Mies ei anna mun nukkua
Olen työelämässä ja lapsiakin on, vieläpä pieniä.
Olen aamu-uninen ja myös unentarve on ehkä tavallista suurempi (8-10h/yö).
No, ongelma on se että mun puoliso ei anna mun nukkua että saisin unentarpeeni täyteen. Enkä nyt puhu arkiaamuista jolloin joudun menemään töihin siinä missä muutkin.
Tämän takia haluaisin nukkua vkl kuten oma luonnollinen unirytmi olisi. Se ei käy miehelleni joka herättää minut oman aamuvirkkurytminsä mukaisesti siten että jatkuva väsymys vaivaa ja olen nykyään stressaantunut ja kärttyisä.
Mitään erityistä syytä meillä ei ole miksen saisi nukkua vkl k 10 asti vaan kyse on periaatteesta ettei aikuisten kuulema kuulu nukkua noin myöhään.
Tuntuu että terveys kärsii ja eikö muka muissa perheissä nukuta yli k 8??
Kommentit (315)
Meillä molemmat aamuntorkkuja. Kun lapset pieniä ja heräsivät aikaisin, tehtiin juurikin niin, että toinen heräsi la ja toinen su lasten kanssa. Molemmat sai edes toisena aamuna nukkua pidempään.
Tästä kyllä piti keskustella miehen kanssa. Hän olisi mielellään nukkunut molempina aamuina pitkään. Fiksu mies ymmärsi asian nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea kommentoida enempää tietäen kokonaistilannetta. Veikkaisin, että jos olisi aloitus, että mies haluaa nukkua viikonloppuaamuisin kymmeneen ja itse äiti nousee seiskalta pienten lasten kanssa aamutoimille, aamupalalle, ulkoilemaan ym. ja hankala suunnitella perheen yhteisiä menoja, kun monet lastentapahtumat alkavat jo 10. Tuolloin se hyvin nukkunut ja raukea mies tallustelee keittämään kahvia kaikessa rauhassa kun äiti on pessyt jo pari koneellista pyykkiä ja alkaa hiki valuen vääntää vähitellen lounasta.
Veikkaan että tulisi aika monta jätä se sika viestiä?Aloituksessa mies on aamuvirkku eli hän herää luontojaan aikaisin aamulla. Se on ihan eri asia kuin se, että kumpikin haluaisi nukkua aamulla pitkään, mutta vain toisen on pakko herätä aamuseiskalta lasten kanssa.
En usko, että kenenkään aikuisen, luontaisesta rytmistä viis, unelmaviikonloppuherätys aamulla on vaippojen vaihtoa, aamupalan laittoa, lasten sotkujen siivoamista sekä lasten viihdytystä puolison vetäessä sikeitä sekä lauantai- että sunnuntaiaamuina.
Niin, vähän tähän viittasin viestilläni ja jokainen samassa tilanteessa toisella puolella ollut varsinkin ymmärtää. Minäkin olen jonkin verran miestä aamuvirkumpi, mutta ärsyttää ihan hullun lailla, kun mies valvoo tie mihin asti, katselee rauhassa tv:tä, syö jätskiä ym, tekee omia juttujaan illalla lasten nukahdettua. Itse olen tuossa vaiheessa koko päivän lasten kanssa touhuttuani aivan rättiväsynyt ja jaksan just ehkä järjestellä seuraavan päivän vaatteet valmiiksi ennen kuin menen itsekin nukkumaan. (ei, ei tarvitse joka aamu lähteä ulos aikaisin, mutta kyllä aktiiviset lapset hyppivät seinille, jos ei iltapäivään mennessä ole ollut mitään muuta kuin lastenohjelmia sisällä. Sitten tuleekin jo päälle pienimmän päiväuniaika.)
Se iltavirkkuus ei vaan siis pikkulapsiperheessä samalla tavalla toimi, jos ei sitten valitse elää omaa elämäänsä välittämättä perheestä.
T. Edellinen. Avioero lähdössä hakuun, kunhan ehdin täyttää hakemukset ja jaksan lähteä siihen vääntöön.
Vierailija kirjoitti:
Lemppaisin tuollaisen ukon siltä istumalta, niin hirveät traumat on jäänyt lapsuudesta kun äiti herätti aina klo 8, koska eihän sitä koko päivää voi nukkua! En ikinä saanut vastausta miksei lomalla tai viikonloppuna voisi nukkua niin pitkään kuin nukuttaa?
