Kyllä sylettää nuo takapuskurissa ajavat!
Nopeustajoitus oli taajama-alueella 60, mutta vissiin urpo ei sitä tajunnut. Sitten kun tuli nopeusrajoitus 100 niin polkasin tallan pohjaan ja sinne jäi. Vissiin kotterolle tietä piisasi sen jälkeen.
Kommentit (371)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen joskus miettinyt, että mistä ruuhkat oikeastaan johtuvat. Miksi autojono ajaa neljääkymppiä, vaikka olisi seitsemänkympin rajoitus. Eikö homma selviäisi sillä, että jokainen painaa reippaasti kaasua. Sitten jono liikkuisi lujempaa. Mutta ei kai se ihan näin mene.
Jenkeissä tutkivat jo aikaa sitten mistä ruuhkat johtuu vaikka tiellä oli 90 mailin nopeusrajoitus.
Tulivat siihen tulokseen että jos rajoitus onkin 70 mailia niin ei tule ruuhkia.
Jännä ajatus että hitaampi keskinopeus on nopeampi kaikille.
Tosin vaikka Saksassa moottoritien nopeusrajoitus on 120 km niin ruuhkat ovat todella järkyt.
Niinpä. Ruuhkien syntymisen dynamiikka ei ole minulle koskaan auennut.
No se johtuu edelleen siitä että tielle ahtautuu enemmän autoja kuin mikä sen läpimenokyky on.
Kovin triviaalin itsestäänselvyyden toteat. Tuo ei auta ymmärtämään asiaa lainkaan.
Teoriassa tiellä voisi edetä autojono rajoitusten sallimat 100 km/h, jos jokainen ajaisi sitä nopeutta. Kuitenkin jono kulkee vain esimerkiksi 60 km/h. Miksei jono kulje 100 km/h?
Nyt et ymmärtänyt tutkimuksen tulosta ollenkaan. Tutkinnan tulos olikin ettei matalemmalla, lasketulla keskinopeudella ruuhkaa tule.
Saksassa on päästy päinvastaiseen loppupäätelmään. Liian alhaiset rajoitukset ruokkivat ruuhkia.
No ei todellakaan ole. Siksi sielläkin on luovuttu kokonaan rajoittamattomista teistä muutamia osuuksia lukuunottamatta ja ruuhka-aikoina käytetään muuttuvia rajoituksia tiputtamaan rajoitukset 130 km/h aina 60 km/h asti moottoriteilläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa hankkia kojelautakamera, niin voitatte oikeustaistelun, jos joku lyö edessänne jarrut pohjaan yhtäkkiä ilman syytä. Koska silloin peräänajo ei ole sinun vika.
Kannattaa hankkia sellainen adaptiivinen vakionopeuden säädin, jolla on hyvä roikkua persiissä. Se ehtii vielä jarruttaakkin ennenkuin kolahtaa ja kojelautakameran tarkastuksen jälkeen seurauksena on vain jarruttajalle menetetty ajokortti eikä muuta.
Sitten vaan säädin karvan verran sakkorajan alle ja popkornia hauduttamaan.
Miksi se jarruttaja menettäisi ajokorttinsa? Luvaton jarruttaminen?
Törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen. Toki siihen vaaditaan kyllä sitten jo muutakin kuin pelkkä yksittäinen brakecheck.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajan aina taajama-alueella puskurissa kiinni jos edellä ajava ajaa 5km/h hitaampaa kuin maksiminopeus.
Onko sinulla muitakin luonnehäiriöitä?
Hiostan tällä tavoin hidastelijoita, ehkäpä he joku päivä uskaltavat ajaa kovempaa. On varmastikin monia luonnehäiriöitä.
Luultavasti olet myös koulu- ja työpaikkakiusaaja.
En ole, olen hyvin rauhallinen ihminen.
Mutta liikenteessä kuitenkin täysi ääliö?
En nyt sanoisi noinkaan. Tämä on ainoa rikkeeni liikenteessä. Käytän esimerkiksi vilkkua tunnollisesti, enkä näprää kännykän kanssa.
Minä sanoisin. Tarkoituksella takapuskurissa roikkuva on mitä suuremmissa määrin täysi ääliö.
