Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko sen perustoimeentulotuen tulisi mielestäsi olla, jos kerran 555e/kk on liikaa?

Vierailija
15.09.2023 |

Nyt voit tähän kertoa oman summasi, ja mielellään perusteluineen.

Summa tuntuu aiheuttavan sen verran paljon närää, että halusin tehdä tämän kyselyn.

Kommentit (420)

Vierailija
181/420 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

0€

Vierailija
182/420 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perustoimeentulotuessa ei oteta

huomioon lainoja tai velkoja, puhelinlaskua, koko vuokraa, matkoja esim. lääkäriin ym. Ja suurin osa ei saa sitä edes tuota vertaa.

Eli siitä perusosasta pitää vielä maksaa kaikki nuo. Itsellä jäi 50€ kuussa elämiseen eli ruokaan kaikkien kulujen jälkeen, kun terveydellisistä syistä jäin työttömäksi ja piti etsiä uusi ala.

Että te jotka luulette kaikkien työttömien elävän herroiksi ja huvikseen olevan työtön, eipä ole asia niin yksinkertainen. Töitä ei helposti saa vaikka laittaa satoja hakemuksia.

Höh. Se vielä puuttuisi, että sossu maksaisi velatkin.

Niin me työssäkäyvätkin maksamme omat velat ja lääkärimatkat.

Meillä on korkojen nousun vuoksi asuminen kallistunut 600 e kk, kun korot iskivät sekä taloyhtiölainaan että asuntolainaan. Tämä on nyt meille liian kallis, kun asuminen maksaa 2200 e kk, mutta eihän asuntoa kannata nyt myydä, jos edes kaupksi menisi. Sitten jäisi vain velkaa, eikä olisi asuntoakaan.

Olemme tosi tiukilla tämän takia. Eikä ole sossua, joka tulee meidät pelastamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/420 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ärsyttää suunnattomasti, että toimeentulotuki on yhtä suuri kuin työmarkkinatuki josta maksetaan verotkin. Kyllä pitäisi jotain eroa olla liiton rahoilta peruspäivärahalle tippuneen tuloissa vrt. toimeentulotukityypin joka ei edes yritä mitään. 

Nyt on faktat hukassa ja pahasti.

Toimeentulotuki on 500-600 kuussa. Liiton tuki riippuu mitä on tienannut. Itselläni se on n.1300e kuussa. Tilanteestani johtuen nostan sen kerran vuodessa.

Vierailija
184/420 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustoimeentulotuen kuukausikohtainen määrä on mielestäni ihan hyvä mutta siinä voisi olla vuosikohtainen rajoitus esimerkiksi 3400€ vuodessa. Tämä varmistaisi sen että kukaan ei enää heittäytyisi pelkän toimeentulotuen varaan. Toimeentulotuki kun on tarkoitettu nimenomaan tilapäiseksi avuksi eikä pääasialliseksi tuloksi.

Vierailija
185/420 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perustoimeentulotuessa ei oteta huomioon lainoja tai velkoja, puhelinlaskua, koko vuokraa, matkoja esim. lääkäriin ym. Ja suurin osa ei saa sitä edes tuota vertaa.

Eli siitä perusosasta pitää vielä maksaa kaikki nuo. Itsellä jäi 50€ kuussa elämiseen eli ruokaan kaikkien kulujen jälkeen, kun terveydellisistä syistä jäin työttömäksi ja piti etsiä uusi ala.

Että te jotka luulette kaikkien työttömien elävän herroiksi ja huvikseen olevan työtön, eipä ole asia niin yksinkertainen. Töitä ei helposti saa vaikka laittaa satoja hakemuksia.

Tuossa tilanteessa apua saa leipäjonoista ja seurakunnista.

Vierailija
186/420 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko yritystukien yläraja pitäisi olla?miten ilmaistyövoiman käytöstä voitaisiin verottaa ? Kysymyksessä työkokeilut ,harjoittelut ym,koska on päivän selvää että yritys saa valtavasti voittoja kun minkäänlaista palkkaa eikä muutakaan tarvitse maksaa ja vielä hyvin useasti työkokeilijat ,harjoittelijat joutuvat itse ostamaan työvaatteensa ,kenkänsä ,turvakenkänsä ym.

