Mitä tuotteita olet alkanut ostamaan tarkoituksella hajusteettomina?
Pistetääs tällainen kysely.
Jokainen tuote on niin voimakkaasti hajustettu nykyään, niin valitsetko osan tuotteista tarkoituksella hajusteettomana välttääksesi sitä jatkuvaa hajutulvaa, missä muuten joutuisit olemaan?
Siis ihan kaikenlaisista tuotteista puhun, niin kodin pesuaineista kuin henkilökohtaisistakin tuotteista.
Itse olen siirtynyt pikkuhiljaa vuosien saatossa ostamaan tiettyjä tuotteita tarkoituksella aina hajusteettomina. Itse asiassa niitä on jo pitkä lista. Tämä kaikki alkoi joitakin vuosia sitten, kun aivojeni tai nenän (missä sitten sijaitseekaan) niin se hajuun turtumiskeskus "hajosi" eli en turru hajuihin, vaan haistan ne 24/7 ja hajuaistini on äärimmäisen hyvä (liian hyvä).
Valintoja kun voi tehdä niin, että osa tuotteista on tarkoituksella hajusteettomia ja osa hajusteellisia, jotta välttää myös sitä hajustekemikaaliylikuormaa. Ei sen tarvitse olla joko tai eli kaikki hajusteettomia tai sitten kaikki hajusteellisia.
Itse kylvin koko elämäni aina ja POIKKEUKSETTA hajustetuissa tuotteissa, ei tuntunut missään, ennenkuin tuli tämä hajuunturtumattomuusongelma.
Kommentit (341)
Pyykinpesuaine et on aina hajuttomia. En halua tuoksua pesuaineita, ennemmin hajuvedeltä.
Vierailija kirjoitti:
Pyrin ostamaan kaikki pesuaineet; pyykki, astiat, siivous, ihmiset jne. hajuttomina. Deodorantti voi olla kevyesti hajustettu, mutta mahdolliset ihovoiteet aina hajuttomia. Hajuaineet ovat suurimmalta osin kemiallisesti aikansaatuja. Aiheuttavat vakavia sairauksia, kuten syöpiä.
Hajuttomia tuotteita ei oikeastaan ole olemassa. Vesikään ei ole hajuton.
Pyykinpesuaineet, Koska käytän kuitenkin pyyhkeissä ja petivaatteissa huuhteluainetta vähän joka tuoksuu miedosti.
Hyvälaatuista ja tehokasta konetiskiainetta kaipaisin hajusteettomana, koska ne joykut kivikovat EKO kuutiot ei edes ehdi sulaa 45 min pesulla eikä rasvalika lähde ja kaikki adtiat jää kirjaviksi kun vesipisarst kuivuu.
En ymmärrä yhtään miksi konetiskiaineen pitää olla ylipäätään hajustettua. Kun tiskikoneen avaa esim 5 min ohjelman päätyttyä, koneesta pölähtää niin hirveä kemikaalin pistävä haju että nenäkarvat kärventyy. Miettikää mikä kemikaalijäämä asttioihin jää.... käääääk!
Pidän hyvistä tuoksuista mutta miksi hemmetussä esim pyykinpesuaineet ja huuhteluaineet on niin hirmuisen voimakadtuoksuisia että taju lähtee kun luukun aukaisee ja kun kylppärissä on esim 2-3 koneellisen pyykit kuivumassa niin vedet valuu silmistä siitä kärystä, vaikkakin se haihtuu, mutta siitä huilimatta??? Se ei voi olla terveellistä elimistöllemme. Kerran ostin jotain uutta pesuainetta joka haisi todella voimakkaasti niin pistävälle etten voinut käyttää sitä, pesin sillä vessanpönttöä varmaan kuukauden kun en voinut sitä kaataa viemäriinkään enkä heittää roskiin. Kauheaa haaskausta ja mikä määrä turhia kemikaaleja taas vesistöihin päätymään.
Aloin ostaa kaiken hajusteettomana sen jälkeen kun minulla todettiin frontal fibrosing alopecia - elikkä hiusraja nousee pysyvästi kasvojen ympäriltä, hiuksia ei kaljuuntuneille alueille kasva enää uudestaan ikinä. Varmasti ei tiedetä, mutta pidetään todennäköisenä, että kaikki kemikaalit ja siis myös hajusteet, joilla ihmiset lotraavat kaiken ikänsä, ovat yksi tärkeä osatekijä tähän. 30 vuotta sitten FFA:a ei juurikaan ollut olemassa, nyt on yleistymässä. Kauhistuttaa, kuinka paljon jo lapset ja teinit lotraavat kaiken maailman seerumeilla, voiteilla, naamioilla ja parfyymeillä.
Jotain pyykkien huuhteluaineita ainakin vähemmän hajustettuina. Tykkään kyllä tuoksuista yleensä, enkä siksi ala ostamaan käyttämiäni tuotteita hajusteettomina.
Hajusteet voi olla osa elintarvike-, lääke- ja kemian teollisuuden salaliittoa? ; )
Ne on monesti aika voimakkaita, synteettisiä kemikaaleja, jotka pitkän ajan kuluessa voivat vaikuttaa terveyteen negatiivisesti vaikka käyttäjä kokisikin ne miellyttävinä!
Vierailija kirjoitti:
Hajusteet voi olla osa elintarvike-, lääke- ja kemian teollisuuden salaliittoa? ; )
Ne on monesti aika voimakkaita, synteettisiä kemikaaleja, jotka pitkän ajan kuluessa voivat vaikuttaa terveyteen negatiivisesti vaikka käyttäjä kokisikin ne miellyttävinä!
Claude: Herkistymisriski
EU:ssa on lista yli 26 tunnetusta allergeenista (esim. limoneeni, linalool, eugenoli), jotka on merkittävä pakkaukseen tietyn pitoisuuden ylittyessä, koska ne voivat aiheuttaa ihoärsytystä tai allergisia reaktioita herkille henkilöille.
-------------------------
Boldaus ja italic'it lisätty!
Minä juuri roudaan pyykinpesuaineita ulkomailta, kun Suomesta ei saa tarpeeksi hyväntuoksuista! Sitten voin lopettaa hajusteiden käytön, kun kielletään tupakka ja lemmikit.
En osta mitään hajusteetonta, koska ne tuotteet haisee kamalimmalta, eli raaka-aineet itsessään tuoksuu hyvin usein tunkkaiselta.
Taitaa olla käsisaippua ainoa, jossa on hyvin mieto mustikan tuoksu.
Tiskiaineen tuoksuminen on kyllä järjetöntä. Miksi astiat tarvitsevat parfyymia?
Pyykinpesuaine, koska ihoni hilseili ihan mahdottomasti, enää ei.
Tiskiaine, kodin yleispuhdistuaine, kasvovoiteet ja vartalovoide.
Kaiken mitä hajusteettomana vain saa, paitsi hajuveden.
No, hajusteettomat shampoot ja hoitoaineet ei oikeen sovi mun karvoille, niissä on tuoksu.
Vessanpesuainekin taitaa olla joku männynraikas, mutta kansi kiinni niin ei häiritse.
Vierailija kirjoitti:
En osta mitään hajusteetonta, koska ne tuotteet haisee kamalimmalta, eli raaka-aineet itsessään tuoksuu hyvin usein tunkkaiselta.
Sama. Hajusteeton ei ole sama kuin hajuton.
Minä luopuisin mieluummin miehestä kuin Poisonista :-)