"Ei unella Herran huonetta rakenneta!" tuppasi äitivainaa kiekaisemaan aina kukonlaulun aikaan jos ei me kakarat oltu tikkana pystyssä heti kun hänkin.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka paljon olet ap käyttänyt tuota "suuri unentarve" -korttia? Ex-mieheni jätti sen varjolla kaikki pikkulapsivaiheen heräilyt yöllä ja aikaisin aamulla minulle (silloinkin, kun olin perheen ainoa työssäkäyvä aikuinen). Olin niin väsynyt, että pari kertaa unohdin oman nimenikin, mutta edes viikonloppuna minun ei annettu kompensoida heräilyäni päiväunilla.
Samaa mietin. Ehkä juuri ap on se, jonka pitää saada kaikkea enemmän kuon toisten. Muilla ei ole ketun väliä, kunhan ap saa mitä haluaa ja kunhan muut hyppivät niin kuin hän haluaa heidän hyppivän. Lapsillakaan ei ole mitään väliä tai perheen muilla menoilla, kunhan vain ap saa olla niin kuin perheetön ihminen haluaa.
Lapsiparat. Ei ole heidän syytä, että mutsia ei perhe-elämä kiinnosta. Ehkä ap:n olisi siis aika ottaa ero perheestään, hankkia ikioma kämppä ja elää kuin muita ei olisikaan? Perhekin olisi onnellisempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea kommentoida enempää tietäen kokonaistilannetta. Veikkaisin, että jos olisi aloitus, että mies haluaa nukkua viikonloppuaamuisin kymmeneen ja itse äiti nousee seiskalta pienten lasten kanssa aamutoimille, aamupalalle, ulkoilemaan ym. ja hankala suunnitella perheen yhteisiä menoja, kun monet lastentapahtumat alkavat jo 10. Tuolloin se hyvin nukkunut ja raukea mies tallustelee keittämään kahvia kaikessa rauhassa kun äiti on pessyt jo pari koneellista pyykkiä ja alkaa hiki valuen vääntää vähitellen lounasta.
Veikkaan että tulisi aika monta jätä se sika viestiä?Aloituksessa mies on aamuvirkku eli hän herää luontojaan aikaisin aamulla. Se on ihan eri asia kuin se, että kumpikin haluaisi nukkua aamulla pitkään, mutta vain toisen on pakko herätä aamuseiskalta lasten kanssa.
En usko, että kenenkään aikuisen, luontaisesta rytmistä viis, unelmaviikonloppuherätys aamulla on vaippojen vaihtoa, aamupalan laittoa, lasten sotkujen siivoamista sekä lasten viihdytystä puolison vetäessä sikeitä sekä lauantai- että sunnuntaiaamuina.
Niin, vähän tähän viittasin viestilläni ja jokainen samassa tilanteessa toisella puolella ollut varsinkin ymmärtää. Minäkin olen jonkin verran miestä aamuvirkumpi, mutta ärsyttää ihan hullun lailla, kun mies valvoo tie mihin asti, katselee rauhassa tv:tä, syö jätskiä ym, tekee omia juttujaan illalla lasten nukahdettua. Itse olen tuossa vaiheessa koko päivän lasten kanssa touhuttuani aivan rättiväsynyt ja jaksan just ehkä järjestellä seuraavan päivän vaatteet valmiiksi ennen kuin menen itsekin nukkumaan. (ei, ei tarvitse joka aamu lähteä ulos aikaisin, mutta kyllä aktiiviset lapset hyppivät seinille, jos ei iltapäivään mennessä ole ollut mitään muuta kuin lastenohjelmia sisällä. Sitten tuleekin jo päälle pienimmän päiväuniaika.)
Se iltavirkkuus ei vaan siis pikkulapsiperheessä samalla tavalla toimi, jos ei sitten valitse elää omaa elämäänsä välittämättä perheestä.
