Kyllä sylettää nuo takapuskurissa ajavat!
Nopeustajoitus oli taajama-alueella 60, mutta vissiin urpo ei sitä tajunnut. Sitten kun tuli nopeusrajoitus 100 niin polkasin tallan pohjaan ja sinne jäi. Vissiin kotterolle tietä piisasi sen jälkeen.
Kommentit (371)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasarilla oli niin, niin paljon rennonpaa kun suurin osa ajoi 10-20 km/h yli tikkarin. kolmekymppiäkään yli ei ollut harvinaista. Ja ne tikkarit olivat siihen aikaan suurempia..mitä sitten. Soromnoo.
Ajonopeudesta ontullut nykyään sellainen neuroottisen nysväyksen kohde, kun on kamerat kaikkialla ja vakkarit kaikilla. Liikenne on kuin jäykkä liukuhihna.
Joo ja vaikka liikennettä on ollut paljon vähemmän on silti liikenteessä kuollut paljon enemmän porukkaa kuin nyt.
Suomen tiet ovat nyt 10x turvallisemmat, kuin esim 70-luvulla vaikka liikenne on ollut silloin 2x vähäisempää.
Juurikin tuo, että järjettömät ylinopeudet on saatu karsittua vaikuttaa eniten.
Turvallisuus liikenteessä vaatii joitakin myönnytyksiä liikenteessä olevilta sitä vaan ei kaikki höyrypäät ymmärrä.
Autot ovat paljon turvallisempia kuin 70-luvulla, rattijuoppous harvinaisempaa ja autoissa on turvavyöt, joita myös käytetään. Siinä pääsyyt turvallisuuden parantamiselle. Tosin ennen ei ollut nopeusrajoituksia, joten ei ollut ylinopeuksiakaan. Todella suuria ylinopeuksia ajavia näkee liikenteessä tänä päivänä päivittäin.
Rattijuoppous tuskin on harvinaisempaa, päinvastoin. Ehkä alkoholihumalan yleisyydessä ei ole tapahtunut olennaisia muutoksia, mutta kaiken maailman pilleri- ja pulveripellejä liikenteessä kaahailee varmasti enemmän kuin vaikka 1970-luvulla. Ja huumeiden kanssa on viinaan verrattuna sellainenkin juttu, että vaikkapa rauhoittavat lääkkeet poistuvat elimistöstä huomattavan hitaasti. Tänään vedetty pillerikänni voi heikentää reaktioita vielä ylihuomenna helposti. Sitten on näitä psyykkisesti sekaisia pilvipäitä ja vainoharhaisia amfetamiiniurpoja.
Rattijuoppoja oli 70-luvulla hirveän paljon verrattuna nykypäivään.
Minua ärsyttää takapuskurissa roikkujat varsinkin silloin, kun on erittäin huono ajokeli ja joutuu ajamaan alle rajoituksen. Tulee kauheat paineet ajaa kovempaa vaikka ei uskalla.
Vierailija kirjoitti:
Mikä sitten n perseessä roikkumista? Sekö kun ei pidä kolmen auton väliä? Mä ajan suht lähellä sen takia, ettei kaikki kiilaa siihen mun eteen ja ala sitten polttaa jarruvaloja ja hidastelee, kun eka piti päästä ohi.
Mulla tuo auto määrää ja ilmoittaa, jos olen liian lähellä toista autoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rekkakuskit monesti ajaa 100km/h rajoitusalueella 60-70km/h tuplakeltaisten (nykyään kai tuplavalkoisten) viivojen alueella. Sitten kun alkaa ohituskaistaosuus, yhdistelmäajoneuvo kiihdyttää täyskiihdytyksellä vauhdin 110-120km/h ettei kukaan vaan kerkiäisi ohittamaan. Ohituskaistaosuuden päätyttyä rekka alkaa taas nysväämään sitä taaperrusvauhtia. Kai ne saa jotain kiksejä muiden tielläliikkujien kiusaamisesta.
Niin että 89km/h rajoittimella mennään 30km/h kovempaa? Joopajoo.
Monessa raskaassa ajoneuvossa on rajoittimen ohitin. Poliisin mukaankin ei ole harvinaista, että rekat pyyhkivät 110km/h. Poliisin mukaan jopa 140km/h nopeuksia on mitattu silloin tällöin. Usein olen havainnut, että rekkoja liikkuu nopeudella 95km/h. Huom! Olen ottanut mittarivirheen huomioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen joskus miettinyt, että mistä ruuhkat oikeastaan johtuvat. Miksi autojono ajaa neljääkymppiä, vaikka olisi seitsemänkympin rajoitus. Eikö homma selviäisi sillä, että jokainen painaa reippaasti kaasua. Sitten jono liikkuisi lujempaa. Mutta ei kai se ihan näin mene.
