Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lääkäri ei suositellut kolesterolilääkitystä

Vierailija
16.09.2023 |

Kokonaiskolesteroli 6.8. Ennemmin elintavoilla alentaa. Olin ihan ihmeissäni kun ainahan nykyään tuputetaan lääkettä.

Kommentit (162)

Vierailija
121/162 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuo kokonaiskolesteroli mitään ratkaise. Ennemmin pitää katsoa hyvän ja huonon osuus.

huonoakin oli mutta kokonaisriski sillä FInnrisk-laskurilla laskettuna alhainen. Kardiologi nimenoman sanoi mulle ettei kohdallani suosittele lääkitystä. ap

Vaihda sitä kardiologiasi.

Mulla on parempi kardiologi, pitää sen pahan kolesterolin alle 1,4 ssä. Long Life Duracell.

Vierailija
122/162 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olipa fiksu lääkäri.

Niinpä. Kardiologi jopa, olin ihan ihmeissäni tuosta lausunnossta, joka ihan kirjattiin omakantaan. Ap. Toki hän tutki yleisriskiäni noin muuten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/162 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väestön yleinen kokonaiskolesteroli tavoite on alle 5 mmol/l, jossa LDL alle 3 mmol/l mutta jos on riskitekijöitä kuten diabetesta, todettua sepelvaltimotautia tai jo sairastettu sydäninfarkti/aivoinfarkti voi LDL tavoite olla niinkin alhainen kuin 1,8mmol/l ja tähän ei ilman lääkkeitä päästä.

Viiratkaa se tavoite 1,4 seen!

Ihan turha lihaksia on kuntosalilla kasvattaa ja proteiini jauhoja syödä jos kolesteroli on korkea. 1,4 tuntuu mukavalta ! Ah rosuvastatin, pelastit elämäni !

Vierailija
124/162 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Muita mahdollisia haittavaikutuksia ovat seksuaalielämän häiriöt. Statiinien käyttö 16-kertaistaa myös riskin sairastua perifeeriseen neuropatiaan eli ääreishermoston rappeumaan."

Huhhuh! En kyllä alkaisi tuollaisia syömään. Suuret riskit.

Siis mieluummin ottaisit sydärin ja ohitusleikkauksen? Voin kertoa, ei kannata.

Vierailija
125/162 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olipa fiksu lääkäri.

Niinpä. Kardiologi jopa, olin ihan ihmeissäni tuosta lausunnossta, joka ihan kirjattiin omakantaan. Ap. Toki hän tutki yleisriskiäni noin muuten.

AP. Vaihda heti kardiologian ja hanki statiinit.

Vierailija
126/162 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö se ole ihan normaali käytäntö, että ensin yritetään vaikuttaa arvioihin elintapojen muutoksella. Sitten vasta suositellaan lääkkeitä jos ei elintavoilla saada toivottua muutosta aikaan.

Itse sain elintavoilla kolesterolin viitearvojen sisään. Ei tarvinnut aloittaa lääkitystä.

Ennen kuoltiin 70 vuotiaina sydänkohtauksiin kun ei ollut statiineja.

Nyt sepelvaltimo tautinen tai diabeetikko voi elää pidempään kun on kolesterolilääkkeet.

Kiitos mahdollisuudesta elämään!

Vierailija
127/162 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselleni määrättiin kolestrolilääkkeitten lisäksi Primaspan 50mg. Nyt ilmestyy mustelmia useammin.

Ei mulla mustelmia. Primaspan 100 mg ja kolesteroli lääkkeet. Ei mitään ongelmia. Hyvä HUS kardiologi. Hyvin pyyhkii. Ihana elämä.!!!!!!!

Vierailija
128/162 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun kolesteroli on 4.4 ja lääkäri oli sitä mieltä että lääkitys olisi ehdotonta aloittaa koska mulla on diabetes. En suostunut.

N26

Perusteliko lääkäri mitenkään tuota typerää ohjetta?

Sanoi että 1 tyypin diabeetikolla on niin suuri riski erilaisiin verisuonisairauksiin että noi statiinit suojaisi verisuonia. Sanoi että kaikki 1 tyyppiläiset alottaa jossakin vaiheessa statiinit. Noh itse en aio alottaa...

