Hajute yliherkkyys!! Työpaikka hajuton, mutta työkaveri lotraa pyykinpesuaineella.
Alan pärskiä ja yskiä, kun tulee töihin.
Olen ottanut asian puheeksi useasti, mutta työkaveri suuttuu ja lakkaa puhumasta minulle.
Kommentit (110)
Vierailija kirjoitti:
Hajute pesuaineessa kuuluu asiaan.
Käytän aina hajuteella maustettuja aineita
Et ilmeisesti ole kuitenkaan töissä työpaikassa, jossa sääntönä on hajusteettomuus...? Muutenkin toisten pienen huomioonottamisen ei mielestänipitäisi olla niin kovin vastenmielistä ja ylettömän hankalaa, vaikkei olisikaan hajusteeton työpaikka, jos esim. läheinen tykaveri kärsii asiasta kovasti. Mitä se tällainen ystävällisyys sinulle maksaa muutakuin hyvän mielen kaikille?
Ei ne kemikaalit (kuten kemialliset hajusteet) muutenkaan ole kenellekään itse asiassa terveellisiä, vaikka toiset ei niistä saakaan heti mitään oireita.
Vierailija kirjoitti:
Itse käytän hajustettua pyykinpesunestettä, enkä aio sen käyttöä lopettaa minkään nirppanokkien takia.
Ei ole kyse nippanokkaisuudesta, vaan samantyyppisestä asiasta kuin vaikkapa allergia jollekin ruoka-aineelle. Toisilla hajusteylihekkyys on aika pahakin ja altistuksen sattuessa aiheuttaa hyvinkin voimakkaita oireita, jopa lamaavia ja vievät esim. työkyvyn hetkellisesti. Esim. joillakin laukaisee migreeniä, muuta voimakasta päänsärkyä, hengitysvaikeuksia, ripulia, yleistä huonovointisuutta, voimakasta väsymystä ja voimattomuutta, oksetusta, nokkosrokkoa, muuta ihottumaa/iho-oireita/turvotusta, syke kohoaa ja rinnanahdistusta ja rintakipuja jne. Onko sitä nirppanokka, jos ei halua tällaisia oireita esim. kesken työpäivän?
Toki monelle hajusteherkälle oireet ovat lievempiä, kuten päänsärkyä (ei niin voimakasta) ja lievempää huonovointisuutta ja väsymystä tms. Ei nekään oireet niin kivoja kuitenkaan ole, varsinkin jos esim. jatkuvasti tulee altistusta. Hajuste- / kemikaaliherkkyys on pahimmillaan aika hankalakin sairaus. Turha vähätellä ja alentaa toisia asiasta, josta itsellä ei ole ilmiselvästi tietämystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näiden hajusteyliherkkien ja muiden vastaavien pitäisi pysyä kotona etätöissä. Olisi paljon helpompaa kaikkien elämä!
Kyllä, toisten pesuaineiden käyttämistä ei voi määrätä.
Miksi niitä pitää käyttää? Turhaa kemikaalikuormaa ympäristöön.
Kaikki pesuaineet ovat turhia. Suihkugeeli, shampoo, käsisaippua, hammastahna jne.
Kyllä ihmistali, hiki, paska ja kusi ovat luonnollisia hajuja joita ei ole suotavaa pesuaineilla eliminoida. Jokaisen omat luonnolliset aromit kun olisi työpaikoilla käytössä niin nuuuh nuuh
Minulla on todella paha kissa-allergia. Työkaverilla on kissa ja vaatteet sen mukaiset. En pysty olemaan hänen läheisyydessään. Pyysin, että ei pitäisi töissä vaatteita, joita pitää kotonaan, mutta hän suuttui ja sanoi minua kohtuuttomaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hajusteet kielivät siitä, että ei oteta muita huomioon joko välinpitämättömyyttään, tietämättömyyttään tai ylimielisyyttään.
Pitäisikö maailma olla hajuton paikka? Saako kukatkaan enää tuoksua miltään.😳
Luonnolliset tuoksut luonnolisessaympäristössään ovat ylipäätään aika eri asia kuin kemialliset synteettiset hajusteet. En ole kuullut, että olisi kovin yleinen ongelma, että esim. kukkien tuoksu aiheuttaisi samalla tavalla ongelmia ihmisille kuin voimakkaat keinotekoiset hajusteet (tai muut voimakkaat kemikaalit).
Eli ei, maailman ei tarvitse olla hajuton paikka, jos synteettisten kemiallisten voimakkaiden hajusteiden käyttöä vähennetään reippaasti, tai vallan lopetettaisiin. Jäljelle jää silloin ne luonnolliset tuoksut, kuten ne kukkien tuoksut puutarhassa, mikä ei ole myrkyllistä.
