huolella myös tuulilasia ja pimeallä lyön takasumuvalon päälle.
Tuulilasin peseminen ja ruiskiminen on hyvä konsti. Samoin, jos pystyy ajamaan vesilätäköihin tai kuraiselle pientareelle, että puskuripelle saa paskaa lasiin. Vauhtia tietenkin pitää hiljentää.
Vierailija kirjoitti:
Rekkakuskit monesti ajaa 100km/h rajoitusalueella 60-70km/h tuplakeltaisten (nykyään kai tuplavalkoisten) viivojen alueella. Sitten kun alkaa ohituskaistaosuus, yhdistelmäajoneuvo kiihdyttää täyskiihdytyksellä vauhdin 110-120km/h ettei kukaan vaan kerkiäisi ohittamaan. Ohituskaistaosuuden päätyttyä rekka alkaa taas nysväämään sitä taaperrusvauhtia. Kai ne saa jotain kiksejä muiden tielläliikkujien kiusaamisesta.
Niin että 89km/h rajoittimella mennään 30km/h kovempaa? Joopajoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen joskus miettinyt, että mistä ruuhkat oikeastaan johtuvat. Miksi autojono ajaa neljääkymppiä, vaikka olisi seitsemänkympin rajoitus. Eikö homma selviäisi sillä, että jokainen painaa reippaasti kaasua. Sitten jono liikkuisi lujempaa. Mutta ei kai se ihan näin mene.
Jenkeissä tutkivat jo aikaa sitten mistä ruuhkat johtuu vaikka tiellä oli 90 mailin nopeusrajoitus.
Tulivat siihen tulokseen että jos rajoitus onkin 70 mailia niin ei tule ruuhkia.
Tosin vaikka Saksassa moottoritien nopeusrajoitus on 120 km niin ruuhkat ovat todella järkyt.
No se johtuu edelleen siitä että tielle ahtautuu enemmän autoja kuin mikä sen läpimenokyky on.
Kovin triviaalin itsestäänselvyyden toteat. Tuo ei auta ymmärtämään asiaa lainkaan.
Teoriassa tiellä voisi edetä autojono rajoitusten sallimat 100 km/h, jos jokainen ajaisi sitä nopeutta. Kuitenkin jono kulkee vain esimerkiksi 60 km/h. Miksei jono kulje 100 km/h?
Nyt et ymmärtänyt tutkimuksen tulosta ollenkaan. Tutkinnan tulos olikin ettei matalemmalla, lasketulla keskinopeudella ruuhkaa tule.
Miksi ei tule? Mihin se perustuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Amerikkalaiset poukkoilevat kaistalta toiselle. Siitä niitä ruuhkia syntyy.
Ja ajat tietysti Helsingistä lahteen vasenta kaistaa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajan aina taajama-alueella puskurissa kiinni jos edellä ajava ajaa 5km/h hitaampaa kuin maksiminopeus.
Onko sinulla muitakin luonnehäiriöitä?
Hiostan tällä tavoin hidastelijoita, ehkäpä he joku päivä uskaltavat ajaa kovempaa. On varmastikin monia luonnehäiriöitä.
Luultavasti olet myös koulu- ja työpaikkakiusaaja.
En ole, olen hyvin rauhallinen ihminen.
Mutta liikenteessä kuitenkin täysi ääliö?
En nyt sanoisi noinkaan. Tämä on ainoa rikkeeni liikenteessä. Käytän esimerkiksi vilkkua tunnollisesti, enkä näprää kännykän kanssa.
Minä sanoisin. Tarkoituksella takapuskurissa roikkuva on mitä suuremmissa määrin täysi ääliö.
Kenenkään ei tarvitsisi roikkua puskurissa jos kaikki ajaisivat vauhdikkaammin.
Jaaha. Jos edellä ajava nostaa nopeutta, niin kummasti se perässäroikkuja on edelleen siellä puskurissa, mutta nyt jarruttaminen on entistä vaarallisempaa.
Se on se adaptiivinen vakionopeuden säädin, joka nostaa sitä nopeutta kuskin jammaillessa carplayn kanssa.
Kyllä keskivertoa parempia kumilankakuskeja kyrsii.
