Kuinka kukaan voi syödä kerralla litran jäätelön tai pussillisen sipsejä?
En ole ikinä voinut syödä kerralla suklaalevyä tai kokonaista sipsipussia. Oksentaisin jos söisin litran jäätelön kerralla. Kun tekee mieli makeaa syön hedelmän tai marjoja, suklaata 2-3 palaa. Sitten ei enää tee mieli yhtään enempää.
Millainen ihminen pystyy ahtamaan suklaalevyn kerralla??
Kommentit (325)
Jäätelöä ei mene kerralla litraa tai edes puolta
Suklaalevystä helposti puolet
Siosit helppo homma
Mä pystyn syömään paketin jäätelöä tai pussin sipsejä kerralla.
Tosin se kerta ei ole mikään 15 minsaa. Jäätelössä menee tunti, sipseissä pari. Mutta pystyn siihen kyllä.
Harvemmin syön jäätelöä noin paljoa, koska vähempikin riittää eikä se lopussa maistu enää yhtä hyvältä.
Sipsejä syön joskus, mutta se iso pussi riittää sitten pari päivää.
Mutta silti musta on normaalia, että ihminen voi syödä ison määrän herkkua. Ei se terveellistä ole eikä fiksua, ainakaan jos tuota harrastaa usein. Mutta silti se on normaalia ja ehdottomasti mahdollista.
Kärsin mielenterveysongelmista, mutta ymmärsin hakea itselleni apua vasta keski-ikäisenä. Hautasin ongelmani kirjaimellisesti ruokaan. Tuo sipsipussi ja litra jäätelöä ovat tuttu juttu. Kaikkien kivittäjien uhallakin sanon vain, että paremmat ja saavutettavammat mielenterveyspalvelut pelastaisivat monen ylipainolta.
Esim minä.
Nainen, 35v.
Pituus 170, paino 62kg.
Bmi 21,50
Vierailija kirjoitti:
Mainitut tuotteet ei, mutta keksipaketillisen voin syödä helposti, samoin konvehtirasiallisen.
Niin mistäs ne konvehdit onkaan tehty.. Ai niin suklaasta
Kuka saa kirkkaimman kruunun? Varmaan se, joka ei syö kerralla litraa jäätelöä! Vai saisiko se, joka näkee hieman oman erinomaisuuteensa ulkopuolelle ja ymmärtää, että kaikki asiat johtuvat jostakin. Myös se, että joku syö kerralla kokonaisen suklaalevyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaniljajäätelössä on 170 kcal / 100 gr ja painoa 1 litran paketilla 485 grammaa, lukee paketin kyljessä -> kun syö litran vaniljajäätelöä niin saa reilut 800 kcal energiaa.
Pringlesissä on 536 kcal / 100 gr ja 190 gr putkilosta saa 1000 kcal.
Pringlesin ja jäätelön voi vetää kerralla, jos huvittaa, mutta sitten ei saa syädä samana päivänä muuta kuin porkkanaa ja muuta vähäkalorsta terveellistä, tai vaarana on että alkaa lihomaan.
Itse aina välillä sorrun kaupassa ja ostan jotain tuollaista ja syön ne heti pois, että pääsee tyhmyyksistä eroon, sekä jonkun verran yritän laskea kaloreita "nyt tuli vedettyä puolen vorokauden kaloritarve" ja välttää tuplasyömistä, että vetää sekä pringlesit, jäätelöt, että myös täydet ateriat.
Herkkujen syöminen merkitsee itselleni sitä että täytyy sen jälkeen vähän kärsiä ja ottaa iisimmin syömisten kanssa, tosin ei onnistu aina, vaan kyllä ne herkut tahtovat helposti kostautua.
Tämä on syömishäiriöistä käytöstä eikä tähän pidä lähteä eikä muita kannustaa. Normaalia syömistä on se että syö terveellistä, ravitsevaa ruokaa ja myös niitä herkkuja kohtuullisen määrän itseään kuunnellen. Ei ole normaalia puputtaa porkkanaa, laskea kaloreita ja sitten vetää 2000 kalorilla herkkuja.
Voi vit-n terveysintoilijat!
Ei ole kyse terveysintoilusta vaan järkevästä ja tasapainoisesta suhteesta ruokaan. Jos oikeasti haluaa tänään syödä vain porkkanan ja sitten 2000 kcal herkkuja, no mikäs siinä. Mutta ruoan rajoittaminen porkkanaan jotta "saa" syödä 2000 kilokalorilla herkkuja - tai että "saa" syödä enää porkkanan koska söi jo 2000 kcal herkkuja - ei ole normaalia. Se on syömishäiriöistä käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Kuka saa kirkkaimman kruunun? Varmaan se, joka ei syö kerralla litraa jäätelöä! Vai saisiko se, joka näkee hieman oman erinomaisuuteensa ulkopuolelle ja ymmärtää, että kaikki asiat johtuvat jostakin. Myös se, että joku syö kerralla kokonaisen suklaalevyn.
