Muistisairas äitini haukkuu kus*pääksi, uhkaa itsemurhalla jne. Tuntuu etten jaksa enää
Hän asuu itsekseen tuetun asumisen voimin, ei ole vielä kovin vanha. Taustalla päihteitä. Aiemmin äiti oli sentään mukava, mutta nykyään ilmeisesti alkoholidementia on alkanut vaivaamaan vaikka on lopettanut juomisen. Tasapainossa on häikkää ja kaatuilee välillä.
Hän laittaa päivästä toiseen viestejä jossa haukkuu ja kiroilee että tapan hänet yksinäisyyteen, uhkaa itsarilla, vittuilee ammatistani (olen sosiaalialalla) ja kyselee että millaistahan apua tällä ammatilla mukamas pystyn tarjoamaan ja mitä veloitan tuntitaksana. Muita sukulaisia ei ole. Olen yrittänyt auttaa, hakenut kylään, vienyt lääkäriin jne jne mutta mikään ei tunnu riittävän.
Mulla on omakin perhe ja vuorotyö, äiti soittelee työpäivän aikana monta kertaa. Kun en pysty vastaamaan niin alkaa nimittely viestitse. Pahalta tuntuu sanoa näin, mutta en haluaisi kuulla hänestä enää mitään. Tiedän että hän on sairas, mutta silti.
Kommentit (50)
Eihän kukaan voi olla tavoitettavissa 24/7.
Sun ei ole pakko olla missään tekemisissä,jos et halua. On paljon yksinäisiä vanhempia , jotka takertuvat lapsiinsa kun muita ei ole.Kaikkea ei pidä sietää vanhemmiltakaan,kuolevat joka tapauksessa. Ei ole tarkoitus olla tyly,mutta sinulla on omakin elämä elettävänä.
Vierailija kirjoitti:
Äitisi on opittava, että huonolla käytöksellä on seurauksensa, jotta oppisi olemaan. Joten laita numeronsa estoon, jos ei usko muuten.
Muistisairas ei opi, vaikka mitä opettaisit. Se on sairaus. Sairas unohtaa puolessa minuutissa oppisi ja olet taas alkutekijöissä. Oma äitini soitti jopa 60 kertaa päivässä samaa asiaa ja uhkasi tulla tappamaan. Jos mainitsit, että soitit minuutti sitten, niin olit valehtelija. Soittelu loppui kun tauti eteni niin, ettei hän osannut enää käyttää puhelinta. Kahdesti syttyi tulipalo ja kahdesti hän oli yöpaitasillaan pakkasessa, mutta ei ollut vielä niin pihalla, ettei kunnan mielestä pärjäisi tuetusti.
Sama tilanne minulla. Käyn joka päivä oma työni ohella äitini luona, mutta hän kuormittaa terveyskeskusta ja kertoo siellä, ettei kukaan häntä auta. Tämän vuoksi terveyskeskuksesta tehty huoli-ilmoitus, mutta ei päästänyt heitä kotiinsa. Ollut aina nk. hyvä suustaan, mutta kova haukkumaan muita. Nyt haukkuu, syyttelee ja syyllistää minua päivittäin. Lapsena ei huolehtinut minusta juurikaan, joten siinä mielessä ei kyllä voida mistään vastapalveluksesta puhua.
Vierailija kirjoitti:
Semmoista se on, tajuatko mitä hoitajat joutuvat kestämään. Lisäksi jotkut ovat fyysisesti agressiivisä.
Näin se on kun vain loppuvaiheessa saa paikan hoitokodista, jos saa. Kaikki asukit ovat raskaita hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Oisko jo aika laitospaikalle?
Laitospaikkaa ei saa sillä perusteella, että vanhus vit*uilee omaisille. Oikeita paikan tarvitsijoita on jonoksi asti. Jos on huoli vanhuksen pärjäämisestä,niin huoli-ilmoitus ja palvelutarpeen arvionti. Kotihoidon käynnit,jos se katsotaan tarpeelliseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitospaikkaa ei saa sillä perusteella, että vanhus vit*uilee omaisille. Oikeita paikan tarvitsijoita on jonoksi asti. Jos on huoli vanhuksen pärjäämisestä,niin huoli-ilmoitus ja palvelutarpeen arvionti. Kotihoidon käynnit,jos se katsotaan tarpeelliseksi.
Niitä kotihoidon käyntejäkään ei välttämättä helpolla saa.
