Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi minun työntekoani nuuskitaan enemmän kuin muiden?

Vierailija
19.09.2023 |

Olemme siis etätöissä. Olen keskustellut muutaman ihmisen kanssa jotka leimaavat sisään esimerkiksi työmatkan ajaksi, kehuskelevat kuinka eivät jaksa stressata siitä että joka hetkelle olisi töitä tms.

Minä koitan ottaa joka päivälle muutaman päätyön ja niiden lisäksi teen muita rästiin jääneitä hommia jos on aikaa. Alussa leimasin sisään bussimatkan ajaksi, koska kaikki muutkin tekivät niin ja luulin että se on sallittua.

Ensin sain huomautuksen tästä, että lähipäivinä pitää leimata sisään vasta kun olen fyysisesti toimistolla. Okei.

Nyt sain huomautuksen siitä että mun tauot on 2x10min ja 30min ja niiden ulkopuolella pitää tehdä töitä enkä saa etätöissäkään nousta koneen äärestä tai plärätä puhelinta??

Siis en voi väittää että tekisin apinan raivolla töitä joka ikinen minuutti, mutta ei kyllä tee muutkaan. :o Eräs puhuu ihan avoimesti käyvänsä lenkillä työpäivän aikana, eikä varmasti käytä siihen lounastaukoaan.

Mulle koko ajan vihjaillaan etten tee tarpeeksi töitä ja kaikilla muilla on niin kiire mutta sitten jos kysyn no onko heillä jotain mitä voisin tehdä heidän puolestaan niin sanovat että ei ole....

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen nillittäjå kuin ap on, kukaan ei tykkää.

Vierailija
22/44 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan kuullutkaan, että jo työhönmenomatkalla leimataan itsensä sisään. Mistä tiedät, että kaikki muutkin tekevät näin? Tuollaiset asiat kannattaa muutenkin kysyä jos ei ole varma, eikä vaan olettaa muiden tekemisistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä taas näkee että töihin on otettu joku joka ei oikeasti osaa ammattiaan vaan on vain valehdellut haastattelussa.

Ja samaan aikaan työttömänä on on niitä osaavia vaikka kuinka paljon.

Vierailija
24/44 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemukseni tälläistä toiminnasta on se että sinulle aiotaan antaa potkut...olen nähnyt työpaikalla tämän tilanteen muiden kohdalla ja samanlainen tilanne on tapahtunut myös minulle.

Työnantaja pyrkii etsimään virheitä työstäsi jotta se saa NS. Viralliset perusteet potkuille...

Siitä tämä nuuskinta.

Vierailija
25/44 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ensimmäinen työpaikka, kun työelämän pelisäännöt ovat noin hukassa?

Vierailija
26/44 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä taas näkee että töihin on otettu joku joka ei oikeasti osaa ammattiaan vaan on vain valehdellut haastattelussa.

Ja samaan aikaan työttömänä on on niitä osaavia vaikka kuinka paljon.

Tämä. Kortistossa on 50+ osaavia ihmisiä jotka tietävät milloin työaika alkaa ja loppuu.

Vierailija
27/44 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etätöissä tehdään töitä työsopimuksen mukaisen työajan mukaan. Työkavereilla voi olla tunteja etukäteen tehtyinä, ja sen vuoksi pitävät sovitusti pidempiä taukoja. Liukuva työaika joustaa.

Työmatka Turusta Helsinkiin voidaan yrityksen ja työntekijän yhteisellä sopimuksella sopia myös työajaksi. Jos työaikajärjestelyllä saadaan haluttu asiantuntija Helsinkiin töihin, työajan järjestely saattaa olla yritykselle erittäin kannattava ratkaisu. Tällöin töitä yleensä tehdään jo junamatkan aikana. Se ei tarkoita, että yrityksen jokainen toimistotyöntekijä, siistijä tai varastomies voisi tehdä samoin ilman lupaa.

Vierailija
28/44 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuullostaa siltä, että AP:n toiminnassa on enemmän vikaa/ongelmia kuin mitä itse ymmärtää. Miten voit olla asiantuntijatyössä ja kirjata työmatkat työajaksi, vaikka kaikki tietävät, ettei näin kuulu toimia.