Mä en ymmärrä miksi tämä asia triggeröi herkkujen ahmijoita. Haukutaan heti omahyväiseksi ja " luuletkos olevasi parempi ihminen" raikaa. Vaikka totuus on se että kukaan ei tarvitse litraa jäätelöä kerralla eli se on ylensyöntiä. Miksi tästä pitää raivostua? Se on totta. Myöntäkää ahmimisenne ja sillä selvä.
Vierailija kirjoitti:
Esim minä.
Nainen, 35v.
Pituus 170, paino 62kg.
Bmi 21,50
Monet bulimia nervosaa sairastavat ovat ihan normaalipainoisia! Ei se ahmimishäiriö näy välttämättä mitenkään päälle päin henkilöstä, eikä kaikki ahmimishäiriöiset jälkikäteen myöskään oksenna.
Litra jäätelöä menee helposti kerralla. Sipsit liian suolaisia että voisin syödä kokonaisen ison pussin kerralla. Päivän aikana kyllä menee koko sipsipussi muttei yhdeltä istumalta.
Jos siis puhutaan seuraavista tuotteista:
-300 g sipsipussi
-200 g suklaalevy
-1 l jäätelöpakkaus (n. 500 g),
niin itselleni ainoa noista, joka menee kerralla, on ehkä vähän yllättäen juuri jäätelö. Ja kyllä, se on ahmimista, eikä viimeiset lusikalliset ole mikään nautinto enää. Suklaasta tulee kuitenkin sellainen yökötys jo puolen levyn jälkeen, tummasta jo aiemminkin, etten ole koskaan syönyt enempää kerralla. Ja sipsit olisi kaikkein työläintä saada alas. En itse koskaan osta sipsejä, mutta jos niitä on jossain tarjolla, otan kourallisen, ja sen jälkeen ei tee enää mieli lisää. Ajatuskin kokonaisesta pussista puistattaa.
t. m46, 184/80
Aiheen ohi - asun ulkomailla eikä täällä ole edes 300 gramman sipsipusseja! Unohdan aina kuinka järkyttävän isoja pussit ovat Suomessa. Täällä jättipussi on 150g, normaali 70g.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heillä on venynyt mahalaukku? Syövät niin nopeasti etteivät huomaa ähkyä? Eivät välitä ähkystä, vaan jatkavat syömistä maun vuoksi?
Tai jos syö sipsiä, karkkia tai jätskiä nälkäänsä. Eihän se litra jäätelöä tai 300g sipsiä niin iso määrä ole etteikö se mahtuisi mahaan, jos ei ole aikoihin syönyt muuta. Huono olo varmaan tulee, ainakin sipsistä kun se suolamäärä on hirveä.
Eihän kyse ole mahtuuko vatsaan, vaan siitä miten sen saa syötyä. Jos annan sinulle litran vettä tai litran kermaa tai kilon paketin sokeria, niin kaikki vie vatsassa saman verran tilaa. Litran vettä ihminen voi vaikka tunnissa juoda. Muut ei normaalilta ihmiseltä onnistu.
Litra rasvaista ja makeaa jäätelöä on sellainen suoritus, että pitää olla kyllä harjoittelua taustalla ja joku makean ja rasvaisen syömisen häiriö? Ei normaali ihminen tuollaista määrää vapaaehtoisesti söisi. Jonkun vedon takia joku voisi yrittää?
Mikä se sun määritelmä on normaalille ihmiselle? Mä taas ajattelen että normaali ihminen pystyy hyvinkin syömään litran jäätelöä, eikä siinä mitään häiriötä ole. Tuntuu että sulla on joku häiriö syömäpuolella kun ahdistaa noin kovin toisten syömiset. Normaali ihminen ei kyselisi ja pohtisi näin vähäpätöisiä syöminki asioita.
Olen analysoinut, että olen jotenkin perso makealle, ehkä riippuvainen sokerista. Sen takia olen ottanut lauantain karkkipäivän takaisin. Eli syön vain kerran viikossa jotain makeaa. Kerralla pystyn syömään puolet jostain Haribo Share size -pussista. (Melkein 300 grammaa) Neljäsosan pystyn syömään litran jäätelöpaketista ennen kuin yököttää, mutta tuossakin on jo liikaa.
En ole elämässäni nähnyt, että joku olisi vetänyt litran jäätelöä yhdeltä istumalta. Ehkä se on jossain piireissä sitten normaalia?
