Hajute yliherkkyys!! Työpaikka hajuton, mutta työkaveri lotraa pyykinpesuaineella.
Alan pärskiä ja yskiä, kun tulee töihin.
Olen ottanut asian puheeksi useasti, mutta työkaveri suuttuu ja lakkaa puhumasta minulle.
Kommentit (110)
Hajusteettomuus tarkoittaa vain hajuvesiä. Ei pesuaineita.
Only in Finland. Ei missään muualla maailmassa ihmiset tee joka asiasta numeroa.
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun ne pesuaineiden hajusteet ovat pahempia kuin hajuvesi - ellei ole kaatanut koko pullollista hajuvettä päälleen. Toki pyykinpesuaineissakin on miedosti hajustettuja, kuten kotimainen Serto, mutta moni tykkää hajusta päätellen käyttää Omoja, Bioluvileita ja muita ja siihen vielä päälle joku hajustettu huuhteluaine. 😝
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näiden hajusteyliherkkien ja muiden vastaavien pitäisi pysyä kotona etätöissä. Olisi paljon helpompaa kaikkien elämä!
Kyllä, toisten pesuaineiden käyttämistä ei voi määrätä.
Miksi niitä pitää käyttää? Turhaa kemikaalikuormaa ympäristöön.
Ei sillä ole väliä tarvitseeko niitä käyttää, vaan että jokaisella on oikeus halutessaan käyttää. Jos olet sitä mieltä, että tämä on väärin, niin tee vaikka kansalaisaloite hajusteiden kieltämiseksi.
Tämäpä se vasta ihmetyttääkin, miten niin moni haluaa haista pyykinpesu-ja huuhteluaineelle?!? Ei ne edes ole hyviä tuoksuja, vaan voimakkaita, ja noh, vain "kemikaalin" hajuisia. Eikö olisi kivempi tuoksua vain kevyesti oikealla, laadukkaalle hajuvedelle, jos siis pakko tuoksua? Tiedän, että hajusteyliherkälle toisten hajuvedetkin on liikaa, mutta varmasti miellyttävämpi kevyesti hajuveden tuoksu kuin hajujen kakofonia, jossa on kaikkea mahdollista pyykkiaineiden hajusteista hiusten muotoilutuotteisiin ja sitten vielä se hajuvesi päälle??
Nytkö hajut jo metelöivätkin? Kakofonia tarkoittaa äänten sekamelskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hajustetut tuotteet eivät katoa yhtään mihinkään markkinoilta, just get over with it.
Mitä ehdotat minulle, jos tulen sairaaksi siitä, että joku muu vieressä käyttää niitä?
Mitä ehdotat minulle jos vieressä olevalla jolla on neonpunainen vaate joka aiheuttaa minulle migreeniä? Tai että lihavat ihmiset saa minut etomaan? Pitääkö ihmiset muuttua takiani?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hajustetut tuotteet eivät katoa yhtään mihinkään markkinoilta, just get over with it.
Mitä ehdotat minulle, jos tulen sairaaksi siitä, että joku muu vieressä käyttää niitä?
Mitä ehdotat minulle jos vieressä olevalla jolla on neonpunainen vaate joka aiheuttaa minulle migreeniä? Tai että lihavat ihmiset saa minut etomaan? Pitääkö ihmiset muuttua takiani?
Sen puseron voi vaihtaa ja vaihtaisin.
Se lihavuus on sinun psyykkinen ongelma.
Kannattaa pitää FFP2- maskia työpaikalla niin hajut ei haittaa
Vierailija kirjoitti:
Only in Finland. Ei missään muualla maailmassa ihmiset tee joka asiasta numeroa.
Muualla otetaan saman tien huomioon, eikä jäädä kiusaamaan ja motkottamaan toisten yliherkkyyksistä.
Vierailija kirjoitti:
Itse käytän hajustettua pyykinpesunestettä, enkä aio sen käyttöä lopettaa minkään nirppanokkien takia.
Tässä eniten nippanokkaa muistuttaa kommentoija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen puseron voi vaihtaa ja vaihtaisin.
Se lihavuus on sinun psyykkinen ongelma.
Psyykkinen ongelma on myös sairaus kuten hajusteyliherkkyyskin. Eli siis pitäisi myös mennä sen sairaan pillin mukaan tässä elämässä.😳
Kuule, sinun vaiva ei ole mikään ns oikea, et ole allerginen tms. Sen kanssa pitää elää että maailmassa on hajuja niitä on ulkonakin esimerkiksi kesällä ihan vain kukat tuoksuu. Ymmärrän oikeasti jos jollakulla on hajusteallergia mutta he eivät voi esimerkiksi pitää vaatteita joissa on tiettyjä ainesosia tuomassa tuoksua. Mutta tuo hajusteyliherkkyys on suurimmalla osalla ihan keksitty keino saada huomiota, sitä kun ei voi edes testata oikeasti mitenkään. Pysyy kotona jos tuntuu että voi pikku aivastus tulla.
Vierailija kirjoitti:
Jos pomosi on hyväksynyt että se on hajuton firma, niin ota asia puheeksi pomosi kanssa mahdollisimman kohteliaasti, ja kerro että työkaverisi käyttämä hajuste aiheuttaa sinulle ongelmia.
Se on tietysti työkaveria kohtaan vähän ikävää. Mutta jos siitä firmasta on hyväksytty että se on hajuton, niin silloin pitäisi olla yksinkertainen tilanne että pomosi käy haistamalla toteamassa hajusteen käytön ja määrää että se pitää lopettaa.
