Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puolisoni kuoli , kuka ilmoittaa hänen lapsilleen?

Vierailija
17.09.2023 |

Menemättä sen enempää yksityiskohtiin, en aio ilmoittaa edesmenneen puolisoni kahdelle aikuiselle tyttärelle isänsä poismenosta. Tyttäret ovat vihanneet minua aina ja useita vuosia sitten estäneet puheluni jne. Syy tähän on, että olen tullut heidän äitinsä paikalle. Puolisoni oli ollut leski 7 vuotta kun tapasimme. En ole koskaan saanut aitoa mahdollisuutta edes tutustua näihin lapsiin, minua ei ole koskaan kutsuttu esim häihin, heidän lastensa ristiäisiin tms. Kaikki nämä vuodet minua ei ole ollut olemassa.

Kuka näihin tyttäriin on yhteydessä? Perunkirjoittaja? Saavatko he tietää kuolinsyyn jostakin? En itse tule kommentoimaan asiaa sanallakaan. Voinko järjestää muistotilaisuuden ennen heidän tavoittamistaan? Kaikki on nyt sekaisin , haluaisin edistää asioita mahdollisimman pian. Edesmennyt puoliso oli meistä varakkaampi ja meillä ei ollut avioehtoa. Ilmeisesti saan pesästä tasinkoni rahana?

Kommentit (746)

Vierailija
681/746 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita viesti lasten äidille. Jos lapsilla on kysymyksiä äiti toimittaa ne sulle ja vastaa sähköpostilla äidille. Ei ole pakko vastailla suoraan lapsille. Tai joku lasten kummikin käy.

Hyvä esimerkki taas miten mielikuvitus lähtenyt laukalle ilman että on ymmärretty luettua.

Vierailija
682/746 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:n kannattaisi olla nyt ihan hissun kissun hyvin sovinnollisesti. Todennäköistähän on, että lapset nyt vaativat, että isä haudataan heidän äitinsä viereen sinne, missä nyt sitten ovatkaan asuneet. Heillä on valitettavasi valta tässä asiassa, koska he ovat ne varsinaisesti perijät ja kuolinpesän hoitajat, ja kuolinpesästähän hautajaiset maksetaan. Jos yrität pitää riitaa yllä, niin jäät äkkiseltään kutsumatta koko tilaisuuteen.

Jöpöhöpö. Eronneita puolisoita ei haudata vierekkäin. Johan he eläessään ilmaisivat tahtonsa olla erillään. Ja aviovaimo on asianomainen hautausasioiden hoitamisessa. Lapsia kannattaa kuulla toki.

Eronneita? Luitko juttua, aloittaja otti lesken miehekseen joo tavallaan oli ero ihan käytännön syistä kun vaikea elää kuolleen kanssa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
683/746 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluatko olla historiassa vain paha äitipuoli, vai paha äitipuoli, joka ei edes kertonut isän kuolleen?

Vierailija
684/746 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voit vanhempana ja viisaampana näyttää heille miten asiat hoidetaan kivasti, etkä kostaa.

Noin juuri, nuo tyttäret tuntuvat jääneen keskenkasvuiseen teini-ikään, älä ole heidän kaltaisensa kun teini-iästäsikin taitaa olla vierähtänyt jo hieman enemmän.

Vierailija
685/746 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap vastaa: tosiaan nämä aikuiset lapset ovat kieltäneet minua osallistumasta mihinkään, eivät ole edes tervehtineet kun olemme törmänneet. Tältä toiselta sattuu olemaan vielä tekstiviestikin tallessa, jossa kehottaa minua pitämään näppini erossa mistään heihin liittyvästä ja ottamatta koskaan yhteyttä heihin Tämä viesti tuli sen jälkeen, kun minut oli nähty ulkoiluttamassa tämän toisen lapsen koiraa. Koira oli hoidossa silloin puolisollani viikon ja puolisoni oli kuumeessa. En vaatannut viestiin, mutta Olivat myöhemmin kertoneet isälleen, että ovat estäneet minut.

Koskaan en ole mitään pahaa tehnyt tai sanonut, ei olisi ollut edes tilaisuutta.

Ja olen pahoillani, minulla ei tosiaan ole termit hallussa kuten joku aiempana kommentoi. Olen uupunut ja edelleen järkyttynyt puolisoni kuolemasta. Minulla ei oikein ole edes käsitystä mitä keskinäinen testamentti tarkoittaa, mikä on tasinko ja mikä lasten lakiosa. Kai nämä selviää.