Käsitinkö nyt oikein, eli koska et ole nähnyt kenenkään syövän litraa jäätelöä kerralla niin sen takia se ei ole normaalia? Kaikki mitä itse et oo nähnyt on epänormaalia? Vai mikä sun logiikka on?
Ihan se logiikka, että olen elänyt yli 50-vuotiaaksi ja jos en ole sinä aikana jotain asiaa elämässäni nähnyt, enkä ole myöskään kuullut, että kukaan tuttu tekisi niin, niin luuloni on, että se ei ole valtavan normaalia käytöstä.
Mutta ilmeisesti jäätelölitran vetäminen kertaistumalta on siis sellainen juttu, jota normaalit ihmiset harrastaa?
Kyllä, täysin normaali (mitä sä nyt sillä normaalilla tarkoitatkaan) pystyy vetämään litran jäätelöä. En keksi mitään syytä miksi tämä henkilö olisi epänormaali. Ja kieltämättä sun logiikkasi on hupaisa, kun tuttusi eivät tee jotain tai et ole koskaan jotain nähnyt niin sellaiset asiat ovat epänormaaleja. Mä en ole ikinä nähnyt kenenkään juoksevan maratoonia eikä yksikään mun tuttu ole semmoista juossut joten sun mukaan maratoonin juokseminen ei ole normaalia.
Joo, tuossa kesällä oli tuttava perhe käymässä yksi lämmin päivä ja koska meitä oli yhteensä kymmenen, niin piti tietty varata kaksikymmentä 500 ml Mövenpick-jäätelörasiaa, koska kyllähän normaali ihminen nyt syö litran jäätelöä yhdellä kertaa!
Ei! Me ostettiin neljä rasiaa, yhteensä kaksi litraa jäätelöä kymmenelle hengelle. Ja oli aika taistelu, että saatiin ne syötyä. Piti maanitella, että ottakaa nyt vähän vielä lisää, ettei tarvitse viimeistä vajaata purkkia takaisin pakkaseen kantaa.
Joku sobetti tai riisijäätelö voisi mennä, ei nyt litraa enkä tiedä myydäänkö sitä enää. Ja muutenkin jäätelöä voin syödä vain pari kertaa kesässä helteellä. Siitä tulee vilu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heillä on venynyt mahalaukku? Syövät niin nopeasti etteivät huomaa ähkyä? Eivät välitä ähkystä, vaan jatkavat syömistä maun vuoksi?
Tai jos syö sipsiä, karkkia tai jätskiä nälkäänsä. Eihän se litra jäätelöä tai 300g sipsiä niin iso määrä ole etteikö se mahtuisi mahaan, jos ei ole aikoihin syönyt muuta. Huono olo varmaan tulee, ainakin sipsistä kun se suolamäärä on hirveä.
Eihän kyse ole mahtuuko vatsaan, vaan siitä miten sen saa syötyä. Jos annan sinulle litran vettä tai litran kermaa tai kilon paketin sokeria, niin kaikki vie vatsassa saman verran tilaa. Litran vettä ihminen voi vaikka tunnissa juoda. Muut ei normaalilta ihmiseltä onnistu.
Litra rasvaista ja makeaa jäätelöä on sellainen suoritus, että pitää olla kyllä harjoittelua taustalla ja joku makean ja rasvaisen syömisen häiriö? Ei normaali ihminen tuollaista määrää vapaaehtoisesti söisi. Jonkun vedon takia joku voisi yrittää?
Mikä se sun määritelmä on normaalille ihmiselle? Mä taas ajattelen että normaali ihminen pystyy hyvinkin syömään litran jäätelöä, eikä siinä mitään häiriötä ole. Tuntuu että sulla on joku häiriö syömäpuolella kun ahdistaa noin kovin toisten syömiset. Normaali ihminen ei kyselisi ja pohtisi näin vähäpätöisiä syöminki asioita.
Olen analysoinut, että olen jotenkin perso makealle, ehkä riippuvainen sokerista. Sen takia olen ottanut lauantain karkkipäivän takaisin. Eli syön vain kerran viikossa jotain makeaa. Kerralla pystyn syömään puolet jostain Haribo Share size -pussista. (Melkein 300 grammaa) Neljäsosan pystyn syömään litran jäätelöpaketista ennen kuin yököttää, mutta tuossakin on jo liikaa.
En ole elämässäni nähnyt, että joku olisi vetänyt litran jäätelöä yhdeltä istumalta. Ehkä se on jossain piireissä sitten normaalia?
Käsitinkö nyt oikein, eli koska et ole nähnyt kenenkään syövän litraa jäätelöä kerralla niin sen takia se ei ole normaalia? Kaikki mitä itse et oo nähnyt on epänormaalia? Vai mikä sun logiikka on?