Vauhtia pitää pudottaa reilusti aina jos joku ajaa liian takana liian lähellä, esim 50km/h alueella pudotan nopeuden heti 30km/h jos tullaan liian lähelle ja taktikoin vielä niin, että lähden liikennevaloistakin tosi myöhään, niin ettei seuraava ehdi, ellei tule ihan törkeesti punaisia päin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No edelleen siitä ihan samasta syystä. Aivan kuten vesikään ei voi virrata letkussa määräänsä nopeampaa ja jos yrität kaataa letkusta läpi enemmän kuin se vetää niin se ruuhkautuu ja vesi valuu yli.
Nopeuden taas pudottaa haitari-ilmiö. Kun tie on täynnä ja turvavälit pienenee aiheuttaa jokainen jonon kärjessä tehty jarrutus ja hidastaminen taaksepäin aaltomaisena kertautuvan ilmiön. Jos ensimmäinen hidastaa 5 km/h, pitää takana tulevan hidastaa vielä vähän enemmän, seuraavan vielä vähän enemmän ja jos ruuhka on tarpeeksi pitkä tarkoittaa se että ennen pitkää joku joutuu pysähtymään kokonaan. Ja kun vauhti hidastuu ja jopa pysähtyy niin ruuhkat pitenee ja ilmiö voimistuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei tule? Mihin se perustuu?
Navit ohjaa liikenteen toiselle reitille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasarilla oli niin, niin paljon rennonpaa kun suurin osa ajoi 10-20 km/h yli tikkarin. kolmekymppiäkään yli ei ollut harvinaista. Ja ne tikkarit olivat siihen aikaan suurempia..mitä sitten. Soromnoo.
Ajonopeudesta ontullut nykyään sellainen neuroottisen nysväyksen kohde, kun on kamerat kaikkialla ja vakkarit kaikilla. Liikenne on kuin jäykkä liukuhihna.
Joo ja vaikka liikennettä on ollut paljon vähemmän on silti liikenteessä kuollut paljon enemmän porukkaa kuin nyt.
Suomen tiet ovat nyt 10x turvallisemmat, kuin esim 70-luvulla vaikka liikenne on ollut silloin 2x vähäisempää.
Juurikin tuo, että järjettömät ylinopeudet on saatu karsittua vaikuttaa eniten.
Turvallisuus liikenteessä vaatii joitakin myönnytyksiä liikenteessä olevilta sitä vaan ei kaikki höyrypäät ymmärrä.
Autot ovat paljon turvallisempia kuin 70-luvulla, rattijuoppous harvinaisempaa ja autoissa on turvavyöt, joita myös käytetään. Siinä pääsyyt turvallisuuden parantamiselle. Tosin ennen ei ollut nopeusrajoituksia, joten ei ollut ylinopeuksiakaan. Todella suuria ylinopeuksia ajavia näkee liikenteessä tänä päivänä päivittäin.
Rattijuoppous tuskin on harvinaisempaa, päinvastoin. Ehkä alkoholihumalan yleisyydessä ei ole tapahtunut olennaisia muutoksia, mutta kaiken maailman pilleri- ja pulveripellejä liikenteessä kaahailee varmasti enemmän kuin vaikka 1970-luvulla. Ja huumeiden kanssa on viinaan verrattuna sellainenkin juttu, että vaikkapa rauhoittavat lääkkeet poistuvat elimistöstä huomattavan hitaasti. Tänään vedetty pillerikänni voi heikentää reaktioita vielä ylihuomenna helposti. Sitten on näitä psyykkisesti sekaisia pilvipäitä ja vainoharhaisia amfetamiiniurpoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa hankkia kojelautakamera, niin voitatte oikeustaistelun, jos joku lyö edessänne jarrut pohjaan yhtäkkiä ilman syytä. Koska silloin peräänajo ei ole sinun vika.
Kannattaa hankkia sellainen adaptiivinen vakionopeuden säädin, jolla on hyvä roikkua persiissä. Se ehtii vielä jarruttaakkin ennenkuin kolahtaa ja kojelautakameran tarkastuksen jälkeen seurauksena on vain jarruttajalle menetetty ajokortti eikä muuta.
Sitten vaan säädin karvan verran sakkorajan alle ja popkornia hauduttamaan.
Millä perusteella jarruttajalta vietäisiin kortti? Ei ole rikos painaa maantiellä jarrua, jos "näkee" vaaran.
Kyllä on. Harhojen näkeminen tarkoittaa että et ole ajokuntoinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No edelleen siitä ihan samasta syystä. Aivan kuten vesikään ei voi virrata letkussa määräänsä nopeampaa ja jos yrität kaataa letkusta läpi enemmän kuin se vetää niin se ruuhkautuu ja vesi valuu yli.
