En osaa syödä halvasti!
Ärsyttää että en osaa syödä halvasti. En ymmärrä miten monet yksineläjät saa meneen vaan jotain 100e ruokaan kuussa. Kyllä mulla menee pikemminkin 100 e viikossa. En tajua mistä voisin vielä vähentää, haluan kuitenkin syödä aamiaisen, lounaan ja illallisen ja välipaloja tarvittaessa. Enkä halua syödä vaan jotain makaronia monta päivää viikossa. Syön paljon linssi-, papu- yms kasvisruokia, en lihaa, en juurikaan eineksiä, paitsi hernekeittoa. En tajua mitä teen väärin. Ehkä pitäisi sitten jättää kaikki jogurtit/rahkat ostamatta, ne vaan ovat olleet tärkeitä aamiaisen osia tai välipaloja mulle.
t. opiskelija
Kommentit (131)
Ostatko ravintolaruokaa tai kalliita kahvilatuotteita? Niillä saa kyllä rahat menemään.
Vierailija kirjoitti:
Linssit, pavut ym vegehörhöilyt vasta kalliiksi tuleekin.
Kuivatut herneet, linssit, pavut ja kikherneet eivät paljon maksa.
Vierailija kirjoitti:
100€ viikossa on aika tavallinen summa yhdelle. 100€ kuussa on kyllä todella vähän ja ei mikään normi.
100 euroa viikossa on yli 14e/päivä! Se on PALJON yhdelle ihmiselle.
Vierailija kirjoitti:
Linssit, pavut ym vegehörhöilyt vasta kalliiksi tuleekin.
Joo, tosi kalliiksi... Papupata on ehkä halvin ruoka mitä on.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ateriat joiden nimessä on pala voi skipata ja ruokalasku pienenee. Olemme hyvätuloinen lapseton aviopari (nettotulot yli 12 000/kk) ja syömme vain 2 krt päivässä, lounas klo 12-13 ja päivällinen klo 18-20. Emme siis koskaan osta jogurtteja, rahkoja, mehuja, leipää, leivonnaisia, hedelmiä tmv. Sunnuntai on meidän meal prep päivä jolloin valmistetaan ruokaa tulevalle viikolle. Jos ei riitä vaikkapa perjantain päivälliselle niin tehdään vaikkapa pastaa.
Sairaus se on tuokin....
Tässä on aika isoja eroja meidän nuorten ja boomerien välillä. Vegaaninen ruoka on hinnoiteltu monta kertaa kalliimmaksi kuin liharuoka. Boomerit syövät jotain parin euron kilohinnan lenkkimakkaraa, kun taas vegeruoka on 10-20 euroa kilo.
Sun kannattaisi tehdä itse niitä välipaloja, eikä ostaa kalliita valmisrahkoja jne.
En ole ostanut annosrahkoja vuosiin. Paljonko yksi 2 desin purkki maksaa?
Rahkat ja salaatit on edullisempaa tehdä itse.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on aika isoja eroja meidän nuorten ja boomerien välillä. Vegaaninen ruoka on hinnoiteltu monta kertaa kalliimmaksi kuin liharuoka. Boomerit syövät jotain parin euron kilohinnan lenkkimakkaraa, kun taas vegeruoka on 10-20 euroa kilo.
Linssit ja pavut ei varmaankaan oo kyllä makkaraa kalliimpia.
Olen mies ja 60€ viikossa riittää ruokiin. Kahviin menee 7€. Eineksiä en osta kuin punalappuisena hyvin harvoin. Valmissalaatteja punalapulla kyllä. Lihat ja kalat, sekä juuston ja munat ostan käytännössä vain punalapulla ja pakastankin lihaa. Periaate on se, että jos ei ole kaupassa punalappuista, niin en osta, vaan otan pakastimesta. Sinapit, ketsupit, grillikastikkeet ja öljyt aina punalapulla. Hevit tarjouksesta, kauden mukaan tai pakasteena. Perunaa, sipulia, banaania ja halvinta sitrusta syön paljon. Perunaa pidän parempana kuin riisiä tai pastaa. Niitä kerran viikkoon, max 2 kertaa. Maustevalikoimaa olen karsinut. Ennen en käyttänyt näin paljoa perunaa ja silloin tuli sitten närpittyä jääkaapista leikkelettä, tai juustoa. Budjetti sisältää myös noin kerran viikossa ulkona syödyn lounaan. Kesällä söin neljä jäätelötuuttia ja join kuusi tölkkiä kokoista. Se riitti herkuksi.