Kyllä ne selviävät jos saat luotettavan ja osaavan lakimiehen joka ei ole niiden tyttärien bulvaani.

Vierailija
686/746 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini jäi leskeksi 68 vuotiaana. 75 vuotiaana löysi miesystävän. Siskoni 52 v suuttui tästä niin, että pani välit poikki äitini. Kuulemma häpäisee isän muiston.

Äitini sitten erosi siskoni mieliksi miesystävänsä ja eli yksinäisen vanhuuden. Ei ollut siskostanikaan mitään iloa, vaikka miesystävän jätti.

Vierailija
687/746 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap ei ainakaan voi kuolinpesän varoista järjestellä yhtään mitään.

Miksei puoliso voisi järjestää.

Ap:stä pitäisi tulla pesänhoitaja sille kuolinpesälle ja sitä varten hän tarvitsee nimet paperiin kaikilta muilta kuolinpesän osakkailta. Siis niiltä lapsilta.

Sitten jos ap järjestää asiat täysin omista varoistaan itse maksaen, niin saattaa onnistua. Ja pillastuttaa ne lapset pitämällä heidän isänsä hautajaiset nopeutetussa aikataulussa kutsumatta heitä. En kuitenkaan suosittelisi.

Minä suosittelen, saisivat k-pää lapset edes vähän pskaa takaisin.

Vierailija
688/746 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset ovat rintaperillisiä, joten heidät tulee kutsua ainakin perunkirjoituksiin. Puolisosi lapset perivät ensisijaisesti puolisosi. Lapsen perintöoikeus on suurempi kuin vaimon, jollei teillä ollut keskinäistä testamenttia.

Totta tavallaan, koska vaimo ei peri ilman testamenttia pennin jeesusta.

Ei, mutta saa tasinkoa jos mies varakkaampi. Eli puolet omaisuudesta. Yhteiseen kotiin saa jäädä asumaan.

Tasinko? Olin varakkaampi kun mieheni kuoli.

Perunkirjaan merkittiin: leski ei anna tasinkoa.

Ihan lakimiehen neuvosta.

Jos lesken varallisuus on suurempi kuin vainajan, lesken ei tarvitse maksaa tasinkoa kuolinpesälle.

Vierailija
689/746 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku kertoi että laittaa isän puhelimella tekstiviestin, oon kuollut. Mua on naurattanut se. Jotenkin niin hullunhauska. 

Kuolin. T:iskä

;)

Vierailija
690/746 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on ihan kamala ihminen. Kokoa nyt herrantähden itsesi ja ilmoitat lapsille. Olet ihan naurettavan katkera.

Vierailija
691/746 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä asun uusperheessä ja luojan kiitos, olen hyvissä väleissä miehen tytärten kanssa. He ovat siis jo pitkälle aikuisiässä, omia lapsiakin jo. Miehen eksä on hankala tapaus, mutta tytöt ovat aika vähän äitinsä kanssa tekemisissä (meistä riippumattomista syistä) ja niin käyvät meillä perheineen jouluina jne. Olemme näistä perintöasioista myös puhuneet avoimesti. En halua kääriä yhteisille mitään ohi miehen lasten, koska en usko, että sisarusten välien rikkominen "pikkusummien" takia on kannattavaa ja isompi rikkaus on ihmiselle elämässä sisarukset kuin sen, että saiko nyt jokusen kymppitonnin tai vaikka 100 000 enemmän tai vähemmän jossain perinnönjaossa. Se ollaan myös puhuttu, että minun varallisuuteni ennen yhteiselämää ja perintöni menevät yhteisille lapsille, mutta yhdessä hankitut menee kaikille neljälle tasan. Samoin miehen valmiit ja perinnöt jää neljälle lapselle jaettavaksi. Yhteiselämässä on kumpikin tehty töitä koko ajan ja palkoissa ei paljoa eroa. Yritetään olla reiluja ja ei pitäisi mitään ikäviä ylläreitä tulla kenellekään.

Vierailija
692/746 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on ihan kamala ihminen. Kokoa nyt herrantähden itsesi ja ilmoitat lapsille. Olet ihan naurettavan katkera.

Et tainnut lukea ketjua. Tyttäret ovat kieltäneet ottamasta yhteyttä. Tietysti tässä tilanteessa olisi pakko saada kerrottua asia.

