Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka kukaan voi syödä kerralla litran jäätelön tai pussillisen sipsejä?

Vierailija
17.09.2023 |

En ole ikinä voinut syödä kerralla suklaalevyä tai kokonaista sipsipussia. Oksentaisin jos söisin litran jäätelön kerralla. Kun tekee mieli makeaa syön hedelmän tai marjoja, suklaata 2-3 palaa. Sitten ei enää tee mieli yhtään enempää.
Millainen ihminen pystyy ahtamaan suklaalevyn kerralla??

Kommentit (325)

Vierailija
81/325 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali ihminen. Normaali ihminen pystyy tuohon.

Vierailija
82/325 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstamammat pystyy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/325 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti, viimeksi eilen meni 200g suklaalevy, megapussi sipsejä, 1,5 litraa kokista, kaksi fazerin vadelmamunkkia ja vähän vielä irtonamuja päälle.

M57, 190 cm ja 91 kg

Vierailija
84/325 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en pysty litran jäätelöä tai isoa sipsipussia syömään kerralla, mutta litran jäätelöä vastaavan kalorimäärän voisin varmaan saada esim. yhdessä illassa alas, jos syötävänä on erilaisia herkkuja. Siis jonkun verran jätskiä, suklaata, karkkia, sipsiä, ehkä joku leivonnainen ja tadaa, hirveä ähky, mutta luultavasti suoritus olisi mahdollista. Yhtä ja samaa ei vaan pysty millään, tulee tosi paha olo. 

Vierailija
85/325 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka pystyy mihinkin. Jäätelön syönti lienee helpoimmasta päästä. Paljon vaikeampaa on olla hurskastelematta kuinka hyvä itse on ja loukkaamatta muita ihmisiä, kiusaamisesta nyt puhumattakaan

Vierailija
86/325 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Litra jäätelöä ei kyllä onnistu minultakaan. Enkä usko, että onnistuu keneltäkään normaalilta ihmiseltä! Joku ahmimishäiriö pitää olla.

Sipsipussi tai suklaalevy onnistuu, niitä kun on pieniäkin.

Kts. normi suklaalevyn kcal ja vertaa litran jäätelöön. En ole sen syömishäiriöisempi jäätelön syöjänä kuin sinä suklaan.

Mulla ei menisi edes riviä suklaata, mutta jäätelö . . .

Vierailija
87/325 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaniljajäätelössä on 170 kcal / 100 gr ja painoa 1 litran paketilla 485 grammaa, lukee paketin kyljessä -> kun syö litran vaniljajäätelöä niin saa reilut 800 kcal energiaa.

Pringlesissä on 536 kcal / 100 gr ja 190 gr putkilosta saa 1000 kcal.

Pringlesin ja jäätelön voi vetää kerralla, jos huvittaa, mutta sitten ei saa syädä samana päivänä muuta kuin porkkanaa ja muuta vähäkalorsta terveellistä, tai vaarana on että alkaa lihomaan.

Itse aina välillä sorrun kaupassa ja ostan jotain tuollaista ja syön ne heti pois, että pääsee tyhmyyksistä eroon, sekä jonkun verran yritän laskea kaloreita "nyt tuli vedettyä puolen vorokauden kaloritarve" ja välttää tuplasyömistä, että vetää sekä pringlesit, jäätelöt, että myös täydet ateriat.

Herkkujen syöminen merkitsee itselleni  sitä että täytyy sen jälkeen vähän kärsiä ja ottaa iisimmin syömisten kanssa, tosin ei onnistu aina, vaan kyllä ne herkut tahtovat helposti kostautua.

Tämä on syömishäiriöistä käytöstä eikä tähän pidä lähteä eikä muita kannustaa. Normaalia syömistä on se että syö terveellistä, ravitsevaa ruokaa ja myös niitä herkkuja kohtuullisen määrän itseään kuunnellen. Ei ole normaalia puputtaa porkkanaa, laskea kaloreita ja sitten vetää 2000 kalorilla herkkuja. 

Vierailija
88/325 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siihenhän kasvaa toleranssi. Mitä enemmän syö, sitä enemmän pystyy syömään.

Syömällä jatkuvasti mahan liian täyteen, se venyy. Ei se mikään toleranssi ole, vaan ihan fyysisesti mahalaukku suurenee kun sitä venyttää väkisin.

Mahalaukkuun mahtuminen ja se tuleeko suklaasta tai muusta hyvin sokerisesta ällöttävä olo jo parin palan jälkeen on eri asioita.

Tottakai on. Pystyykö fyysisesti syömään määrän x mitä tahansa, tai pystyykö syömään ylipäätään asiaa y, ja pystyykö sitä syömään vain vähän, vai paljon, jos maha vetää. Litra jäätelöä tai litra vettä, on mulle ihan yhtä mahdottomia, kun maha ei vedä.

