Mitä tuotteita olet alkanut ostamaan tarkoituksella hajusteettomina?
Pistetääs tällainen kysely.
Jokainen tuote on niin voimakkaasti hajustettu nykyään, niin valitsetko osan tuotteista tarkoituksella hajusteettomana välttääksesi sitä jatkuvaa hajutulvaa, missä muuten joutuisit olemaan?
Siis ihan kaikenlaisista tuotteista puhun, niin kodin pesuaineista kuin henkilökohtaisistakin tuotteista.
Itse olen siirtynyt pikkuhiljaa vuosien saatossa ostamaan tiettyjä tuotteita tarkoituksella aina hajusteettomina. Itse asiassa niitä on jo pitkä lista. Tämä kaikki alkoi joitakin vuosia sitten, kun aivojeni tai nenän (missä sitten sijaitseekaan) niin se hajuun turtumiskeskus "hajosi" eli en turru hajuihin, vaan haistan ne 24/7 ja hajuaistini on äärimmäisen hyvä (liian hyvä).
Valintoja kun voi tehdä niin, että osa tuotteista on tarkoituksella hajusteettomia ja osa hajusteellisia, jotta välttää myös sitä hajustekemikaaliylikuormaa. Ei sen tarvitse olla joko tai eli kaikki hajusteettomia tai sitten kaikki hajusteellisia.
Itse kylvin koko elämäni aina ja POIKKEUKSETTA hajustetuissa tuotteissa, ei tuntunut missään, ennenkuin tuli tämä hajuunturtumattomuusongelma.
Kommentit (277)
hajusteettomat eivät tajua miten he löyhkäävät omalle itselleen. valko vuoto moonis pershiki kyllä tuoksuu. kaupoissa kartetaan menemästä 3m lähemmäksi kassatkin puistelehvat päätään. jopa oli tuoksu. pesisitte itsenne edes kerran kuussa vai onko saippuakin kielletty.
Kaiken. Hajusteet erikseen ja niitäkin maltilla.
Juu, ei mitään hajusteita. Yök. Moni hajuste haisee makealle mädälle tai ulos teelle, vaikea ymmärtää mikä niissä viehättää. Ensin suihkutaan iho rikki, sitten levitellään keinotekoista paska hajua päälle. Ihan kuin yritettäisiin harhauttaa jotain koiria?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hajusteeton pyykinpesuaine
Hajusteeton hiuskiinne ja muotovaahto
Hajusteeton meikkiHajusteettomat ihonhoitotuotteet jostain syystä ärsyttävät ihoa ihan älyttömästi. Sisältävät yhtä allergisoivinta raaka-ainetta eli SLES suurin osa pesuaineista. Olen allerginen kyseiselle tuotteelle ja siksi jäävät pois mun kosmetiikasta.
Eli mikä tämä raaka-aine mahtaa olla?
Yleensä noissa hajusteettomissa tuotteissa (esim. Erisan ja LV), niissä aina on isot "leimat" purkin kyljessä, että tuote on nimenomaan kehitetty allergia- ja astmaliiton kanssa eli luulisi, että nimenomaan tuotteessa ei ole yleisesti allergisoivia tai ärsyttäviä ainesosia.
SLS; SLES, sulfaatteja. Natriumlauryylisulfaatti ja Sodium Lauryl Ether Sulfate. Pesevä ainesosa kaikissa "tavallisissa" nestemäisissä suihkusaippuoissa, nestesaippuoissa ja shampoissa. - toinen allergikko
SLS/SLES ei ole allergisoiva raaka-aine.
Eikö tuo sls ole se vaahtoava aine hammastahnoissa? Aiheuttaa aftoja.
Mutta ei allergiaa.
Vierailija kirjoitti:
Melkein kaiken. Tiskiaine on fairya.
Fairya saa myös hajusteettomana.
Ostan kaikki hajusteettomina ja tekstiilit OEKO-TEX standar 100 merkinnnöillä.
En ole käyttänyt Fairyä ikuisuuksiin. Ylihypetetty. Väriaineet ja hajusteet on molemmat ihmiselle haitallisia kemikaaleja.
Esim kotimaista suosiville LV hajusteeton tiskiaine. Pienelle budjetille Lidl hajusteeton tiskiaine.
En käytä mitään hajusteellisia tai väriainetta sisältäviä pesuaineita allergian vuoksi. Kuivatan pyykit ulkona ja käytän etikkaa huuhtelussa, että pyykit pysyy raikkaana.
Dödö, pyykinpesuaineet, hiuslakka, vartalovoide, ihonhoitotuotteet.
Hiusvärit. Kaikki muu on hajustettua, koska tykkään tuoksuista.
