Kuinka kukaan voi syödä kerralla litran jäätelön tai pussillisen sipsejä?
En ole ikinä voinut syödä kerralla suklaalevyä tai kokonaista sipsipussia. Oksentaisin jos söisin litran jäätelön kerralla. Kun tekee mieli makeaa syön hedelmän tai marjoja, suklaata 2-3 palaa. Sitten ei enää tee mieli yhtään enempää.
Millainen ihminen pystyy ahtamaan suklaalevyn kerralla??
Kommentit (325)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heillä on venynyt mahalaukku? Syövät niin nopeasti etteivät huomaa ähkyä? Eivät välitä ähkystä, vaan jatkavat syömistä maun vuoksi?
Tai jos syö sipsiä, karkkia tai jätskiä nälkäänsä. Eihän se litra jäätelöä tai 300g sipsiä niin iso määrä ole etteikö se mahtuisi mahaan, jos ei ole aikoihin syönyt muuta. Huono olo varmaan tulee, ainakin sipsistä kun se suolamäärä on hirveä.
Eihän kyse ole mahtuuko vatsaan, vaan siitä miten sen saa syötyä. Jos annan sinulle litran vettä tai litran kermaa tai kilon paketin sokeria, niin kaikki vie vatsassa saman verran tilaa. Litran vettä ihminen voi vaikka tunnissa juoda. Muut ei normaalilta ihmiseltä onnistu.
Litra rasvaista ja makeaa jäätelöä on sellainen suoritus, että pitää olla kyllä harjoittelua taustalla ja joku makean ja rasvaisen syömisen häiriö? Ei normaali ihminen tuollaista määrää vapaaehtoisesti söisi. Jonkun vedon takia joku voisi yrittää?
Tämä... että miten edes onnistuu. Ehkä jos se on ihan tapana ja kroppa ei enää tunnista makeaa samalla tavoin? Varmaankin sitten on myös insuliinin erityksessä häiriötä. Mutta ei se mitään, jatkaa vaan samaan malliin.
Ihan yhtä terveellistä kuin tinttaaminen umpihumalaan joka viikko.
Ylensyömiseen ei saisi sanoa mitään, koska sitten "syyllistetään syömisestä" kuten joku edellä sanoi. No, miksi ei saisi syyllistää? Siinähän sairastuttaa itsensä, ihan fakta.
Yhtälailla alkon suurkuluttajia syyllistetään, jatkuvasti on artikkeleita aiheesta.
Mikään ei ole litratolkulla kulutettuna terveellistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heillä on venynyt mahalaukku? Syövät niin nopeasti etteivät huomaa ähkyä? Eivät välitä ähkystä, vaan jatkavat syömistä maun vuoksi?
Tai jos syö sipsiä, karkkia tai jätskiä nälkäänsä. Eihän se litra jäätelöä tai 300g sipsiä niin iso määrä ole etteikö se mahtuisi mahaan, jos ei ole aikoihin syönyt muuta. Huono olo varmaan tulee, ainakin sipsistä kun se suolamäärä on hirveä.
Eihän kyse ole mahtuuko vatsaan, vaan siitä miten sen saa syötyä. Jos annan sinulle litran vettä tai litran kermaa tai kilon paketin sokeria, niin kaikki vie vatsassa saman verran tilaa. Litran vettä ihminen voi vaikka tunnissa juoda. Muut ei normaalilta ihmiseltä onnistu.
Litra rasvaista ja makeaa jäätelöä on sellainen suoritus, että pitää olla kyllä harjoittelua taustalla ja joku makean ja rasvaisen syömisen häiriö? Ei normaali ihminen tuollaista määrää vapaaehtoisesti söisi. Jonkun vedon takia joku voisi yrittää?
Mikä se sun määritelmä on normaalille ihmiselle? Mä taas ajattelen että normaali ihminen pystyy hyvinkin syömään litran jäätelöä, eikä siinä mitään häiriötä ole. Tuntuu että sulla on joku häiriö syömäpuolella kun ahdistaa noin kovin toisten syömiset. Normaali ihminen ei kyselisi ja pohtisi näin vähäpätöisiä syöminki asioita.
Olen analysoinut, että olen jotenkin perso makealle, ehkä riippuvainen sokerista. Sen takia olen ottanut lauantain karkkipäivän takaisin. Eli syön vain kerran viikossa jotain makeaa. Kerralla pystyn syömään puolet jostain Haribo Share size -pussista. (Melkein 300 grammaa) Neljäsosan pystyn syömään litran jäätelöpaketista ennen kuin yököttää, mutta tuossakin on jo liikaa.