Vierailija
89/325 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä. Vatsalaukun kavennuksen jäljiltä vetoisuus on 1.5 dl maksimissaan ja suklaa maistuu pahalle. Kaakaota voin juoda n desin puoleen tuntiin, jos se on sokeritonta tai ainakin vähäsokerista.

Vierailija
90/325 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siihenhän kasvaa toleranssi. Mitä enemmän syö, sitä enemmän pystyy syömään.

Syömällä jatkuvasti mahan liian täyteen, se venyy. Ei se mikään toleranssi ole, vaan ihan fyysisesti mahalaukku suurenee kun sitä venyttää väkisin.

Ei yhden jäätelölitran määrän syömisessä se mahalaukku käy ongelmaksi. Vettä voi normaali ihminen tuon verran juoda, jos pakottaa itsensä. Tuollaisen määrän syömistä jäätelöä tarvitaan nimenomaan jotain kehittynyt toleranssia makealle ja rasvalle ja jotain ahmimiseen liittyvää syömishäiriötä. Normaali ihminen jos tuollaista yrittäisi, niin oksennus lentäisi tai erittäin paha olo olisi jo paljon aikaisemmin, kuin se litra olisi syöty!

Minä en ole koskaan yrittänyt syödä jäätelöä litraa, puoli litraa kerran söin, ja se oli kauhea virhe. Mutta, en pysty pakottamallakaan juomaan myöskään vettä litraa.

Ja minäkin olen kuitenkin 130kg josta ihmiset kuvittelee että pystyy syömään vaikka hevosen kerralla. En minäkään määräänsä enempää pysty syömään makeaa enkä mitään ylipäätään, mutta varmasti se, että minä syön 100g suklaata kerralla, on jollekin toiselle kauhea määrä makeaa ja tulee huono olo.

Vierailija
91/325 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Litra jäätelöä ei kyllä onnistu minultakaan. Enkä usko, että onnistuu keneltäkään normaalilta ihmiseltä! Joku ahmimishäiriö pitää olla.

Sipsipussi tai suklaalevy onnistuu, niitä kun on pieniäkin.

Kts. normi suklaalevyn kcal ja vertaa litran jäätelöön. En ole sen syömishäiriöisempi jäätelön syöjänä kuin sinä suklaan.

Mulla ei menisi edes riviä suklaata, mutta jäätelö . . .

Onhan se nyt ihan eri asia kun mahalaukku vetää puolitoista litraa kokonaisuudessaan, että syökö 100-200g suklaata vai litran jäätelöä. Ei niillä kaloreilla siinä mitään tekemistä ole, että pystyykö fyysisesti syömään.

Vierailija
92/325 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heillä on venynyt mahalaukku? Syövät niin nopeasti etteivät huomaa ähkyä? Eivät välitä ähkystä, vaan jatkavat syömistä maun vuoksi?

Tai jos syö sipsiä, karkkia tai jätskiä nälkäänsä. Eihän se litra jäätelöä tai 300g sipsiä niin iso määrä ole etteikö se mahtuisi mahaan, jos ei ole aikoihin syönyt muuta. Huono olo varmaan tulee, ainakin sipsistä kun se suolamäärä on hirveä.

Eihän kyse ole mahtuuko vatsaan, vaan siitä miten sen saa syötyä. Jos annan sinulle litran vettä tai litran kermaa tai kilon paketin sokeria, niin kaikki vie vatsassa saman verran tilaa. Litran vettä ihminen voi vaikka tunnissa juoda. Muut ei normaalilta ihmiseltä onnistu.

Litra rasvaista ja makeaa jäätelöä on sellainen suoritus, että pitää olla kyllä harjoittelua taustalla ja joku makean ja rasvaisen syömisen häiriö? Ei normaali ihminen tuollaista määrää vapaaehtoisesti söisi. Jonkun vedon takia joku voisi yrittää?

Mikä se sun määritelmä on normaalille ihmiselle? Mä taas ajattelen että normaali ihminen pystyy hyvinkin syömään litran jäätelöä, eikä siinä mitään häiriötä ole. Tuntuu että sulla on joku häiriö syömäpuolella kun ahdistaa noin kovin toisten syömiset. Normaali ihminen ei kyselisi ja pohtisi näin vähäpätöisiä syöminki asioita.

Olen analysoinut, että olen jotenkin perso makealle, ehkä riippuvainen sokerista. Sen takia olen ottanut lauantain karkkipäivän takaisin. Eli syön vain kerran viikossa jotain makeaa. Kerralla pystyn syömään puolet jostain Haribo Share size -pussista. (Melkein 300 grammaa) Neljäsosan pystyn syömään litran jäätelöpaketista ennen kuin yököttää, mutta tuossakin on jo liikaa.

