Miten 1970-luvulla oli ylipäänsä mahdollista säilyä elossa kun esim kouluruoassa oli äärimmäisen vähän kasviksia
Tyypillinen ruoka oli perunaa ja lihakastiketta. Kastikkeen joukossa saattoi olla porkkanan paloja. Sen lisäksi oli tarjolla kuivaa porkkanaraastetta ja näkkileipää.
Ei mennyt ihan nykyisen ruokaympyrän mukaan!
Kommentit (513)
Maaseudulla lihaa oli yllinkyllin omasta takaa, kesällä kasvimaa, marjat metsästä, sieniä ei kerätty, kaupasta omenia ja appelsiineja. Hyvin vähän oon sairastanut, lunssia en vuosiin. Nyt syön paljon kaikkea nk terveellistä, vähemmän nautaa ja possua.
Kävin koulua 70- ja 80-luvuilla, ja silloin ala-asteella koulun keittiö teki kouluruoat alusta loppuun itse. Yläasteella alkoi tulla enemmän puolivalmisteita (oli isompi koulu).
Totta, ettei kasviksia ollut niin paljoa ruokavaliossa kuin nykyään, mutta annokset olivat muutenkin pienempiä, eikä karkkeja ja limsoja saanut kuin kerran viikossa. Ja silloinkin hyvin maltillisina annoksina.
Lisäksi kotona kaikki ruoka tehtiin itse. Pihalla oli kasvimaa, marjapensaita ja omenapuita. Hillot ja mehut tehtiin itse. Lapsena sitä ei osannut oikein arvostaa lähiruokaa ja lisäaineettomia, jalostamattomia tuotteita. Joku kaupan ranskanleipä tai kanelikorppu oli suurta ja harvinaista herkkua verrattuna iänikuiseen ruisleipään, joka sekin oli isovanhempien leivinuunissa leivottu. Isovanhemmilla oli suuri maatila, sieltä saatiin lihat, kananmunat, juurekset ja myös leivät.
Ja olihan se kalorien kulutuskin paljon suurempaa kuin tänä päivänä. Lapset liikkuivat ja leikkivät kaiken vapaa-aikansa ulkona, telkkaristakaan ei tullut kuin yksi tai kaksi hyvää ohjelmaa viikossa. Paikasta toiseen pyöräiltiin tai käveltiin, talvella mentiin potkurilla tai hiihdettiin. Olen todella iloinen, että olen viettänyt lapsuuteni ja nuoruuteni silloin, kun nettiä ja älypuhelimia ei ollut vielä olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleen on muuten alkuperäiskansoja, joilla tyyliin puolet energiasta tulee hunajasta. Hunaja ja muut erilaiset makeat pihkat ja mahlat ovat aina olleet ihmisen suosiossa. Kun nyt tuosta sokerista jaksatte inttää.
Ja se hunaja on edelleen ihmiselle erittäin epäterveellistä. Ihmisen luontainen ruokavalio on liha ja rasva.
"Mehiläisten villipesistä on ryöstetty hunajaa varmaankin niin kauan kuin ihmisiä on ollut olemassa. Varhaisimmat todisteet tästä ovat 15 000 vuotta vanhoista luolamaalauksista Espanjasta. "
Niin? Se on silti epäterveellistä. Ameriikoissa on poltettu tupakkaa kauan. Sekin on epäterveellistä.
No en minä ota kantaa nyt terveellisyyteen vaan siihen, että ihmiset ovat luovasti hyödyntäneet luonnon antimia. Hunaja on energiapitoista ja siksi varmasti ollut suosittua ravintoa silloin kun sitä on löytynyt.
En muista, milloin ensimmäisen kerran söin hunajaa. Ei sitä ainakaan meillä kotona eikä varsinkaan koulussa koskaan ollut. Ehkä joskus 1980-luvulla, kun aloin ostaa itse ruokaani.