En ole elämässäni nähnyt, että joku olisi vetänyt litran jäätelöä yhdeltä istumalta. Ehkä se on jossain piireissä sitten normaalia?
Käsitinkö nyt oikein, eli koska et ole nähnyt kenenkään syövän litraa jäätelöä kerralla niin sen takia se ei ole normaalia? Kaikki mitä itse et oo nähnyt on epänormaalia? Vai mikä sun logiikka on?
Ihan se logiikka, että olen elänyt yli 50-vuotiaaksi ja jos en ole sinä aikana jotain asiaa elämässäni nähnyt, enkä ole myöskään kuullut, että kukaan tuttu tekisi niin, niin luuloni on, että se ei ole valtavan normaalia käytöstä.
Mutta ilmeisesti jäätelölitran vetäminen kertaistumalta on siis sellainen juttu, jota normaalit ihmiset harrastaa?
Helposti pystyisin, mutta olo on jälkeenpäin huono joten syön 100 g sipsejä tai palan jätskiä kun herkuttelen. Nuorempana oli helpompaa mutta näin neljääkymppiä lähestyvänä pitää himmailla, ei ole ruuansulatus sama kuin ennen. Ja tämän sanottuani mitä ihmeen oman sädekehän kiillotusta tämä aloitus oli? En todellakaan syö mitään hedelmiä kun herkuttelen, hedelmät kuuluu arkeen. Aika outoa jos niitä syö vain herkkuhetkinä.
N37, 58 kg/168cm
Nuorempana upposi helpostikin. Nykyään tahtoo tökkiä, jos syö liikaa kerralla.
Minä en pysty syömään kerralla suklaalevyä (jos puhutaan isosta, ei muutaman palan) mutta en juuri piittaa suklaasta muutenkaan.
Sama juttu sipseissä, ei menisi pussillista, tai jos söisin tulisi huono olo.
Mutta JÄÄTELÖ on asia erikseen! Eikä siinäkään kaikki maut, vaan Ingmannin creamy englantilainen lakritsi. Tuon kotiin ostamista rajoitan, koska se menee (tai menisi...) kerralla koko rasia.
Kesällä helteillä, annan mennä ja helposti uppoaa rasia per päivä. Menisi helposti kerralla, mutta vähän rajoitam ahmimista ja otan parissa osassa... Välttämättä en juuri muuta syö päivän mittaan, jotain suolaista vähän.
Karkissakin esim. Super-salmiakki pussi on hetkessä tuhottu, nuo on ne minun herkkuni mitä vaan söisi ja söisi ja söisi.... :)
Vierailija kirjoitti:
Oon ihmetellyt samaa kuin ap. Ei vaan napa vedä. Liiasta makeasta tulee sitä paitsi oikeasti huono olo. Ihan kuten liiasta alkostakin voisi tulla...
Eikö teille tule paljosta makeasta huono olo? Ilmeisesti ei?
Peukkujen jakaumasta päätellen, kohtuudella herkuttelevat ihmiset ovat selvässä vähemmistössä.
Oikeasti pelkkä aihekin vähän yököttää. Niin first world problem. Ahmitaan sokeria ja rasvaa kuin porsas. Liikasyönti menee ihan samaan kastiin kuin liika juominen. Oikeastiko siitä vielä nauttii, kun ei kohtuudesta ole tietoakaan? Maistuuko suklaa aina vaan paremmalta vielä 65. palan kohdalla vai miksi ei voi lopettaa aikaisemmin, niin että herkkuja olisi seuraavallekin päivälle jäljellä?
Sanon, vaikka siitä mielipiteestä ei varmasti tykätä.
Yksilöllisistä makutottumuksista ja annoskoosta tässä lienee eniten kyse. Jotkut voivat syödä paljon rasvaista ja suolaista, jotkut paljon makeaa, ennen kuin tekee pahaa ja tulee huono olo. Minulle maistuu suklaa ja jäätelö, mutta en esimerkiksi saisi alas limonadia, koska se on niin makeaa, tai kovin paljon sipsejä tai muuta voimakkaasti suolattua. Niinpä en koe niitä herkuiksi. Jäätelöä tai suklaata riittää vähemmänkin, mutta koska se on sitä minun herkkua, voisin mainiosti syödä satunnaisesti isommankin määrän kerralla. Harvoin kuitenkaan syön.