Vierailija
693/746 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset ovat rintaperillisiä, joten heidät tulee kutsua ainakin perunkirjoituksiin. Puolisosi lapset perivät ensisijaisesti puolisosi. Lapsen perintöoikeus on suurempi kuin vaimon, jollei teillä ollut keskinäistä testamenttia.

Totta tavallaan, koska vaimo ei peri ilman testamenttia pennin jeesusta.

Puoliso saa puolet varallisuudesta, jos puoliso oli se varakkaampi, niin kyllähän sitten tavallaan saa.

Vierailija
694/746 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap vastaa:

Meillä oli keskinäinen testamentti, lisäksi osituksen kautta saan lakiosan. Tässä ei ole epäselvyyttä.

Tottakai perunkirjoituksiin tulee rintaperilliset, samanaikaisesti ei kai pakko ole paikalla olla. Ainakin äitini kuollessa emme saaneet aikatauluja sopimaan ja veljeni hoiti valtakirjalla toisessa maassa asuvan veljemme asiaa.

Kuten sanoin, minun numeroni on estetty, enkä aio olla heihin yhteydessä. Nyt mietin, ottaako perunkirjoittaja (ulkopuolinen) yhteyttä näihin perillisiin. Tarvitseeko hautajaisiin jotain allekirjoitettua lupaa kaikilta rintaperillisiltä?

Et saa ainakaan pankkiasioita hoidettua kuolinpesän nimissä ilman valtakirjaa - jos käytössä yhteinen tili, niin maksamasi laskut katsotaan sinun aiheuttamiksesi, ei kuolinpesän varoista maksettaviksi.

Leskellä ei taida olla perintökaaressa mitään lakiosaa.

Leski saa tasinkoa varakkaammalta puolisolta tai leski perii puolisonsa, jos on tehty keskinäinen omistusoikeustestamentti, kun ilmeisesti on aloittajan tapauksessa. Tällöin lapsilla on oikeus vaatia itselleen lakiosaa eli saavat puolet siitä, mitä ilman testamenttia olisivat saaneet. 

Leski voi maksaa kuolinpesälle kuuluvia kuluja ja hautauskuluja omista varoistaan ja ne huomioidaan lopullisessa perinnönjaossa lesken hyväksi.

Vierailija
695/746 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Miehesi ei taida olla ainoa kuollut. Sun aivos on kanssa delannut kun mietit tuollaisia. Ei ihme ett tyttäret inhoaa sinua. 

Vierailija
696/746 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap vastaa: tosiaan nämä aikuiset lapset ovat kieltäneet minua osallistumasta mihinkään, eivät ole edes tervehtineet kun olemme törmänneet. Tältä toiselta sattuu olemaan vielä tekstiviestikin tallessa, jossa kehottaa minua pitämään näppini erossa mistään heihin liittyvästä ja ottamatta koskaan yhteyttä heihin Tämä viesti tuli sen jälkeen, kun minut oli nähty ulkoiluttamassa tämän toisen lapsen koiraa. Koira oli hoidossa silloin puolisollani viikon ja puolisoni oli kuumeessa. En vaatannut viestiin, mutta Olivat myöhemmin kertoneet isälleen, että ovat estäneet minut.

Koskaan en ole mitään pahaa tehnyt tai sanonut, ei olisi ollut edes tilaisuutta.

Ja olen pahoillani, minulla ei tosiaan ole termit hallussa kuten joku aiempana kommentoi. Olen uupunut ja edelleen järkyttynyt puolisoni kuolemasta. Minulla ei oikein ole edes käsitystä mitä keskinäinen testamentti tarkoittaa, mikä on tasinko ja mikä lasten lakiosa. Kai nämä selviää.

Otan osaa suruusi ja toivotan voimia. Kuolemabyrokratia on todella työlästä ja raskasta hoitaa ja tilannetta hankaloittaa vielä suuresti, kun on noin ilkeitä ihmisiä hankaloittamassa asioita. Suosittelen liittymään johonkin vertaistukiryhmään esim. facessa. Sieltä saat asiallista tietoa vastaavaa kokeneilta ja myös lohdutusta suruusi. t. nuorileski

Vierailija
697/746 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi moinen jumpittelu? Yritä nyt vaan kestää se, että ne lapset on isälleen paljon läheisempiä kuin sinä.

Tuskinpa vaan. Jos isä oli elänyt puolisonsa kanssa vaikkapa 20 vuotta päivittäistä arkielämää ja aikuiset lapset omaa elämäänsä toisaalla, niin todennäköisesti leski tunsi isän paremmin ja on ollut läheisempi tämän kanssa.

