Mitä tuotteita olet alkanut ostamaan tarkoituksella hajusteettomina?
Pistetääs tällainen kysely.
Jokainen tuote on niin voimakkaasti hajustettu nykyään, niin valitsetko osan tuotteista tarkoituksella hajusteettomana välttääksesi sitä jatkuvaa hajutulvaa, missä muuten joutuisit olemaan?
Siis ihan kaikenlaisista tuotteista puhun, niin kodin pesuaineista kuin henkilökohtaisistakin tuotteista.
Itse olen siirtynyt pikkuhiljaa vuosien saatossa ostamaan tiettyjä tuotteita tarkoituksella aina hajusteettomina. Itse asiassa niitä on jo pitkä lista. Tämä kaikki alkoi joitakin vuosia sitten, kun aivojeni tai nenän (missä sitten sijaitseekaan) niin se hajuun turtumiskeskus "hajosi" eli en turru hajuihin, vaan haistan ne 24/7 ja hajuaistini on äärimmäisen hyvä (liian hyvä).
Valintoja kun voi tehdä niin, että osa tuotteista on tarkoituksella hajusteettomia ja osa hajusteellisia, jotta välttää myös sitä hajustekemikaaliylikuormaa. Ei sen tarvitse olla joko tai eli kaikki hajusteettomia tai sitten kaikki hajusteellisia.
Itse kylvin koko elämäni aina ja POIKKEUKSETTA hajustetuissa tuotteissa, ei tuntunut missään, ennenkuin tuli tämä hajuunturtumattomuusongelma.
Kommentit (277)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyykinpesuaineen ostan hajusteettomana. Huuhdella haluan pyykkietikalla ja sitä on yllättävän vaikea löytää hajuttomana. En ole hajuyliherkkä mutta ei niistä hajustetuista pyykeistä minun mielestäni mitään hyötyäkään ole. Hajustamattomaan deodoranttiin olin joskus vähän tyytymätön joten olen yleensä ostanut nyt mieluummin hajustetun. Shampoona ja kasvojen- ja vartalonpesuaineina käytän palatuotteita ja näissä en yleensä erikseen etsi mitään hajustamattomia versioita.
Rajamäen väkiviinaetikkaa maksaa alle euron litra, siinä hajusteeton pyykkietikka.
Ja sitä saa siis ruokahyllystä, ei pesuainehyllystä.
Etikka laitettu useimmiten hyllyyn, josta saa öljyt ja ruuan säilömisjutut.
Vierailija kirjoitti:
Hajusteeton pyykinpesuaine
Hajusteeton hiuskiinne ja muotovaahto
Hajusteeton meikkiHajusteettomat ihonhoitotuotteet jostain syystä ärsyttävät ihoa ihan älyttömästi. Sisältävät yhtä allergisoivinta raaka-ainetta eli SLES suurin osa pesuaineista. Olen allerginen kyseiselle tuotteelle ja siksi jäävät pois mun kosmetiikasta.
Eli mikä tämä raaka-aine mahtaa olla?
Yleensä noissa hajusteettomissa tuotteissa (esim. Erisan ja LV), niissä aina on isot "leimat" purkin kyljessä, että tuote on nimenomaan kehitetty allergia- ja astmaliiton kanssa eli luulisi, että nimenomaan tuotteessa ei ole yleisesti allergisoivia tai ärsyttäviä ainesosia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hajusteeton meikkiHajusteettomat ihonhoitotuotteet jostain syystä ärsyttävät ihoa ihan älyttömästi. Sisältävät yhtä allergisoivinta raaka-ainetta eli SLES suurin osa pesuaineista. Olen allerginen kyseiselle tuotteelle ja siksi jäävät pois mun kosmetiikasta.
Yleensä noissa hajusteettomissa tuotteissa (esim. Erisan ja LV), niissä aina on isot "leimat" purkin kyljessä, että tuote on nimenomaan kehitetty allergia- ja astmaliiton kanssa eli luulisi, että nimenomaan tuotteessa ei ole yleisesti allergisoivia tai ärsyttäviä ainesosia.
SLS; SLES, sulfaatteja. Natriumlauryylisulfaatti ja Sodium Lauryl Ether Sulfate. Pesevä ainesosa kaikissa "tavallisissa" nestemäisissä suihkusaippuoissa, nestesaippuoissa ja shampoissa. - toinen allergikko
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyykinpesuaineen ostan hajusteettomana. Huuhdella haluan pyykkietikalla ja sitä on yllättävän vaikea löytää hajuttomana. En ole hajuyliherkkä mutta ei niistä hajustetuista pyykeistä minun mielestäni mitään hyötyäkään ole. Hajustamattomaan deodoranttiin olin joskus vähän tyytymätön joten olen yleensä ostanut nyt mieluummin hajustetun. Shampoona ja kasvojen- ja vartalonpesuaineina käytän palatuotteita ja näissä en yleensä erikseen etsi mitään hajustamattomia versioita.
