SYYSKUUN SALAISUUDET SYYSKUUHUN
Kommentit (98)
Juu, minä olen "TYKS:läisiä". Sain valita Loimaan aluesairaalan ja TYKS:in väliltä ja jotenkin päätös oli minulle helppo ihan jo senkin takia, että olen alunperin turkulainen. No, oikeasti tärkein kriteeri on, että meiltä on TYKS:iin matkaa n. 30 km ja Loimaalle vastaavasti reilut 40 km.
TYKS:stä jäi pelkästään positiivinen kuva. Sinun kannattaisi käydä siellä tutustumassa (siis jos suinkin on aikaa ja kiinnostusta). Laitan tähän nämä puh.nrot ja infojen ajat:
ajanvaraus ma-pe klo 12-13 numerossa 02-313 3384
imetysinfo ma ja ke os.310/311 vuodeosasto
klo 14.30-15.00
klo 16.30-17.00
klo 18.30-19.00
synnytysvalmennus ma ja ke os. 360 synnytysosasto
klo 15.00-16.00
klo 17.00-18.00
klo 19.00-20.00
Pyydä ihmeessä neuvolasta kopio esitietolomakkeesta (ovatko lähettäneet sen LAS:aan suoraan?), niin voit ottaa sen mukaan TYKS:iin, jos sinne päädyt synnyttämään. Kätilö sanoi, ettei heillä ole kaikista etukäteistietoa, mutta äitiyskortti ja esitietolomake mukaan, niin kaikki järjestyy kyllä. Mun lomake meni edeltä postissa TYKS:iin.
Täältä saat myös lisätietoa http://www.tyks.fi/fi/720
Kysy ihmeessä, jos joku asia mietityttää, yritän vastata parhaani mukaan ;-)
Moi kaikki syyskuulaiset, ja onnittelut kmk-83:lle! Ihanaa, pieni poika!
Olen vähän paniikissa, etten voi hirveästi ajatella mitään muuta. Kävin kovan kutinan takia tänään verikokeissa, ja maksa-arvot (alat) oli reippaasti koholla, joka saattaa viitata hepatogestoosiin (kirjoitetaankohan noin?). Eli raskauden aikaiseen maksasairauteen? Sappiarvot (asat) kestää vielä valmistua pari päivää, mutta sain lähetteen kiireellisenä mennä heti huomenna aamulla äitiyspoliklinikalle, jossa otetaan verikokeet uudestaan ja katsotaan sikiön vointi. Jos molemmat arvot ovat kovasti koholla, saattaa olla edessä käynnistys, sillä vauva saattaa kärsiä tilanteesta. Tuolta netistä luin, että mitä lähemmäksi laskettua aikaa mennään, sitä suurempi on sikiökuolleisuuden riski =/ Ja mulla on siihen 9 päivää... Toisaalta, jos tilanne ei ole hälyttävä, saattaa olla, että vaan katsellaan tilannetta ja tarkkaillaan vointia loppuraskaus.
Kovasti mahassa on tänään liikuskeltu, joten siellä toivottavasti voidaan ihan hyvin. =)
Anteeksi vähän synkkä paniikki-viesti, kirjottelen sitten, mitä siellä polikäynnillä selviää.
Voikaa hyvin!
Miisu1 38+5
Onnittelut kmk-83:lle vaaleansinisestä nyytistä!!!
Tänään ollut jotenkin ihan ärsytyspäivä.... Kaikki vaan ärsyttää vaikka eilen sain pitkästä aikaa univelat kuitattua pojan ollessa hoidossa. Hoitopaikkaa pidellään ihan sen takia että voi laitta vaikka keskellä yötä tarhaan jos tulee äkkilähtö synnärille ja turhaapa siitä on nytkään maksa jos ei tenava siellä käy. Ihanan piirrustuksen toi poika kotiin... siinä oli kaikki perheenjäsenet vauvaa myöten. Tainnut kyllä vaatia apuja tädeiltä kun kotona piirtää vaan pitkulaisia suttuja jotka on käärmeitä.