Vierailija
187/420 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perustoimeentulotuen kuukausikohtainen määrä on mielestäni ihan hyvä mutta siinä voisi olla vuosikohtainen rajoitus esimerkiksi 3400€ vuodessa. Tämä varmistaisi sen että kukaan ei enää heittäytyisi pelkän toimeentulotuen varaan. Toimeentulotuki kun on tarkoitettu nimenomaan tilapäiseksi avuksi eikä pääasialliseksi tuloksi.

Mutta sillehän on jo rajoitukset? Jos kieltäydyt hakemasta töitä, sitä lasketaan 20-40%.

Ja joillekin tuo nyt tietysti on pysyvä tilanne esimerkiksi työkyvyttömyyden takia. Siihen ei paljon patistamiset ja rangaistukset auta.

Vierailija
188/420 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ärsyttää suunnattomasti, että toimeentulotuki on yhtä suuri kuin työmarkkinatuki josta maksetaan verotkin. Kyllä pitäisi jotain eroa olla liiton rahoilta peruspäivärahalle tippuneen tuloissa vrt. toimeentulotukityypin joka ei edes yritä mitään. 

Nyt on faktat hukassa ja pahasti.

Toimeentulotuki on 500-600 kuussa. Liiton tuki riippuu mitä on tienannut. Itselläni se on n.1300e kuussa. Tilanteestani johtuen nostan sen kerran vuodessa.

Tuossa puhutaan työmarkkinatuesta ja peruspäivärahasta. Peruspäivärahaa saa työssä ollut, joka ei ole ollut kassan jäsen. Summa on kuitenkin sama kuin työmarkkinatuessa.

Vierailija
189/420 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksettu toimeentulotuki voi olla myös enemmän kuin 555 euroa.

Jos henkilöllä ei ole kuin asumistuki, sanotaan 300 euroa, ja vuokra 550 euroa, niin silloinhan Kela maksaa vuokran erotuksen vielä tuohon päälle, eli tilille kilahtaakin toimeentulotukea yli 800 euroa.

Ei se noin mene. Ensinnäkin Kelalla on tarkat rajat kohtuulliselle vuokralle. Minun kotikunnassani esimerkiksi asumistukea tulee yksinasuvalle korkeintaan 375 euroa ja toimeentulotuessa hyväksytään korkeintaan 445 euron asunto. Eli toimeentulotuessa huomioon otetaan 70 euroa.

Kuvitellaan että työtön saa siis työttömyyskorvausta 700 euroa. 550 euroa kuuluu jäädä elämiseen. Hyväksyttyjä menoja on tuo 70 euroa ylijäävä osuus vuokrasta, ja vaikkapa 20 euron vesimaksu ja 30 euroa poliklinikkamaksuun kun piti käydä lääkärissä. Yhteensä 120 euroa. 700 - 120 = 580 euroa. Hakemuksesi on 30 euroa ylijäämäinen. Et saa toimeentulotukea.

Ihan sama jos todellinen vuokrasi on 550 euroa, koska ainoastaan 445 euroa otetaan huomioon. Maksat erotuksen itse siitä 550 eurosta, jos haluat välttämättä asua noin kalliissa asunnossa.

Tässähän oli kyse tilanteesta, jossa tuensaajan ainoat tulot ovat asumistuki ja toimeentulotuki. Miksi yrität sotkea työmarkkinatuilla ja ylijäämillä? Jos voidaan sanoa, että eivät kaikki ttt saajat saa Kelasta tilille 555 euroa, niin pitää kyllä silloin voida todeta, että joillekin ttt voi olla vaikka tonnin.

En minä yritä sotkea mitään :D Itse yrität luoda kuvitteellista tilannetta, jossa valtaosa toimeentulotuen saajista muka saa vain mukisematta tonnin tililleen joka kuukausi, no questions asked.

Olen ymmärtänyt, että työkkäristä karenssin saaneilta leikataan perusosaa 20-40%?

En tiedä millainen tämä sinun kuvitteellinen henkilösi on, joka ei saa mitään muuta kuin toimeentulotukea. Tuollainen ihminen patistetaan ensin hakemaan niitä ensisijaisia tukia, joihin hän on oikeutettu.