Meidän lähellä oli mehiläistarhuri. Isovanhempani haki heiltä hunajaa. Tekivät hunajavettä. Eli illalla laitettiin lusikallinen hunajaa vesilasiin ja aamulla juotiin ensimmäiseksi tuo lionnut hunajavesi. Olivat terveitä ja pitkäikäisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koskaan ei ole syöty niin paljon lihaa kuin nykyään. Konservatiivi-idiootit haaveilevat sellaisesta menneestä ajasta, jota ei todellisuudessa ole ikinä ollut.
Varmasti on ollut esim. luolamiesaikaan - vai meinaatko että tuoreita kasviksia oli jatkuvasti saatavilla? Kilo lihaa per nuppi ja saa riittävästi C-vitamiiniakin. Kasvikset ja hiilihydraatit eivät ole välttämättömiä.
No voi hyvänen aika. Kumpaa luulet, että oli enemmän ja säännöllisemmin tarjolla, kasveja vai saaliseläimiä? Esimerkiksi karhukin syö yli 80-prosenttisesti kasviravintoa. Kyllä se söisi enemmän lihaa, jos saisi kiinni, mutta kun ei saa.
Mitä kasveja? Porkkanaa, kesäkurpitsaa ja keräkaalia ei kasva metsässä luonnostaan. Ihminen ei saa ruohosta ja lehdistä mitään, märehtijät ovat eri asia.
Ei ihmisiä elänytkään suuria määriä sellaisilla alueilla, joilla on pitkiä pakkasjaksoja, ennen viljelyn keksimistä. Toki on olemassa pieniä ihmisryhmiä, kuten Grönlannin inuiitit, joiden ravinto on koostunut suurimmaksi osaksi eläinperäisistä aineksista, mutta ne ovat poikkeus ja pieni vähemmistö.
Suomi asutettiin ennen maanviljelyn keksimistä.
Nooh.. Suomessa väestötiheys on ollut aivan minimaalinen tuolloin. Metsästäjä-keräilijät ovat toki joo syöneet lihaa, mutta myös luonnon antimia, marjoja, sieniä, villivihanneksia jne. Myös säilöntä on tunnettu pitkään. Yhtään merkittäviä määriä asutusta Suomessa on ollut vasta maanviljelyn keksimisen jälkeen.
Syöpä niitä talvella ja säilö sen aikaisilla menetelmillä :D
Kuivaamista ja suolaamista on käytetty kauan ennen maatalouden keksimistä. Toki en tiedä milloin suolan käyttö on Suomeen tullut, mutta kuivaaminen on ollut käytössä kyllä.
Kuivattua maksaruohoa ja vuohenputkea, mm... Talven ravitseva herkkuateria!
Ihmisiä kuoli nälkään etenkin talvisin. Ei siinä mietitty mistä saisi herkkuaterian. Ihmiset söivät ihan kaikkea mitä pystyy syömään.
Eli söivät lihaa tai kuolivat koska muuta ei talvella ole saatavilla. Ei silloin ollut vegaaneja.
Ei täällä kukaan mistään vegaaneista nyt puhukaan. Säilötyt kasvikunnan tuotteet ja liha silloin kun sitä onnistui saamaan olivat talven ravintoa. Metsästäjäkeräilijät myös liikkuivat paljon ja saattoivat hyvinkin liikkua etelämpään kylmän tullessa.
Jaa että talveksi Teneriffalle? Ei tainnut onnistua kivikaudella.
Vierailija kirjoitti:
Kävin koulua 70- ja 80-luvuilla, ja silloin ala-asteella koulun keittiö teki kouluruoat alusta loppuun itse. Yläasteella alkoi tulla enemmän puolivalmisteita (oli isompi koulu).
Totta, ettei kasviksia ollut niin paljoa ruokavaliossa kuin nykyään, mutta annokset olivat muutenkin pienempiä, eikä karkkeja ja limsoja saanut kuin kerran viikossa. Ja silloinkin hyvin maltillisina annoksina.