Vierailija kirjoitti:
Laita mamma estoon ja tee huoli-ilmoitus hänestä sossulle. Ei sun tartte hoitaa kusipäätä, et sinä ole hänelle velkaa yhtään mitään. Kärrää se vaikka Orpon ja Purran hoidettavaksi eduskuntaan ja jätä sinne.
Loistava idea.
-eri.
Et ole vastuussa äidistäsi. Älä anna periksi. Sinne pitäisi saada ammattihoitaja käymään äitisi luona säännöllisesti. Äitisi on jo vieraantumassa itsestään. Älä anna hänen puheensa mennä tunteisiin.
Itse olen tiukasti rajannut tehtäväni todella vanhan äitini luona, ja hän ei edes kärsi dementiasta tai ole ilkeä. Hänellä käy myös ulkopuolista apua. En tunne edes huonoa omaatuntoa, vaikka elänkin myös omaa elämääni.
Hän on varmaan yksinäinen tai kokee hätää välillä, jos ei muista. Vaikka osa voi johtua tilasta. Onko siellä kunnassa ystävätoimintaa, että joku auttaisi häntä ettei kaadu ja juttelisi kivasti - kuuntelisi. Onko hänellä harrastusvälineitä asunnossaan tai materiaalia, kirjaa tai joku mistä voi katsoa videoita. Ehkä tuettu asuminen ei ole tuntunut hyvältä, jos on ikävä henkilökunta, onko pakotettu johonkin. Onko joku ilkeä hänelle siellä. Aika helposti ei jää ketään, jos hän on vihainen koko ajan, vaikka ehkä on epäkohtia ympäristössä joita voi tarkastella.
Vierailija kirjoitti:
Semmoista se on, tajuatko mitä hoitajat joutuvat kestämään. Lisäksi jotkut ovat fyysisesti agressiivisä.
Miksi AP:n pitäisi sitä miettiä. Olen itsekin hoitaja ja hoidan juuri näitä sekavia ja aggressiivisia. Hoitajat ovat työssä, AP on omainen.
Onko häneltä kysytty minkälaista elämää haluaisi elää, että se tuntuu omalta tai ympäristö. Ja haluaisiko oman kodin ja sen rauhan. Mutta ilmeisesti ei pärjää siellä jonkun mielestä.
Vierailija kirjoitti:
Salli mun nauraa. Laitospaikan saa vain täysin avuton ihminen ellei maksa n 5000 e/ kk.
T.hoitsu
Vierailija kirjoitti:
Voiko dementia tosiaan tehdä ihmisen tuollaiseksi? Miksei kaikki dementikot ole lapsiaan haukkuvia hirviöitä?
Voi se. Mutta onko niin että perusluonne kärjistyy muistisairaudessa, vai kääntyykö se päälaelleen? En tiedä. Mutta voisi sanoa että omaiset joutuu "julmiin arpajaisiin".
Sossut aina perustelee, että älä käy, jotta nähdään oikea tilanne sen jälkeen.
Se on totaalisen väärin, sairasta ihmistä ei saa jättää heitteille eikä sosiaaliviranomaisilla ole oikeutta vaatia sellaista.
Ilmoita poliisille, että äitisi on jätetty heitteille, jos asia alkaisi etenemään.
Lapsia ei voi velvoittaa hoitamaan sairaita vanhuksia.
Varaa aika geriatrille, mene mukaan, kirjoita valmiiksi paperille äitisi oireet ja tilanne ylipäätään. Hän tekee diagnoosin ja asia etenee nopeammin! Tsemppiä, toimeksi!
Vierailija kirjoitti:
Äitisi on opittava, että huonolla käytöksellä on seurauksensa, jotta oppisi olemaan. Joten laita numeronsa estoon, jos ei usko muuten.
Jos on muistisairaus, ei se enää "opi", turha toivo kuvitella jotenkin kouluttavansa muistisairasta olemaan. Joillekin muistisairaus kun tekee tosiaan tuon että kielenkäyttö muuttuu aivan karmeaksi ja kuka tahansa (aiemmin rakkaat läheiset, hoitajat jne... kuka vaan) saa hirveät haukut päälleen kun mielentila on sillä päällä.
Jos hän ei itse enää pärjää, kyllä se laitospaikkaa pitää alkaa hakea.
Työpäiväksi puhelut estoon. Myös kun haluat levätä.