Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka kukaan voi syödä kerralla litran jäätelön tai pussillisen sipsejä?

Vierailija
17.09.2023 |

En ole ikinä voinut syödä kerralla suklaalevyä tai kokonaista sipsipussia. Oksentaisin jos söisin litran jäätelön kerralla. Kun tekee mieli makeaa syön hedelmän tai marjoja, suklaata 2-3 palaa. Sitten ei enää tee mieli yhtään enempää.
Millainen ihminen pystyy ahtamaan suklaalevyn kerralla??

Kommentit (325)

Vierailija
161/325 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaniljajäätelössä on 170 kcal / 100 gr ja painoa 1 litran paketilla 485 grammaa, lukee paketin kyljessä -> kun syö litran vaniljajäätelöä niin saa reilut 800 kcal energiaa.

Pringlesissä on 536 kcal / 100 gr ja 190 gr putkilosta saa 1000 kcal.

Pringlesin ja jäätelön voi vetää kerralla, jos huvittaa, mutta sitten ei saa syädä samana päivänä muuta kuin porkkanaa ja muuta vähäkalorsta terveellistä, tai vaarana on että alkaa lihomaan.

Itse aina välillä sorrun kaupassa ja ostan jotain tuollaista ja syön ne heti pois, että pääsee tyhmyyksistä eroon, sekä jonkun verran yritän laskea kaloreita "nyt tuli vedettyä puolen vorokauden kaloritarve" ja välttää tuplasyömistä, että vetää sekä pringlesit, jäätelöt, että myös täydet ateriat.

Herkkujen syöminen merkitsee itselleni  sitä että täytyy sen jälkeen vähän kärsiä ja ottaa iisimmin syömisten kanssa, tosin ei onnistu aina, vaan kyllä ne herkut tahtovat helposti kostautua.

Tämä on syömishäiriöistä käytöstä eikä tähän pidä lähteä eikä muita kannustaa. Normaalia syömistä on se että syö terveellistä, ravitsevaa ruokaa ja myös niitä herkkuja kohtuullisen määrän itseään kuunnellen. Ei ole normaalia puputtaa porkkanaa, laskea kaloreita ja sitten vetää 2000 kalorilla herkkuja. 

Voi vit-n terveysintoilijat!

Ei ole kyse terveysintoilusta vaan järkevästä ja tasapainoisesta suhteesta ruokaan. Jos oikeasti haluaa tänään syödä vain porkkanan ja sitten 2000 kcal herkkuja, no mikäs siinä. Mutta ruoan rajoittaminen porkkanaan jotta "saa" syödä 2000 kilokalorilla herkkuja - tai että "saa" syödä enää porkkanan koska söi jo 2000 kcal herkkuja - ei ole normaalia. Se on syömishäiriöistä käytöstä.

Edelleen! Vit-n terveysintoilijat!

Edelleen, ei ole kyse terveysintoilusta. Syömishäiriö on vakava asia.

Jumsliste! Minä olen normaalipainoinen ja voin vetäistä litran jäätelöä! Minulla on terve suhde ruokaan. Kaikki herkuttelijat eivät ole syömishäiriöisiä. Minä satun todella pitämään jäätelöstä. En syö joka päivä. Usko jo! Sinä olet vit-n terveysintoilija.

Vierailija
162/325 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää tauon ja sitten jatkaa syömistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/325 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On ihmisiä, jotka syö herkkuja, jotkut ei.

On ihmisiä, jotka vetää pelkkiä eineksiä, jotkut ei.

On ihmisiä, jotka juo hienosti viiniä, jotkut ei.

On ihmisiä joille maistuu olut, joillekin ei.

On ihmisiä, jotka juo kirkasta, jotkut ei.

On ihmisiä, jotka eivät syö lihaa, jotkut syö. Jne.

Mikä näitä kaikkia yhdistää?:

No se vit-n valinta mitä elämällään tekee.

Kellään ei välttämättä ole mitään ongelmaa, vaan tällä palstalla asioista tehdään ongelma 😂

Valinta sekin, kuuluuko v-sana sanavarastoon.