Lisäksi kotona kaikki ruoka tehtiin itse. Pihalla oli kasvimaa, marjapensaita ja omenapuita. Hillot ja mehut tehtiin itse. Lapsena sitä ei osannut oikein arvostaa lähiruokaa ja lisäaineettomia, jalostamattomia tuotteita. Joku kaupan ranskanleipä tai kanelikorppu oli suurta ja harvinaista herkkua verrattuna iänikuiseen ruisleipään, joka sekin oli isovanhempien leivinuunissa leivottu. Isovanhemmilla oli suuri maatila, sieltä saatiin lihat, kananmunat, juurekset ja myös leivät.
Ja olihan se kalorien kulutuskin paljon suurempaa kuin tänä päivänä. Lapset liikkuivat ja leikkivät kaiken vapaa-aikansa ulkona, telkkaristakaan ei tullut kuin yksi tai kaksi hyvää ohjelmaa viikossa. Paikasta toiseen pyöräiltiin tai käveltiin, talvella mentiin potkurilla tai hiihdettiin. Olen todella iloinen, että olen viettänyt lapsuuteni ja nuoruuteni silloin, kun nettiä ja älypuhelimia ei ollut vielä olemassa.
Yksi keittäjä oli meidän kyläkoulussa. En muista ruoan olleen mitenkään erityisen hyvää, mutta sitä oli ja sitä oli riittävästi.
Kun nyt kaikki puhuvat kivikaudesta ja keskiajasta ketjussa jonka otsikko on 1970-luku, niin lisään lopulta minäkin oman panokseni.
Mitä on kirjoja lukenut historiasta, niin yllätys oli ettei yleisin hätäruoka Suomessa ollut pettu, vaan vehkajuuri. Vehkajuuri täytyyy keittää ja on kuulemma pahaa, mutta jotain ravinteita siinä kai on.
Netissä eräs kokeili syödä sitä samoin tavoin valmistettuna kuin keskiajalla. Vatsanväänteitä ei tullut, mutta maku oli paha.
Vierailija kirjoitti:
Ihan kuten kasveja syövät eläimet selviävät talven, selvisivät ihmisetkin. Säilömällä, varastoimalla, hyödyntämällä esim juuria ja kaarnaa, joita on talvellakin jne. Ei se poissulje sitä, etteikö liha olisi ollut merkittävä energianlähde, mutta ei sitä lihaakaan talvella ole helppoa metsästää.
Ja tosiaan Suomessahan oli lämpimämpi ilmasto niihin aikoihin, kun ihmiset ovat tänne asettuneet. Esimerkiksi puusto oli paljon jalompaa.
Kasveja syövistä eläimistä karhu nukkuu talvet eikä syö. Luuletko tulevasi hyvinkin pitkään toimeen samalla ruokavaliolla kuin talvella kasveja syövät, kuten oravat, jänikset, hirvet? Minä luulen, että viimeistään tammikuussa sinäkin söisit mieluummin sen oravan kuin käpyjä.
Kyllä hihityttää. Kouluruoka oli mielestäni todella pahaa ja uskon, että jotain eroja maittavuudella on tähän päivään eli kun vähän päässyt kurkistelemaan tarjontaa ei kaikki ole nykypäivänä oksettavaa kuraa, vaan ihan syötävää kouluissa ja päiväkodeissa.
Esim. makaronilaatikko oli ihan kamalaa kuraa koulussa. Vetistä ja ei mausteita yhtään. Kotona söin makaronilaatikkoa. Ei ollut kyse vain ruokalajeista, vaan miten ne oli tehty.
Uskon että monissa kodeissa syötiin "salaattina" vain kurkku-ja tomaattiviipaleita 80-luvulla, myös meillä.
Hienommat salaatit juhlapöydissä.
Kasviksia ja hedelmiä paljon vähemmän kun nyt. Osaksi varmaan kyse myös rahasta. Keskityttiin enemmän siihen, mikä pitää kylläisenä. Ei se runsas fetasalaattikaan lähes ilmaiseksi tule kotona tehtynäkään.
Vierailija kirjoitti:
Miksei voisi syödä kasviksia niiden maun takia? Eihän tavallisen pulliaisen tarvitse ajatella terveellisyyttä, varsinkaan jos ei usko tutkimuksia tai jos ei halua noudattaa suosituksia. Jokainen voi syödä sitä mitä itse kaupasta valitsee itselleen, oman makunsa ja tottumustensa mukaan.