Vaikuttaa siltä, ettei sinua saada kiinni chätin välityksellä silloin kuin pitäisi.

Vierailija
29/44 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et tiedä työpaikan pelisääntöjä, kysy esihenkilöltä. Sen jälkeen kysy työkavereilta miten toimivat. Mikäli tavat ovat ristissä, noudata esihenkilön tapaa. Itse vaihdoin työpaikkaa tänä vuonna ja käytännöt olivat hakusssa. Kyselin ja katselin miten toiset toimivat ja toimin itse samalla tavalla. Helpottaa toki, että käytännöt ovat aika samanlaiset kuin aiemmassa paikassa. Teen siis itsekin asiantuntijatyötä.

Kyllä etätyössä voi pitää taukoja ihan samalla tavalla kuin konttorilla. Tavoitettavissa ei tarvitse olla 100%. Itse hoidan arkisia asioita samalla kun tässä töitä teen eli tiskaan (5min), ripustan pyykit (5min), vien roskat, järjestelen tavaroita jne. Jo työterveys edellyttää että liikut päivän aikana, joten mikset silloin tekisi pieniä askareita?

Talvella käytin lounastaukoni siihen, että kolasin pihan.

Ja noista leimauskäytännöistä: aika yleinen on myös sääntö siitä, että jos vaihdat työntekopaikkaa päivän aikana, sun pitää leimata itsesi ulos kun lähdet vaihtamaan paikkaa ja takaisin sisälle kun saavut uuteen työntekopaikkaasi. Missään työpaikassa ei matka-aika kuulu työaikaan siis kun menet varsinaiselle työntekopaikallesi. Toimihenkilöille matkustusaika työntekopaikkakunnan ulkopuolelle on palkallista aikaa, joka maksetaan rahana eikä kerrytä työntekotunteja (ainakaan meillä). Ylemmille toimihenkilöille matkustusaika on palkatonta ellei paikallisesti ole muuta sovittu (meillä maksetaan matkustusajasta, jos se kestää yli 2h omalla ajalla).

Vierailija
30/44 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joidenkin ihmisten on vaikea ymmärtää, ettei kaikki voi aina toimia samalla tavalla. Ihmiset ovat erilaisia, niin työntekijät, kuin esihenkilöt.

Vaikka työpaikan säännöt on kaikille samat, saa joku henkilö tehtyä tulosta paljon paremmin, kun hänen antaa tehdä asiat omalla tavallaan. Sama taktiikka voi toisen ihmisen kohdalla mennä siihen, että työt jää tekemättä ja henkilö vaan ajelehtii kaikki työpäivät, eikä saa mitään valmista. Kolmas taas raataa itsensä sairaaksi, kun koko ajan pitää olla töissä ja valmiina ja vastata.

Sitten taas jos on tiukkaa valvontaa, eka tyyppi ahdistuu mikromanageraamisesta, toinen saa asiat hyvin tehtyä mutta ei pidä työnteon tavoista ja kolmas osaa lähteä kotiin päivän päätteeksi.

Yksi loistaa etätyössä, toinen vaikka olisi introvertti, ei onnistu pääsemään työmoodiin.

Yhtä palkitsee bonusmalli, toista vapaus tehdä asiat oman pään mukaan.

Jne.

Siksi ei minusta kannata verrata siihen mitä muiden kanssa tehdään, vaan onko kyseinen johtamistyyli minun kanssa toimiva malli. Jos ei ole, niin ottaa puheeksi esihenkilön kanssa ja sen keskustelun perusteella tehdä muutoksia. Tässä pitää osata ottaa myös kritiikkiä vastaan. Vaikka haluaisit olla se, joka pystyy rennolla otteella hanskaamaan kaikki työtehtävät, samalla kun käyt lenkillä ja vastailet saunan lauteelta viesteihin, voitkin olla se joka uhraa terveytensä työlleen tai se joka ei saa mitään aikaan.

Vierailija
31/44 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moden työ ei ole asiantuntijatyötä.

Kyllä muuten on.

Vierailija
32/44 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa olla kyse kuntouttavasta työtoiminnasta.

