Muistisairas äitini haukkuu kus*pääksi, uhkaa itsemurhalla jne. Tuntuu etten jaksa enää
Hän asuu itsekseen tuetun asumisen voimin, ei ole vielä kovin vanha. Taustalla päihteitä. Aiemmin äiti oli sentään mukava, mutta nykyään ilmeisesti alkoholidementia on alkanut vaivaamaan vaikka on lopettanut juomisen. Tasapainossa on häikkää ja kaatuilee välillä.
Hän laittaa päivästä toiseen viestejä jossa haukkuu ja kiroilee että tapan hänet yksinäisyyteen, uhkaa itsarilla, vittuilee ammatistani (olen sosiaalialalla) ja kyselee että millaistahan apua tällä ammatilla mukamas pystyn tarjoamaan ja mitä veloitan tuntitaksana. Muita sukulaisia ei ole. Olen yrittänyt auttaa, hakenut kylään, vienyt lääkäriin jne jne mutta mikään ei tunnu riittävän.
Mulla on omakin perhe ja vuorotyö, äiti soittelee työpäivän aikana monta kertaa. Kun en pysty vastaamaan niin alkaa nimittely viestitse. Pahalta tuntuu sanoa näin, mutta en haluaisi kuulla hänestä enää mitään. Tiedän että hän on sairas, mutta silti.
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oisko jo aika laitospaikalle?
Laitospaikkaa ei saa sillä perusteella, että vanhus vit*uilee omaisille. Oikeita paikan tarvitsijoita on jonoksi asti. Jos on huoli vanhuksen pärjäämisestä,niin huoli-ilmoitus ja palvelutarpeen arvionti. Kotihoidon käynnit,jos se katsotaan tarpeelliseksi.
Niitä kotihoidon käyntejäkään ei välttämättä helpolla saa.
Yksin asuvalle saa suhteellisen helposti yhden pikaisen käynnin päivässä, että käyvät syöttämässä muistilääkkeet, mitä yleensä määrätään.
Suosittelen ottamaan, kunhan saa sen muistisairaan allekirjoittamaan paperin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko dementia tosiaan tehdä ihmisen tuollaiseksi? Miksei kaikki dementikot ole lapsiaan haukkuvia hirviöitä?
Voi se. Mutta onko niin että perusluonne kärjistyy muistisairaudessa, vai kääntyykö se päälaelleen? En tiedä. Mutta voisi sanoa että omaiset joutuu "julmiin arpajaisiin".
Niinhän se on. Äiti oli ihan "normi-ihminen", diag. A. Luin netistä, mitä on odotettavissa. Pikemminkin äidistä tuli iloinen kuin aggre. Ai että, kun naurettiin kaikille mun toheloinneille.
Isä taas se vanhankansan jäärä. En oikein erottanut, milloin se oli sitä jääräpäisyyttä ja missä vaiheessa se muistisairaus iski. Sairauden loppuvaiheessa sieltä tuli ns. "hyvä jätkä", mikä hänkin joskus oli.
Kumma, papan, isän isän kanssa ei ollut samanlaista, vaikka hän oli sotasukupolvea (war gen vs. silent gen).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko dementia tosiaan tehdä ihmisen tuollaiseksi? Miksei kaikki dementikot ole lapsiaan haukkuvia hirviöitä?
Ei pelkkä dementia, mutta alkoholistin itsekkyys. Alkoholisti osaa mukavasti syyllistää muita omasta tilanteestaan.
Kyllä ihan pelkkädementiakin voi muuttaa rajusti luonnetta.
Älkää alkaako viisasyelemaan tässä asiassa. Itselleni on 2 muistisairasta todella mukavia, mutta läheiset ovat kovilla.