Vierailija
698/746 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap vastaa: en aio olla missään olosuhteissa tyttäriin yhteydessä, se on minulle tehty heidän toimesta hyvin selväksi. Aion järjestää nyt ne hautajaiset pikimmiten, ja ilmeisesti omilla rahoilla.

Olemme onneksi puhuneet aivan hiljakkoin läpi kuinka kuoleman koittaessa molemmat toivoisi asiat hoidettavan. Kumpikaan meistä ei esim halunnut muistotilaisuutta tai lehteen ilmoitusta. Yhdistävä tekijä on se, että molemmilla hyvin pieni suku, mutta laaja ystäväpiiri. Edesmenneen puolison ystävät voivat sitten keskenään muistella. Aion laskea uurnan yksin tai sitten omien lasteni läsnäollessa (minulla niin ikään aikuisia lapsia). Otan nyt pesänselvittäjän ja palkkaan lakimiehen hoitamaan asiaa.

En tiedä miten annoin käsityksen, että minulla on taloudellisia ongelmia. Ei ole. Asunto jossa asun, on lasteni omistama, minulla tähän ikuinen hallintaoikeus. Minulla ihan kohtalainen rahatilanne. Meillä on pariturva-henkivakuutus, korvaussumma oli 170 000€ kun vakuutuksen muutama vuosi sitten otimme, en ole vielä selvittänyt onko summa pienentynyt/suurentunut ajan kuluessa vai onko se edelleen tuo sama. If:sta jokatapauksessa vahvistettiin, että he saavat tiedon jostain rekisteristä ja korvauksen saamiseksi vakuutusyhtiö on edunsaajaan yhteydessä, eli kertoivat soittavansa minulle kun tieto kuolemasta menee vakuutusyhtiöön. Voi tietysti olla että käsitin jotain väärin, tässä on ollut hirveästi selviteltävää

Mikäli miehesi oli työelämässä, voit saada korvauksen työntekijäin ryhmähenkivakuutuksesta (trhv). Nykyään on ilmeisesti toisella nimellä, mutta vastaava vakuutus kuitenkin.

Vierailija
699/746 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten kuoli?

Meille kävi ilmoittamassa poliisi isän kuolemasta. Viranomaisten silmissä lapsi on läheisempi omainen kuin puoliso.

Mitä ihmeen väliä kuolintavalla on? Jos leski on tietoinen kuolemasta kun esim. vainaja kuoli kotonaan tai sairaalassa, ei mitään poliiseja käy lapsia tavoittelemassa.

Onnettomuudessa tai kodin ulkopuolella muualla kuin sairaalassa kuolleista ilmoittaa omaisille poliisi. Ne poliisit voi ilmoittaa useammallekin omaiselle asiasta, varsinkin pyydettäessä. Sairaalassa kuollessa poliisia ei tarvita vaan kuolemasta ilmoittaa sairaalan henkilökunta. Heitäkin voi pyytää ilmoittamaan myös vainajan lapsille.

Eli siis ihan turhaa nyt väittää ettei muka saa yhtyettä niihin vainajan lapsiin. Kyllä saa jos haluaa.

Esimerkiksi isäni kuollessa poliisit oli ilmoittaneet isän isälle ja hänen vaimolleen, isän äidille ja hänen miehelleen sekä isän puolisolle, eli siis kolmeen eri osoitteeseen

Mieheni kuoli sairaalassa, eikä poliisit sekaantuneet asiaan mitenkään. Sain vapaasti valita, kenelle ilmoitan mieheni kuolemasta. Kukaan muu ei sitä puolestani tehnyt ellen olisi erikseen pyytänyt.

Vierailija
700/746 |
20.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leski saa jäädä asumaan kotiin vaikka lapset omistaisi. Lesken oikeus, laki. Kai olit naimisissa??????

Itse asiassa leski saa jäädä asumaan vain joko puolisonsa yksin omistamaan ja puolisoiden yhdessä omistamaan kotiin, mutta jos sen on omistaneet esim. vainajan lapset yhdessä vanhempansa kanssa, ei leskelle synnykään asumisoikeutta.

Kiitos tiedosta. Isäni uusi vaimo voi kokea yllätyksen, jos isäni kuolee heistä ensin. Olen yrittänyt pitää mölyt mahassa sen muijan sättiessä milloin mistäkin. Kuvittelee varmaan asuvansa talossa (200 nelilötä, sauna, uima-allas...) rouviksi isäni kuollessa, mutta totuus on toinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kolme