Vierailija
33/44 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne muut työntekijät voi testata sinua, vaikka eivät olisikaan sinua ylempiarvoisia. Kertoo sinulle esim. leimaavansa työmatkat työajaksi ja katsoo miten reagoit. Saattaa sitten mennä kielimään pomolle, jos epäonnistut testissä.

Vierailija
34/44 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä helvettiä, leimataan sisälle jo työmatkalla :D ?

Vierailija
35/44 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran olet etätöissä, niin mitä työmatkoja sinulla on?

Vierailija
36/44 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menikö ap sinulla työmatkat ja matkat kotoa työpaikalle sekaisin? Niissä ei tosiaankaan noudateta samaa käytäntöä, kun eivät ole sama asia ollenkaan.

Vierailija
37/44 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa virhe tuossa on ettei ap ole varmistanut käytäntöjä lähimmältä esihenkilöltään vaan uskonut työkavereiden juttuja.

Ja tosiaan, työkaverit saattaa puhua mitä tahansa etenkin uudelle työntekijälle. Se on jotain ihmeellistä uuden työntekijän "testaamista". Jos sitä kyseenalaistaa ja varmistaa asian esihenkilöltään niin saa työkavereiden silmissä maineen ettei luota vanhempiin kollegoihinsa ja mikä tuo luulee olevansa. Jos taas uskoo niitä vanhempia niin sitten saa työnantajan silmissä kuvan että uusi sooloilee omiaan.

Oikea tapa se on aina varmistaa asiat esihenkilöltä. Työelämä valitettavasti usein tuppaa olemaan sitä että kaikkia ei vaan mitenkään voi miellyttää ja aina tulee kuraa niskaan jostain suunnasta.

Vierailija
38/44 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä toinen ap. Vähän neuvoja: Kysy pomolta mitä pitäisi tehdä tai mitä jäänyt tekemättä,

jos et keksi itse. Älä pidä taukoja kun pomo paikalla, jätä tehtävät siihen kun pomo on paikalla.

Onko palkkaus kunnossa? Jos ei, voit ottaa sen puheeksi. Jos esim. pomosi ei ole ottanut huomioon ollenkaan lisääntyneitä työtehtäviä tai sitä, että palkka laahaa perässä? Tuollaiset vaikuttavat siihen, että tulee minimi ehkä tehtyä, eikä yhtään enempää. Vaikka pomo tenttailisi tyhmiä, vastaa aina mahdollisimman huolellisesti ja järkevästi, muuten saattaa koitua epäeduksesi, vaikka sillä kerralla hänen juttunsa olisikin höpölöpöä tai palaute asiatonta.

Monesti pomot ei kuuntele alaisiaan, vaikka valittavat, että heitä ei kuunnella. Onko pomosi sellainen mantroja hokeva monologi mestari? Tuttua kauraa.

Vierailija
39/44 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku ei pidä sinusta. Teet ilmeisesti asiantuntijatyötä? Ei missään nimessä ole normaalia nuuskia yhden tekemisiä noin.

Asiantuntijatyötä? 😆🤣. Kuulostaako aloitus asiantuntijan kirjoitukselta?

Kuulostaa vakoojan kirjoitukselle. Itse vakoilee jotakuta ja kirjoittaa tästä sitten nettiin ikään kuin itse olisi tuo vakoiltava kohde, mutta hieman muunnellen tarinaa.

Vierailija
40/44 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin yritä saada pomo kehityskeskusteluun missä sovitaan pslkastabja tehtävistä. Sellaset käytävillä heitetyt auseet ei ole ikinä keskustelua ja monesti käy niin, että pomo heittelee jotain, eikä kuuntele alaisten vastauksia, vaikka asioiden hoidon kannalta olisi järkevää.

Järkevä pomo ottaa asiat keskusteluun itse, vähemmän järkevät ei. Hankalampaa tietenkin jos pomolla ei löydy aikaa keskusteluun tai se on vain työtehtävistä keskustelua. Auta armias kun tulee aika puhua palkkauksesta tai muusta asioiden uudelleen organisoinnista, niin ei ole aikaa ja pomo liukenee paikalta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kolme