Sä et ole velkaa äidillesi yhtään mitään. Ehkä tosiaan huoli-ilmoitus olisi syytä tehdä. Vaikka hän onkin sairas niin tietenkään se ei oikeuta tuollaista käytöstä, kuten tiedätkin. Voimia sinulle ja pidä huoli omasta jaksamisestasi <3.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi se. Mutta onko niin että perusluonne kärjistyy muistisairaudessa, vai kääntyykö se päälaelleen? En tiedä. Mutta voisi sanoa että omaiset joutuu "julmiin arpajaisiin".
Niinhän se on. Äiti oli ihan "normi-ihminen", diag. A. Luin netistä, mitä on odotettavissa. Pikemminkin äidistä tuli iloinen kuin aggre. Ai että, kun naurettiin kaikille mun toheloinneille.
Isä taas se vanhankansan jäärä. En oikein erottanut, milloin se oli sitä jääräpäisyyttä ja missä vaiheessa se muistisairaus iski. Sairauden loppuvaiheessa sieltä tuli ns. "hyvä jätkä", mikä hänkin joskus oli.
Kumma, papan, isän isän kanssa ei ollut samanlaista, vaikka hän oli sotasukupolvea (war gen vs. silent gen).
Ää, vastasin nyt vähän väärin. Muistisairailla se mieli voi muuttua - ei laske ketään lähelle, ei edes sitä läheisintään. Sitten, jossain vaiheessa se mieli taas muuttuu - onkin se paras kaveri.
Pelkoa ja ahdistuneisuutta (-kait se sitten on).
- sama
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi luoja kun tietäisit mitä nämä muistisairaat on sitten dementia tai Alzheimer suustaan päästävät, ihmishirviöitä suurin osa, vaikka siitä ei moni ääneen kehtaa puhua mitä saavat kuulla.
Aloittaja nyt pistät äitisi estoon ja teet huoli-ilmoituksia, kukaan läheinen ei näiden kanssa jaksa. Yks sukulainen joutui sairaalaan kun dementoitunut läheinen hakkasi niin huolella.
Ai jaa. Kyllä mun isäni ja äitini äiti olivat mukavia terveinä, ja olivat mukavia Alzheimeria potiessaan. Ei todellakaan mitään ihmishirviöitä tullut heistä.
Ap, olen pahoillani perhetilanteesta. Älä hylkää läheistäsi, mutta ota väliin päiviä, ettet ole yhteydessä. Jos sinulla on joku tuttu, jolla ollut sama tilanne, jutelkaa. Huomaat että saman tyyppinen agressiivinen käytös on yleistä, ja se vie terää loukkauksista. Vaikka ainahan se satuttaa.
Oma äitini, kaikkien rakastama herttainen ihminen muuttui muistisairauden myötä vihaiseksi ja ilkeäksi. Sairauden tuntoa ei ollut lainkaan ja ennen herttainen mummeli oli kuin toinen ihminen, kova, vihamielinen ja vainoharhainen. Jokainen tapaaminen ja puhelinkeskustelu päättyi riitaan ja pahaan mieleen. Jossain pienissä väleissä tuli häivähdys siitä kuka hän aiemmin oli. Ehkä jokin välähdys muistutti että olimme hänen lapsiaan ja herätti rakkauden kaiken vihaisuuden läpi. Meni useampi vuosi, äidin kuoleman jälkeen, että äiti nousi mielestä esiin sellaisena kuin hän oli ennen sairautta.
Joo, on kyllä arpapeliä miten käy oireiden kanssa. Minun äitini oli lopulta helppo alzheimer potilas, onneksi. Tiedän työni kautta monia, kun on oksat pois -väkivaltaa, haukkumista ja todella ikäviä kokemuksia. Poliisi jouduttu kutsunaan paikalle mm. Riippuu vähän siitäkin miten oireet etenevät eli missä kohtaa aivoissa katoa tapahtuu ja missä järjestyksessä. Onko puhdasta Alzheimeria vai mukana frontotempiraalidementian piirteitä. Tai jonkin muun dementiaryhmän oireita. Hirveä tauti.
Sinäkö sen annat?