Hyvä tuoksu on hyvä, mutta on olemassa kamaliakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hajusteet kielivät siitä, että ei oteta muita huomioon joko välinpitämättömyyttään, tietämättömyyttään tai ylimielisyyttään.
Pitäisikö maailma olla hajuton paikka? Saako kukatkaan enää tuoksua miltään.😳
Luonnolliset tuoksut luonnolisessaympäristössään ovat ylipäätään aika eri asia kuin kemialliset synteettiset hajusteet. En ole kuullut, että olisi kovin yleinen ongelma, että esim. kukkien tuoksu aiheuttaisi samalla tavalla ongelmia ihmisille kuin voimakkaat keinotekoiset hajusteet (tai muut voimakkaat kemikaalit).
Tämäpä juuri. Nimenomaan nämä keinotekoiset kemikaaliset tuoksut on ne pahimmat ärsyttäjät. On minullakin piha täynnä kukkia, eikä niistä tule oiretta. Mutta voi jösses, kun sattuu viereen tulemaan erittäin voimakas hajuvesi, niin päänsärky alkaa, pyörryttää, oksettaa..
Eli ei, maailman ei tarvitse olla hajuton paikka, jos synteettisten kemiallisten voimakkaiden hajusteiden käyttöä vähennetään reippaasti, tai vallan lopetettaisiin. Jäljelle jää silloin ne luonnolliset tuoksut, kuten ne kukkien tuoksut puutarhassa, mikä ei ole myrkyllistä.
Taas tämän hajuhullun aloitus. Kuinka kauan joku jaksaa samasta aiheesta jankuttaa. Jeeees vanhaa viinaa, valkosipulia, pesuainetta ja huuhteluainetta, hajuvettä, hiuslakkaa ja dödöä. Lisäksi vielä hyttysmyrkkyä, jos vaikka metsätaipaleelle joutuu.
Joo mähän olen vain nirppanokka jos astmaatikkona saan voimakkaista hajusteista hengenahdistusta. Lisäksi silmiä kirvelee, tulee päänsärkyä tai migreeni. Kun oikeasti mä en voi asialle mitään ja paljon helpompaa olisi ilman tällaista.
Mä en kyllä ymmärrä miksi jotkut laittaa pesuainetta niin paljon. Vähemmälläkin tulee puhdasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näiden hajusteyliherkkien ja muiden vastaavien pitäisi pysyä kotona etätöissä. Olisi paljon helpompaa kaikkien elämä!
Kyllä, toisten pesuaineiden käyttämistä ei voi määrätä.
Miksi niitä pitää käyttää? Turhaa kemikaalikuormaa ympäristöön.
Ei sillä ole väliä tarvitseeko niitä käyttää, vaan että jokaisella on oikeus halutessaan käyttää. Jos olet sitä mieltä, että tämä on väärin, niin tee vaikka kansalaisaloite hajusteiden kieltämiseksi.
Tämäpä se vasta ihmetyttääkin, miten niin moni haluaa haista pyykinpesu-ja huuhteluaineelle?!? Ei ne edes ole hyviä tuoksuja, vaan voimakkaita, ja noh, vain "kemikaalin" hajuisia. Eikö olisi kivempi tuoksua vain kevyesti oikealla, laadukkaalle hajuvedelle, jos siis pakko tuoksua? Tiedän, että hajusteyliherkälle toisten hajuvedetkin on liikaa, mutta varmasti miellyttävämpi kevyesti hajuveden tuoksu kuin hajujen kakofonia, jossa on kaikkea mahdollista pyykkiaineiden hajusteista hiusten muotoilutuotteisiin ja sitten vielä se hajuvesi päälle??
Joku nimenomaan noissa halvoissa synteettisissä tuoksuissa on, mikä ainakin mulla aiheuttaa migreenin. Jos tykkää tuoksuista, niin luulisi että olisi kivempi pestä jollain neutraalilla asiat ja lisätä sitten päälle oikeaa hajuvettä.
Vierailija kirjoitti:
Only in Finland. Ei missään muualla maailmassa ihmiset tee joka asiasta numeroa.
Kumpi tekee numeron: se joka haisee kymmenen metrin päähän hajustetulta pyykkiaineelta vai se, jonka hengitykseen tämä ottaa?
Vierailija kirjoitti:
Joo mähän olen vain nirppanokka jos astmaatikkona saan voimakkaista hajusteista hengenahdistusta. Lisäksi silmiä kirvelee, tulee päänsärkyä tai migreeni. Kun oikeasti mä en voi asialle mitään ja paljon helpompaa olisi ilman tällaista.
Mä en kyllä ymmärrä miksi jotkut laittaa pesuainetta niin paljon. Vähemmälläkin tulee puhdasta.
