Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tuotteita olet alkanut ostamaan tarkoituksella hajusteettomina?

Vierailija
16.09.2023 |

Pistetääs tällainen kysely.

Jokainen tuote on niin voimakkaasti hajustettu nykyään, niin valitsetko osan tuotteista tarkoituksella hajusteettomana välttääksesi sitä jatkuvaa hajutulvaa, missä muuten joutuisit olemaan?

Siis ihan kaikenlaisista tuotteista puhun, niin kodin pesuaineista kuin henkilökohtaisistakin tuotteista.

Itse olen siirtynyt pikkuhiljaa vuosien saatossa ostamaan tiettyjä tuotteita tarkoituksella aina hajusteettomina. Itse asiassa niitä on jo pitkä lista. Tämä kaikki alkoi joitakin vuosia sitten, kun aivojeni tai nenän (missä sitten sijaitseekaan) niin se hajuun turtumiskeskus "hajosi" eli en turru hajuihin, vaan haistan ne 24/7 ja hajuaistini on äärimmäisen hyvä (liian hyvä).

Valintoja kun voi tehdä niin, että osa tuotteista on tarkoituksella hajusteettomia ja osa hajusteellisia, jotta välttää myös sitä hajustekemikaaliylikuormaa. Ei sen tarvitse olla joko tai eli kaikki hajusteettomia tai sitten kaikki hajusteellisia.

Itse kylvin koko elämäni aina ja POIKKEUKSETTA hajustetuissa tuotteissa, ei tuntunut missään, ennenkuin tuli tämä hajuunturtumattomuusongelma.

Kommentit (277)

Vierailija
61/277 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvojen ihonhoitotuotteita en voi ottaa hajusteettoma. Ei löydy sopivia tuotteita mun ihotyypille. Pyykinpesuaine on hajusteeton.

Vierailija
62/277 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvojen ihonhoitotuotteita en voi ottaa hajusteettoma. Ei löydy sopivia tuotteita mun ihotyypille. Pyykinpesuaine on hajusteeton.

Siis ostat hajusteettomia ihonhoitotuotteita vai etkö?

Millainen ihotyyppi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/277 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jauhenlihaa

Vierailija
64/277 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan, tämä ei ole mikään joko tai asia. Eli että joko kaikki mahdollinen on keinotekoisesti hajustettua tai sitten  yksikään tuote ei ole.

Osa tuotteista kannattaa ihan tietoisesti vaihtaa hajusteettomaan versioon, ihan oman ja läheisten terveyden takia.

Voi myös tehdä siten, että vaihtelee tuotteita. Yhdellä kertaa ostaa hajusteellisen tai seuraavalla hajusteettoman version. Kotona myös voi olla rinnakkain sama tuote sekä hajustettuna että hajustamattomana ja käyttelee niitä vuorotellen.

Varsinkin koirataloudessa minimoisin nämä keinotekoiset, synteettiset voimakkaat hajusteet.

Pitkälle pääsee jo, kun vaihtaa kodin pesuaineet ja pyykinpesuaineen hajusteettomaksi.

Vierailija
65/277 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki. Melkein mikä tahansa tuoksu, jopa ruokien tuoksut, voivat aiheuttaa migreenin. Mieluummin ilman tuoksuja kuin päiviä kestävä migreeni. Tätä nämä haisevat ihmiset eivät tajua.

Vierailija
66/277 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitään. Mutta esim. pyykinpesuainetta annostelee ohjeiden mukaisesti ja mulla on laadukas pyykkikone. Ei tule sitä voimakasta pesuainelemua, mihin joskus törmää.

En sinällään kärsi hajusteista, mutta maltillinen niiden kanssa kuitenkin olen.

Vierailija
67/277 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyykinpesuaineen ostan hajusteettomana. Huuhdella haluan pyykkietikalla ja sitä on yllättävän vaikea löytää hajuttomana. En ole hajuyliherkkä mutta ei niistä hajustetuista pyykeistä minun mielestäni mitään hyötyäkään ole. Hajustamattomaan deodoranttiin olin joskus vähän tyytymätön joten olen yleensä ostanut nyt mieluummin hajustetun. Shampoona ja kasvojen- ja vartalonpesuaineina käytän palatuotteita ja näissä en yleensä erikseen etsi mitään hajustamattomia versioita. 

Vierailija
68/277 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyykinpesuaineen ostan hajusteettomana. Huuhdella haluan pyykkietikalla ja sitä on yllättävän vaikea löytää hajuttomana. En ole hajuyliherkkä mutta ei niistä hajustetuista pyykeistä minun mielestäni mitään hyötyäkään ole. Hajustamattomaan deodoranttiin olin joskus vähän tyytymätön joten olen yleensä ostanut nyt mieluummin hajustetun. Shampoona ja kasvojen- ja vartalonpesuaineina käytän palatuotteita ja näissä en yleensä erikseen etsi mitään hajustamattomia versioita. 

Rajamäen väkiviinaetikkaa maksaa alle euron litra, siinä hajusteeton pyykkietikka.

Vierailija
69/277 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvitteletteko tosiaan että tuoksuttomat tuotteet ovat jotenkin turvallisempia kuin tuoksulliset. Samat kemikaalit niissä on miinus tuoksu. Eikä se aine jolla tuoksu saadaan aikaan ole varmastikkaan se vaarallisin kemikaali tuotteessa.

Vierailija
70/277 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyykinpesuaine, koska vähensi ongelmia alapään kanssa, sekä intiimipesunesteen. Muissa tuoksut ei häiritse.

Vierailija
71/277 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyykinpesuaineen ostan hajusteettomana. Huuhdella haluan pyykkietikalla ja sitä on yllättävän vaikea löytää hajuttomana.