Vauvapyykkiä olen lajitellut ja peseskellyt ja ulkonakin tuli vähän happea käytyä ottamassa. Olo on niinku möhköfantilla ja tulee ärhenneltyä ihan turhastakin. Tätä tämä kai on loppuun asti..
Huomenna olisi matka labraan paastosokerin takia. Se taas on ihan järkky paikka kun kaikki päivystykset ja ajanvaraukset menee eteen niin siellähän sitä taas kypsyy..... Ihan ku tämä omatoiminen sormien rei`itys ei olis tarpeeksi.Grrr
Tässä sitä taas kiukutellaan vaikka toisilla on ihan oikeitakin murheita. Miisu1:lle tsemppiä ja toivotaan että kaikki on kunnossa!
Valoa päivään tuo kyllä tämä täysiaikaisuus eli
rv 37 tasan. Jippii.
Selidora
etköhän miisu ole ihan hyvissä käsissä ja huomenna selviää lisää! :) no hätä
onnea kmk pojan johdosta !!
olipas mukavaa lukea elohelmen tekstiä, että vauvan liikkeiden hiljentyminen voi tarkoittaa synnytyksen alkua.. (toinen siis ottaa lepoa tulevaa varten). täällä kun ollaan jo niin kovin hiljaisia :/ liikelaskennat aloitetaan täällä vasta rv40 eteenpäin ja sen 10 liikettä tunnissa pitäisi saada. tämä tyllerö on kyllä todellinen salamatkustaja! saan kantapäät kaivettua ja silloin potkaisee jalan syvemmälle kosketusta. pään tunnen myös, kun sitä hinkuttaa mutta siinä se sitten onkin.. :/ niin ja pylly välillä nousee ns. pintaan. ihan erilainen on kuin esikoinen masussa, joka ryskysi ihan synnytykseen asti :)
miaea: laitappas se ukkos hieromaan ja hoitamaan niitä jalkoja ;) meillä on perinteenä joka ilta, että mies rasvaa ja hieroo.. on myös nyt lakannutkin muutaman kerran pyynnöstäni. ihana mies!
pe olisi neuvola. ei tekisi mieli enää mennä. en halua, että masuun enää kosketaan ja tutkitaan.
cec rv39+4 eikä minkäänlaista oiretta alkavasta synnytyksestä :) täytyys vielä nauttia tästä olosta ja masusta, seuraavaan raskauskertaan saakin tulla himpun verran enemmän väliä kuin nyt on..
etköhän miisu ole ihan hyvissä käsissä ja huomenna selviää lisää! :) no hätä
onnea kmk pojan johdosta !!
olipas mukavaa lukea elohelmen tekstiä, että vauvan liikkeiden hiljentyminen voi tarkoittaa synnytyksen alkua.. (toinen siis ottaa lepoa tulevaa varten). täällä kun ollaan jo niin kovin hiljaisia :/ liikelaskennat aloitetaan täällä vasta rv40 eteenpäin ja sen 10 liikettä tunnissa pitäisi saada. tämä tyllerö on kyllä todellinen salamatkustaja! saan kantapäät kaivettua ja silloin potkaisee jalan syvemmälle kosketusta. pään tunnen myös, kun sitä hinkuttaa mutta siinä se sitten onkin.. :/ niin ja pylly välillä nousee ns. pintaan. ihan erilainen on kuin esikoinen masussa, joka ryskysi ihan synnytykseen asti :)
miaea: laitappas se ukkos hieromaan ja hoitamaan niitä jalkoja ;) meillä on perinteenä joka ilta, että mies rasvaa ja hieroo.. on myös nyt lakannutkin muutaman kerran pyynnöstäni. ihana mies!
pe olisi neuvola. ei tekisi mieli enää mennä. en halua, että masuun enää kosketaan ja tutkitaan.
cec rv39+4 eikä minkäänlaista oiretta alkavasta synnytyksestä :) täytyys vielä nauttia tästä olosta ja masusta, seuraavaan raskauskertaan saakin tulla himpun verran enemmän väliä kuin nyt on..