Rajamäen väkiviinaetikkaa maksaa alle euron litra, siinä hajusteeton pyykkietikka.
Ruoan säilömishyllystä kannattaa muuten ostaa pyykkikoneen pesuun sitruunahappo, E330. Paljon halvempaa kuin apteekissa.
Perusvoiteet ja lisäksi kaikki pesuaineet käsisaippuaa ja shampoota lukuun ottamatta. En ole erityisen tuoksuherkkä, mutta en tykkää sekoitella eri tuoksuja sattumanvaraisesti. Käytän mieluummin (kevyitä) tuoksuja silloin kun erikseen haluan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
SLS; SLES, sulfaatteja. Natriumlauryylisulfaatti ja Sodium Lauryl Ether Sulfate. Pesevä ainesosa kaikissa "tavallisissa" nestemäisissä suihkusaippuoissa, nestesaippuoissa ja shampoissa. - toinen allergikko
SLS/SLES ei ole allergisoiva raaka-aine.
Ainoa minkä ostan hajustettuna, on hajuvesi.
En tahdo haista kuin Omo-mamma tai viiden pennin hu*ra / rankkitynnyri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruoan säilömishyllystä kannattaa muuten ostaa pyykkikoneen pesuun sitruunahappo, E330. Paljon halvempaa kuin apteekissa.
Tätä en olekaan huomannut, kiitos vinkistä.
Aina ostan apteekista sen.
Hajusteettomana olen ostanut vimoset kolkytvuotta kaiken henkilökohtaisen kosmetiikan ja kodin hygieniatuotteet. Meillä ei ole ollut kemiakalio pöllyä koskaan lastenkaan ollessa pieniä.
Oma pää ei vaan kestä pienintäkään kemikalilöyhkää.
Vierailija kirjoitti:
En tahdo haista kuin Omo-mamma tai viiden pennin hu*ra / rankkitynnyri.
orgaanisia öljyjäkin voi käyttää tuoksuina. Niitä toki on siinä sun hajuvedessäkin, mutta siinä on niin paljon muita säilöntäaineita, jotka muuttavat tuoksun rakennetta ja säilymistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tahdo haista kuin Omo-mamma tai viiden pennin hu*ra / rankkitynnyri.orgaanisia öljyjäkin voi käyttää tuoksuina. Niitä toki on siinä sun hajuvedessäkin, mutta siinä on niin paljon muita säilöntäaineita, jotka muuttavat tuoksun rakennetta ja säilymistä.
Orgaanisia öljyjä? Vaikka maaöljyä siis?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tahdo haista kuin Omo-mamma tai viiden pennin hu*ra / rankkitynnyri.orgaanisia öljyjäkin voi käyttää tuoksuina. Niitä toki on siinä sun hajuvedessäkin, mutta siinä on niin paljon muita säilöntäaineita, jotka muuttavat tuoksun rakennetta ja säilymistä.
Orgaanisia öljyjä? Vaikka maaöljyä siis?
Tarkoittanee eteerisiä öljyjä.
Jäteöljy on myös hyvää hajusteettomana
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
SLS/SLES ei ole allergisoiva raaka-aine.
Eikö tuo sls ole se vaahtoava aine hammastahnoissa? Aiheuttaa aftoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haisee vaan voimakkaammin kuin yksikään hajuste.
En osta mitään hajusteettomia tuotteita.
Ostan kaiken hajustettuna, ihan periaatteesta. Jos häiriinnyt, olet liian lähellä.
Ainut tuote minkä tarkoituksella ostan hajusteettomana on pikkuhousunsuojat. Asuinmaassani hajusteettomia pesuaineita tmv. ei supermarketeista edes löydy!
Kuka ostaa kallista pyykkietikkaa pesuainehyllystä, kun täsmälleen samaa kamaa saa ison pullon todella halvalla sieltä ruokahyllystä? Varsinkin, jos haluaa hajusteettoman etikan.
Etikka on meidän kaupassa laitettu samaan hyllyyn kuin oliivi- rypsiöljyt jne.
Mä oon jo vuosia siis käyttänyt etikkaa pyykinpesussa, jota myydään ruuan säilömiseen ruokahyllystä. Iso pullo etikkaa on lähestulkoon ilmaista.
Ja eliminoi pyykinpesukoneesta ja vaatteista kaiken pahan hajun.