Ei tuollainen tilanne ole mitään kuvitteellista. On paljon ihmisiä, joilla ttt on ainoa tuki, koska eivät ole työkykyisiä ja toisaalta eivät pääse myöskään eläkkeelle tai sairauspäivärahoille. Luuletko oikeasti, että nuo etuudet tippuvat tuosta vain hakemalla?

Vierailija
190/420 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta sillehän on jo rajoitukset? Jos kieltäydyt hakemasta töitä, sitä lasketaan 20-40%.

Ja joillekin tuo nyt tietysti on pysyvä tilanne esimerkiksi työkyvyttömyyden takia. Siihen ei paljon patistamiset ja rangaistukset auta.

-20% ja -40% ovat tosiaan jo mahdollisia mutta niitä käytetään aivan liian vähän. Sinänsähän kaikki pelkälle toimeentulotuelle tulleet ovat jo saaneet te-toimistolta tai kuntakokeilulta karenssia moitittavan menettelyn vuoksi. Tämän vuoksi olisi kohtuullista että niille toimeentulotuen saajille, jotka eivät saa muita tuloja kuten vaikka työmarkkinatukea tai peruspäivärahaa, olisi automaattisesti tuo miinus 40%.

Vierailija
191/420 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä perustoimeentulotuki on kauhallinen puuroa päivässä.

Vierailija
192/420 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos henkilöllä ei ole kuin asumistuki, sanotaan 300 euroa, ja vuokra 550 euroa, niin silloinhan Kela maksaa vuokran erotuksen vielä tuohon päälle, eli tilille kilahtaakin toimeentulotukea yli 800 euroa.

Ei se noin mene. Ensinnäkin Kelalla on tarkat rajat kohtuulliselle vuokralle. Minun kotikunnassani esimerkiksi asumistukea tulee yksinasuvalle korkeintaan 375 euroa ja toimeentulotuessa hyväksytään korkeintaan 445 euron asunto. Eli toimeentulotuessa huomioon otetaan 70 euroa.

Kuvitellaan että työtön saa siis työttömyyskorvausta 700 euroa. 550 euroa kuuluu jäädä elämiseen. Hyväksyttyjä menoja on tuo 70 euroa ylijäävä osuus vuokrasta, ja vaikkapa 20 euron vesimaksu ja 30 euroa poliklinikkamaksuun kun piti käydä lääkärissä. Yhteensä 120 euroa. 700 - 120 = 580 euroa. Hakemuksesi on 30 euroa ylijäämäinen. Et saa toimeentulotukea.

Ihan sama jos todellinen vuokrasi on 550 euroa, koska ainoastaan 445 euroa otetaan huomioon. Maksat erotuksen itse siitä 550 eurosta, jos haluat välttämättä asua noin kalliissa asunnossa.

Tässähän oli kyse tilanteesta, jossa tuensaajan ainoat tulot ovat asumistuki ja toimeentulotuki. Miksi yrität sotkea työmarkkinatuilla ja ylijäämillä? Jos voidaan sanoa, että eivät kaikki ttt saajat saa Kelasta tilille 555 euroa, niin pitää kyllä silloin voida todeta, että joillekin ttt voi olla vaikka tonnin.

En minä yritä sotkea mitään :D Itse yrität luoda kuvitteellista tilannetta, jossa valtaosa toimeentulotuen saajista muka saa vain mukisematta tonnin tililleen joka kuukausi, no questions asked.

Olen ymmärtänyt, että työkkäristä karenssin saaneilta leikataan perusosaa 20-40%?

En tiedä millainen tämä sinun kuvitteellinen henkilösi on, joka ei saa mitään muuta kuin toimeentulotukea. Tuollainen ihminen patistetaan ensin hakemaan niitä ensisijaisia tukia, joihin hän on oikeutettu.

Ei tuollainen tilanne ole mitään kuvitteellista. On paljon ihmisiä, joilla ttt on ainoa tuki, koska eivät ole työkykyisiä ja toisaalta eivät pääse myöskään eläkkeelle tai sairauspäivärahoille. Luuletko oikeasti, että nuo etuudet tippuvat tuosta vain hakemalla?