Sataa täälläkin ja kohta rupeaa oikeasti jänskättään miten nuo viljat saa puitua.
Tänään olin tayssissa painokontrollissa ja kaikki näyttäis olevan hyvin. Lääkäri sanoi, ettei vauva ole käsikopelolla mikään pienen pieni ja ultrassa painoarvioksi sai 3kg, eli ihan hyvin on kasvanut. Alakerrassakin muutoksia eli jotain supistukset on aikaan saanut ja tänään oli melkoisen kovakourainen sisätutkimus ja siitä saakka supistellut väliin ihan kipeästikkin.
Muutenkin täällä voidaan ihan hyvin, helmi heiluttelee masua varsinkin illasta ja itsekkin jaksan vielä touhuta. Naurattaa vaan oma kävely, kun melkoista vaappumista tämä rupeaa jo olemaan.
Sain sairaalakassinkin jo pakattua ja tänään käytiin ostamassa imetysliivit eli täällä olis valmista vauvan tulla, nyt vaan odotellaan ja nautitaan.
Miisu1:lle kovasti tsemppiä huomiseen ja toivotaan, että kaikki hyvin!
Kimaro ja Helmi 37+4
Hei kaikki rakkaat!
Onnitteluita vauvansa saaneille ja täältä iso voimarutistus vielä vauvoja mahassa kasvattaville.
Jaakko päättikin syntyä elokuun puolella, eli sunnuntaina 31.8.
Mitään merkkejä ei edellisinä päivinä ollut. Mitä nyt lauantaina siivottiin, shoppailtiin ja saunottiin, mutta ei edes harrastettu seksiä. :) Yksi "oire" näin jälkeen päin ajateltua oli hirmuinen karkkihimo. Sanoinkin miehelle, että voiko elimistö haluta tankata energiaa? Hyökkäsin siis alkoholistin tavoin Prisman irtokarkkihyllylle ja olisin voinut syödä ne kaikki. Erotukseksi tavallisesta makeanhimosta...
Sunnuntai-aamuna heräsin käymään vessassa noin 3.30. Kävin vessassa, limatulppaa irtosi, se oli veristä ja limaista. Ajattelin, että yes, nyt alkaa muutaman päivän sisällä tapahtua. Mutta sitten tunnistinkin pari-kolme hengenvetoa kestävät kivut supistuksiksi. Ajattelin, että haa! näähän voi olla niitä "oikeita" supistuksia kun tekee ihan kipeääkin. Mutta ne tuntui kestävän vain hetken kerrallaan vaikka säännöllisiä olivatkin. Aloin ottamaan aikaa, ja ne tuli 5-7 minuutin välein vaikka kestivät vain sekunteja. Odottelin kuuteen ja soittelin kätilö-siskolleni. Hän sanoi että tuo kuulostaa synnytykseltä, käy suihkussa ja lähtekää menemään.
Miehen herätin klo 7, että sopisiko tämä synnytyspäiväksi. Kesti hetken ja sitten alkoi sinkoilu. Pullot piti esim. viedä autotalliin... Klo 7.30 oltiin sairaalassa, oltiin käyrällä hetki ja sitten kätilö totesi että paikat on sen verran auki että siirrytään synnytyssaliin. Kalvot puhkaistiinkin melkein saman tien ja sitten noin 9.30 laitettiin spinaali, joka on maailman paras keksintö! Makoilin melkein unessa pahimman avautumisvaiheen! Suosittelen. Ja jos ihan rehellisiä ollaan, tipan laittaminen sattui enemmän kuin spinaalin.. Mutta mulla onkin joku ihme mutka tuossa suonessa johon tippa laitettiin. No, valitettavasti spinaalin vaikutus lakkasi ennen kuin alkoi ponnistuttaman, joten ponnistusvaihe mentiin ihan luomuna. Ei se mitään, tunsin missä mennään ja jaksoin kohtalaisen hyvin. Ponnistusvaihe kesti tunnin, eli lepäiltiin ihan kunnolla välillä. Noin klo 12.50 syntyi ihana Jaakko-poikamme, mitat 3545g ja 49,5cm. Mainio pötkäle! Ja mahtavat pusuhuulet. :) Olen ihan rakastunut...
