Ideoita miten lisätä liikuntaa mahdollisimman helposti ja pienellä vaivalla ilman että menee paljon rahaa? Juoksua ei polvet kestä
Mikä liikunta olisi sellaista, mihin voisi helposti löytää motivaatiota ja jaksaisi toteuttaa? Mutta ei tulisi paljoa kuluja.
Syksyllä marjastus ja sienestys käy liikunnasta mutta muuksi osaa vuodesta ei siitä ole.
Kommentit (66)
Kun pyyhkii kylpyhuoneen kaakeleita, imuroi tai moppaa, pyyhkii pölyt, siivoaa yläkaapit, piiskaa matot yms niin saakoko kropan treenin.
Jos ei keksi siivottavaa niin jalkalistat harva jaksaa puhdistaa.
Jääkaapin takaakin suosittelevat ajoittain imuroimaan, jos on liikuteltava jääkaappi.
Kotikuntoiluvälineissä voi käyttää luovuutta. Kävelylle voi lähteä ja pakata selkään repun täyteen vesipulloja. Samalla lisäpainolla voi kyykkäillä, punnertaa jne.
Siivoamisen ehdottajat! Epäilette siis että ap ei siivoa kotiaan?
Saa muutenkin olla aivan rapakunnossa, jos tavallinen kotisiivous käy liikunnasta.
Voi olla helpompi löytää motivaatiota kun tuntee tekevänsä jotain hyödyllistä.
Esimerkiksi kävelee pitemmälle kauppaan, kun sieltä saa jotain erityistuotetta tai on eri valikoima kuin lähikaupassa. Tai käy ostoksia pienemmissä erissä useammin niin että tulee kävelyä.
Tai kävelee vaikka kirjastolle, jos sellainen on kävelymatkan päässä.
Kävelyssä on hyvä, kun ei vaadi investointeja eikä mene aikaa siihen että pääsisi paikanpäälle johonkin missä sitä toteuttaa. Voi lähteä kotiovelta.
Vierailija kirjoitti:
Kävely. Niiiin näppärää. Uintikin vaatii aina ponnisteluja, lähdöt ja ajelut. Hiuksien kuivatukset jne.
Kävelemään voi lähteä kotiovelta. Eikä tarvitse mitään 1,5 tunnin metsälenkkejä, vaan kävele vaikka osa työmatkasta. Se on minun pelastukseni.
Etätyöaamuina "kävelen työmatkan" eli teen pienen lenkin aamulla. Näistä pikkupyrähdyksistä kohoaa kunto yllättävästi. Hitaasti mutta varmasti. Ja jos olet kotona, tee vaikka kyykkyjä ja jos on painoja niin nostelle käsillä. Jos ei niin sitten vaikka maitolitra tai mehu tai kirjat tms.Minulle liikunta ei anna yhtään mitään endorfiinipiikkejä. Liikun, koska se on terveellistä. Kun kävelen ajattelen, että tämä on terveellistä, tämä on terveellistä, verenpaine laskee, sydän kiittää.
Ja äänikirjat! Ihanat äänikirjat. Napit korviin, kävelemään ja uppoudut kirjojen maailmaan. Jos kirjat ei napostele, kuuntele lempimusiikkiasi. Varmaan jostain tykkäät?
Ei se uinti kaikilta vaadi ponnisteluja. Jotkut meistä asuvat kävelymatkan päässä eli tulee näppärästi sitä hyötyliikuntaa. Ei siellä ole pakko kuivata hiuksia. En mäkään viitsi kun on tämmöiset pitkät ja paksut. Sanoisin, että hyötyliikunta on helpoin ja halvin ja kestävin ratkaisu. T: 25kg laihduttanut
Aerobic tunnit ja muut ovat uusi keksintö.
Historiassa ihmiset ovat kävelleet ja nousseet mäkiä ja portaita ja tehneet maatalous- ja kotitöitä.
Itse suosin kansalais-/työväenopistojen etäkursseja, jotka ovat ihan hyvän hintaisia jo verrattuna vaikkapa lenkkareihin ja muiden liikuntamuotojen välineurheiluun. YouTubessa on valtava määrä ohjattuja jumppia, mutta itse tarvitsen motivaattoriksi, että tunti on tiettyyn aikaan ja tulee tunne, että siihen on ilmoittautumisen jälkeen "velvollisuus" osallistua. Monille kursseille vo ilmoittautua myös myöhässä, jos tilaa on, ja kevään kaudelle pääsee usein puoleen hintaan koko vuoden hinnasta. Kurssivalikoimaan voi tutustua esim. https://kurssit.kansalaisopistot.fi/fi/
Mä oon aina harrastanut hyötyliikuntaa, ei kyllä mitenkään pakottaen tai edes kovin tietoisesti, mutta mä kävelen aina portaat ihan sama mones kerros ja molempiin suuntiin. Kävelen aina sinne mihin olen menossa jos ei ole kiire ja sen lisäksi käyn vielä erikseen kävelyllä sillä nautin kävelystä ulkona, ei ole väliä onko maalla vai ydinkeskustassa. Ei kylläkään sovi kiireiselle ihmiselle, mutta jotenkin melkein 45-vuotiaaksi olen onnistunut elämään olematta kiireinen. Kävelen verrattain reippaasti, eikä 20km lenkki ole mitenkään poikkeavan pitkä. Syön aika pitkälti miten huvittaa, joku varmaan sanoisi jopa epäterveellisesti, mutta ikinä en ole ollut tippaakaan ylipainoinen. Johtunee tuosta kävelystä. Luulisin.
Mä ostin Torista crosstrainerin muutamalla kympillä, myyjä jopa toi sen mulle kun itselläni ei ole autoa.
Olin tosi huonossa kunnossa mutta jo parissa viikossa huomasin eron, ei enää selkäkipuja tms.