Et uskaltanut ottaa kantaa muihin valintoihin 😂

Vierailija
164/325 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku edellä sanoi alkoholista.

Ero on siinä, että toinen tunnetaan, toinen on uusi ilmiö.

Alkoholista on paasattu ja sen vaaroista varoiteltu vaikka kuinka kauan, varmaan satoja vuosia. 

Mässäily ja ahmiminen sen sijaan on niin uusi ilmiö (meillä), ettei sitä jotenkin edes älytä vaaralliseksi ja kuluttavaksi valinnaksi. Jotkut toki sen tuo ilmi, ja heitä sitten pidetään ylimielisinä tai "on olevinaan täydellinen".

Jos kuulisi alkoholin suurkuluttajan uhriutuvan samalla tavalla, haukkumalla kohtuukäyttäjiä ylimielisiksi tai kruununsa kiillottajaksi, niin sitä pidettäisiin säälittävänä, koska jokainenhan kyllä tietää mitkä alkoholin suurkuluttamisen haitat ovat. 

Liialla ruoalla on isosti haittoja myös, varsinkin ylenmäärin liialla sokerilla ja rasvalla. 

Ei vit-u teitä intoilijoita! Mahtaa teillä olla hankalaa tuon ehdottomuuden kanssa! Maailma on pullollaan erilaisuutta! Löysätkää pipoa ja hyväksykää erilaisuus!

Ei oo kauaa siitä, kun joku tosissaan haki neuvoja laihdutukseen. Erilaisia ruokailutottumuksia tuli moneen lähtöön, niin eikö sieltäkin löydetty sen seitsemän eri ongelmaa. Te itse olette se ongelma. Nyt alkaa hahmottua ja voi erotella jyvät akanoista, keiden lapset voi huonosti ja kiusaavat muita. On vakava oire!

No ei vit-u sinua? Mikäs sinua näin suututtaa? Onko sokerihumala jo laskenut liikaa? :D

Vierailija
165/325 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholista on paasattu ja sen vaaroista varoiteltu vaikka kuinka kauan, varmaan satoja vuosia. 

Mässäily ja ahmiminen sen sijaan on niin uusi ilmiö (meillä), ettei sitä jotenkin edes älytä vaaralliseksi ja kuluttavaksi valinnaksi. Jotkut toki sen tuo ilmi, ja heitä sitten pidetään ylimielisinä tai "on olevinaan täydellinen".

Jos kuulisi alkoholin suurkuluttajan uhriutuvan samalla tavalla, haukkumalla kohtuukäyttäjiä ylimielisiksi tai kruununsa kiillottajaksi, niin sitä pidettäisiin säälittävänä, koska jokainenhan kyllä tietää mitkä alkoholin suurkuluttamisen haitat ovat. 

Liialla ruoalla on isosti haittoja myös, varsinkin ylenmäärin liialla sokerilla ja rasvalla. 

Väitätkö, että mässäily on uusi ilmiö? Sitä on tehty kautta aikain.

Vierailija
166/325 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohis,

Mietin tuota kun tässä moni hoikka/lihava sanoo että pystyy/ei pysty syömään paljoa kerralla.

Yksi syy miksi menee juuri noin, voi olla se että hoikka (olkoon sitten luonnostaan/urheilun seurauksena) todennäköisesti kuluttaa enemmän energiaa.

Ruoka, olkoon sitten ruisleipä tai sipsipussi, on polttoainetta mistä sitä energiaa saa. Useimmilla ruokahalu kasvaa sitä mukaa mitä enemmän liikkuu. Kärjistäen jos juoksee maratonin niin varmasti menee iso kasa vaikka mitä mässyä kerralla, vs. on sohvalla maannut koko päivän, jolloin ei tee yhtään mitään mieli.

Eihän se siitä energiankulutuksesta ole kiinni, tai ylipäätään sen ruuan energiapitoisuudesta, vaan siitä kuinka iso se mahalaukku on. Ja makumieltymykset.