Nyt ollaan muutama päivä tutustuttu ja harjoiteltu imettämistä (sattuu!!) ja nyt ollaan vihdoin kotona.
Olen niin onnellinen että itken koko ajan. Tunteita on ihan liikaa...
Kirjoitellaan lisää.
Kaikille oikein mukavia vointeja mahdollisuuksien mukaan.
T. Arkamamma ja Jaakko 4 päivää (syntyi rv 39+2)
Harmi vaan että nuo tutustumispäivät olivat ma ja ke. Joten jos tästä viikonloppuna lähtö tulee niin pitää vaan sitten mennä "uuteen" paikkaan. Nyt sentään tiedän suurinpiirtein mistä synnyttäjät sisään, joten oikea paikka löytynee. Siinä mielessä levollisin mielin, että tietää ainakin saavansa hyvää hoitoa. Matka vaan harmittaa kun LAS:iin on niin lyhyt matka. Mutta voipi olla, että panikoin aivan turhaan. Todennäköisempää on, että synnytys käynnistyy vasta LA:n jälkeen. Ja se esitietolomake jätettiin LAS:iin synnytyksen suunnittelu käynnillä, joten se on siis jo siellä...
Lähteeköhän joku jo ensi yönä?
Elohelmi ja Pirkko 39+3
Lisää poikia syyskuulaisille. Ihanaa, että olet vihdoinkin saanut niin hartaasti odotetun pikkuisen syliisi. Kiva oli lukea positiivisesta synnytyskokemuksesta. Muistan itsekin esikoisesta kuinka tuo imetys alkuun sattui, mutta onneksi siihen nopeasti tottuu.
Elohelmi ja Pirkko
Voi miten ihanaa, että Jaakko on tullut terveenä maailmaan. Kuvasit niin ihanasti synnytystä että ihan tuli tippa linssiin =).
Voikaa hyvin.
minipanda & pikkumini 36+1
Tulin tarkasteleen vielä muiden kuulumisia ja voi miten ihanaa, että arkamamma sait Jaakon jo kainaloosi! Kovasti onnea teidän perheelle!!!! Tulehan taas kertoileen kuulumisia, me muut täältä hitaasti, mutta varmasti perässä tullaan:)
Kimaro ja Helmi
Arkamammalle ja perheelle poikavauvan johdosta!!!!
Aivan mahtavaa että kaikki meni hienosti!
Marili ja "Onni" 38+2
Onnea Kmk:lle ja Arkamammalle pojista!!!
Tänään neuvola, tulen sitten kirjoitteleen enemmän.
Nyla ja Peanut 38+3
Ihanaa, että kaikki hyvin :)!!
Onnea Arkamammalle ja koko perheelle!
Perustrikoo ja Helvi 37+ 3
Onnea kmk ja Arkamamamma pikkupojista! Ihanaa, että kaikki meni hienosti ja olette päässeet tutustuman pikkumiehiin.
Vähän olen kyllä kade, meillähän oli Arkiksen kanssa sama laskettu aika ja täällä edelleen könytään yhtenä kappleena. eilen temusin esikoiselle kurakamppeita päälle ja omat äitiyshousut rullautui koko ajan mahan alle. Puhisin ja ärhentelin ja itkuhan siitä lopuksi tuli. Synnyttäisin NIIN KOVIN mielelläni vaikka jo tänään!
Jaksamista kaikille, tsempataan toisemme loppuun asti!
Adalmiina ja Pikku 39+6 !!!
ja perässä tullaan ;) aamulla tuli iso klöntti limatulppaa ja nyt on supistellut aikas makeasti :) se kipu helpottaa imettäessä, kun vauva oppii kunnon imutekniikan ja maito on kunnolla noussut. siihen ei siis tarvitse tottua, että imetys sattuu! senhän ei kuulu sattua :)
nyt subbailemaan lisää..
cec 39+5
Ja kiitos kun jaoit kokemuksen kanssamme! Kohta on meidänkin vuoro...