Jos eläinrasvoista jotain haittoja on, nehän haitat hoidetaan pois yhteiskunnan varoin, ei siinä ole mitään huolta. Kaikki sairaat hoidetaan, riippumatta ruokavaliosta.
Kiinnostaa tämän ketjun aloittajan motiivi. Ei kai taas ole kyse siitä, että ärsyttää ihan vietävästi kun joku syö kasviksia enemmän tai jopa koko ruokavalio koostuu niistä? Kannattaisi jo päästä kontrollifriikkiydestä yli ja syödä hyvällä ruokahalulla sitä mitä kaupasta on saatavilla, ja toistan vielä kerran: oman makunsa ja valintansa mukaan.
Itseäni ei ärsytä, muuta kun ne jotka puolestaan arvostelevat suureen ääneen jonkun toisen ruokailutapoja esim. epäterveellisiä sellaisia. Ei ne oikeastaan kuulu kenellekään. Ainoastaan selvissä yli- tai aliravitsemus tilanteissa voisi perheen ruokailu kuulua vaikka lasulle terveysviranomaisten kautta, mutta ei todellakaan muuten.
Ruoka- juomatavat on ihan henkilökohtaisia yksityisasioita. Tietenkin yleisellä tasolla voi esittää, vaikka mitä näkemyksiä esim. tällaisilla palstoilla tai en minä pahastu niin hirveästi, vaikka joutuisin keskustelemaan kasvotustekin jonkun kanssa ravitsemuksesta.
Usein kyse ei ole pelkästään tiedosta tai sen puutteesta, vaan mieltymyksistä. Makuasiosta turha kiistellä. Faktoista tietenkin voi.
Jokainen voi toteuttaa vaikka mitä itudieettiä, kunhan ei sitten aiheuta vaivaa muille siitä liikaa. Esim. perheen ainoan kasvisruokavaliota noudattavan aikuisen olen vastuuttanut olemaan vähän itse vastuussa ruokalajien miettimisestä ja jopa järjestämisestä.
Jokainen tietää varmaan, että mitä enemmän joutuu miettimään erikoisruokavalioita esim. uskonnollisten tai muiden vakaumusten esim.
kasvisruoka, aiheuttaa se enemmän vaivaa ja jopa kuluja, esim. Ihan kouluruokailussa.
No Pisa tulokset laskee nyt koko ajan, että hyvin on eletty ja eletään edelleen tiedä tulevista sukupolvista sitten
Vierailija kirjoitti:
Kyllä hihityttää. Kouluruoka oli mielestäni todella pahaa ja uskon, että jotain eroja maittavuudella on tähän päivään eli kun vähän päässyt kurkistelemaan tarjontaa ei kaikki ole nykypäivänä oksettavaa kuraa, vaan ihan syötävää kouluissa ja päiväkodeissa.
Esim. makaronilaatikko oli ihan kamalaa kuraa koulussa. Vetistä ja ei mausteita yhtään. Kotona söin makaronilaatikkoa. Ei ollut kyse vain ruokalajeista, vaan miten ne oli tehty.Uskon että monissa kodeissa syötiin "salaattina" vain kurkku-ja tomaattiviipaleita 80-luvulla, myös meillä.
Hienommat salaatit juhlapöydissä.
Kasviksia ja hedelmiä paljon vähemmän kun nyt. Osaksi varmaan kyse myös rahasta. Keskityttiin enemmän siihen, mikä pitää kylläisenä. Ei se runsas fetasalaattikaan lähes ilmaiseksi tule kotona tehtynäkään.
Muistan. Ai miten ihanaa oli käydä perheenä äidin säästyneillä lounasseteleillä syömässä ravintolassa viikonloppuna. Se buffeesalaatti oli ihanaa ja kermainen sienikeitto sammiosta alkuruoaksi.
Ai miten niin säilytty hengissä? Ei säilytty, moni on kuollut sydäninfarkteihin. Me, jotka oltiin silloin lapsi, saadaan ne infarktit tulevaisuudessa, ellei ruokavalio ole muuttunut.