Superhelppo tehdä treeni milloin vaan.
Vaikka olisi vuodepotilas, voi nostella käsiä ja jalkoja. Kaikki liike on hyväksi.
Vesijuoksu, vesijumppa, pyöräily, kävely ja talvella hiihto.
Vierailija kirjoitti:
kaikista helpoin on jättää auto kotiin
Onko mulla auto, voi kun kiva!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
olisko yoga hommia? kauheeta tuskaa mutta ei tarvi kun perseeelleen päästä telkkarin eteen voi tehdä kun tykkää ja helposti löytyy 15min settiin liikkeet.
Venyttely eli jooga ei kohota kenenkään kuntoa.
Koitapa tehdä tämä joka päivä kuukauden ajan niin taatusti kunto kasvaa.
Voimaharjoittelu: Jooga sisältää monia asanoita (joogaliikkeitä), jotka vaativat voimaa. Esimerkiksi seisoma-asanat, kuten soturi II (Virabhadrasana II), vaativat jalkojen ja ylävartalon voimaa. Kun säännöllisesti harjoitat näitä asanoita, voimasi lisääntyy ajan myötä.
Kestävyys: Jooga voi auttaa parantamaan kestävyyttäsi. Monet joogaharjoitukset vaativat pitkäkestoista lihasten käyttöä, mikä voi lisätä kestävyyttäsi ja parantaa hapenottokykyäsi.
Liikkuvuus: Jooga edistää nivelten ja lihasten liikkuvuutta. Venyttely- ja taivutusharjoitukset auttavat parantamaan liikkuvuutta ja nivelten toimintaa, mikä voi auttaa vähentämään loukkaantumisriskiä ja parantamaan suorituskykyä muissa liikuntamuodoissa.
Tasapaino: Jooga auttaa kehittämään tasapainoa ja koordinaatiota. Monet asanat vaativat tarkkuutta ja keskittymistä, mikä parantaa fyysistä tasapainoa ja koordinaatiota.
Hengitysharjoitukset: Joogan hengitysharjoitukset, kuten pranayama, voivat auttaa parantamaan hengityselinten toimintaa ja kestävyyttä. Tehokkaampi hengitys voi parantaa suorituskykyä monissa muissa fyysisissä aktiviteeteissa.
Kehon tietoisuus: Jooga auttaa lisäämään kehon tietoisuutta, mikä tarkoittaa, että olet paremmin yhteydessä omaan kehoosi ja sen tarpeisiin. Tämä voi auttaa sinua tekemään terveellisempiä valintoja ja optimoimaan harjoittelusi.
Vierailija kirjoitti:
Siivoamisen ehdottajat! Epäilette siis että ap ei siivoa kotiaan?
Saa muutenkin olla aivan rapakunnossa, jos tavallinen kotisiivous käy liikunnasta.
Ei ole ollenkaan tavatonta kysellä, että mistä löytyy aika liikunnalle tai että mistä löytyy aika siivoamiseen.
Monella jää kaakelit pyyhkimättä ja imurointiväliä on helppo lisätä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
olisko yoga hommia? kauheeta tuskaa mutta ei tarvi kun perseeelleen päästä telkkarin eteen voi tehdä kun tykkää ja helposti löytyy 15min settiin liikkeet.
Sä ajattelet nyt ainoastaan niitä joogan rentouttavampia muotoja kuten restoratiivista ja yin joogaa mitkä ovat enimmäkseen rauhallista venyttelyä. Joogasta löytyy myös huomattavasti rankempia muotoja kuten astanga ja powerjooga.
Vierailija kirjoitti:
Lopettakaa noiden naurettavien tElkKarin EdEssä -juttujen ehdottaminen. Niitä EI KUKAAN tee muutamaa kertaa enemmän ja eivät todellakaan mitään kuntoa kohota.
Kyllä minä ainakin olen näin tehnyt korona-ajoista lähtien, monta kertaa viikossa ja erottuvia lihaksia on alkanut näkyä ja painoja on saanut lisätä reippaasti.
Saan kunnon hien pintaan ja lihaksissa tuntuu seuraavinakin päivinä, kun katson lempisarjojani Netflixistä tai Areenasta ja samalla teen kehonpainotreeniä (myös aerobista, toisinaan enemmänkin) ja nostelen käsipainoja. Punnerruksia, burbeeta, lankkuja, kun haluan rankemman treenin ja aijai, että tuntee tehneensä. Pikkuhiljaa olen rankentanut treeniä, mutta tässä on se hyvä puoli, että kaikki on itsestä kiinni ja ihan hyvin voi jonain päivänä tehdä kevyemmänkin setin. Ei tarvitse lähteä minnekään, eikä edes juuri pukeutua, kunhan urkkaliivit ja jotkut pöksyt saa päälle ja samalla saa katsottua kaikkea mielenkiintoista.
Ap:n kannattaa edes kokeilla, vaikka vain kevyesti alkuun ja testata, miten homma lähtee käyntiin. Alkuun ei tosiaan tarvitse edes mitään painoja, vaan ihan perusjumppaliikkeillä pääsee hyvin liikkeelle. Jos tv ei maistu, kokeile jumpata tai tanssia lempimusiikin tahdissa. Kotona on sekin hyvä, ettei kukaan ole katsomassa, vaikka tanssisit miten villisti. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärin. Osallistupa johonkin muuhun kuin venyttelyjoogaan, jossa peppu on matolla koko aika. Nimenomaan lihaskuntoa vaatii erilaiset asennot ja niissä pysyminen ja niistä siirtyminen toiseen asentoon lepäämättä välillä. Jooga myös lisää kropan liikkuvuutta. Ärsyttää, kun monet luulee, että jooga on pelkkää venyttelyä.