🤣🤣🤣

Mitä luulet pyykkietikan olevan?

Vierailija
72/277 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hajustetut teet, voiko sen öklömpää olla.

Vierailija
73/277 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdevuosi-iässä hajuaisti muuttuu. Hormonimuutokset aiheuttaa sen. Vähän kuin käänteinen murrosikä sekavin muutoksin. Ei siedä melua, tuoksuja, väsyttää, hikoilee, uni häiriintyy, kaikki vit,yt,aa.

Vierailija
74/277 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hajusteeton pyykinpesuaine

Hajusteeton hiuskiinne ja muotovaahto

Hajusteeton meikki

Hajusteettomat ihonhoitotuotteet jostain syystä ärsyttävät ihoa ihan älyttömästi. Sisältävät yhtä allergisoivinta raaka-ainetta eli SLES suurin osa pesuaineista. Olen allerginen kyseiselle tuotteelle ja siksi jäävät pois mun kosmetiikasta.

Vierailija
75/277 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiesittekö että ihmisen muistikeskus ja hajuaistikeskus sijaitsevat samalla aivoalueella ja jos hajuaistia ei käytä myös muistikeskus rappeutuu. Alzheimerin ensimmäinen merkki on se kun hajuaisti alkaa heikkenemään. Eli mitä vähemmän tuoksuja elämssä sen varmemmin saa muistisairauden.

No höpö höpö! Hajukäämit ovat otsalohkon alaosissa ja "muistikeskus" ihan joka puolella aivoja (tietysti esim. hippokampus on uusien muistojen luomisessa erittäin olennainen). Totta on, että hajuaistin heikkeneminen liittyy muistisairauksiin ja voi tosiaan olla sen ensimmäisiä merkkejä. Ei kuitenkaan ole kyse siitä, että joku haistelun lopettaminen johtaisi muistisairauksiin. Ja kuten joku totesikin, maailma on hajuja pullollaan ilman että kaikki kosmetiikka ja siivousaineet kyllästetään keinotekoisilla hajusteilla.

Vierailija
76/277 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihdevuosi-iässä hajuaisti muuttuu. Hormonimuutokset aiheuttaa sen. Vähän kuin käänteinen murrosikä sekavin muutoksin. Ei siedä melua, tuoksuja, väsyttää, hikoilee, uni häiriintyy, kaikki vit,yt,aa.

Mulla ei muuttunut.

Vierailija
77/277 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi monia. Pyykinpesuaineen, käsisaippuan (sama toimii suihkusaippuana), käsitiskiaineen, konetiskiaineen, kasvojenpesuaineen, kaikki kasvo- ja muut rasvat, deodorantin... Hajusteellisia on shampoo, hoitoaine ja monet siivousaineet, tosin aineilla siivoan lähinnä kylpyhuonetta ja vessaa. Keittiö tarvittaessa sillä hajusteettomalla käsitiskiaineella.

Vinkkinä sulfaatitonta kasvojenpesuainetta etsivälle: itse käytän Urtekramin "vauvanpesuainetta" (baby no perfume all over wash), on sopivan pesevä mutta samalla hellävarainen! Parasta mitä olen löytänyt omalle pintakuivalle mutta rasvoittuvalle iholleni. Hintakin on markettitasoa.

Vierailija
78/277 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoista odottaessa ohjeiden mukaisesti siirryin ihan kaikessa hajusteettomaan ja lopetin pyykinhuuhteluaineen käytön täysin tarpeettomana. Se oli sellaista herättävää aikaa, että kuinka paljon sitä tulikaan käytettyä kaikkea turhaa ja tietenkin lapsen/ lasten hyvinvointi meni kaiken edelle.

Lapsia syntyi vuosien aikana useampikin ja imetysten loputtua palasin ainoastaan kevyesti tuoksuvaan deodoranttiin. Nyt kun lapset ovat jo isoja, teinejäkin, niin olen jossain vaiheessa ottanut tuoksullisen hiustenhoitoaineen käyttöön, koska on vaan kiva, että hiuksista tulee kevyt, hyvä tuoksu (etenkin mies jaksaa hullaantua tästä kuin nuorena 😄). Satunnaisesti on ollut myös joku tuoksullinen kasvovoide ja suihkusaippua, mutta muuten kaikki muu on hajusteetonta: tiski, pyykki, kosmetiikka, voiteet, saippuat, shampoo. Siivousaineissa on mieto tuoksu. Teineillä on deodorantissa tuoksu, samoin tytöillä hiustenhoitoaineessa, mutta muuten kaikki hajusteetonta heilläkin edelleen.

Vierailija
79/277 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hajustetut teet, voiko sen öklömpää olla.

Voi. Hajustetut tuikkukynttilät.

Vierailija
80/277 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiesittekö että ihmisen muistikeskus ja hajuaistikeskus sijaitsevat samalla aivoalueella ja jos hajuaistia ei käytä myös muistikeskus rappeutuu. Alzheimerin ensimmäinen merkki on se kun hajuaisti alkaa heikkenemään. Eli mitä vähemmän tuoksuja elämssä sen varmemmin saa muistisairauden.

Maailma on täynnä tuoksuja, kun astuu ulos ja luontoon! Jos on niin onnekas, että omistaa puutarhan, tuoksujen määrä vain moninkertaistuu. Myös ruoat, leivonnaiset, mausteet, kahvi, tee, suklaa jne tuoksuu. Rakennukset tuoksuu, lemmikkieläimet tuoksuu, ihmisetkin tuoksuu. Tai noh, monesti haisee, jos ovat likaisia. Mutta siis pointtini on se, että ei hajuaistikeskuksen virkeänä pitämiseen tarvita yhtään ihmisen laboratoriossa luomaa keinotekoista hajustetta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yksi