Argh inhoan sitä, että syömisiin ei olla valmiita pistämään rahaa. Se on sellaista kitsastelua, mitä en voi sietää.
Tarkoitan sitä, että ei osta tai syö sitä mistä tykkää, en sitä, että pitäisi tahalleen tuhlailla ja törsätä mahdollisimman paljon syömisiin. Eri asia jos ei ole rahaa toteuttaa itselleen mieluisaa ruokavaliota mutta jos ei ihan siitä kiinni, niin varsinaista kitupiikkeilyä.
Esim. on rahaa niin että pari ulkonasyömistä ei sitä kaada, mutta ei syö ulkona, kun tulee kalliiksi. Mieluummin koko päivä syömättä ja vasta illalla kotona sitten kotiruokaa tai pari leipäpalaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koskaan ei ole syöty niin paljon lihaa kuin nykyään. Konservatiivi-idiootit haaveilevat sellaisesta menneestä ajasta, jota ei todellisuudessa ole ikinä ollut.
Varmasti on ollut esim. luolamiesaikaan - vai meinaatko että tuoreita kasviksia oli jatkuvasti saatavilla? Kilo lihaa per nuppi ja saa riittävästi C-vitamiiniakin. Kasvikset ja hiilihydraatit eivät ole välttämättömiä.
No voi hyvänen aika. Kumpaa luulet, että oli enemmän ja säännöllisemmin tarjolla, kasveja vai saaliseläimiä? Esimerkiksi karhukin syö yli 80-prosenttisesti kasviravintoa. Kyllä se söisi enemmän lihaa, jos saisi kiinni, mutta kun ei saa.
Mitä kasveja? Porkkanaa, kesäkurpitsaa ja keräkaalia ei kasva metsässä luonnostaan. Ihminen ei saa ruohosta ja lehdistä mitään, märehtijät ovat eri asia.
Ei ihmisiä elänytkään suuria määriä sellaisilla alueilla, joilla on pitkiä pakkasjaksoja, ennen viljelyn keksimistä. Toki on olemassa pieniä ihmisryhmiä, kuten Grönlannin inuiitit, joiden ravinto on koostunut suurimmaksi osaksi eläinperäisistä aineksista, mutta ne ovat poikkeus ja pieni vähemmistö.
Nooh.. Suomessa väestötiheys on ollut aivan minimaalinen tuolloin. Metsästäjä-keräilijät ovat toki joo syöneet lihaa, mutta myös luonnon antimia, marjoja, sieniä, villivihanneksia jne. Myös säilöntä on tunnettu pitkään. Yhtään merkittäviä määriä asutusta Suomessa on ollut vasta maanviljelyn keksimisen jälkeen.
Kuivaamista ja suolaamista on käytetty kauan ennen maatalouden keksimistä. Toki en tiedä milloin suolan käyttö on Suomeen tullut, mutta kuivaaminen on ollut käytössä kyllä.
Ihmisiä kuoli nälkään etenkin talvisin. Ei siinä mietitty mistä saisi herkkuaterian. Ihmiset söivät ihan kaikkea mitä pystyy syömään.
Eli söivät lihaa tai kuolivat koska muuta ei talvella ole saatavilla. Ei silloin ollut vegaaneja.
Ei täällä kukaan mistään vegaaneista nyt puhukaan. Säilötyt kasvikunnan tuotteet ja liha silloin kun sitä onnistui saamaan olivat talven ravintoa. Metsästäjäkeräilijät myös liikkuivat paljon ja saattoivat hyvinkin liikkua etelämpään kylmän tullessa.
Eikä myöskään kasvisten säilöminen talveksi. Mihin ihmeeseen niitä muka olisi edes säilötty?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei voisi syödä kasviksia niiden maun takia? Eihän tavallisen pulliaisen tarvitse ajatella terveellisyyttä, varsinkaan jos ei usko tutkimuksia tai jos ei halua noudattaa suosituksia. Jokainen voi syödä sitä mitä itse kaupasta valitsee itselleen, oman makunsa ja tottumustensa mukaan.
