Onko 200 euroa sinulle iso raha?
vaikka esim. jos tilille yllättäen ilmestyisi. Tuhlaisitko heti kaikkeen mukavaan, meniskö pelkästään elämisen perusjuttuihin, vai olisiko pikkuraha johon et kiinnittäisi sen suurempaa huomiota tms?
Kommentit (155)
Eipä oikeastaan - lompakossa pitää aina olla käteistä vähintään tuon verraan. Ihan rividuunari olen.
M 45
Käteisenä on, pankkitilillä ei.
Riippuu ihan kontekstista. Tilille ilmestyessä ei, mutta jos vaikka löytäisin kävelytieltä, niin kyllä.
Jäisi puskuriksi odottamaan sitä että kännykkä/pesukone/läppäri/imuri/mikro jne hajoaa vaikka ei tuo 200 euroa mihinkään riitäkään. Tai sitä jos/kun tulee akuutti tarve päästä lääkäriin ja yksityiselle on mentävä. Samoin lääkkeet maksaa.
Säästössä pieni summa pahan päivän varalle, mutta toisaalta puuttuessaan aivan valtava raha.
Elämä olisi kyllä lähtökohtaisesti vähemmän stressitöntä jos olisi aina edes se tonni tilillä.
Parin päivän palkka. Pieni summa. Ei viduttaisi pitkään vaikka joisi tuon verran mielenhäiriössä. Joskus meni pari tonnia juopotellessa ja se vituttaa vieläkin. Koko loppu tili siihen aikaan.
Ei iso, ei pieni. Sellainen keskikokoinen.
No joo ja ei. Saahan sillä nyt jotakin jo kaupasta kuitenkin.
Tankkaus ja kauppareissu hups sinne meni
Työnantaja lyhensi työaikaa ja laskin että nettoan kuukaudessa 200 vähemmän. Vaikuttaa paljon matalapalkkaisella. Tähän saakka olen saanut säästöön tuon pari sataa kuukaudessa, tulen elämään kädestä suuhun, mitään ei jää enää säästöön.
En varmasti huomaisi tilillä, en jaksa niin tarkasti seurata mitä tilillä tapahtuu. Jos tulisi 2000 yhtäkkiä tilille, sen varmaan huomaisin kyllä.
Kiva raha minulle. Maksaisin lähes kuukauden ruuat.
On se iso summa. 10% bruttopalkasta. Käyttäisin lainanmaksuun.
Vierailija kirjoitti:
Eikös tuo ole suurinpiirteen sen verran, mitä mediaani palkansaaja nettona saa noin 1,5 päivän duunista? Siihen varmaan voi hyvin suhteuttaa, että kuinka iso raha tuo keskimäärin suomalaiselle on.
Niin. Ei se ole ainakaan käteen jäävä.
"Mikä on mediaani palkka?
Palkkatulonsaajien palkkojen ja palkkioiden mediaani oli 3 230 euroa helmikuussa 2024, mikä oli 4,2 % enemmän kuin vuotta aiemmin. Samana aikana palkkatulonsaajien määrä laski 0,2 %. Miesten mediaanitulo nousi 3,6 % 3 573 euroon ja naisten nousi 4,9 % 2 991 euroon helmikuussa 2024 vuoden takaiseen verrattuna.8.4.2024
Palkka- ja palkkiotulojen mediaani 3 199 euroa helmikuussa 2024
Tilastokeskus
https://stat.fi tup tulorekisterin_palkat_ja_palkkiot
Ostoksiin: ruoka-aineisiin, juomaan, pyykinpesuaineeseen, tiskiaineeseen, eläkeläislippuun, wessapaperiin, suihkusaippuaan, hammastahnaan.
Aika iso raha.
En edes huomaisi alle 100 000 lisäystä tileilläni.
"Mikä on mediaani palkka?
Palkkatulonsaajien palkkojen ja palkkioiden mediaani oli 3 230 euroa helmikuussa 2024, mikä oli 4,2 % enemmän kuin vuotta aiemmin. Samana aikana palkkatulonsaajien määrä laski 0,2 %. Miesten mediaanitulo nousi 3,6 % 3 573 euroon ja naisten nousi 4,9 % 2 991 euroon helmikuussa 2024 vuoden takaiseen verrattuna.8.4.2024
Palkka- ja palkkiotulojen mediaani 3 199 euroa helmikuussa 2024
Tilastokeskus
https://stat.fi tup tulorekisterin_palkat_ja_palkkiot
ELÄKE: 1580e brutto, mistä pois vero ja pitkäkestoinen ulosotto 1/3
Kyllähän 200 eurolla saisi jotain pientä kivaa hankittua, ja ostelisihan sillä jonkinaikaa ihan vaan ruokaakin, mutta ei se merkittävää vaikutusta tekisi elämässäni. Esim. läppäri pitäisi uusia ja ei siihen 200e ihan riitä.
Joskus on, joskus ei. Tällä hetkellä ei ole, sillä minulla ja kumppanillani on yhteensä n.3000e tilillä ja käteisenä. Olemme molemmat Kelan rahoilla, minä toimeentulotuella ja mieheni työmarkkinatuella. Asumme teltassa, joten kukaan ei voi edes kitistä "samassa osoitteessa" asumisesta. 1195e/kk riittää hyvin kahdelle osoitteettomalle, ja siitä jää monta sataa kuussa myös säästöön.