Pelkällä ttt:llä on esim Narkkarit.

Vierailija
193/420 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis laskujen maksun jälkeen jää 555e käteen/aikuinen?? Sehän on valtava summa!

Meillä keskituloisena perheenä jää "paljon" rahaa ruokaan, hygieniaan ja vaatteisiin - 800e/kk 4 hengelle!? Pienituloisissa perheissä ei edes 500e/4 henkeä

Näköjään nuo lusmakkeet selviää paremmin kuin työssäkäyvät! Sehän on helvetin väärin!

Niin, siis minkä laskujen?

Eikös sossu maksa asumistukena suurimman osan vuokrasta, sähkö, vesi yms laskut. Lekurikäynnit, silmälasit jne.

Kaikki ne laskut mitä työssäkäyvä maksaa itse

Maksaa 

Silmälaseihin saa maksusitoumuksen, jossa muistaakseni muutama vuosi sitten oli maksimi 75 €, eli sillä saa vain ihan peruslinssit ja halvat kehykset. Mulle oli ok, mutta oletan, että monilla on muitakin tarpeita, joten ihan pelkät peruslasit ei käy. Tosin en tiedä, voiko saada esim. täydentävää tt-tukea silloin.

Niin, että noin vähän vaan. Itse olisin kiitollinen jos joku viitsisi sen melkein satasen lahjoittaa mulle jostain silmälaseihin. Mutta koska ei, niin samoilla laseilla mennään kunnes ovat niin naarmuilla ettei läpi näe. Palkka kun ei tuollaisiin ylellisyyksiin riitä, kuin satasen lasit 

Jos palkka on niin alhainen, ettei välttämättömiin silmälaseihin ole varaa, niin voi hakea tt-tukea. Kuten monet täällä parjatut henkilöt.

Jos laskelma näyttää riittävän alijäämäiseltä, niin laseihin saa maksusitoumuksen määrättyyn liikkeeseen. Ei bälttämättä 75 euroa, vaamn srn suuruisen kuin laskelma näyttää. Esimerkiksi 30 euroa tms. Jos joku kumminkaima on saanut summa X niin jollain on ihan eri.

Mutta ensin pitää esittää tiliotteet parilta kuukaudelta ym.

Ja tehdä se tt-tukihakemus.

Vassakuu vaan.

Aina pistää vihaksi kun joku palkansaaja valittaa, että häneltäkin jää palkasta niin ja niin vähän.

Jos näin on niin kipin kapin tekemään se tt-tukihakemus.

Vierailija
194/420 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EU määritteli tuon liian pieneksi ja senhän pitäisi olla yli 1000 €.

Tämä. Suomi on jo saanut useasti noottia liian alhaisesta sosiaaliturvasta.

Suomen maksamaa asumistukea ei Eu huomioi lainkaan. Voitaisiin mennä siihen malliin että lopetettaisiin asumistuen maksaminen ja nostettaisiin toimentulotukea. Eu olisi tyytyväinen ja palstalaiset varmasti myöskin.

Palstalaiset voisivat järkyttyä kun Romanian sosiaaliturva ei sitten ihan oikeasti ollutkaan parempi kuin Suomessa. Tätäkin on täällä usein kirjoiteltu.

Vierailija
195/420 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saman verran kuin opiskelijoille eli 250e kuussa. Lainalla sitten vuokra ym.

Vierailija
196/420 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, mutta eivätkö nuo työkyvyttömät, jotka eivät saa sairauspäivärahaa tai eläkettä ole työmarkkinatuella?

Vierailija
197/420 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä onko tässä ketjussa jo mainittu, mutta mainitsen kuitenkin: 555 euroa ei ole automaattisesti mikään summa minkä toimeentulotuen asiakas saa "käteen", vaan se on laskennallinen osa. Siis että tuloista vähennetään ne hyväksytyt laskut (käytännössä yleensä vain asumis- ja sairaanhoitokulut), ja 555 euroa pitää jäädä kaikkeen muun elämiseen, ruuasta nyt lähtien. Jos menee miinukselle, toimeentulotuki täyttää sitä sen verran että 555 euroa jää elämiseen. Toimeentulotukea voi tulla tilille siis vaikka 9 euroa, jos laskujen jälkeen 555 eurosta puuttuu sen verran.