En ole elämässäni nähnyt, että joku olisi vetänyt litran jäätelöä yhdeltä istumalta. Ehkä se on jossain piireissä sitten normaalia?

Käsitinkö nyt oikein, eli koska et ole nähnyt kenenkään syövän litraa jäätelöä kerralla niin sen takia se ei ole normaalia? Kaikki mitä itse et oo nähnyt on epänormaalia? Vai mikä sun logiikka on?

Ihan se logiikka, että olen elänyt yli 50-vuotiaaksi ja jos en ole sinä aikana jotain asiaa elämässäni nähnyt, enkä ole myöskään kuullut, että kukaan tuttu tekisi niin, niin luuloni on, että se ei ole valtavan normaalia käytöstä.

Mutta ilmeisesti jäätelölitran vetäminen kertaistumalta on siis sellainen juttu, jota normaalit ihmiset harrastaa?

Itse olen 45 v, ja yhden kerran olen nähnyt, kun henkilö syö litran jäätelöä kerralla. Oltiin nuoria ja se oli joku pölhö päähänpisto, joka pääty oksentamiseen. Väitän myös, että ruokatavoiltaan normaali henkilö ei syö eikä pysty syömään litraa jäätelöä tai mitään muutakaan makeaa vastaavaa määrää kerralla. Meillä litran jäätelöpaketista syö neljä henkilöä, ja siinä on jo reilut annokset, mutta että yksi ihminen yhdellä kertaa, niin se on ahmimista.

Olen samaa mieltä. Te jotka täällä kerrotte että litra jäätelöä kerralla on normaalia ja toistatte sitä usein - suosittelen ajatuksella arvioimaan omia ruokatapoja. Ihan sillä perusteella että suurin osa ihmisistä ei todellakaan tuollaisia annoksia vetele.

Herkuissa ei ole mitään pahaa, oli ne sitten marjoja tai jäätelöä tai mitä vaan, mutta kukaan ei tarvitse tuollaista määrää kerralla. Ja jos ei tarvitse, miksi haluaa syödä niin valtavia annoksia? Miksi vähempi ei riitä? Miksi heitellään kommentteja tyyliin "jäätelöpallostahan tulee vain vihaiseksi, en sitten ota ollenkaan hehheh"? 

Kuulun heihin jotka aiemmin söivät ajattelematta, hotkien ja aivan liian suuria annoksia, kunnes terveys pakotti kuuntelemaan järjen ääntä. Litra jäätelöä on nykään desi, hitaasti syötynä, jokaisesta mausta nauttien. Ja desi oikeasti riittää siihen nautintoon, ei tarvitse ahmia enempää. Koska kyllä, litra kerralla on ahmimista, vaikka muuta väittäisitte. 

Vierailija
93/325 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran tuli puheeksi se kun kasviksia suositellaan syötäväksi 500 grammaa päivässä. Paikalla ollut nainen sanoi, että "Miten sellaisen määrän kasviksia pystyy syömään päivän aikana? Sehän on ihan kauhea kasa niitä". Sama henkilö kuitenkin pystyi syömään vaikka 3 sellaista 200 gramman suklaalevyä päivässä. Tuli mieleen, että jättää ne herkut vähemmälle tai kokonaan pois, niin maistuu oikea ruokakin paremmin.

Vierailija
94/325 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon ihmetellyt samaa kuin ap. Ei vaan napa vedä. Liiasta makeasta tulee sitä paitsi oikeasti huono olo. Ihan kuten liiasta alkostakin voisi tulla... 

Eikö teille tule paljosta makeasta huono olo? Ilmeisesti ei? 

Peukkujen jakaumasta päätellen, kohtuudella herkuttelevat ihmiset ovat selvässä vähemmistössä. 

Oikeasti pelkkä aihekin vähän yököttää. Niin first world problem. Ahmitaan sokeria ja rasvaa kuin porsas. Liikasyönti menee ihan samaan kastiin kuin liika juominen. Oikeastiko siitä vielä nauttii, kun ei kohtuudesta ole tietoakaan? Maistuuko suklaa aina vaan paremmalta vielä 65. palan kohdalla vai miksi ei voi lopettaa aikaisemmin, niin että herkkuja olisi seuraavallekin päivälle jäljellä?

Sanon, vaikka siitä mielipiteestä ei varmasti tykätä. 