T. Edellinen. Avioero lähdössä hakuun, kunhan ehdin täyttää hakemukset ja jaksan lähteä siihen vääntöön.
Me illanvirkut hoidimme illatkin vuoronperään. Ei se toki aina tasan mennyt miehen iltavuorojen aikaan, mutta aina silloin kun oltiin molemmat paikalla.
Keskustelkaa, älkää uhriutuko. Jos toinen ei sittenkään tajua, on muiden ratkaisujen paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimii se, jos laitetaan toimimaan. Iltavirkku hoitaa illat ja aamuvirkku aamut, ei siinä sen kummempaa. Toki ymmärrän sen että monesti siinä käy niin että aamuvirkku hoitaa sekä illat että aamut ja palaa loppuun.
Nyrkistä tulis jos joku herättäisi minut aikaisin jos hän itse sattuu heräämään aikaisin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lemppaisin tuollaisen ukon siltä istumalta, niin hirveät traumat on jäänyt lapsuudesta kun äiti herätti aina klo 8, koska eihän sitä koko päivää voi nukkua! En ikinä saanut vastausta miksei lomalla tai viikonloppuna voisi nukkua niin pitkään kuin nukuttaa?
"Ei unella Herran huonetta rakenneta!" tuppasi äitivainaa kiekaisemaan aina kukonlaulun aikaan jos ei me kakarat oltu tikkana pystyssä heti kun hänkin.
Sairasta.
Vierailija kirjoitti:
Meillä molemmat aamuntorkkuja. Kun lapset pieniä ja heräsivät aikaisin, tehtiin juurikin niin, että toinen heräsi la ja toinen su lasten kanssa. Molemmat sai edes toisena aamuna nukkua pidempään.
Tästä kyllä piti keskustella miehen kanssa. Hän olisi mielellään nukkunut molempina aamuina pitkään. Fiksu mies ymmärsi asian nopeasti.
Meillä aikoinaan exän kanssa yritettiin tätä. Olin lasten kanssa kotona ja heräsin useita kertoja yössä. Hoidin aina yöheräilyt. Koska oli todella uupunut, pyysin exää, että toinen nukkuisi lauantaina ja toinen sunnuntaina pitkään. Aikamme yritettiin, mutta juuri niinä aamuina, kun minun piti saada nukkua, ex ei osannut olla hiljaa ja antoi lasten tulla herättämään minut. Pakko todeta, että eron siemenet kylvettiin pikkulapsiaikana ja exän itsekkyys vain korostui ajan myötä. Eron yhteydessä hän kehtasi vielä todeta miten minä olen aina niin hankala ja hain eroa turhaan.
Eikö toi oo vähän sama kuin pakottaisi aamuvirkkua väkisin valvomaan koska kukaan aikuinen ei mee nukkumaan aikasin illalla
Miksi pitää tehdä lapsia, jos heitä ei jaksa hoitaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairasta.
Ei ollut ihan parasta äitiainesta muutenkaan, nykyään varmaan leimattaisiin narsistiksi alta aikayksikön - eikä välttämättä aiheetta. Isän kiusasi hengiltä ja lapset ovat vuosien varrella paikkailleet traumojaan kuka milläkin keinoin. Tuo huoneen ovelta rääkäisty sananparsi yhdessä valojen räpsimisen tai kattilankansien paukuttelun kanssa on jäänyt vahvasti mieleen, vieläkin meinaa alkaa muistelu ahdistaa vaikka tuosta on jo puoli vuosisataa aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitää tehdä lapsia, jos heitä ei jaksa hoitaa?
Kyseessä 2+2 tuntia viikonloppuaamuisin, jää aika monta tuntia vielä lastenhoitoon viikossa.
Vierailija kirjoitti:
Unen rajoittamista käytetään myös kidutuskeinona.
onkin yksi tehokkaimmista ja nopeammin toimivista ja tehokin säilyy pitkään kun aivokemia muuttuu pitkäksi ajaksi.
Sen verran kommentoin, että 10 h yöunet ei ole aikuiselle ihmiselle hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Lähde?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähde?
Käytä googleta, aikuisen ei pitäisi nukkua jatkuvasti noin pitkiä unia, ei ole normaalia.
Älä anna pesää sille, jos ei ymmärrä