Väärin meno, niin kauan kun pomo ei osta pesuaineita ei voi sanoa ettei saa käyttää hajustettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muualla otetaan saman tien huomioon, eikä jäädä kiusaamaan ja motkottamaan toisten yliherkkyyksistä.
Väärin. Hajusteyliherkkyys on tosi suomalainen ongelma. Olen asunut neljässä eri maassa ja tehnyt pitkiä työkeikkoja vielä useammassa. Missään muualla ei tällainen hajusteyliherkkyys ole tapetilla, vain suomessa. Myös sisäilmaongelmat on Suomen erikoisalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väärin. Hajusteyliherkkyys on tosi suomalainen ongelma. Olen asunut neljässä eri maassa ja tehnyt pitkiä työkeikkoja vielä useammassa. Missään muualla ei tällainen hajusteyliherkkyys ole tapetilla, vain suomessa. Myös sisäilmaongelmat on Suomen erikoisalaa.
Ei sisäilmaongelmat ole Suomen erikoisalaa. Täällä niistä vaan puhutaan niiden oikeilla nimillä. Ei tarvitse mennä Eurooppaa kauemmas kun aamu aloitetaan tuuletuksella huonon ilman takia ja homepilkut maalataan piiloon.
Vierailija kirjoitti:
Näiden hajusteyliherkkien ja muiden vastaavien pitäisi pysyä kotona etätöissä. Olisi paljon helpompaa kaikkien elämä!
Sitten itketään kun sairaat ja rajoitteiset ovat työttöminä tai saikulla (ja ajan kanssa ehkä kokonaan työkyvyttöminä).... kun muut ei voi pienesti edes joustaa. Ei etätyö ole aina mahdollista.
Jos on nimenomaan hajusteeton työpaikka, niin olisi kohtuullista kiinnittää huomiota omaan hajusteellisella pesuaineella lotraamiseen ja vaihtaa vaikka siihen hajusteettomaan tai edes miedon tuoksuiseen pyykkiaineeseen tai minimissään käyttää kohtuudella ja huuhdella pyykkinsä kunnolla (ilman hajusteellista huuhteluainetta.) Ei oikeasti pitäisi olla niin valtavan vaikeaa, pienellä vaivalla helpottaa monen hajusteherkän työssäjaksamista ja vointia. Ei ole iso vaiva tällainen huomioiminen, jolla voi olla aika isotkin positiiviset vaikutukset ja kaikkien elämä olisi näin helpompaa.
Vierailija kirjoitti:
Hajute pesuaineessa kuuluu asiaan.
Käytän aina hajuteella maustettuja aineita
Hajute?
Maustettuja?
Oot tainnu vetää sitä hajutetta ihan suoraan purkista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun ne pesuaineiden hajusteet ovat pahempia kuin hajuvesi - ellei ole kaatanut koko pullollista hajuvettä päälleen. Toki pyykinpesuaineissakin on miedosti hajustettuja, kuten kotimainen Serto, mutta moni tykkää hajusta päätellen käyttää Omoja, Bioluvileita ja muita ja siihen vielä päälle joku hajustettu huuhteluaine. 😝
No näinpä..haistaa osan pyykinpesuaineen jo kaukaa. Meillä on hajuton työpaikka. On paljon työntekijöitä, jotka saa todella voimakkaita oireita, eivätkä pysty olemaan toimistolla. Mutta se, joka ei vaivasta kärsi, ei tule monestikaan ajatelleeksi. Yksi työkaverini ei laita työpaikalle hajuvesiä tms.,mutta sitten joka tauolla laittaa jotain käsirasvaa, joka haisee monen metrin päähän..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pomosi on hyväksynyt että se on hajuton firma, niin ota asia puheeksi pomosi kanssa mahdollisimman kohteliaasti, ja kerro että työkaverisi käyttämä hajuste aiheuttaa sinulle ongelmia.
Se on tietysti työkaveria kohtaan vähän ikävää. Mutta jos siitä firmasta on hyväksytty että se on hajuton, niin silloin pitäisi olla yksinkertainen tilanne että pomosi käy haistamalla toteamassa hajusteen käytön ja määrää että se pitää lopettaa.
Ja pomo varmaan maksaa ne hajusteettomat tuotteet jos kerran vaatii hajusteettoman työympäristön.
Hajusteeton pyykkiaine, joissa riittää nykyään paljonkin valinnanvaraa, on aivan samanhintaista kuin hajusteellinenkin. Voin veikata, että jopa ap voi sen ensimmäisen paketin (n.5e) ostaa, jos se jo avattu nyt sitten menee hukkaan.... Usein riittää, että vain lopettaa hajusteellisen huuhteluaineen käytön, vaikka toki niitäkin on hajusteettomina tarjolla, jos välttämättä haluaa sellaista käyttää. Ei tämä asia ole rahasta kiinni, vaan pienestä hyvästä tahdosta ja hetken ajatuksen uhraamisesta, ja kyllä myös työpaikan toiveiden/sääntöjen noudattamisesta. Erikoista, että asia on sille hajusteelliselle tyhökaverille nyt niin kovin vaikea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sisäilmaongelmat ole Suomen erikoisalaa. Täällä niistä vaan puhutaan niiden oikeilla nimillä. Ei tarvitse mennä Eurooppaa kauemmas kun aamu aloitetaan tuuletuksella huonon ilman takia ja homepilkut maalataan piiloon.
Niin, mitta ihmiset eivät sairastu toimintakyvyttömiksi eivätkä talot mene purkukuntoon. Tuuletetaan, maalataan ja jatketaan elämää normaalisti.
Käytä aurinkolaseja.