Kaikki on hirvittävän kallista
Huomaan ettei rahani riitä, kuten ennen vanhaan eli vain pari vuotta sitten. Ennen jäi jotain jopa säästöön, nyt menee kaikki pelkkään elämiseen eikä meinaa edes riittää. Milloin Suomesta tuli tällainen helvetti ettei mikään kohta kannata? Mihin tästä muuttais?
Kommentit (60)
et omista mitään ja olet onnellinen.
Kävin eilen pitkästä aikaa isossa marketissa, tosin ei paljoa rahaa ollut. Suurin osa meni apteekkiin, voide, korvatulpat, allergialääke, närästysvalmiste varalle jne. Jokainen niistä maksoi hunajaa. Huomasin että ennen broileri maksoi 4e ja nyt 8-9e. Lähikaupassa pakastepussit ovat 3e yhtäkkiä. Jäävuoren huippu.
Sama.
Ei voi ostaa kuin pelkkää ruokaa ja saippuaa.
Kun saa sijaisuuden niin eväät töihin ja hiukset leikataan itse.
Satsaan asunnon siivoukseen ja omaan puhtauteen. Ostan vain ruokaa ja hygieniajutut.
Onneksi on paljon vaatteita, riittävät seuraavat 30 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Sama.
Satsaan asunnon siivoukseen ja omaan puhtauteen. Ostan vain ruokaa ja hygieniajutut.
Olen vain kotona, siivoan asuntoa, katson telkkaria, luen kirjaston kirjoja, keittelen kahvia, käyn kävelyllä.
Kaiken mitä tekee pitää olla melkein ilmaista.
Rikas on syyllinen on ongelmiisi! Mamutonsyyllinen ongelmiisi! Persut on syyllinen ongelmiisi!
Syyllinen olet tietysti oikeasti sinä itse, mutta sen sanominen olisi poliitikolle poliittinenpolttoitsemurha.
Vierailija kirjoitti:
Kävin eilen pitkästä aikaa isossa marketissa, tosin ei paljoa rahaa ollut. Suurin osa meni apteekkiin, voide, korvatulpat, allergialääke, närästysvalmiste varalle jne. Jokainen niistä maksoi hunajaa. Huomasin että ennen broileri maksoi 4e ja nyt 8-9e. Lähikaupassa pakastepussit ovat 3e yhtäkkiä. Jäävuoren huippu.
närästysvalmiste varalle?! korvatulpat? pakastepussit?
Hinnat ovat toki nousseet Venäjän ja koronan takia nopeammin kuin palkat ja tuet. Kuitenkin keskimäärin vain muutamia prosentteja. Jos siihen talous kaatuu, on se ollut tiukilla ennenkin.
Kannattaa muuttaa johonkin, missä voi työllään itsensä elättää. Elintaso paranee huomattavasti tukien varassa elämiseen verrattuna.
Olen sattumalta menestynyt tässä pelkästään valtion tuella pyörivässä tyhjälle yleisölle pyörivässä kesäteatterissa, jota kutsumme nimellä Suomi. Menestynytkin olen vain omassa harhaisessa päässäni. Valitettavasti todellisuutta eivät kiinnosta sinun eikä minun rahat.
Onneksi kokoomus nostaa alvia, niin kohta kaikki on vielä kalliimpaa.
Vierailija kirjoitti:
Sama.
Suoja, vaatteet ja ruoka. Mitä muuta sun pitäisi saada jonkun muun muun taskusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
närästysvalmiste varalle?! korvatulpat? pakastepussit?
Juu. Keski-iässä tuntuu että niitä tarvitsee. Nuorena ehkä vähemmän. Täällä tarvittaisi paljon korvatulppia koska tie on vieressä, enkä pääse muutamaan heti.
En ymmärrä miksi ihmiset ovat ennen olleet niin tuhlaavaisia eikä säästöjä löydy. Olen ollut työelämässä 15 vuotta ja olen aina pistänyt 1/3 tilistä vähintään säästöön, joskus loput pakollisten menojen jälkeen jos ei ole ollut mitään ihmeellistä tekemistä tai menoa. Sijoittanut paljon, säästänyt, asunto melkein maksettu, jne... Kaikki olen itse tienannut ihan duunarityöllä ja ei ole kukaan ilmaiseksi antanut.
Vierailija kirjoitti:
Turkkiin?
Sitä minäkin tässä olen miettinyt. Miksi nämä koko ajan kaikesta valittavat ei vaan lähtisi sinne jollekin kaukomaan onnelaansa? Olisi täällä vähemmän katkeruutta.
Vierailija kirjoitti:
Hinnat ovat toki nousseet Venäjän ja koronan takia nopeammin kuin palkat ja tuet. Kuitenkin keskimäärin vain muutamia prosentteja. Jos siihen talous kaatuu, on se ollut tiukilla ennenkin.
Ai muutamia? Jos verrataan tuloihin mitkä ei ole noussut niin 30 pinnan hintojen nousu ole kaukana merkettituotteissa. Ja olette varmaan huomanneet pienentyneet pakkauskoot.
Vierailija kirjoitti:
et omista mitään ja olet onnellinen.
EI ole kyse siitä, ei tarvita tavaraa, mutta kun syödä pitää! Ei ihminen pelkällä pyhällä hengellä elä!
Pikkusormen kokoisia porkkananoita pari euroo!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai muutamia? Jos verrataan tuloihin mitkä ei ole noussut niin 30 pinnan hintojen nousu ole kaukana merkettituotteissa. Ja olette varmaan huomanneet pienentyneet pakkauskoot.
Yksittäisissä merkkituotteissa hyvinkin, vaan eivät keskimäärin. Köyhän ja pienituloisen ei niitä ole ennenkään kannattanut ostaa. En minäkään osta, vaikka olen hyvätuloinen ja varakas. Vai olenko juuri siksi, etten osta sellaisia?
Vastike 213 €/kk isosta uudehkosta perheasunnosta erittäin hyvällä paikalla. Ei asuntolainaa enää. Omistusasuminen ainakin on edullista tässä maassa. :)
Säästöön meillä jää n. 1700 € kuukaudessa, vaikka ei kuluttamisen kanssa pihistellä.
Ihan turha syyttää Suomen hintatasoa, jos tuhlaa rahansa vuokra-asumiseen!
Rahat lähtee aina väärästä päästä.