Jenkeissä tutkivat jo aikaa sitten mistä ruuhkat johtuu vaikka tiellä oli 90 mailin nopeusrajoitus.
Tulivat siihen tulokseen että jos rajoitus onkin 70 mailia niin ei tule ruuhkia.
Jännä ajatus että hitaampi keskinopeus on nopeampi kaikille.
Tosin vaikka Saksassa moottoritien nopeusrajoitus on 120 km niin ruuhkat ovat todella järkyt.
Niinpä. Ruuhkien syntymisen dynamiikka ei ole minulle koskaan auennut.
No se johtuu edelleen siitä että tielle ahtautuu enemmän autoja kuin mikä sen läpimenokyky on.
Höpö ajatus. Mitenkä se sitten ruuhka jää tulematta jos keskinopeutta lasketaan? Ruuhkanhan pitäisi vähetä jos nopeuksia nostetaan.
Koska nopeuden kasvaessa kasvaa myös turvavälit ja näin ollen tielle mahtuu vähemmän autoja kaistakilometriä kohden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa hankkia kojelautakamera, niin voitatte oikeustaistelun, jos joku lyö edessänne jarrut pohjaan yhtäkkiä ilman syytä. Koska silloin peräänajo ei ole sinun vika.
No jos esim.aurinko paistaa kovin, niin mitenkä sun kojelautakamerasi voi väittää, ettei se paistanut pahasti edellä ajavaan, joka joutui jarruttamaan,kun ei nähnyt kunnolla eteensä 🙄?
Se näyttää että aurinko ei edes paistanut juuri sillä hetkellä vaan edellä ajava jarrutteli ihan omiaan.
No mäpä puhuinkin siitä, että aurinko paistaa silloin, joten sun kamerallasi ei oo mitään virkaa, jos se vääristää säätilankin 😅.
No minäpä puhuin että se ei paistanut juuri silloin, ja minulla on lisäksi video todisteena. Kumpaa luulet poliisin uskovan?
Siis täh, jos aurinko paistaa, niin ei sun kameran käskystä lakkaa paistamasta. Hah,mikä dingedong-kuski!
Jos ja jos. Jos olisit ajanut lujempaa ei tätä ongelmaa olisi ylipäätään. Nyt se ei kuitenkaan kolarihetkellä paistanut, ja minulla on siitä video todisteena.
Ei sulla voi olla korttia, tai oot saanut sen muropaketista 😂
~ mummo ~ kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sitten n perseessä roikkumista? Sekö kun ei pidä kolmen auton väliä? Mä ajan suht lähellä sen takia, ettei kaikki kiilaa siihen mun eteen ja ala sitten polttaa jarruvaloja ja hidastelee, kun eka piti päästä ohi.
Mulla on auto joka automaattisesti roikkuu perseessä.
Aika monella on nykyään, mutta keskivertoa paremmat kuskit ei näillä aja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen joskus miettinyt, että mistä ruuhkat oikeastaan johtuvat. Miksi autojono ajaa neljääkymppiä, vaikka olisi seitsemänkympin rajoitus. Eikö homma selviäisi sillä, että jokainen painaa reippaasti kaasua. Sitten jono liikkuisi lujempaa. Mutta ei kai se ihan näin mene.
Jenkeissä tutkivat jo aikaa sitten mistä ruuhkat johtuu vaikka tiellä oli 90 mailin nopeusrajoitus.
Tulivat siihen tulokseen että jos rajoitus onkin 70 mailia niin ei tule ruuhkia.
Tosin vaikka Saksassa moottoritien nopeusrajoitus on 120 km niin ruuhkat ovat todella järkyt.
No se johtuu edelleen siitä että tielle ahtautuu enemmän autoja kuin mikä sen läpimenokyky on.
Kovin triviaalin itsestäänselvyyden toteat. Tuo ei auta ymmärtämään asiaa lainkaan.
Teoriassa tiellä voisi edetä autojono rajoitusten sallimat 100 km/h, jos jokainen ajaisi sitä nopeutta. Kuitenkin jono kulkee vain esimerkiksi 60 km/h. Miksei jono kulje 100 km/h?
Nyt et ymmärtänyt tutkimuksen tulosta ollenkaan. Tutkinnan tulos olikin ettei matalemmalla, lasketulla keskinopeudella ruuhkaa tule.