No, jos noin herkkä olet, saat varmaan oireet jostain muustakin kun työkaverin pentujen vaatteiden hajusta. Ehkä ei ole suurin ongelmasi, mitenkään vähättelettämättä vaikeuksiasi.
Vierailija kirjoitti:
Jos pomosi on hyväksynyt että se on hajuton firma, niin ota asia puheeksi pomosi kanssa mahdollisimman kohteliaasti, ja kerro että työkaverisi käyttämä hajuste aiheuttaa sinulle ongelmia.
Se on tietysti työkaveria kohtaan vähän ikävää. Mutta jos siitä firmasta on hyväksytty että se on hajuton, niin silloin pitäisi olla yksinkertainen tilanne että pomosi käy haistamalla toteamassa hajusteen käytön ja määrää että se pitää lopettaa.
Työnantaja ei voi määrä mitä pyykinpesuainetta, saippuaa, shampoota, vartalovoidetta jne työntekijät käyttää
No entä jos siellä on joku luomuhippi joka ei usko että hänen hikensä haisee ja paljon? Näitä oli yliopistolla, kun yksi tuli luentosaliin niin sen haistoi jo kaukaa. Jotenkin se pistävä hienhaju on vielä sellainen että se pinttyy ihan kaikkeen ja tietenkään se ekohippi ei pese vaatteitaan kunnon aineella vaan jollain pesupähkinöillä jotka ei pese pois sitä hajua. Ilmeisesti omaa hajuaan ei haista, koska hän aina jaksoi jankuttaa että hiki ei haise kun lopettaa deodorantin käytön, kun kemikaalit sen hien saa haisemaan.
Toinen juttu on haisevat miehet, jotka eivät peseydy eivätkä pese vaatteitaan tai sitten pesevät mutta haju on silti aivan sietämätön. Joskus ihmettelin miten yhden lihavan miehen pää haisi ihan vuohenjuustolle ja epäilemättä se oli ihan vaan hänen päässään muhinut ja kypsynyt lika ja rasva. Minua oksettaa tällaiset hajut, saanko jäädä kotiin jos työpaikalla on tällainen haisuli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hajustetut tuotteet eivät katoa yhtään mihinkään markkinoilta, just get over with it.
Mitä ehdotat minulle, jos tulen sairaaksi siitä, että joku muu vieressä käyttää niitä?
Mitä ehdotat minulle jos vieressä olevalla jolla on neonpunainen vaate joka aiheuttaa minulle migreeniä? Tai että lihavat ihmiset saa minut etomaan? Pitääkö ihmiset muuttua takiani?
Jos värit häiritsevät, niin tuollaisen vaivan kanssa voisi käyttää sävytettyjä laseja, jotka suodattavat haitalliset aallonpituudet pois. Toisia ihmisiä ei ole mikään pakko tuijotella niin, että siitä tulisi huono olo. Katseen voi kääntää pois. Lihava ihminen ei joka tapauksessa voi hävittää itseään, mutta pesu- ja huuhteluaineilla toisten hengitysilman saastuttava voi yksinkertaisesti valita kaupan hyllyltä hajusteettoman paketin pesu- ja huuhteluainetta, niin sitten ilma ei saastu.
Jos työnantaja ostaa minulle tuoksuttomat pesuaineet, hiuskiinteen, käsivoiteet yms. niin toki voin niitä käyttää. Ongelma on vain siinä, että käyttämäni laatutuotteita ei vastaavia löydy tuoksuttomana ja en ole valmis tinkimään omasta ulkonäöstäni ja ihoni ja vaatteitteni kunnosta sen takia, että Pirkkoa töissä ahdistaa. Pirkko voi pitää maskia. Vaikka sitten sellaista raitisilmamaskia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, jos noin herkkä olet, saat varmaan oireet jostain muustakin kun työkaverin pentujen vaatteiden hajusta. Ehkä ei ole suurin ongelmasi, mitenkään vähättelettämättä vaikeuksiasi.
Mistä ihmeen työkaverin pentujen vaatteista? Mä olen töissä alalla jossa käytetään firman antamia vaatteita jotka henkilökunta pesee. Eikä muuten haise ne työvaatteet pyykinpesuaineelta.
Kyllä mä itsekin käytän hajuvettä, mutta sellaista mitä mä siedän ja laitan vain yhden suihkauksen. Jokaisen pitäisi tajuta, että hajuvettä ei tarvitse laittaa enempää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on tällaisia yliherkkyysoireita, niin ei ole silloin elämä helppoa. Viimeisen kerran kun kävin oopperassa, niin jouduin lähtemään kesken pois ja olin monta päivää sairaana.
Harvemmin hajusteallergia saa aivastelemaan holtittomasti. Varsin monilla laukaisee päänsäryn ja pahoinvointia (migreenityylisiä oireita). Itselläni myskipohjaiset tuoksut laukaisee migreenikohtauksen.