Äitini sai esimerkiksi yleensä toimeentulotukea 0-100 euroa kuussa. Hänellä oli tulot noin 900 euroa, mutta siitä huolimatta hyväksytyt asumismenot niin pienet, ettei tukia tullut. Ainoastaan silloin kun hänelle tuli sairaalareissu, tuli tukea monta sataa euroa. Sairaalalaskua varten, ei huvitteluun.

Ap varmasti tiesikin tuon laskennallisen osan, mutta selvensin asiaa kuitenkin koska tällä palstalla tuntuu olevan ihan älyttömästi sekaannusta asiasta. Jotkut väittävät ihan pokkana, että jokaiselle toimeentulotuen asiakkaalle maksetaan 555 euroa ylimääräistä "taskurahaa".

Äitisi sai käteensä vähemmän taskurahaa , koska hänelle jäi "taskurahaa" eli rahaa elämiseen liian kalliissa asunnossa. Perustoimeentulotuki lasketaan aina samalla kaavalla ja siinä on kaikilla ihan samat vuokranormit, ihminen itse päättää kuinka kalliissa asunnossa asuu. Totta kai rahaa ei jää elämiseen silloin 555 euroa, jos asuu vuokranormin ylittävässä asunnossa. Ihminen itse päättää siitä, mihin tuon "taskurahan" käyttää, jotkut käyttävät sen elämiseen vuokranormit ylittävässä asunnossa. 

Äitini asui halvasti. Pointtini ei ollut, että hänelle olisi pitänyt tulla enemmän rahaa, vaan että se perusosa tosiaan lasketaan samalla kaavalla ja se jää hyväksyttyjen menojen jälkeen. Ainoastaan erotus korvataan toimeentulotukena.

Kun tällä palstalla on yleisesti sellainen outo käsitys, että toimeentulotuen asiakkailta ensin maksetaan kaikki laskut ja sitten annetaan vielä ylimääräistä rahaa.

Minusta tämä on saivartelua. Pakollisten menojen jälkeen asiakkaalle tulee jäädä 555e käyttörahaa, se on fakta ja ihan sama, mistä lähteestä tuo käyttöraha silloin kokonaisuudessaan tulee: eläkkeestä, työmarkkinatuesta, toimeentulotuesta vai yhteensä joistakin näistä. Ymmärrän myös systeemin erinomaisesti, koska olen käsitellyt etuuksia työkseni. (Eri)

Tuskinpa olet käsitellyt etuuksia työksesi. Jos olisit, niin tietäisit, että toimeentulotuessa hyväksytään kohtuulliset asumiskulut ja lääkärin määräämä hoito, jonka lisäksi saa 555 euroa, jolla maksetaan muut pakolliset kulut esim. ruoka, vaatetus, henkilökohtainen hygenia, astiat, huonekalut, tekstiilit....ja sitten tällä samalla 555 eurolla maksetaan myös ne kaikki muutkin ylellisyydet, joita köyhillä ei saisi olla esim.  pesukone, tv, radio, netti, harrastukset, liikkuminen... , ja sitten oletetaan kaikkea negatiivista ellei näitä köyhän elämään kuulu.

Kokeilkaapa itse hankkia 555 eurolla kaikki sillä hankittavat asiat ja pistäkää loput palkasta säästöön... ihan saman ne maksaa köyhällekin kuin rikkaalle (ellei sitten työnantaja maksa).

Vierailija
198/420 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, mutta eivätkö nuo työkyvyttömät, jotka eivät saa sairauspäivärahaa tai eläkettä ole työmarkkinatuella?

Eivät ole. Työmarkkinatukea saa työnhakija. Hänellä on velvollisuus hakea ja ottaa vastaan töitä.

Vierailija
199/420 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä onko tässä ketjussa jo mainittu, mutta mainitsen kuitenkin: 555 euroa ei ole automaattisesti mikään summa minkä toimeentulotuen asiakas saa "käteen", vaan se on laskennallinen osa. Siis että tuloista vähennetään ne hyväksytyt laskut (käytännössä yleensä vain asumis- ja sairaanhoitokulut), ja 555 euroa pitää jäädä kaikkeen muun elämiseen, ruuasta nyt lähtien. Jos menee miinukselle, toimeentulotuki täyttää sitä sen verran että 555 euroa jää elämiseen. Toimeentulotukea voi tulla tilille siis vaikka 9 euroa, jos laskujen jälkeen 555 eurosta puuttuu sen verran.