Nopeuden taas pudottaa haitari-ilmiö. Kun tie on täynnä ja turvavälit pienenee aiheuttaa jokainen jonon kärjessä tehty jarrutus ja hidastaminen taaksepäin aaltomaisena kertautuvan ilmiön. Jos ensimmäinen hidastaa 5 km/h, pitää takana tulevan hidastaa vielä vähän enemmän, seuraavan vielä vähän enemmän ja jos ruuhka on tarpeeksi pitkä tarkoittaa se että ennen pitkää joku joutuu pysähtymään kokonaan. Ja kun vauhti hidastuu ja jopa pysähtyy niin ruuhkat pitenee ja ilmiö voimistuu.
Tuo haitarihomma käy järkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa hankkia kojelautakamera, niin voitatte oikeustaistelun, jos joku lyö edessänne jarrut pohjaan yhtäkkiä ilman syytä. Koska silloin peräänajo ei ole sinun vika.
No jos esim.aurinko paistaa kovin, niin mitenkä sun kojelautakamerasi voi väittää, ettei se paistanut pahasti edellä ajavaan, joka joutui jarruttamaan,kun ei nähnyt kunnolla eteensä 🙄?
Se näyttää että aurinko ei edes paistanut juuri sillä hetkellä vaan edellä ajava jarrutteli ihan omiaan.
No mäpä puhuinkin siitä, että aurinko paistaa silloin, joten sun kamerallasi ei oo mitään virkaa, jos se vääristää säätilankin 😅.
No minäpä puhuin että se ei paistanut juuri silloin, ja minulla on lisäksi video todisteena. Kumpaa luulet poliisin uskovan?
Siis täh, jos aurinko paistaa, niin ei sun kameran käskystä lakkaa paistamasta. Hah,mikä dingedong-kuski!
Jos ja jos. Jos olisit ajanut lujempaa ei tätä ongelmaa olisi ylipäätään. Nyt se ei kuitenkaan kolarihetkellä paistanut, ja minulla on siitä video todisteena.
Mulla oli tänään niin tehokas auto, että siinä jäi kaikki muut rimpulat hopeelle. Ihan saatanan lujaa ajoin sairaalaan. Kun sain ihmisen hoitoon niin vapisin kauttaaltaan ja poltin tupakan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajan aina taajama-alueella puskurissa kiinni jos edellä ajava ajaa 5km/h hitaampaa kuin maksiminopeus.
Prkl, jos lyön jarrut lukkoon niin sinähän sen maksat.
Ihan itse maksat tyhjänjarruttelusi.
HV.
Näin se vaan menee. Jos jarrutan yht'äkkiä vaikka jonkun kanin tien ylityksen takia ja sinä kosautat perääni niin myös maksat. Miksi et pitänyt turvaväliä!Ihan itse edelleen maksat tyhjänjarruttelusi.
Tää nyt jäi jäytämään ja piti ottaa yhteyttä tuttuun autokoulunopettajaan. Olet väärässä.
Ihan oikeassa olen edelleen. Jos jarrutat täysin ilman syytä syyllistyt liikenneturvallisuuden vaarantamiseen ja olet näin ollen osasyyllinen kolariin. Jolloin 99 % tapauksista kumpikin maksaa omat kulunsa ja sakkonsa.
Älä jaksa.
Kyllä minä jaksan olla oikeassa. Ei siitä ole mitään vaivaa. Minulle siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurimmalla osalla Saksan moottoritieverkostoa ei ole minkäänlaista nopeusrajoitusta. Pääosa Saksan moottoriteiden ruuhkista koskee tiettyjä kaupunkialueita ja joitain pistemäisiä pätkiä tietyillä moottoritieosuuksilla.
Mikä sitten n perseessä roikkumista? Sekö kun ei pidä kolmen auton väliä? Mä ajan suht lähellä sen takia, ettei kaikki kiilaa siihen mun eteen ja ala sitten polttaa jarruvaloja ja hidastelee, kun eka piti päästä ohi.
Autot ovat paljon turvallisempia kuin 70-luvulla, rattijuoppous harvinaisempaa ja autoissa on turvavyöt, joita myös käytetään. Siinä pääsyyt turvallisuuden parantamiselle. Tosin ennen ei ollut nopeusrajoituksia, joten ei ollut ylinopeuksiakaan. Todella suuria ylinopeuksia ajavia näkee liikenteessä tänä päivänä päivittäin.