Pyykinpesuaine on hajusteeton mutta etikkaa käytän "huuhteluaineena" joka sekin haihtuu kun pyykki kuivuu. Siivoukseen käytän höyrypuhdistinta ilman kemikaaleja, hyvin miedosti tuoksuvaa universal stonea, tiskiainetta ja ruokasoodaa. Meikit on hajusteettomia, samoin hiustuotteet ja liki kaikki vartalonhoitotuotteet (pesuaineet, rasvat, dödöt). Haluaisin käyttää taloyhtiön koneita mutta se on ihan silkka mahdottomuus vahvojen pesuaineiden takia. Olen saanut aikanaan homealtistuksen työpaikalta ja sen myötä astman ja hajusteyliherkkyyden, ei mukavaa ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyykinpesuaineen ostan hajusteettomana. Huuhdella haluan pyykkietikalla ja sitä on yllättävän vaikea löytää hajuttomana. En ole hajuyliherkkä mutta ei niistä hajustetuista pyykeistä minun mielestäni mitään hyötyäkään ole. Hajustamattomaan deodoranttiin olin joskus vähän tyytymätön joten olen yleensä ostanut nyt mieluummin hajustetun. Shampoona ja kasvojen- ja vartalonpesuaineina käytän palatuotteita ja näissä en yleensä erikseen etsi mitään hajustamattomia versioita.
Rajamäen väkiviinaetikkaa maksaa alle euron litra, siinä hajusteeton pyykkietikka.
Haisee vaan voimakkaammin kuin yksikään hajuste.
Haju katoaa kun pyykki kuivuu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hajusteeton pyykinpesuaine
Hajusteeton hiuskiinne ja muotovaahto
Hajusteeton meikkiHajusteettomat ihonhoitotuotteet jostain syystä ärsyttävät ihoa ihan älyttömästi. Sisältävät yhtä allergisoivinta raaka-ainetta eli SLES suurin osa pesuaineista. Olen allerginen kyseiselle tuotteelle ja siksi jäävät pois mun kosmetiikasta.
Eli mikä tämä raaka-aine mahtaa olla?
Yleensä noissa hajusteettomissa tuotteissa (esim. Erisan ja LV), niissä aina on isot "leimat" purkin kyljessä, että tuote on nimenomaan kehitetty allergia- ja astmaliiton kanssa eli luulisi, että nimenomaan tuotteessa ei ole yleisesti allergisoivia tai ärsyttäviä ainesosia.
SLS; SLES, sulfaatteja. Natriumlauryylisulfaatti ja Sodium Lauryl Ether Sulfate. Pesevä ainesosa kaikissa "tavallisissa" nestemäisissä suihkusaippuoissa, nestesaippuoissa ja shampoissa. - toinen allergikko
SLS/SLES ei ole allergisoiva raaka-aine.
Eikö tuo sls ole se vaahtoava aine hammastahnoissa? Aiheuttaa aftoja.
Mutta ei allergiaa.
Kuivattaa ihon.
Minä ostaisin kaikki alkoholijuomani hajusteettomina, mutta niitä ei saa kaupasta. Tässä olisi tuotekehittelijöille työn sarkaa, koska varmasti monet työssäkäyvätkin siirtyisivät käyttämään hajusteettomia tuotteita.
Pyykinpesuaineet (huuhteluaineita en käytä) ja dödön (käytän hajuvettä).
Etelänlomalla ostin vahingossa rullan hajustettuja roskapusseja. Ehkä kauhein hajutuote ikinä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki muu paitsi hajuvesi.
Fairystä.en enää löytänyt sensitiveä...piti ottaa perinteinen.Jos et tiennyt niin on olemassa muitakin tiskiaineita kuin Fairy.
Fairy on paras. Rasva lähtee ja voi pestä koko kodin.
Hajusteettomana ostan pyykinpesuaineen, konetiskiaineen, astianpesuaineen, käsisaippuan, suihkusaippuan ja kaikki ihovoiteet ja muun kosmetiikan. Hajustettuna ostan dödön, shampoon ja hoitoaineen ja yleispesuaineen. Yleispesuaineena käytän mäntysuopaa jossa mielestäni hillitty luonnollinen tuoksu.
Pyykinpesussa käytettävät aineet, suihkugeeli, deodorantti, kosteusvoiteet.
Suosin tuoksuttomua LV tuotteita: roll on, astianpesukoneenaine ja tuoksuton Omo pyykinpesuaine, huuhteluainetta en käytä. Fairy ja Bliw käsisaippua Sanyotolista tulee keittiöön puhdas tuoksu.
Kaikki mahdolliset. Rollonissa mieto tuoksu, hajuvettä en käytä.
Pahinta kun joku tuoksuu liian voimakkaalle pulverille tai huuhteluaineelle.
Sama koskee haju _ partavettä ) Vähempi parempi.