Se on ihan sama, mitä se on mitä sinne mahaan työntää, kun normaali vetoisuus on sen puolitoista litraa, niin se on se raja, jos sen rajan yli väkisin venyttää ylensyömällä/juomalla, jos juo vaikka vettä litratolkulla päivässä, niin sitten se varmasti venyttää myös mahalaukkua, ja toisaalta myös suoli toimii nopeammin.

Vierailija
167/325 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaniljajäätelössä on 170 kcal / 100 gr ja painoa 1 litran paketilla 485 grammaa, lukee paketin kyljessä -> kun syö litran vaniljajäätelöä niin saa reilut 800 kcal energiaa.

Pringlesissä on 536 kcal / 100 gr ja 190 gr putkilosta saa 1000 kcal.

Pringlesin ja jäätelön voi vetää kerralla, jos huvittaa, mutta sitten ei saa syädä samana päivänä muuta kuin porkkanaa ja muuta vähäkalorsta terveellistä, tai vaarana on että alkaa lihomaan.

Itse aina välillä sorrun kaupassa ja ostan jotain tuollaista ja syön ne heti pois, että pääsee tyhmyyksistä eroon, sekä jonkun verran yritän laskea kaloreita "nyt tuli vedettyä puolen vorokauden kaloritarve" ja välttää tuplasyömistä, että vetää sekä pringlesit, jäätelöt, että myös täydet ateriat.

Herkkujen syöminen merkitsee itselleni  sitä että täytyy sen jälkeen vähän kärsiä ja ottaa iisimmin syömisten kanssa, tosin ei onnistu aina, vaan kyllä ne herkut tahtovat helposti kostautua.

Tämä on syömishäiriöistä käytöstä eikä tähän pidä lähteä eikä muita kannustaa. Normaalia syömistä on se että syö terveellistä, ravitsevaa ruokaa ja myös niitä herkkuja kohtuullisen määrän itseään kuunnellen. Ei ole normaalia puputtaa porkkanaa, laskea kaloreita ja sitten vetää 2000 kalorilla herkkuja. 

Voi vit-n terveysintoilijat!

Ei ole kyse terveysintoilusta vaan järkevästä ja tasapainoisesta suhteesta ruokaan. Jos oikeasti haluaa tänään syödä vain porkkanan ja sitten 2000 kcal herkkuja, no mikäs siinä. Mutta ruoan rajoittaminen porkkanaan jotta "saa" syödä 2000 kilokalorilla herkkuja - tai että "saa" syödä enää porkkanan koska söi jo 2000 kcal herkkuja - ei ole normaalia. Se on syömishäiriöistä käytöstä.

Edelleen! Vit-n terveysintoilijat!

Edelleen, ei ole kyse terveysintoilusta. Syömishäiriö on vakava asia.

Jumsliste! Minä olen normaalipainoinen ja voin vetäistä litran jäätelöä! Minulla on terve suhde ruokaan. Kaikki herkuttelijat eivät ole syömishäiriöisiä. Minä satun todella pitämään jäätelöstä. En syö joka päivä. Usko jo! Sinä olet vit-n terveysintoilija.

Usko jo, että riehumisellasi nolaat vain itseäsi. Jos luet viestini kunnolla, huomaat ettei litran jäätelöannos tarkoita syömishäiriötä. Mutta se että laskee kaloreita siinä mielessä mitä "saa" ja mitä "ei saa" syödä - se on häiriintynyttä syömistä. Ei ole terveellistä eikä normaalia kituuttaa koko päivää porkkanalla jotta illalla "saa" syödä. Tai toisaalta rankaista itseään herkuista olemalla alhaisilla kaloreilla. SE tässä on pointtina ja se ei vaahtoamisestasi miksikään muutu.

Vierailija
168/325 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polttakaa joskus edes paukkua niin tiedätte mitä tarkoittaa "munchies", siinä mielentilassa kaikki maistuu taivaalliselle ja mahalaukku on kuin pohjaton kaivo, tietäjät tietää ;)

Vierailija
169/325 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä söin ennen aina kerralla Fazerin sinisen suklaalevyn. Kaikkeen tottuu, valitettavasti!

