Mitä etua on mennä kuntouttavaan työtoimintaan?
Ei sieltä nähtävästi monikaan ole kuntoutunut töihin mutta onko muita *etuja*.
Miten kuntouttava loppuu??
Kommentit (90)
Jos ei halua töihin niin riittää kun sanoo olleensa kuntouttavalla. Kaikki työttömät kun sinimustan mukaan ovat vain piruuttaan työttöminä. Silti ne haluavat lisää työttömiä toimenpiteisiin. Niissä on jo 200 000 niin alkaa mennä "pikkasen" överiksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei siitä mitään hyötyä ole.
Ei todellakaan, täysin turhanpäiväistä. Saat sen 9€ / päivä tekemällä ilmaistyötä jollekin yritykselle. Kieltää tuollaiset pitäsi kokonaan
Vierailija kirjoitti:
Ei siitä mitään hyötyä ole.
Saa siitä 9e/päivä ja mahdollisesti esim. ilmaista ruokaa. Työllistymisen suhteen ei ole hyötyä.
No se varmaan vähän riippuu. Jos koet olevasi työkykyinen niin toki sit ensisijaisesti yrittää töihin. Jos taas vointi ja kunto on oikeasti todella heikko ja kaipaa kuitenkin esim jotain tekemistä tai sosiaalista kanssakäymistä, niin jollekin se voi sopia. Plus tietysti etuudet säilyy.
Itse olin pitkän sairauden jälkeen epävarma työkyvystäni ja päädyin työkokeiluun. Alkuun en olisi halunnut, koska se tuntui vaan niin väärältä tavallaan, enkä uskonut sen johtavan palkkatyöhön. Mut sit toisaalta koin pelottavaksi myös mennä suoraan töihin, jos en olisi pystynytkään. Mulla kävi niin onnellisesti, että olen nykyään sen ansiosta vakityössä ja osaltaan se varmaan auttoi myös kuntoutumaan, nyt myös opiskelen. Toivottavasti pian palkkakin kohoaa. Näinkin voi siis käydä, tosin harvoin kai.
Enemmänkin rampauttava työtoiminta, kävin itse 2 vuotta tuota paskaa ja ainoa hyöty oli lisääntynyt alkoholin käyttö kun alkoi pannu hajota koko touhuun
Hyöty on työttömyystilastojen kaunistus. Eli pointseja poliitikoille. Tietenkin ilmainen työvoima kiinnostaa yrityksiä. Siihen joutuvat eivät ole hyötyneet niistä orjatöistä mitään.
Suurin etu on se että viralliset työttömyysluvut pienenevät.
Ensinnäkään, mikään yritys, jonka tarkoitus on tuottaa voittoa, ei voi ottaa ketään kuntouttavaan työtoimintaan.
Kunta tai kaupunki, on velvoitettu tuottamaan työllistymistä edistäviä palveluita. Usein ne mielletään kunnan tai kaupungin säätiöiltä tai muilta voittoa tuottamattomilta organisaatioilta ostamaksi palveluksi, esim. työvalmennussäätiöt.
Etua voi olla kuntouttavalle, jos hän oikeasti haluaa näyttää olevansa työkuntoinen. Arvatkaa kaksi kertaa, riittääkö siihen, yksi päivä viikossa ja paikalle ilmestyminen? Viihdyttäkää minua.
Olen ollut työvalmennussäätiöllä, ja oli sekin hyvä, mutta myös vähän laitostuttava. Seuraavaksi hain kaupungille kuntouttavaan, ja sen jälkeen työkokeiluun, ja nyt olen puolen vuoden määräaikaisella.
Jos haluaa olla työtön, kuntouttava ei auta.
Jos haluaa töihin, kuntouttava on mahdollisuus.
Oma motivaatio ratkaisee!
Voihan siitä olla hyötyäkin. Päivärytmi, kyky rupatella ihmisten kanssa. Jo se että menee paikalle sovittuun aikaan on saavutus.
Moni nuori laiskapaska runkkailee yöt läpeensä eikä edes heräisi ajoissa.
Eli elämänhallintaa opettaa.