Ei kai takapuskurissa voi roikkua muuten kuin tarkoituksella. Mielestäni paljon suurempia ääliöitä on vaikkapa ylinopeutta ajavat, kännykkää näpräävät ja vilkkua käyttämättömät.
Vilkkua pitää käyttää mutta siihen ei pidä sokeasti luottaa että auto kääntyy kun vilkku päällä! Se on mm. aie kääntyä, mutta se maksaa kenellä väistämisvelvollisuus oli vilkkua käytetty tai ei!
Jos ajaisitte oikeaa nopeutta. Se 80kmh mittarissa on paljon vähemmän kuin 80kmh ja en jää odottelemaan teitä työttömiä maleksijoita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rekkakuskit monesti ajaa 100km/h rajoitusalueella 60-70km/h tuplakeltaisten (nykyään kai tuplavalkoisten) viivojen alueella. Sitten kun alkaa ohituskaistaosuus, yhdistelmäajoneuvo kiihdyttää täyskiihdytyksellä vauhdin 110-120km/h ettei kukaan vaan kerkiäisi ohittamaan. Ohituskaistaosuuden päätyttyä rekka alkaa taas nysväämään sitä taaperrusvauhtia. Kai ne saa jotain kiksejä muiden tielläliikkujien kiusaamisesta.
Niin että 89km/h rajoittimella mennään 30km/h kovempaa? Joopajoo.
Monessa raskaassa ajoneuvossa on rajoittimen ohitin. Poliisin mukaankin ei ole harvinaista, että rekat pyyhkivät 110km/h. Poliisin mukaan jopa 140km/h nopeuksia on mitattu silloin tällöin. Usein olen havainnut, että rekkoja liikkuu nopeudella 95km/h. Huom! Olen ottanut mittarivirheen huomioon.
Höpötät jotain ihme satuja.
Vierailija kirjoitti:
Jos ajaisitte oikeaa nopeutta. Se 80kmh mittarissa on paljon vähemmän kuin 80kmh ja en jää odottelemaan teitä työttömiä maleksijoita.
No jääthän, siihen perseeseen maleksimaan. Mene ohi jos on niin kiire.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen joskus miettinyt, että mistä ruuhkat oikeastaan johtuvat. Miksi autojono ajaa neljääkymppiä, vaikka olisi seitsemänkympin rajoitus. Eikö homma selviäisi sillä, että jokainen painaa reippaasti kaasua. Sitten jono liikkuisi lujempaa. Mutta ei kai se ihan näin mene.
Jenkeissä tutkivat jo aikaa sitten mistä ruuhkat johtuu vaikka tiellä oli 90 mailin nopeusrajoitus.
Tulivat siihen tulokseen että jos rajoitus onkin 70 mailia niin ei tule ruuhkia.
Tosin vaikka Saksassa moottoritien nopeusrajoitus on 120 km niin ruuhkat ovat todella järkyt.
No se johtuu edelleen siitä että tielle ahtautuu enemmän autoja kuin mikä sen läpimenokyky on.
Höpö ajatus. Mitenkä se sitten ruuhka jää tulematta jos keskinopeutta lasketaan? Ruuhkanhan pitäisi vähetä jos nopeuksia nostetaan.
Koska nopeuden kasvaessa kasvaa myös turvavälit ja näin ollen tielle mahtuu vähemmän autoja kaistakilometriä kohden.
Samoin ylempänä kuvattu haitariefekti heikkenee, kun keskinopeus vähenee. Nopeuden pumppaaminen ei ole niin voimakasta.
Juuri näin. Nopeuden sovittaminen on helpompaa eikä äkillisiä jarrutuksia tule niin paljoa.
Vierailija kirjoitti:
Mun kaveri iski jarrut pohjaan, kun toinen roikkui takapuskurissa tarpeeksi kauan. Peräänajajahan ne sakot saa, ja minkäs teet, jos aurinko paistaa niin kovin suoraan silmiin, että on pakko jarruttaa 🤷🏻😅
Ei välttämättä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa hankkia kojelautakamera, niin voitatte oikeustaistelun, jos joku lyö edessänne jarrut pohjaan yhtäkkiä ilman syytä. Koska silloin peräänajo ei ole sinun vika.
