En osaa syödä halvasti!
Ärsyttää että en osaa syödä halvasti. En ymmärrä miten monet yksineläjät saa meneen vaan jotain 100e ruokaan kuussa. Kyllä mulla menee pikemminkin 100 e viikossa. En tajua mistä voisin vielä vähentää, haluan kuitenkin syödä aamiaisen, lounaan ja illallisen ja välipaloja tarvittaessa. Enkä halua syödä vaan jotain makaronia monta päivää viikossa. Syön paljon linssi-, papu- yms kasvisruokia, en lihaa, en juurikaan eineksiä, paitsi hernekeittoa. En tajua mitä teen väärin. Ehkä pitäisi sitten jättää kaikki jogurtit/rahkat ostamatta, ne vaan ovat olleet tärkeitä aamiaisen osia tai välipaloja mulle.
t. opiskelija
Kommentit (131)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on aika isoja eroja meidän nuorten ja boomerien välillä. Vegaaninen ruoka on hinnoiteltu monta kertaa kalliimmaksi kuin liharuoka. Boomerit syövät jotain parin euron kilohinnan lenkkimakkaraa, kun taas vegeruoka on 10-20 euroa kilo.
Linssit ja pavut ei varmaankaan oo kyllä makkaraa kalliimpia.
Ero tulee nälän pitämisestä. Paljaat linssit eivät kovin kummoista ruokaa ole, vaan vaativat jotain hyvää sekaan. Esimerkiksi sitä lenkkiä. Jollain kukkakaalia linssit eivät tee kylläiseksi.
Sillä onko jokin hyvää vai ei, ei ole mitään tekemistä nälän pitämisen kanssa.
Vaikka pelkkä provohan tämäkin kommentti varmasti oli.
Välipalat ja jugurtti tosiaan turhuuksia.
Jugurtille/rahkalle halvempi mutta samantapainen korvaaja on viili. Älyttömän helppoa tehdä itse, ja aineksiksi riittää maito
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on aika isoja eroja meidän nuorten ja boomerien välillä. Vegaaninen ruoka on hinnoiteltu monta kertaa kalliimmaksi kuin liharuoka. Boomerit syövät jotain parin euron kilohinnan lenkkimakkaraa, kun taas vegeruoka on 10-20 euroa kilo.
Et ilmeisesti ole koskaan syönyt vegeruokaa. Jos itse tekee on erittäin halpaa. Toki kaikki valmisruoat on kalliita.
Siinä tapauksessa aloittaja tekeekin ruokansa halvoista aineksista. Ei käytä lihaa, syö paljon palkokasveja.
Syy ruokalaskun hintaan taitaa löytyä niistä välipaloista, joita ostelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
100€ viikossa on aika tavallinen summa yhdelle. 100€ kuussa on kyllä todella vähän ja ei mikään normi.
100 euroa viikossa on yli 14e/päivä! Se on PALJON yhdelle ihmiselle.
Jos siitä menee jo 12€ työpäivien lounaaseen, ei kotiruokaan jää paljonkaan.
Sekin vielä 😳. 12 euroa lounaaseen viidesti viikossa on TODELLA PALJON.
Sen ne lounaat maksavat. 13,90€ taitaa jo enimmäkseen olla ravintolalounaat. Ne ei matalapalkkaisille olekaan, eikä työttömille.
Minulta menee 50 euroa kuussa rahaa yksin asuessa, mutta minä syönkin vain kaksi kertaa päivässä pienen annoksen ruokaa. Esim. aamulla kello 8 söin herneitä, seitiä, pinaattia, täysjyväriisiä, vihreitä papuja ja keitettyjä munanvalkuisia yhteensä noin 300 grammaa. Illalla sitten kello 20 syön kaurahiutaleita, maitorahkaa, itse keräämiäni mustikoita, hunajaa, vehnänalkioita ja omenasosetta.
Itse kun olin opiskelija söin yliopistolla halpaa ruokaa kerran päivässä jättiannoksen ja sen lisäksi meni vaan hyvin vähän ruokaan. Itse sai annostella ruokaa ainakin meillä. Ei mulla olis ollu aikaakaan kokkaamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Minulta menee 50 euroa kuussa rahaa yksin asuessa, mutta minä syönkin vain kaksi kertaa päivässä pienen annoksen ruokaa. Esim. aamulla kello 8 söin herneitä, seitiä, pinaattia, täysjyväriisiä, vihreitä papuja ja keitettyjä munanvalkuisia yhteensä noin 300 grammaa. Illalla sitten kello 20 syön kaurahiutaleita, maitorahkaa, itse keräämiäni mustikoita, hunajaa, vehnänalkioita ja omenasosetta.
Olet laskenut väärin. Tai sitten elät hyvin suurella kalorivajeella.
Vierailija kirjoitti:
Oletko pienikokoinen? Hienoa, jos pärjäät noin vähällä.
Vierailija kirjoitti:
Ruokatottumuksia voi muuttaa. Ei niitä muotikotkotuksia enää keski-ikäisenä tarvitse noudattaa. Linssit ja pavut ovat nuorten juttuja ja ne voi jättää ansaitsemaansa arvoon. Riisipuuro, paistetut munat, pyttipannu, peltipizza, maksalaatikko, koipireidet, lihakeitto, kaurapuuro. Tuollaiset kunnon ruuat tulevat halvaksi. Voileipävalio kalliiksi ja lihottaa. Herkut harvoin ja nekin voi tehdä itse. Lettuja, korvapuusteja, kauralastuja, mokkapaloja.