Vierailija
170/325 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Litra jäätelöä ei kyllä onnistu minultakaan. Enkä usko, että onnistuu keneltäkään normaalilta ihmiseltä! Joku ahmimishäiriö pitää olla.

Sipsipussi tai suklaalevy onnistuu, niitä kun on pieniäkin.

Onnistuu! Työvuoron ( iltavuoro) jälkeen otan litran lakritsijäätelön sulamaan. Ensin vedän puolet, pidän vähän aikaa taukoa ( käyn suihkussa), ja sen jälkeen vedän toisen puolen lakritsikastikkeen kera. Nam. Rupkaakin syön semmoisia hevosen annoksia.Teen näin ehkä 1-3 kertaa viikossa. Fyysinen työ( hoitaja), työmatkat menee kävellen( 5 km), ja hyötyliikuntaa harrastan muutenkin( kävely), ja uimassa käyn useamman kerran viikossa. Painan 62 kg ja olen 175cm pitkä.

Vierailija
171/325 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asian vierestä, mutta mitä kaikkea sairaalloisen lihava ihminen vuorokaudessa syö, että pysyy mitoissaan?

Ei mitään kovin erikoista, minullakin on kulutus sellaiset 2000-2500 kaloria päivässä, kun ei liiku paljon, niin ei se pelkkä lihavuus kuluta energiaa niin paljon. Ja tuo kalorimäärä on hyvinkin helppo saada kasaan, yksi suklaalevy ja vähän muuta ruokaa, vähän limua päälle, niin se on siinä. Minä olen pysynyt yli 20 vuotta kuuden kilon sisällä, talvella vähän nousee ja kesällä vähän laskee kun liikkuu enemmän.

Hyvin monet tuntemani hoikat ihmiset syö paljon enemmän kuin minä, varsinkin määrällisesti, mutta varmasti myös kaloreita, mutta he myös kuluttavat ne urheilemalla tai tekemällä fyysistä työtä.

Ihmiset katsoo jotain amerikkalaista läskisarjaa jossa ihmiset painaa 300kg ja lihoo koko ajan lisää kun vetää naamaansa kymmenen tuhatta kaloria päivässä, ja sitten kuvittelee että tälläinenen suomalainen läski joka on reilu satakiloinen, jopa 150kg vetää samalla tavalla ruokaa.

N130kg

Vierailija
172/325 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väitätkö, että mässäily on uusi ilmiö? Sitä on tehty kautta aikain.

Totta. Ihmiselimistö on tehty niin, että kun ruokaa on niin sitä syödään niin paljon kuin pystyy. Luonnossa vaan sit välissä tulisi se paasto. Mutta kyllä kautta aikojen, on erilaisissa hoveissa ja kuninkaiden ynnä muiden johtajien juhlissa juotu ja mässäilty ylen määrin, silloinkin kun kansa näkee nälkää. Lihavuus on ollut jopa toivottu piirre, kertonut hyvinvoinnista ja siitä että on varaa syödä! Mutta toki se ei ole ollut siinä määrin kansanterveydellinen ongelma kuin nykyään. Nyt (lähes) kaikilla länsimaisilla on pääsy ylenmääräisille ruoka-apajille ja sen kyllä huomaa. Inhimillistähän se toki on, se ylensyönti, ei sillä.

Vierailija
173/325 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä sipsi pussi menee kerralla .siksi nykyään ostankin vain näitä pieniä sipsi pusseja 80 g. Enkä 350g.

Jäätelöä menee helposti puoli litraa ...litra vaatii jo isoa mahaa ..

Vierailija
174/325 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ylipainoa sellaiset 15 kiloa. Olisi enemmänkin, mutta mulla on onneksi tahdonvoimaa olla syömättä ihan kaikkea mitä edessäni on ja mitä tekee mieli. Käytännössä siis on niin, että minä en tunne ikinä olevani kylläinen. Vaikka söisin niin paljon, että napa tuntuu ratkeavan, niin pienen hetken päästä, kun vatsa hieman vajuu, niin voin syödä lisää. Minun pitää siis aina syötyäni päättää, että nyt riittää. En osaa syödä kulutukseni mukaan luontaisesti, enkä siis tietoisestikaan, vaan syön liikaa ja olen siksi ylipainoinen.