Sipsipussillinen on helppo rasti. Jäätelökin menee ihan hyvin.
T. M40 88kg.
Litran jäätelöpurkin syömisestä putkeen puhutaan noissa bulimia support foorumeilla. Vaikka et sitä oksenna ulos, niin ei se tuollaisen määrän syömisestä normaalia tee.
olen normaalipainoinen ja ihan helposti voin syödä pussillisen sipsiä tai litran jäätelöä. Kyllähän ne viimeiset menee melkein pakottamalla alas, mutta voin silti syödä. Pitää olla vain tyhjä vatsa, hirveä nälkä ja sitten syödä ne hitaasti.
nykykäätelöt tosin ovat pahoja ja sipsienkin maku on muuttunut, joten en enää juurikaan koskaan ko. herkkuja enää syö, mutta silti.
Haluatko mitallin, oi täydellinen ihminen?
Minulla menee helposti litra jäätelöä tai pussi sipsejä leffaa katsoessa.
Mulla menee litra suklaa-Ainoa joka ilta. Ja lisäksi (jaffa)keksejä. Palavat seuraavana aamuna juoksulenkillä. Alipainoinen oon silti mutta kunnon ruuan ja noiden (no, jäätelö _on_ "kunnon" ruokaa; proteiinia ja kalsiumia mm.) lisäksi en vain saa syötyä enempää.
Sipsejä en kyllä söisi lainkaan. Sormet likaantuu, maku on paha ja ne nyt on ravintoarvoltaan pelkkää miinusta.
No siihenhän kasvaa toleranssi. Mitä enemmän syö, sitä enemmän pystyy syömään.
Riippuu suklaalevyn koosta, 100g menee hyvinkin helposti. Ei mulle tee heikkoakaan, yleensä 200g suklaalevyä en syö koskaan kerralla, vaan säästän vähintäänkin puolet toiseen kertaan, ehkä saman päivän aikana kuitenkin.
Litraa jäätelöä taas ei mitenkään pysty syömään, onhan se määrä aivan eri kuin joku pieni 100g nokare mahassa jonka vetoisuus on 1,5 litraa. Olen kerran väkisin syönyt puolen litran jäätelöpaketin, enkä sitä virhettä mene tekemään toiste.
Ja ei, en syö myöskään sipsejä pussia kerralla, niistä tulee suu kipeäksi jos syö paljon kerralla, kun on niin suolaisia ja mausteisia, niin kauhea jano jne. Muutenhan siinä ei määrällisesti ole pienessä pussissa paljon sitä tavaraa kun ne pussit on, onko 150g? Valmisruoka-ateriatkin jotka on aika pienen näköisiä on kuitenkin 350g.
Varmasti minut nähdessäsi kuvittelet että juuri minunlaiseni 172cm pitkä ja 130kg painava naisihminen syö litran jäätelöä ja 400g sipsipussin kertaheitolla. Mutta ei.
Jos joku pystyy tuollaisia määriä syömään, ovat yleensä hyvin hoikkia, ns. läpipaskoja, eli kun syövät, käyvät vessassa tyhjentämässä heti suolen, eivät kärsi sellaisista pitkistä ähkyistä kuin esim. minä.
Toki on olemassa lihaviakin jotka ovat venyttäneet liikaa syömällä mahansa vetämään jopa 4 litraa tavaraa, mutta ne on kuitenkin harvinaisuuksia. Yleisimmin kyse on siitä suolen toiminnan vilkkaudesta, koska ruuansululatussysteemi toimii siten, että kun syö jotain, se käynnistää myös suolen lykkäämään tavaraa eteenpäin, joillakin se liike on hidasta, toisilla nopeaa, ja kun se on nopeaa, ei ehdi juuri mitään imeytyä. Ja maha tyhjenee nopeasti syömisen jälkeen, niin pystyy taas syömään lisää.
Vierailija kirjoitti:
Syömällä jatkuvasti mahan liian täyteen, se venyy. Ei se mikään toleranssi ole, vaan ihan fyysisesti mahalaukku suurenee kun sitä venyttää väkisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syömällä jatkuvasti mahan liian täyteen, se venyy. Ei se mikään toleranssi ole, vaan ihan fyysisesti mahalaukku suurenee kun sitä venyttää väkisin.