Äitini sai esimerkiksi yleensä toimeentulotukea 0-100 euroa kuussa. Hänellä oli tulot noin 900 euroa, mutta siitä huolimatta hyväksytyt asumismenot niin pienet, ettei tukia tullut. Ainoastaan silloin kun hänelle tuli sairaalareissu, tuli tukea monta sataa euroa. Sairaalalaskua varten, ei huvitteluun.

Ap varmasti tiesikin tuon laskennallisen osan, mutta selvensin asiaa kuitenkin koska tällä palstalla tuntuu olevan ihan älyttömästi sekaannusta asiasta. Jotkut väittävät ihan pokkana, että jokaiselle toimeentulotuen asiakkaalle maksetaan 555 euroa ylimääräistä "taskurahaa".

Äitisi sai käteensä vähemmän taskurahaa , koska hänelle jäi "taskurahaa" eli rahaa elämiseen liian kalliissa asunnossa. Perustoimeentulotuki lasketaan aina samalla kaavalla ja siinä on kaikilla ihan samat vuokranormit, ihminen itse päättää kuinka kalliissa asunnossa asuu. Totta kai rahaa ei jää elämiseen silloin 555 euroa, jos asuu vuokranormin ylittävässä asunnossa. Ihminen itse päättää siitä, mihin tuon "taskurahan" käyttää, jotkut käyttävät sen elämiseen vuokranormit ylittävässä asunnossa. 

Äitini asui halvasti. Pointtini ei ollut, että hänelle olisi pitänyt tulla enemmän rahaa, vaan että se perusosa tosiaan lasketaan samalla kaavalla ja se jää hyväksyttyjen menojen jälkeen. Ainoastaan erotus korvataan toimeentulotukena.

Kun tällä palstalla on yleisesti sellainen outo käsitys, että toimeentulotuen asiakkailta ensin maksetaan kaikki laskut ja sitten annetaan vielä ylimääräistä rahaa.

Minusta tämä on saivartelua. Pakollisten menojen jälkeen asiakkaalle tulee jäädä 555e käyttörahaa, se on fakta ja ihan sama, mistä lähteestä tuo käyttöraha silloin kokonaisuudessaan tulee: eläkkeestä, työmarkkinatuesta, toimeentulotuesta vai yhteensä joistakin näistä. Ymmärrän myös systeemin erinomaisesti, koska olen käsitellyt etuuksia työkseni. (Eri)

Tuskinpa olet käsitellyt etuuksia työksesi. Jos olisit, niin tietäisit, että toimeentulotuessa hyväksytään kohtuulliset asumiskulut ja lääkärin määräämä hoito, jonka lisäksi saa 555 euroa, jolla maksetaan muut pakolliset kulut esim. ruoka, vaatetus, henkilökohtainen hygenia, astiat, huonekalut, tekstiilit....ja sitten tällä samalla 555 eurolla maksetaan myös ne kaikki muutkin ylellisyydet, joita köyhillä ei saisi olla esim.  pesukone, tv, radio, netti, harrastukset, liikkuminen... , ja sitten oletetaan kaikkea negatiivista ellei näitä köyhän elämään kuulu.

Kokeilkaapa itse hankkia 555 eurolla kaikki sillä hankittavat asiat ja pistäkää loput palkasta säästöön... ihan saman ne maksaa köyhällekin kuin rikkaalle (ellei sitten työnantaja maksa).

Me maksamme tuon lisäksi asumisemme, sähkömme, lastemme päivähoidot jne. Kaiken sen minkä sinä saat ilmaiseksi.

Vierailija
200/420 |
16.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EU määritteli tuon liian pieneksi ja senhän pitäisi olla yli 1000 €.

Tämä. Suomi on jo saanut useasti noottia liian alhaisesta sosiaaliturvasta.

Suomi on jättänyt ilmoittamatta muutamat tuet kuten asuntotuen.