Mutta siis voisin syödä litran jäätelöä ja siihen päälle pussin sipsejä. Tai toisin päin.

Aloitin taannoin lääkkeen, jonka yksi sivuvaikutus on se, että ruokahalua katoaa. Minulta ei ruokahalu ole kadonnut, mutta ensimmäistä kertaa ikinä  olen lääkkeen vaikutuksen aikana (eli lounasaikaan, lääke vaikuttaa noin 12 h ajan) noussut ruokapöydästä niin, että minun ei ole enää tehnyt mieli syödä mitään. Olen jopa pari kertaa joutunut jättämään lautaselle ruokaa, kun en ole jaksanut syödä kaikkea. Ihan ihmeellinen tunne, onko ns. normaaleilla ihmisillä useinkin tällaista?

Tuo on kyllä jännä. Mulla on 50kg reilukin, ylipainoa, ja minä en syö itseäni ähkyyn kuin hyvin harvoin ja senkin vahingossa. Syön pieniä annoksia, ja kun tulee kylläinen olo, lopetan syömisen vaikka lautasella on vielä ruokaa. Syön kyllä 100g suklaata tuosta vaan, mutta en minä sitäkään sitten kilotolkulla vedä, kuten en mitään muutakaan.

En halua sitä pahaa oloa että on maha liian täynnä, se kestää se ähky sitten 6-8h, ja tuntuu että en koskaan enää syö mitään. Sitten tulee helposti ibs kohtaus, eli kova mahakipu joka johtaa ripuliin. Ja taas pöntöllä tuskanhiessä kivusta vannon etten koskaan enää syö jumalauta enää yhtään mitään.

Mutta minä olenkin nyt yli 20 vuotta pysynyt näissä suurinpiirtein samoissa kiloissa, joskus paino putoaa muutaman kilon joskus nousee, joskus jos käyn kahtena peräkkäisenä uutena vuotena puntarilla, saattaa olla täysin sama paino, tosin se nyt on sattumaa koska kyllä paino vaihtelee kilon pari jopa vuorokauden mittaan.

Vierailija
175/325 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asian vierestä, mutta mitä kaikkea sairaalloisen lihava ihminen vuorokaudessa syö, että pysyy mitoissaan?

Kesällä olin sairaalloisen lihavan kaverini mökillä pitkän viikonlopun, ja kyllä siellä syötiin ihan normaaleja kotiruokia. Uusia perunoita, sillejä, lohta, parsakaalia, vihreää salaattia, leipää, juustoa, hedelmäsalaattia, grillimakkaraa jne. Juju oli siinä, että ruokaa oli joka aterialla todella paljon, ja niitä aterioita oli todella usein. Lähdin mökiltä kolmen vuorokauden jälkeen aamupalalta, enkä syönyt loppupäivänä enää mitään, kun oli niin tukala olo kaikesta siitä ruoan ahtamisesta. 

Miksi sinäkin sitten ahmit sitä ruokaa? En minäkään ahmi koskaan, ja minä olen sairaaloisen lihava. Enkä syö kuin kerran päivässä ruokaa, siis lämmin ruoka/ suolaista, ja sitäkin pienen annoksen. Ei se että tarjolla on paljon ruokaa saa minua ahmimaan.

Vierailija
176/325 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kesällä olin sairaalloisen lihavan kaverini mökillä pitkän viikonlopun, ja kyllä siellä syötiin ihan normaaleja kotiruokia. Uusia perunoita, sillejä, lohta, parsakaalia, vihreää salaattia, leipää, juustoa, hedelmäsalaattia, grillimakkaraa jne. Juju oli siinä, että ruokaa oli joka aterialla todella paljon, ja niitä aterioita oli todella usein. Lähdin mökiltä kolmen vuorokauden jälkeen aamupalalta, enkä syönyt loppupäivänä enää mitään, kun oli niin tukala olo kaikesta siitä ruoan ahtamisesta. 