Mahalaukkuun mahtuminen ja se tuleeko suklaasta tai muusta hyvin sokerisesta ällöttävä olo jo parin palan jälkeen on eri asioita.
Osoitat, ap, avauksella vain oman tietämättömyytesi. Et ilmeisesti ole koskaan kuullut ns. kylläisyyshormoneista?
Kas tässä lue ja opi:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei yhden jäätelölitran määrän syömisessä se mahalaukku käy ongelmaksi. Vettä voi normaali ihminen tuon verran juoda, jos pakottaa itsensä. Tuollaisen määrän syömistä jäätelöä tarvitaan nimenomaan jotain kehittynyt toleranssia makealle ja rasvalle ja jotain ahmimiseen liittyvää syömishäiriötä. Normaali ihminen jos tuollaista yrittäisi, niin oksennus lentäisi tai erittäin paha olo olisi jo paljon aikaisemmin, kuin se litra olisi syöty!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä se sun määritelmä on normaalille ihmiselle? Mä taas ajattelen että normaali ihminen pystyy hyvinkin syömään litran jäätelöä, eikä siinä mitään häiriötä ole. Tuntuu että sulla on joku häiriö syömäpuolella kun ahdistaa noin kovin toisten syömiset. Normaali ihminen ei kyselisi ja pohtisi näin vähäpätöisiä syöminki asioita.
Olen analysoinut, että olen jotenkin perso makealle, ehkä riippuvainen sokerista. Sen takia olen ottanut lauantain karkkipäivän takaisin. Eli syön vain kerran viikossa jotain makeaa. Kerralla pystyn syömään puolet jostain Haribo Share size -pussista. (Melkein 300 grammaa) Neljäsosan pystyn syömään litran jäätelöpaketista ennen kuin yököttää, mutta tuossakin on jo liikaa.
En ole elämässäni nähnyt, että joku olisi vetänyt litran jäätelöä yhdeltä istumalta. Ehkä se on jossain piireissä sitten normaalia?
Käsitinkö nyt oikein, eli koska et ole nähnyt kenenkään syövän litraa jäätelöä kerralla niin sen takia se ei ole normaalia? Kaikki mitä itse et oo nähnyt on epänormaalia? Vai mikä sun logiikka on?
Ihan se logiikka, että olen elänyt yli 50-vuotiaaksi ja jos en ole sinä aikana jotain asiaa elämässäni nähnyt, enkä ole myöskään kuullut, että kukaan tuttu tekisi niin, niin luuloni on, että se ei ole valtavan normaalia käytöstä.
Mutta ilmeisesti jäätelölitran vetäminen kertaistumalta on siis sellainen juttu, jota normaalit ihmiset harrastaa?
Itse olen 45 v, ja yhden kerran olen nähnyt, kun henkilö syö litran jäätelöä kerralla. Oltiin nuoria ja se oli joku pölhö päähänpisto, joka pääty oksentamiseen. Väitän myös, että ruokatavoiltaan normaali henkilö ei syö eikä pysty syömään litraa jäätelöä tai mitään muutakaan makeaa vastaavaa määrää kerralla. Meillä litran jäätelöpaketista syö neljä henkilöä, ja siinä on jo reilut annokset, mutta että yksi ihminen yhdellä kertaa, niin se on ahmimista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahalaukun vetoisuus on noin puolitoista litraa, mutta sen voi venyttää neljäänkin litraan jos jatkuvasti syö ähkyyn. Minä en pysty juomaan vettäkään litraa, tulee ihan hirveä olo. Ihan painajaista oli kun piti suolen tähystykseen mennessä juoda tyhjennyksen takia neljä litraa nestettä illan/yön aikana, aivan järkyttävää. Join pikkuhiljaa, koko yönkin läpi, mutta kyllä se oli kamalaa kidutusta. Varmaan jotkut ihmiset jotka yleensäkin juo paljon ovat harjoittaneet mahansa sellaiseksi että päästää nopeasti läpi suoleen, mutta en minä voi oikein kerralla juoda yli 3dl mitään ilman että tulee tosi paha olo.
Puolta pakettia jäätelöäkään en pysty syömään. Syön aina ruokaakin pieniä annoksia. Mutta 100g suklaata menee helposti kerralla.
N 130kg
Niin juuri. Sä olet oikeassa ja miljoonat muut väärässä. Tai sitten vaan ihmisillä voi olla erilaisia mieltymyksiä. Fasun sininen on hyvää