Kannattaisi aloittaa, ennenkuin olet sairaalassa sydänkohtauksen vuoksi. Kokemusta on. T. Diabeetikko.

Vierailija
129/162 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turhia ovat.

Niinhän sinä tietämättömyyttäsi luulet. 

Arvaa vaan paljonko nuo lääkkeet vähentää aivo-ja sydäninfarkteja.

Vinkiksi niille, jotka haluaa alentaa kolestelolia ilman lääkitystä, niin ainakin minulla toimi suomalainen Alentaja. Tämä siis levite tavallisen voipohjaisen levitteen sijaan.  Mulla oli arvot ennen tuon aloittamista 7-8 välillä ja tippuivat tuolla 5.

Olen aina ollut hyvin liikunnallinen, normaali painoinen(lähes alipainoinen) ja syönyt terveellisesti, mutta kaikilla sisaruksillani korkeat kolestelolit joten ehkä sukurasitetta.

Vierailija
130/162 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa kolesterolirajat on käsittämättömän tiukat verrattuna esim. Norjaan, jossa saa huoletta olla kol. lähes 7 ennen kuin lääkärit ovat yhtään huolissaan. Ja sittenkin ruokavalio- ja liikuntaohjeistus, ei lääkkeitä.

Näin on. Mulla oli 5.1 ja lääkäri oli verikoelapussa ympäröinyt punaisella, että liian korkea.

Hyvä ja huono kolesteroli sekä rasva- ja sokeriarvot todella hyvät. En oikein tiedä, miten enää söisin terveellisemmin. Ei ole ylipainoa ja liikun säännöllisesti enemmän kuin ikäryhmäni.

Vierailija
131/162 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa kolesterolirajat on käsittämättömän tiukat verrattuna esim. Norjaan, jossa saa huoletta olla kol. lähes 7 ennen kuin lääkärit ovat yhtään huolissaan. Ja sittenkin ruokavalio- ja liikuntaohjeistus, ei lääkkeitä.

Kolesterolin laskuun statiinit on aika paskoja, sillä aiheuttavat alaraajojen ääreisverenkierron heikkenemistä ja hyvin monella myös polyneuropatian, tai jopa pohjehermon pareeseja. Suomessa vaan on liian hyvin lobattu lekurit määräämään lääkkeitä sen sijaan, että ärähdettäisiin potilaan elintapojen suuntaan.

Jep, tuli J Ä R K Y T T Ä V Ä T säryt statiini lääkkeestä. 

Höpö höpö. Ota q10 niin ei särje. Apteekista saat ohjeita.

Elinikä pienenee jos kolesteroli on korkealla. Lääkkeillä saa sen alas.

Tutkimus ei tue väitettäsi. Tämän blogiteksti tiedot perustuvat useampiin tutkimuksiin ikäihmisten kolesterolitasoista. https://turpaduunari.fi/kolesteroli-ja-ikaantyminen/

Joukossa on myös suomalainen tutkimus vuodelta 1997, jossa todettiin, että Yli 8 kolesteroleilla kuolleisuus ei-verisuonitauteihin oli 80% pienempää kuin 5 tai alle arvoilla 65v tai vanhemmilla. Itse asiassa kuolleisuus yli 8 arvoilla oli pienintä verrattuna alle 8 lukemiin. https://web.archive.org/web/20210514105634/https://www.ahajournals.org/…

Vierailija
132/162 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun kolesteroli on 4.4 ja lääkäri oli sitä mieltä että lääkitys olisi ehdotonta aloittaa koska mulla on diabetes. En suostunut.

N26

Perusteliko lääkäri mitenkään tuota typerää ohjetta?

Sanoi että 1 tyypin diabeetikolla on niin suuri riski erilaisiin verisuonisairauksiin että noi statiinit suojaisi verisuonia. Sanoi että kaikki 1 tyyppiläiset alottaa jossakin vaiheessa statiinit. Noh itse en aio alottaa...

Kannattaisi aloittaa, ennenkuin olet sairaalassa sydänkohtauksen vuoksi. Kokemusta on. T. Diabeetikko.

Miksi aloittaisin kun kolesteroliarvot ja kaikki muut veriarvot on erinomaisia? Huono kolesteroli taisi olla 1.6 ja hyvä jotain kolme jos muistan oikein. En tosiaankaan syö ylimääräisiä lääkkeitä. Jos luoja haluaa minulle sydänkohtauksen niin se on sitten kohtaloni.