Kannattaa hankkia sellainen adaptiivinen vakionopeuden säädin, jolla on hyvä roikkua persiissä. Se ehtii vielä jarruttaakkin ennenkuin kolahtaa ja kojelautakameran tarkastuksen jälkeen seurauksena on vain jarruttajalle menetetty ajokortti eikä muuta.
Törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen. Toki siihen vaaditaan kyllä sitten jo muutakin kuin pelkkä yksittäinen brakecheck.
Törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen toki ja korttikin voi lähteä, mutta sinulta kun siinä videolla näkyy että ajat aivan toisen perseessä kiinni etkä ehdi reagoida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helppo ratkaisu on nostaa vauhtia, jolloin takana oleva on tyytyväinen tai päästää nätisti ohitse.
Paljonko vauhtia pitäisi nostaa esimerkiksi satasen rajoituksen alueella, jotta puskuripelle olisi tyytyväinen? Riittääkö vauhdiksi 102? 105? 110? 120? Paljonko?
No se vakionopeudensäädin on säädetty siihen 108km/h koska 3km/h mittalaitevähennys ja 6 km/h ylinopeusraja.
Eikä se kumilankailu siihen auta, koska se ajaa sut spurttisi jälkeen taas kiinni.
Kokeile laskea sitä nopeutta siellä korvienvälissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajan aina taajama-alueella puskurissa kiinni jos edellä ajava ajaa 5km/h hitaampaa kuin maksiminopeus.
Prkl, jos lyön jarrut lukkoon niin sinähän sen maksat.
Ihan itse maksat tyhjänjarruttelusi.
HV.
Näin se vaan menee. Jos jarrutan yht'äkkiä vaikka jonkun kanin tien ylityksen takia ja sinä kosautat perääni niin myös maksat. Miksi et pitänyt turvaväliä!Ihan itse edelleen maksat tyhjänjarruttelusi.
Tää nyt jäi jäytämään ja piti ottaa yhteyttä tuttuun autokoulunopettajaan. Olet väärässä.
Höpöhöpö. Jos aiheutat tahallasi onnettomuuden ja tämä voidaan videolla näyttää toteen niin menee vähintään syyllisyys puoliksi tai tod.näk. sinun piikkiisi kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen toki ja korttikin voi lähteä, mutta sinulta kun siinä videolla näkyy että ajat aivan toisen perseessä kiinni etkä ehdi reagoida.
Aika toivotonta on break chekkailla parempaa ajoneuvoa ja sen elektroniikkaa.
Voit vain hävitä, jos se video päätyy poliisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla muitakin luonnehäiriöitä?
Hiostan tällä tavoin hidastelijoita, ehkäpä he joku päivä uskaltavat ajaa kovempaa. On varmastikin monia luonnehäiriöitä.
Luultavasti olet myös koulu- ja työpaikkakiusaaja.
En ole, olen hyvin rauhallinen ihminen.
Mutta liikenteessä kuitenkin täysi ääliö?
En nyt sanoisi noinkaan. Tämä on ainoa rikkeeni liikenteessä. Käytän esimerkiksi vilkkua tunnollisesti, enkä näprää kännykän kanssa.
Minä sanoisin. Tarkoituksella takapuskurissa roikkuva on mitä suuremmissa määrin täysi ääliö.
Kenenkään ei tarvitsisi roikkua puskurissa jos kaikki ajaisivat vauhdikkaammin.
Jaaha. Jos edellä ajava nostaa nopeutta, niin kummasti se perässäroikkuja on edelleen siellä puskurissa, mutta nyt jarruttaminen on entistä vaarallisempaa.
Mikseivät ohita? Eikö niiden autossa ole kaasupoljinta?
Yhä useammassa autossa ei ole kaasupoljinta.
.ohis
~ mummo ~ kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä sitten n perseessä roikkumista? Sekö kun ei pidä kolmen auton väliä? Mä ajan suht lähellä sen takia, ettei kaikki kiilaa siihen mun eteen ja ala sitten polttaa jarruvaloja ja hidastelee, kun eka piti päästä ohi.
Mulla tuo auto määrää ja ilmoittaa, jos olen liian lähellä toista autoa.
Niin mikä on se liian lähellä. Mulla auto varoittaa, jos lähestyn liian nopeaan edellä olevaa autoa. Mutta ei se jonossa ajaessa varoittele huvikseen, että jätäpä tuohon nyt 50 metrii hajurakoo. No ne on varmaan niiden neitien autot, joihin asennetaan noita välimatkavaroittimia.