Osta maustamaton ab-jugurtti litran purkissa. Paahda mysli itse uunissa. Valmismyslit on järkkyhintaisia.
Tuossa on mitä mainioin välkkäpala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ero tulee nälän pitämisestä. Paljaat linssit eivät kovin kummoista ruokaa ole, vaan vaativat jotain hyvää sekaan. Esimerkiksi sitä lenkkiä. Jollain kukkakaalia linssit eivät tee kylläiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä sinulle ongelma vai totesitko vaan kyvyttömyytesi?
On ongelma, kun kateus iskee kun kaikki hehkuttaa kuinka vähän menee rahaa ruokaan, ja vaikka kuinka omasta mielestä köyhäilee niin itsellä aina kauppaan menee veemäisiä summia.
Kerää talteen kaikki kuitit. Siis ihan kaikki, jokaisesta iltapäivälehdestä, noutokahvista, kaikesta! Sen jälkeen katso kuiteista hinnat. Mikä makaa eniten? Voisitko jättää sen pois tai vaihtaa halvempaan.
Vierailija kirjoitti:
Ruokatottumuksia voi muuttaa. Ei niitä muotikotkotuksia enää keski-ikäisenä tarvitse noudattaa. Linssit ja pavut ovat nuorten juttuja ja ne voi jättää ansaitsemaansa arvoon. Riisipuuro, paistetut munat, pyttipannu, peltipizza, maksalaatikko, koipireidet, lihakeitto, kaurapuuro. Tuollaiset kunnon ruuat tulevat halvaksi. Voileipävalio kalliiksi ja lihottaa. Herkut harvoin ja nekin voi tehdä itse. Lettuja, korvapuusteja, kauralastuja, mokkapaloja.
Linssikeitto halvempaa ruokaa ei olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
100€ viikossa on aika tavallinen summa yhdelle. 100€ kuussa on kyllä todella vähän ja ei mikään normi.
Jos siitä menee jo 12€ työpäivien lounaaseen, ei kotiruokaan jää paljonkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ero tulee nälän pitämisestä. Paljaat linssit eivät kovin kummoista ruokaa ole, vaan vaativat jotain hyvää sekaan. Esimerkiksi sitä lenkkiä. Jollain kukkakaalia linssit eivät tee kylläiseksi.
Linssit nimenomaan eivät vaadi mitään lisää. Ovat hyvin proteiinipitoisia joten pitävät hyvin nälkää. Ruokaahan niistä on tarkoitus tehdä, ei syödä paljaaltaan paketista.
200 kuussa mulla menee, mutta lasken kaiken tosi tarkasti. Kiinnitä huomiota kilohintoihin! Itse en syö ollenkaan välipaloja.
Eli et osaa keittää aamulla puuroa etkä osaa keittää pottuja ?
Vierailija kirjoitti:
Et ilmeisesti ole koskaan syönyt vegeruokaa. Jos itse tekee on erittäin halpaa. Toki kaikki valmisruoat on kalliita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos siitä menee jo 12€ työpäivien lounaaseen, ei kotiruokaan jää paljonkaan.
Sekin vielä 😳. 12 euroa lounaaseen viidesti viikossa on TODELLA PALJON.
Hmmm. 2 pizzaa 10€lla. Ilmeisesti jotain pakastealtaan roiskeläppiä. Itse en tota kyllä herkutteluksi kutsuisi. Mutta makuasia toki.