Vierailija
133/162 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon puhuttava kolesteroli. Mun sydänlääkäri sanoi että jos jostain statiinista tulee haittoja tulee kaikista. Käykää lukemassa haittavaikutukset niitä on kyllä todella paljon kolesterolilääkkeessä. Tk lääkäri sanoi että hänen kuuluu lääkärinä määrätä lääkkeitä. Ei puhettakaan että voisi ruokavaliolla hoitaa. Sydänlääkäri oli toista mieltä hänen mielestään ensin ruokavalio ja vasta sitten lääkkeet.

Vierailija
134/162 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suositukset Norjassa:

Anbefalte verdier:

Ideelt: Mindre enn 5 mmol/L

Bra: 5 - 6 mmol/L

Noe forhøyet: 6 - 7 mmol/L

Forhøyet: 7 - 8 mmol/L

Betydelig forhøyet: Over 8 mmol/L

Vierailija
135/162 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olipa fiksu lääkäri.

Noin minullekin aina sanottiin. Olin hoikka, en tupakoi, ei sukurasitusta noiden sairauksien suhteen, ei liiallista alkoholin käyttöä, liikunnallinen jne. Kolesteroli oli lähellä 8, mutta koska muita riskejä ei ollut, asiaan eipuututtu. Sain sitten aivoverenkierto häiriön.  Ja rosuvastatinin. Myt on arvo joku 1,6 se riittää.

Sisarellani oli korkea kolesteroli myös ja hänelle joku sairaanhoitaja sanonut, että ei kannata aloittaa lääkitystä ja niinpä sisareni sai sydänkohtauksen. Monta suonta jouduttiin ohittamaan, kun kohtaus iski (varmaan 6) Sisareni on sitä mieltä, että jos hän olisi aloittanut lääkityksen, olisi ehkä tuolta säästynyt.

Vierailija
136/162 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman elämänsä Antti Heikkilät täällä kertoo kuinka tutkittua tietoa ei missään nimessä pidä uskoa.

Vierailija
137/162 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oman elämänsä Antti Heikkilät täällä kertoo kuinka tutkittua tietoa ei missään nimessä pidä uskoa.

Olen postannut tänne kolme viestiä, joissa on linkit tutkimuksiin, joiden mukaan kokonaiskolesteroli itsessään ei ole sv-tautien riskitekijä. Jos sinulla on parempia tuoreita tutkimustuloksia aiheesta, laita ihmeessä niihin linkit. Henkilökohtaisuuksiin menevät heitot eivät anna omasta tietorasostasi kovin vakuuttavaa kuvaa.

Vierailija
138/162 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolesteroli on kemialliselta rakenteeltaan alkoholi, jolla on elintärkeä rooli monien hormonien ja D-vitamiinien muodostumisessa sekä solukalvojen rakennusaineena ja soluvaurioiden korjaajana. Maksa tuottaa LDL-kolesterolia tiloissa, joissa on kohonnut kolesterolin tarve. Valtimoiden tukkeutumat jaetaan pehmeisiin intiimapaksuuntumiin, joissa on vain vähän kalkkia ja toisaalta mediaskleroosiin ja toisaalta ahtaumiin, joissa valtimon seinämän sisään on kertynyt purumaista ja irtoavaa kalkkia, josta voi irrota palasia. Valtimonkovettumissa tätä pahan maineen saanutta LDL-kolesterolia on vain noin 3 %, eikä ole mitään näyttöä siitä, että LDL- kolesteroli aiheuttaisi valtimonkovettumat minkään mekanismin avulla. Kalkki eli kalsiumfosfaatti ei muodostu tyydyttyneestä rasvasta eikä LDL-kolesterolista, vaan kalsium-ioneista ja fosfaatti-ioneista. Kun nämä reagoivat keskenään, syntyy kalsiumfosfataattia kovaa kalkkia.