Yksilöllisistä makutottumuksista ja annoskoosta tässä lienee eniten kyse. Jotkut voivat syödä paljon rasvaista ja suolaista, jotkut paljon makeaa, ennen kuin tekee pahaa ja tulee huono olo. Minulle maistuu suklaa ja jäätelö, mutta en esimerkiksi saisi alas limonadia, koska se on niin makeaa, tai kovin paljon sipsejä tai muuta voimakkaasti suolattua. Niinpä en koe niitä herkuiksi. Jäätelöä tai suklaata riittää vähemmänkin, mutta koska se on sitä minun herkkua, voisin mainiosti syödä satunnaisesti isommankin määrän kerralla. Harvoin kuitenkaan syön.

Salaisuus onkin siinä että syö vuoronperään makeaa ja suolaista. Siinä se ilta mukavasti menee.

Vierailija
95/325 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka pystyy mihinkin. Jäätelön syönti lienee helpoimmasta päästä. Paljon vaikeampaa on olla hurskastelematta kuinka hyvä itse on ja loukkaamatta muita ihmisiä, kiusaamisesta nyt puhumattakaan

Vaikka kuinka uskottelet itsellesi, että litran annoksen jäätelöä vetäminen on normaalia, niin ei se siitä normaaliksi muutu. Itselleen valehtelemista se on ja sinulla on syömishäiriö. Ja jos sen sanominen loukkaa sinua, niin voit käydä kysymässä tästä aiheesta myös syömishäiriöhin erikoistuneilta lääkäreiltä mielipiteen.

Vierailija
96/325 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpostihan litran jäätelö menee, se ei vaadi hirveästi sulattelua rakenteensa vuoksi. Aika höttöä tavaraa. Harvemmin tulee kyllä ostettua, se on tylsää syödä sitä samaa tavaraa koko palikan verran.

Isoa sipsipussia en saa ihan kerralla vedettyä, enkä suklaalevyä koska suklaa on jotenkin niin "rikasta".

Vierailija
97/325 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesällä meni monta kertaa Aino jätskiä rasia kerralla. Tosin ei siinä ole koko litraa, olisko 8,5 dl. Ei tee yhtään tiukkaa. Suklaata syö myös helposti sen tax free 250g levynkin ja irtokarkeissa stoppi tulee vastaan siinä puolen kilon paikkeilla. Eihän nuo määrät järkeviä ole mutta ei se sitä tarkoita etteikö niitä pystyisi helposti syömään.

Vierailija
98/325 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkuannos on paras. Jää hyvä maku suuhun, ei tule ähky eikä itseinho. Nautinto on suurempi, kun syö pienehköjä annoksia rauhassa pureksien ja nauttien joka suupalasta.

Vierailija
99/325 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Söin just eilen illalla paketin Aino-jäätelöä, perjantaina kiskasin 400g irttareita😋

Oon aina ollut kova herkuttelemaan mutta syön aina herkkupäivinä vähemmän kunnon ruokaa

N 50kg

Oksennatko aina sitten tuollaisen ahmimisen jälkeen?

Litrassa jäätelöä voi olla 2000-4000 kcal!

Sivusta: litra jäätelöä ei paina kiloa.

Vierailija
100/325 |
18.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaniljajäätelössä on 170 kcal / 100 gr ja painoa 1 litran paketilla 485 grammaa, lukee paketin kyljessä -> kun syö litran vaniljajäätelöä niin saa reilut 800 kcal energiaa.

Pringlesissä on 536 kcal / 100 gr ja 190 gr putkilosta saa 1000 kcal.

Pringlesin ja jäätelön voi vetää kerralla, jos huvittaa, mutta sitten ei saa syädä samana päivänä muuta kuin porkkanaa ja muuta vähäkalorsta terveellistä, tai vaarana on että alkaa lihomaan.

Itse aina välillä sorrun kaupassa ja ostan jotain tuollaista ja syön ne heti pois, että pääsee tyhmyyksistä eroon, sekä jonkun verran yritän laskea kaloreita "nyt tuli vedettyä puolen vorokauden kaloritarve" ja välttää tuplasyömistä, että vetää sekä pringlesit, jäätelöt, että myös täydet ateriat.

Herkkujen syöminen merkitsee itselleni  sitä että täytyy sen jälkeen vähän kärsiä ja ottaa iisimmin syömisten kanssa, tosin ei onnistu aina, vaan kyllä ne herkut tahtovat helposti kostautua.

Tämä on syömishäiriöistä käytöstä eikä tähän pidä lähteä eikä muita kannustaa. Normaalia syömistä on se että syö terveellistä, ravitsevaa ruokaa ja myös niitä herkkuja kohtuullisen määrän itseään kuunnellen. Ei ole normaalia puputtaa porkkanaa, laskea kaloreita ja sitten vetää 2000 kalorilla herkkuja. 

Voi vit-n terveysintoilijat!