Jos eläinrasvoista jotain haittoja on, nehän haitat hoidetaan pois yhteiskunnan varoin, ei siinä ole mitään huolta. Kaikki sairaat hoidetaan, riippumatta ruokavaliosta.
Kiinnostaa tämän ketjun aloittajan motiivi. Ei kai taas ole kyse siitä, että ärsyttää ihan vietävästi kun joku syö kasviksia enemmän tai jopa koko ruokavalio koostuu niistä? Kannattaisi jo päästä kontrollifriikkiydestä yli ja syödä hyvällä ruokahalulla sitä mitä kaupasta on saatavilla, ja toistan vielä kerran: oman makunsa ja valintansa mukaan.
Itseäni ei ärsytä, muuta kun ne jotka puolestaan arvostelevat suureen ääneen jonkun toisen ruokailutapoja esim. epäterveellisiä sellaisia. Ei ne oikeastaan kuulu kenellekään. Ainoastaan selvissä yli- tai aliravitsemus tilanteissa voisi perheen ruokailu kuulua vaikka lasulle terveysviranomaisten kautta, mutta ei todellakaan muuten.
Ruoka- juomatavat on ihan henkilökohtaisia yksityisasioita. Tietenkin yleisellä tasolla voi esittää, vaikka mitä näkemyksiä esim. tällaisilla palstoilla tai en minä pahastu niin hirveästi, vaikka joutuisin keskustelemaan kasvotustekin jonkun kanssa ravitsemuksesta.
Usein kyse ei ole pelkästään tiedosta tai sen puutteesta, vaan mieltymyksistä. Makuasiosta turha kiistellä. Faktoista tietenkin voi.
Jokainen voi toteuttaa vaikka mitä itudieettiä, kunhan ei sitten aiheuta vaivaa muille siitä liikaa. Esim. perheen ainoan kasvisruokavaliota noudattavan aikuisen olen vastuuttanut olemaan vähän itse vastuussa ruokalajien miettimisestä ja jopa järjestämisestä.
Jokainen tietää varmaan, että mitä enemmän joutuu miettimään erikoisruokavalioita esim. uskonnollisten tai muiden vakaumusten esim.
kasvisruoka, aiheuttaa se enemmän vaivaa ja jopa kuluja, esim. Ihan kouluruokailussa.
Vähän ohis mutta voiko perheessä pakottaa toisen, toisen ruokailu mieltymyksiin. Tietenkin kohteliaisuusyistä voi olla välillä vaan toisille mieluisia, mutta ei voi niin olettaa, ei edes vaikka toisella olisi terveellisemmät tavat.
Esim. jos toisella mieltymys eksoottisiin ruokalajeihin, tulee esim. toisesta kulttuurista, ei voi olettaa, että koko perhe alkaa pääasiassa syömään hänen kulttuurillisia ruokalajeja.
Jos tousella esim. jotenkin kalliimpi ruokamaku, voi tietenkin jotenkin kompensoida sitä ottamalla osaa ruokakuluihin enemmän, kuten minä. Turha alkaa kiistelemään kuka, saa syödä tai juoda mitäkin.
Ainoastaan runsas alkoholin käyttö on ehkä selvästi sellainen asia, mitä voi toiselta pyytää rajoittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veriryhmäteorian suhde sopiviin ruokiin in ilmeisesti tieteellinen fakta. Siksi yleiset ravitsemusopit kaikille ihmisille kuulostaa oudoilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä myöskään kasvisten säilöminen talveksi. Mihin ihmeeseen niitä muka olisi edes säilötty?
Mihin minä olisin säilönyt? Varmaan jonkinlaisia astioita olisin punonut, johon voisi laittaa kuivattuja hedelmiä, yrttejä tai juureksia. Kai olisin jotain lämmön ja sateensuojaa itselleni rakentanut ja nuo korit olisi mukana. Ehkä asuisin löytämässäni luolassa.
Vierailija kirjoitti:
Kuvaamasi ruokatilanne oli maaseudulla. Kaupungissa ja lähiöissä ruoka yleensä ostettiin kaupasta ja torilta.