Saksassa on päästy päinvastaiseen loppupäätelmään. Liian alhaiset rajoitukset ruokkivat ruuhkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa hankkia kojelautakamera, niin voitatte oikeustaistelun, jos joku lyö edessänne jarrut pohjaan yhtäkkiä ilman syytä. Koska silloin peräänajo ei ole sinun vika.
Kannattaa hankkia sellainen adaptiivinen vakionopeuden säädin, jolla on hyvä roikkua persiissä. Se ehtii vielä jarruttaakkin ennenkuin kolahtaa ja kojelautakameran tarkastuksen jälkeen seurauksena on vain jarruttajalle menetetty ajokortti eikä muuta.
Sitten vaan säädin karvan verran sakkorajan alle ja popkornia hauduttamaan.
Miksi se jarruttaja menettäisi ajokorttinsa? Luvaton jarruttaminen?
~ mummo ~ kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tesla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö ajatus. Mitenkä se sitten ruuhka jää tulematta jos keskinopeutta lasketaan? Ruuhkanhan pitäisi vähetä jos nopeuksia nostetaan.
Koska nopeuden kasvaessa kasvaa myös turvavälit ja näin ollen tielle mahtuu vähemmän autoja kaistakilometriä kohden.
Samoin ylempänä kuvattu haitariefekti heikkenee, kun keskinopeus vähenee. Nopeuden pumppaaminen ei ole niin voimakasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joista jokainen viettää vähemmän aikaa samalla tiellä, jolloin tie vetää enemmän autoja päivän aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa hankkia sellainen adaptiivinen vakionopeuden säädin, jolla on hyvä roikkua persiissä. Se ehtii vielä jarruttaakkin ennenkuin kolahtaa ja kojelautakameran tarkastuksen jälkeen seurauksena on vain jarruttajalle menetetty ajokortti eikä muuta.
Miksi se jarruttaja menettäisi ajokorttinsa? Luvaton jarruttaminen?
Kojelautakamerassa ei näy mitään -> Äkkijarrutus -> Törkeä liikenteen vaarantaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä perusteella jarruttajalta vietäisiin kortti? Ei ole rikos painaa maantiellä jarrua, jos "näkee" vaaran.
Jos kojelautakamerassa ei näy vaaraa, niin on jarrutettu tahallaan tai havainnointikyky on vaarallisen heikko.
Molemmissa tapauksissa kortti pois.
Kojelautakamerahan ei näytä kuin osan ympäristöä, aina voi sanoa että vaara havaittiin näkymän ulkopuolella, tai se oli suoraan edellä ajavan edessä eikä siten näy kameraan.
Helppo ratkaisu on nostaa vauhtia, jolloin takana oleva on tyytyväinen tai päästää nätisti ohitse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurimmalla osalla Saksan moottoritieverkostoa ei ole minkäänlaista nopeusrajoitusta. Pääosa Saksan moottoriteiden ruuhkista koskee tiettyjä kaupunkialueita ja joitain pistemäisiä pätkiä tietyillä moottoritieosuuksilla.
Tuo ei ole pitänyt paikkaansa enää vuosikausiin. Rajoittamattomia pätkiä ei ole enää kuin muutamalla mootoritieosuudella. Muualla on pääsääntöisesti 130 km/h rajoitus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurimmalla osalla Saksan moottoritieverkostoa ei ole minkäänlaista nopeusrajoitusta. Pääosa Saksan moottoriteiden ruuhkista koskee tiettyjä kaupunkialueita ja joitain pistemäisiä pätkiä tietyillä moottoritieosuuksilla.
Itseasiassa suuremmalla osan on rajoitus, niitä unrestricted pätkiä on vähemmän. Ja sielläkin niksmanni ajaa 95%sti kiltisti suositeltua 130iä. Ja puolet niistä motareista on kesäisin remontissa, eeppiset ruuhkat.
Vierailija kirjoitti:
Helppo ratkaisu on nostaa vauhtia, jolloin takana oleva on tyytyväinen tai päästää nätisti ohitse.
Paljonko vauhtia pitäisi nostaa esimerkiksi satasen rajoituksen alueella, jotta puskuripelle olisi tyytyväinen? Riittääkö vauhdiksi 102? 105? 110? 120? Paljonko?
Vierailija kirjoitti:
Ohi en laske perseessäroikkujaa vìttu se on varma...
Mikset samalla aja vähän pidempään siellä kuraisella pientareella, että pääsee ohi?
Toiset ei halua ohittaa ylinopuedella.