Me oltiin eilen lääkärissä. Halusin loppuraskauden tutkimukseen yksityiselle, koska neuvolalääkäristä jäi niin tyhmä olo. Ja tämä eilinen lääkäri oli ihan mielettömän hyvä, koska on myös oman synnärini synnytyslääkäri ja sain puhuttua synnytyspelkoni paljon pienemmiksi. Nyt on ihan zen-olo, avoimin mielin vain kohti tuntematonta...
Saatiin ultran mukaan painoarvioksi 2900g eli laskettuna aikana n3,5kg. Huom, neuvolalääkäri arvioi käsikopelolla 2 viikkoa sitten painoksi 3300g, eli ihan päin prinkkalaa meni sekin arvio. Onneksi käytiin nyt tällä ammattitaitoisella lääkärillä...
Mutta mikä tärkeintä, kaikki näyttää olevan hyvin. Bioprofiili ok, lapsivettä normaalisti ja kohdunsuu vielä kiinni (vaikka vähän toivoin salaa, että olisi jo auennut... :) ) Niin, ja kyllä niin selkeät vehkeet oli jalkojen välissä, että me sitten jatkamme tätä syyskuun poikien voittokulkua - ellei sitten mene lokakuulle.
Tällästä omaa napaa tällä kertaa... Kivaa loppuviikkoa kaikille!
caligirl + ekavekara 36+6 (huomenna täysaikainen!!)
Onnea Kmk ja Arkamamma!!!
Voi, kumpa noita synnytystä ennakoivia merkkejä tulisi. Voisin haluta synnyttää viikonloppuna. Olis niin kätevää lastenhoidon ym. kannalta, mutta tuskin se niin menee;-)
Kamala väsy. Viime yönä tuli valvottua pitkään...
Oletteko huomanneet, milloin teidän vauvat nukkuu eniten? Meillä vauva on selvästi aktiivisin illalla (noin klo 20-22 maissa). Ihan mieletöntä jumppaa ja tuntuu, että se tulee oikeasta kyljestä ulos! Yöllä vauva ilmeisesti nukkuu enimmäkseen, koska en tunne juuri liikkeitä vessaan mennessäni ym. Toivottavasti nukkuisi yöllä myös syntymänsä jälkeen!
Tsemppiä kaikille odottajille ja nyyttejä hoitaville!
Wilhelmiina -73, 39+2
Paljon onnea poikavauvan johdosta!! Mulla vierii täällä kyyneleet pitkin poskia...
Miaea ja masukki - yhtenä kappaleena mennään 37+3
Tuntuu, että täälläkin sataa aina..se on vissiin hyväksyttävä, että syksy on saapunut.
Kävin neuvolassa ja kaikki ok, paitsi painosta tuli taas satikutia. Olen viimeisen parin viikon aikana istunut aika monessa kahvipöydässä ja se kyllä näkyy lukemissa...nyt on painoa kertynyt n. 11 kg ja saisi jäädä tähän. Jotenkin vaan ruokakin maistuu niin hirmu hyvältä ;-) ehtiihän niitä kiloja sitten karistella ja kukaties jäävät jo laitokselle?? (no ei mun tuurilla)
SF-mitta on 31 cm, eli samalla käyrällä jatkuu kasvu.
Illalla äitiysjumppaan, jes! Kaipaan oikein hikiliikuntaa ja pikkuhiljaa olisi kiva saada oma kroppa takaisin. Mulla ei tähän mennessä ole ollut valasfiilistä, mutta näillä viikoilla sekin on tullut ajankohtaiseksi..
Pitäisi varata aika jalkahoitoon, kun mulla kummittelee sellainen lahjakortti tuolla kaapissa. Olisi ihanaa luksusta, kun joku hieroisi väsyneitä jalkoja! Niin ja varpaankynnet kaipaa huoltoa, en enää itse yletä niitäkään hoitamaan ;-)
Taidankin laittaa langat kuumiksi kosmetologille!
Kärsivällisyyttä tähänkin päivään kaikille toivottelee Miaea ja masukki 37+2