Proteiini ei kyllä ole mikään nuorten juttu ja muotikotkotus. Palkokasvit taitaa olla halvin proteiinin lähde, nyt kun munatkin ovat kallistuneet huimasti. Huomasitko itse, että luottelit lähes pelkästään hiilihydraatin lähteitä? Eiväthän ne mitään maksakaan proteiiniin verrattuna. Mainitsit koipireidet ja ja lihakeiton. Paljonko koipireidessä on proteiinia luun ja rasvan jälkeen? Paljonko proteiinia lihakeitossa?
Minun vinkkini opiskelijalle on käydä täyttämässä proteiinin tarve kouluruokailussa, vaikka siellä juuri proteiinin lähde on usein rajoitettu (esim 2 jauhelihapihviä), mutta jos valitsee sen vaihtoehdon linjastosta, missä saa ottaa proteiinia eniten, säästää ruokakuluissa pilaamatta terveyttään.
Miksi syöt koko ajan? Lopeta moinen tapa ja syö ruokaisa ateria 2-3 kertaa päivässä enintään. Välipalat, leivät, jugurtit ne kalliiksi tulevat.
Vierailija kirjoitti:
Montako sidukkaa sulla menee viikossa?
Puhutaan nyt ruuasta. Senkin lörppähuuli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokatottumuksia voi muuttaa. Ei niitä muotikotkotuksia enää keski-ikäisenä tarvitse noudattaa. Linssit ja pavut ovat nuorten juttuja ja ne voi jättää ansaitsemaansa arvoon. Riisipuuro, paistetut munat, pyttipannu, peltipizza, maksalaatikko, koipireidet, lihakeitto, kaurapuuro. Tuollaiset kunnon ruuat tulevat halvaksi. Voileipävalio kalliiksi ja lihottaa. Herkut harvoin ja nekin voi tehdä itse. Lettuja, korvapuusteja, kauralastuja, mokkapaloja.
Proteiini ei kyllä ole mikään nuorten juttu ja muotikotkotus. Palkokasvit taitaa olla halvin proteiinin lähde, nyt kun munatkin ovat kallistuneet huimasti. Huomasitko itse, että luottelit lähes pelkästään hiilihydraatin lähteitä? Eiväthän ne mitään maksakaan proteiiniin verrattuna. Mainitsit koipireidet ja ja lihakeiton. Paljonko koipireidessä on proteiinia luun ja rasvan jälkeen? Paljonko proteiinia lihakeitossa?
Minun vinkkini opiskelijalle on käydä täyttämässä proteiinin tarve kouluruokailussa, vaikka siellä juuri proteiinin lähde on usein rajoitettu (esim 2 jauhelihapihviä), mutta jos valitsee sen vaihtoehdon linjastosta, missä saa ottaa proteiinia eniten, säästää ruokakuluissa pilaamatta terveyttään.
Proteiini on ravintomaailman hypetys. Taviksen ei tarvitse kuin syödä ruokaa. Linsseihin pitää lisätä se liha ja rasva maun takia. Proteiinista viis. Rinnastan linssit riisiin tai pastaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa määrässä on vasta aamiainen ja välipala.
Lounas ja päivällinen ja iltapala puuttuvat. Onko tuo oma valintasi, vai pakon sanelemaa? Esim. rahaa ei ole tai jokin sairaus?
Vierailija kirjoitti:
Älä viitsi. Jo tuo aamupalasettisi maksaa ainakin kympin ja sillä rahalla saa korkeintaan viikoksi.
Syötkö siis noita parin desin maustettuja rahkoja/jogurtteja/proteiinijuttuja? Ne ovat kalliita.
Lähemmäs 100e/vk on mielestäni paljon opiskelijalle, vaikka ruoka on kallistunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ilmeisesti ole koskaan syönyt vegeruokaa. Jos itse tekee on erittäin halpaa. Toki kaikki valmisruoat on kalliita.
Siinä tapauksessa aloittaja tekeekin ruokansa halvoista aineksista. Ei käytä lihaa, syö paljon palkokasveja.
Syy ruokalaskun hintaan taitaa löytyä niistä välipaloista, joita ostelee.
Ap:han ei sanonut syövänsä noin! Toi on jonkun ihan random tyypin juttu.
Vierailija kirjoitti:
Sun kannattaisi tehdä itse niitä välipaloja, eikä ostaa kalliita valmisrahkoja jne.
En ole ostanut annosrahkoja vuosiin. Paljonko yksi 2 desin purkki maksaa?
Rahkat ja salaatit on edullisempaa tehdä itse.
Tätä minäkin olisin ehdottanut. Kalliimmat yksittäispurkit maksaa pari euroa kappale. Jugurttia on edullista ostaa litran purkeissa ja maustamatonta rahkaa on varmasti isommissa pöniköissä kanssa. Leseitä, siemeniä, marjoja ja muuta itse mauksi. Ei yhtä helppoa, mutta halvempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
100€ viikossa on aika tavallinen summa yhdelle. 100€ kuussa on kyllä todella vähän ja ei mikään normi.
100 euroa viikossa on yli 14e/päivä! Se on PALJON yhdelle ihmiselle.
Jos siitä menee jo 12€ työpäivien lounaaseen, ei kotiruokaan jää paljonkaan.
Sekin vielä 😳. 12 euroa lounaaseen viidesti viikossa on TODELLA PALJON.
Sen ne lounaat maksavat. 13,90€ taitaa jo enimmäkseen olla ravintolalounaat. Ne ei matalapalkkaisille olekaan, eikä työttömille.
Joo, saahan niihin menemään vaikka 30e/lounas, jos sen verran niistä maksaa 🙄. Ei se ole tyhmä joka pyytää, vaan se joka maksaa...
Minä syön leipää välipalalla, helppoa, jos proteiinia haluan niin keitetty kananmuna riittää. Banaani ok terveellisempi vaihtoehto kuin nuo sokerills höystetyt rahkat.