Vierailija kirjoitti:
Enemmänkin rampauttava työtoiminta, kävin itse 2 vuotta tuota paskaa ja ainoa hyöty oli lisääntynyt alkoholin käyttö kun alkoi pannu hajota koko touhuun
Ehkä se ei ollut sinun juttusi, mutta jollekin muulle se voi tuoda kuitenkin elämään rutiineja ja asioita jotka pitävät paketin kasassa niin ettei tarvitse tarttua pulloon.
Vierailija kirjoitti:
Se "etu" on siinä että välttyy karenssilta ja/tai tukien pienentämiseltä.
Ei siitä mitään muuta etua ole "kuntoutettavalle" itselleen. Tietysti joku firma saa ilmaista työtä itselleen kun "kuntoutuja" siellä työskentelee, joten kyseinen firma hyötyy.
Lain mukaan kuntouttavan lisääminen aktivointisuunnitelmaan ei ole pakollista. Sinne ei siis ole pakko mennä. Lisäksi kuntouttavaa ei ole tarkoitettu tavallisille työttömille vaan ainoastaan sellaisille joiden työ- ja toimintakyky on niin alhainen, että he eivät kykene työhön tai esimerkiksi työkokeiluun.
Kerran burn outin jälkeen olin kuukauden. Halusin kokeilla miten kestän normaalia arkea ennen kuin uskalsin hakea oikeisiin töihin. Mutta pääsääntöisesti nuo ovat yleensä aivan turhia.
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkään, mikään yritys, jonka tarkoitus on tuottaa voittoa, ei voi ottaa ketään kuntouttavaan työtoimintaan.
Kunta tai kaupunki, on velvoitettu tuottamaan työllistymistä edistäviä palveluita. Usein ne mielletään kunnan tai kaupungin säätiöiltä tai muilta voittoa tuottamattomilta organisaatioilta ostamaksi palveluksi, esim. työvalmennussäätiöt.
Etua voi olla kuntouttavalle, jos hän oikeasti haluaa näyttää olevansa työkuntoinen. Arvatkaa kaksi kertaa, riittääkö siihen, yksi päivä viikossa ja paikalle ilmestyminen? Viihdyttäkää minua.
Olen ollut työvalmennussäätiöllä, ja oli sekin hyvä, mutta myös vähän laitostuttava. Seuraavaksi hain kaupungille kuntouttavaan, ja sen jälkeen työkokeiluun, ja nyt olen puolen vuoden määräaikaisella.
Jos haluaa olla työtön, kuntouttava ei auta.
Jos haluaa töihin, kuntouttava on mahdollisuus.
Oma motivaatio ratkaisee!
Kuntouttavassa työttömiin suhtaututaan kuin lapsiin. Tämä näkyy sekä perussuhtautumisessa heihin että toiminnassa joka on sitä pupuaskartelua yms.
Kaiken maailman kurssit ja kuntouttavat ovat vain suomalaisten kiusaamista. Ottaisivat töihin ja maksaisivat palkkaa. Vuosikymmenestä toiseen ilmaista työvoimaa ja se sopii kaikille eduskuntapuolueille ja on aina sopinut.
Menemällä siihen jatkat ihmisten sortoa ja pakotusta. Se on käynyt aina vähemmän vapaaehtoiseksi vuosien aikana. Ole hereillä.
Vierailija kirjoitti:
Pazkamaista touhua, miten se niin kauan kesti? Kaksi vuotta?😲
Onko noi pupuleikit marinin sukkishallitukaen keksimiä?🙄
Kuntouttava toiminta pitäisi oikeasti olla vajaakuntoisille. Terveille pitäisi aina olla oikeaa työtä tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Menemällä siihen jatkat ihmisten sortoa ja pakotusta. Se on käynyt aina vähemmän vapaaehtoiseksi vuosien aikana. Ole hereillä.
Pitäiskö sitten kuolla nälkään?Eri.
Se "etu" on siinä että välttyy karenssilta ja/tai tukien pienentämiseltä.
Ei siitä mitään muuta etua ole "kuntoutettavalle" itselleen. Tietysti joku firma saa ilmaista työtä itselleen kun "kuntoutuja" siellä työskentelee, joten kyseinen firma hyötyy.