Miksi sinäkin sitten ahmit sitä ruokaa? En minäkään ahmi koskaan, ja minä olen sairaaloisen lihava. Enkä syö kuin kerran päivässä ruokaa, siis lämmin ruoka/ suolaista, ja sitäkin pienen annoksen. Ei se että tarjolla on paljon ruokaa saa minua ahmimaan.

Miten voit olla sairaalloisen lihava jos syöt vain kerran päivässä pienen annoksen ruokaa?

Vierailija
177/325 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vit-u teitä intoilijoita! Mahtaa teillä olla hankalaa tuon ehdottomuuden kanssa! Maailma on pullollaan erilaisuutta! Löysätkää pipoa ja hyväksykää erilaisuus!

Ei oo kauaa siitä, kun joku tosissaan haki neuvoja laihdutukseen. Erilaisia ruokailutottumuksia tuli moneen lähtöön, niin eikö sieltäkin löydetty sen seitsemän eri ongelmaa. Te itse olette se ongelma. Nyt alkaa hahmottua ja voi erotella jyvät akanoista, keiden lapset voi huonosti ja kiusaavat muita. On vakava oire!

No ei vit-u sinua? Mikäs sinua näin suututtaa? Onko sokerihumala jo laskenut liikaa? :D

Heti, kun tulee totuus ilmi, alkaa puolustautuminen. Nousussa ollaan.

Vierailija
178/325 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo nyt ei pidä ollenkaan paikkaansa. Ylensyönti on yksi seitsemästä kuolemansynnistä, kyllä sen haitat on tiedetty aina. Ja sitä on myös paheksuttu. Aina. Varsinkin uskonnolliset ihmiset on aina ihannoineet askeettista elämäntapaa, ja ennen oli oikeasti paastoajat, ja toki se vaikutti että ennenvanhaan suurin osa ihmisistä kärsi aliravitsemuksesta koko ikänsä, ja ihmisiä kuoli täälläkin nälkään kuin kärpäsiä. Ruoka on aina ollut sellainen asia joka on mielletty jollain tavalla synniksi, kun sitä käytetään herkkuna eikä vain polttoaineena että jaksaa taas raataa, mutta sellainen huvisyöminen on ollut erittäin paheksuttavaa.

Vierailija
179/325 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vakavalle asialle naurat. Olet niitä vanhempia, jotka syytää jälkikasvulle rahaa, etkä näe lapsesi pahaa oloa, joka kohdistuu viattomaan lapseen/nuoreen.

Vierailija
180/325 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis,

Mietin tuota kun tässä moni hoikka/lihava sanoo että pystyy/ei pysty syömään paljoa kerralla.

Yksi syy miksi menee juuri noin, voi olla se että hoikka (olkoon sitten luonnostaan/urheilun seurauksena) todennäköisesti kuluttaa enemmän energiaa.

Ruoka, olkoon sitten ruisleipä tai sipsipussi, on polttoainetta mistä sitä energiaa saa. Useimmilla ruokahalu kasvaa sitä mukaa mitä enemmän liikkuu. Kärjistäen jos juoksee maratonin niin varmasti menee iso kasa vaikka mitä mässyä kerralla, vs. on sohvalla maannut koko päivän, jolloin ei tee yhtään mitään mieli.

Eihän se siitä energiankulutuksesta ole kiinni, tai ylipäätään sen ruuan energiapitoisuudesta, vaan siitä kuinka iso se mahalaukku on. Ja makumieltymykset.

Se on ihan sama, mitä se on mitä sinne mahaan työntää, kun normaali vetoisuus on sen puolitoista litraa, niin se on se raja, jos sen rajan yli väkisin venyttää ylensyömällä/juomalla, jos juo vaikka vettä litratolkulla päivässä, niin sitten se varmasti venyttää myös mahalaukkua, ja toisaalta myös suoli toimii nopeammin.

Suoli toimii nopeammin 😳