Valtimoiden kalkkeutuminen saa todennäköisesti alkunsa valtimoiden seinämän soluvaurioista, joihin liittyy oksidatiivinen stressi ja korkea verenpaine, joka litistää päävaltimon seinämässä olevat suonet tukkoon aiheuttaen hapenpuutostilan valtimon mitokondrioissa, jotka alkavat vuotaa ja houkutella erilaisia tulehdussoluja ja muun muassa kolesteroli korjaamaan soluvaurioita. Monet vitamiini ja hivenaineet kykenevät neutraloimaan fosfaatin vaikutuksia, minkä takia monipuolinen ravintotiheä ruokavalio auttaa ehkäisemään kovettumien syntymistä. Lisäksi riittävästi luonnollisia rasvoja sisältävä matalan glykeemisen kuorman omaava ruokavalio ennaltaehkäisee oksidatiivista stressiä, insuliiniresistanssia ja diabetesta, joka on valtimoiden kalkkeutumisen merkittävä riskitekijä.  Statiineilla ei pystytä tehokkaasti vaikuttamaan tähän tulehdusprosessiin ja lisäksi ne estävät D-vitamiinin ja muiden rasvaliukoisten vitamiinien synteesiä sekä estävät steroidihormonien ja ubikinonin eli mitokondrioiden soluhengitykseen osallistuvan antioksidanttisia ominaisuuksia omaavan  entsyymin synteesin. Lisäksi niiden on havaittu lisäävät tutkimuksissa kudosten härskiintymistä ja tulehdustilaa aiheuttavan ox-LDL-partikkelin määrää. Ox-LDL  pitoisuutta ei voi päätellä LDL-kolesterolin määrästä. Ne aiheuttavat lukuisille ihmisille lihas- ja nivelkipuja, kävelyvaikeuksia, lihaskramppeja, muistivaikeuksia ja diabetesta. Ne eivät alenna kuolleisuutta eivätkä estä tehokkaasti aivoinfrakteja ja sydänkohtauksia edes tilastollisesti, vaan niiden haitat ylittävät niiden oletetut hyödyt 99 % potilaista. Statiinit ovat lähinnä lääkeyhtiöiden kultakaivos ja kolesterolihypoteesi lähinnä tapa markkinoida statiineja, koska tutkijat tosiasiassa tietävät ettei kosterolin rooli valtimokovettumien synnyssä ole lainkaan niin keskeinen kuin väitetään. 

Vierailija
139/162 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turhia ovat.

Niinhän sinä tietämättömyyttäsi luulet. 

Arvaa vaan paljonko nuo lääkkeet vähentää aivo-ja sydäninfarkteja.

Vinkiksi niille, jotka haluaa alentaa kolestelolia ilman lääkitystä, niin ainakin minulla toimi suomalainen Alentaja. Tämä siis levite tavallisen voipohjaisen levitteen sijaan.  Mulla oli arvot ennen tuon aloittamista 7-8 välillä ja tippuivat tuolla 5.

Olen aina ollut hyvin liikunnallinen, normaali painoinen(lähes alipainoinen) ja syönyt terveellisesti, mutta kaikilla sisaruksillani korkeat kolestelolit joten ehkä sukurasitetta.

Miksi kolesterolia pitäisi alentaa? Varsinkin menopaussin ohittaneilla naisilla korkeampi kolesteroli indikoi parempaa kognitiokykyä, eli dementian riski pienenee.

Vierailija
140/162 |
17.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa mulle miksi voi olisi hyvä juttu ja margariini paha juttu? Tunsin henkilön, joka söi ihan terveellisesti, paitsi sitä voita, hoikka, liikkui. Suonet tukkeutuivat 100% alle 70v.

No vaikka siksi, että siemenöljyihin vaihtaminen ei pidennä elämää, vaikka alentaisikin kolesterolia. Voi maistuu paremmalta, eikä aiheuta tulehdusta elimistössä, kuten liialliset omega6-rasvahapot..

Conclusions Available evidence from randomized controlled trials shows that replacement of saturated fat in the diet with linoleic acid effectively lowers serum cholesterol but does not support the hypothesis that this translates to a lower risk of death from coronary heart disease or all causes. Findings from the Minnesota Coronary Experiment add to growing evidence that incomplete publication has contributed to overestimation of the benefits of replacing saturated fat with vegetable oils rich in linoleic acid.

https://www.bmj.com/content/353/bmj.i1246

Nii mikä se vastaus oli? Elämä oli lyhyt, kun söi voita eikä margariinia. Suonet tukkeutui.