Sylettää kaikki jotka ovat samanaikaisesti liikenteessä minun kanssani.
Vierailija kirjoitti:
Sitten nää helvetin hätäiset! Pakko päästä ohitse pari autoa ja sitten kumminkin on sen jonon perässä.
Mua ärsyttää eniten ne, jotka ohittavat ja jäävät sitten ajelemaan hissukseen eteen. Eräs näistä oli niin pöljä, että ohitti minut ja jäi sitten hidastelemaan eteen. No ohitin hänet ja jonkin matkan kuluttua hän ohitti minut ja jäi taas matelemaan eteen. Ohitin hänet taas ja sitten taas jonkin matkan päästä hän otti minut kiinni ja jäi taas hidastelemaan eteen
Kyllästyin sen jälkeen ja jäin itsekin matelemaan hänen taakseen. Sitten on se yleinen ilmiö, että moni löytää kaasupolkimen vasta ohituskaistan kohdalla. Kyllä siinä ajetaan ylinopeutta, vaikka muuten ajettaisiin alle rajoitusten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika toivotonta on break chekkailla parempaa ajoneuvoa ja sen elektroniikkaa.
Voit vain hävitä, jos se video päätyy poliisille.
Jos mitää törmäystä ei edes tapahdu niin millä perusteella edes itket poliisille mistään liikenneturvallisuuden vaarantamisesta. "buhuu pelästyin ja MELKEIN törmättiin"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö ajatus. Mitenkä se sitten ruuhka jää tulematta jos keskinopeutta lasketaan? Ruuhkanhan pitäisi vähetä jos nopeuksia nostetaan.
Koska nopeuden kasvaessa kasvaa myös turvavälit ja näin ollen tielle mahtuu vähemmän autoja kaistakilometriä kohden.
Joista jokainen viettää vähemmän aikaa samalla tiellä, jolloin tie vetää enemmän autoja päivän aikana.
Nopeus ei juurikaan vaikuta tien läpimenokykyyn. Jos autot kulkisivat automaattisesti junavaunujen tapaan toisiinsa kytkettyinä niin silloin kyllä, mutta niin kauan kun ihmiset ovat ratissa tarkoittaa turvavälien kasvu sitä että autoja ei virtaa ajanjaksoa kohden juuri yhtään sen enempää vaikka nopeuksia nostettaisiin kuinka korkealle tahansa. Niin kauan kun ei olla tien laskennallisen kapasiteetin rajoilla voidaan toki nopeutta pitää korkeana jolloin yksittäisen auton matka-aika vähenee.
Kannattaisko nuo enimmät tunteet ja kuohunnat unohtaa liikenteessä? Jos joku tekee väärin, ei ole tarpeen itsekin tehdä. Turvallisuus menee noiden uhoilujen edelle, ainakin tervepäisille. Kyllä tuolla liikenteessä näkee vaikka mitä piittaamatonta kohellusta, mutta ei niistä tarvitse vetää pultteja ja alkaa itse muita opettamaan. Pimeällä on varsinkin turvallisuusriski ajaa jonkun perässä, jos edellä ajava törmää hirveen niin ei se takapuskurissa roikkuvakaan siltä välty.
Onhan se aika naurettavaa kuinka jonkun on päästävä ohi mutta palaa kaistalle puskuria lähes viistäen. Tai joku itse hidastelee kirkasta kesäpäivää mutta kun takanatulijalle tarjoutuu mahdollisuus ohitukseen, edellä menevä kiihdyttää. Minun pikkuauton perässä on monen mieskuskin roikuttava ja vaikka ohituskaistalla, mutta jäävät itse sitten hidastelemaan taas eteen, ilmeisesti ne elää kiihdytyskisamaailmassa jossa naisen pikkuauton perässä ei voi ajaa. Tai kun olen kerran ollut kaverin bemarilla normisti ohituskaistalla, on viereisellä kaistalla mies huomannut ohituksen ja lähtenyt sitteb täysillä painamaan edelle. Nämä ihmiset on vaan naurettavia.
Mikseivät ohita? Eikö niiden autossa ole kaasupoljinta?