Ihan se logiikka, että olen elänyt yli 50-vuotiaaksi ja jos en ole sinä aikana jotain asiaa elämässäni nähnyt, enkä ole myöskään kuullut, että kukaan tuttu tekisi niin, niin luuloni on, että se ei ole valtavan normaalia käytöstä.
Mutta ilmeisesti jäätelölitran vetäminen kertaistumalta on siis sellainen juttu, jota normaalit ihmiset harrastaa?
Kyllä, täysin normaali (mitä sä nyt sillä normaalilla tarkoitatkaan) pystyy vetämään litran jäätelöä. En keksi mitään syytä miksi tämä henkilö olisi epänormaali. Ja kieltämättä sun logiikkasi on hupaisa, kun tuttusi eivät tee jotain tai et ole koskaan jotain nähnyt niin sellaiset asiat ovat epänormaaleja. Mä en ole ikinä nähnyt kenenkään juoksevan maratoonia eikä yksikään mun tuttu ole semmoista juossut joten sun mukaan maratoonin juokseminen ei ole normaalia.
No, tunnen useita maratoonin juosseita, joten se on kyllä normaalimpaa mielestäni, kun litran jäätelöannoksen ahmiminen.
Ei kuulu kysymykseen, mutta miksi ei valmisteta sokeritonta kaurajäätelöä ?
Jäätelö on niin hyvää kesällä, mutta kurjuus kun pitää miettiä sitä sokerimäärää siinä.
Vaniljakaurajäätelö on hyvää marjojen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ei tässä haeta mitään kirkkaimpia kruunuja eikä yritetä olla "hyviä ja täydellisiä" kuten muutamassakin viestissä on vänisty, että ahmimista kauhistelevat yrittää vaan olla niin "erinomaisia" jne.
Vaihdapa ylenpalttisen mässäilyn tilalle juominen, niin muuttuu sinullakin asenne toiseksi. Ei se enää olekaan ymmärrettävää, ihan normaalia, eikös kaikki näin tee.
Ja ne jotka juo vain kohtuudella, yrittävät vaan "olla niin erinomaisia" kun eivät pidä liikakäyttöä normaalina.
Pohjimmiltaan samat asiat, molempiin koukuttuu kun niistä tulee mielihyvän tunne (sokeri, rasva/ alko) ja molemmat on jatkuvina, suurina määrinä sairastuttavia.
Kyllä minun mielestä mitä vain herkkuja voi kohtuudella ottaa, sitä alkoakin, mutta ei tuollaisia määriä. Sehän on ihan pimeää.
Minusta kokonaisen suklaalevyn syöminen kerralla johtuu huonosta itsekurista. Syystä tai toisesta ei osaa lopettaa järkevään määrään, vaan tempaisee sen sokerikasan yhdessä illassa.
Mistä se sitten sinun mielestäsi kertoo?
Vierailija kirjoitti:
Joo, tuossa kesällä oli tuttava perhe käymässä yksi lämmin päivä ja koska meitä oli yhteensä kymmenen, niin piti tietty varata kaksikymmentä 500 ml Mövenpick-jäätelörasiaa, koska kyllähän normaali ihminen nyt syö litran jäätelöä yhdellä kertaa!
Ei! Me ostettiin neljä rasiaa, yhteensä kaksi litraa jäätelöä kymmenelle hengelle. Ja oli aika taistelu, että saatiin ne syötyä. Piti maanitella, että ottakaa nyt vähän vielä lisää, ettei tarvitse viimeistä vajaata purkkia takaisin pakkaseen kantaa.
Niin, aika harva varmaan kutsuu kylään (syömään) ja tarjoaa vain jäätelöä?
Tai jos on kutsuttu kylään 'kahville' lähtee sinne maha kurnien, vaan on syönyt jne. kotona.
+Ylipäätään tapohin kuuluu ettei porukalla ollessa mätetä kaksin käsin, vaan kursaillaan 'en minä enää jaksa, otakkaa joku muu...'
Eli tuota kuvaamaasi tilannetta EI voi verrata siihen, että (ehkä alkupäivän kokonaan syömättä ollut) ihminen lueskelee hellepäivänä mirjaa riippumatossa ja samalla vetäiseen sen KOKO PURKIN jäätelöä kerralla napaansa.
Huomauttaisin myös tuosta mahalaukun koosta: ainakin ihmiset jotka treenaa kovaa (=hiki virtaa) usein juo ihan vettä/urheilujuomaa kevyesti yli litran treenien aikana/jälkeen.
Ei se jäätelö vie sen enempää TILAA mahassa mitä litra vettä, toki siinä kaloreita on.
No mieti järjellä se rasvan määrä ja koostumus ero.
Minä ymmärsin ap:n kysymyksen, että miten kukaan pystyy eli saattaa syödä tuollaisia määriä?! Minulla menee jäätelö helpommin kuin suklaa!