Mies ei anna mun nukkua
Olen työelämässä ja lapsiakin on, vieläpä pieniä.
Olen aamu-uninen ja myös unentarve on ehkä tavallista suurempi (8-10h/yö).
No, ongelma on se että mun puoliso ei anna mun nukkua että saisin unentarpeeni täyteen. Enkä nyt puhu arkiaamuista jolloin joudun menemään töihin siinä missä muutkin.
Tämän takia haluaisin nukkua vkl kuten oma luonnollinen unirytmi olisi. Se ei käy miehelleni joka herättää minut oman aamuvirkkurytminsä mukaisesti siten että jatkuva väsymys vaivaa ja olen nykyään stressaantunut ja kärttyisä.
Mitään erityistä syytä meillä ei ole miksen saisi nukkua vkl k 10 asti vaan kyse on periaatteesta ettei aikuisten kuulema kuulu nukkua noin myöhään.
Tuntuu että terveys kärsii ja eikö muka muissa perheissä nukuta yli k 8??
Kommentit (315)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsepä olet tuon tyypin mieheksesi valinnut ja tehnyt vieläpä lapsukaisiakin tämän kanssa. Olisit valinnut viisaammin. Ihan taatusti tunsitte toistenne tavat jo seurustellessa, joten olisit oikein hyvin voinut jo silloin kommunikoida miehen kanssa asioista, mutta etpä viitsinyt.
Sitä paitsi joku 10 h/vrk uni on aikuisella ihmisellä paljon, terveytesi ei taida olla ihan kunnossa? Pitäisikö sinun alkaa elää terveellisemmin, teetättää kattavat labratestit ja jutella lääkärin kanssa asiasta? Uniapneakin tms. saattaa vaivata jo, jos et ole 8 h unienkaan jälkeen pirteä.
Ja sinä kuulostat tosi mukavalta ja empaattiselta ihmiseltä. Säälin kavereitasi. Jos sulla sellaisia edes on.
Okei, no jos terveysasiat eivät ole sinulle tärkeitä, niin minkä sille voi. Itse pidän terveydeståni huolta, samoin perheeni. Harrastamme koko perhe liikuntaa ja elämäntapamme ovat kunnossa. Ap:lla ei ole. Voi voi. :)
Terveysasiat voivat olla tärkeitä vaikka olisi empaattinenkin, ihan näin ohiksena. 10 h unta aikuisella viikonloppuna on täysin normaali määrä, itse nukun noin 13 h ja olen terve kuin pukki.
Aapeelle, monet ovat jo ehdottaneetkin että valvotat sitten miestä illalla kun hän menee nukkumaan. Jos hänellä on oikeus häiritä sinun untasi, sinulla on oikeus häiritä hänen untaan.
Oikeasti laittaisin kyllä tuollaisen uniterroristin pihalle. Ihminen sekoaa lopulta ellei saa tarpeeksi nukuttua, kaikista terveyshaitoista puhumattakaan.
Mulla oli silloin avioliitossa mies, sellainen melko dominoiva ja ei myöskään kovin empaattinen. Eli kun oli pieni vauva ja mulla univajetta ja uupumusta, niin sitten kun viimein sain vauvan yöunille ja halusin kuunnella kuulokkeilla musiikkia ja silleen levätä, niin hän yritti painostaa, että menisit lenkille, niin piristyisit. Sanoin kyllä suoraan, ettet tajua mitään ja lopetti onneksi nuo ehdotuksensa. Itse hän oli himolenkkeilijä.
Ap:n mies tuntuisi kohtelevan aikuista puolisoaan kuin lasta. Senkin vanhanaikaisesti. Periaatteet ja kuri. Ei tee hyvää parisuhteelle eikä ole ok.
Otat omaa vapaata ja menet vanhemmille, hotelliin tai muualle nukkumaan. Vai osaako mies hoitaa edes lapset? Siis jos ei ei selkeä puhe auta että antaa nukkua....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nukkuuko ne pienet lapset myös 10 asti vai oletatko keskustelematta että mies hoitaa?
Mitä keskustelemassa siinä on, kyse on miehen omista lapsista, miksi ei voi niitä muutamaa tuntia pari kertaa viikossa hoitaa kun kerran kotona on. Jää siinä vaimollekin aikaa hoitaa lapsia ihan varmasti.
Nukutko muuten vähemmän kuin mies viikkotasolla? Jos nukut, niin sitten kyseessä on paska mies. Mutta jos nukut muutenkin enemmän, niin silloin mies on ihan oikeassa.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea kommentoida enempää tietäen kokonaistilannetta. Veikkaisin, että jos olisi aloitus, että mies haluaa nukkua viikonloppuaamuisin kymmeneen ja itse äiti nousee seiskalta pienten lasten kanssa aamutoimille, aamupalalle, ulkoilemaan ym. ja hankala suunnitella perheen yhteisiä menoja, kun monet lastentapahtumat alkavat jo 10. Tuolloin se hyvin nukkunut ja raukea mies tallustelee keittämään kahvia kaikessa rauhassa kun äiti on pessyt jo pari koneellista pyykkiä ja alkaa hiki valuen vääntää vähitellen lounasta.
Veikkaan että tulisi aika monta jätä se sika viestiä?
Aloituksessa mies on aamuvirkku eli hän herää luontojaan aikaisin aamulla. Se on ihan eri asia kuin se, että kumpikin haluaisi nukkua aamulla pitkään, mutta vain toisen on pakko herätä aamuseiskalta lasten kanssa.
Kovin tuttua. Olen taas niin onnellinen siitä, että olen eronnut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kysynyt mieheltäsi miksi ei anna sinun nukkua?
No, ap:n mies on suoraan sanonut.
Ap kirjoitti näin:
"Mitään erityistä syytä meillä ei ole miksen saisi nukkua vkl k 10 asti vaan kyse on periaatteesta ettei aikuisten kuulema kuulu nukkua noin myöhään."
Olisiko asiaa ennä nykkumaan vaikka klo 22 illalla, niin 10 h yöunilla voisi herätä vaikka klo 8? Jos perheellä on menoja, niin eihän se ole kovin viisasta, että yksi valvoo yötä myöten ja makaa sängyssä puoleen päivään ihan ikioman periaatteensa takia.
Olet ilmeisesti illantorkku? Sellainen joka ei millään voi käsittää miten illanvirkun rytmit menee. Se ei auta mennä klo 22 nukkumaan kun silloin ei väsytä pätkääkään, vaikka olisin herännyt aamulla kukon laulun aikaan töihin. Kyllä ottaisi kupoliin jos joka päivä pitäisi mennä illantorkun ja aamuvirkun tahtiin.
Onneksi meillä molemmilla on sama rytmi ja työ joka ei vaadi paikalla oloa klo 6:00.
Nukkuminen on koko terveyden perusta ja ihmisten luontainen unirytmi on erilainen. Iltavirkku pystyy kyllä pakottamaan itsensä aamurytmiin, mutta on silloin jatkuvasti väsyneempi ja pitkällä aikavälillä tervysongelmat seuraavat perässä.
Siis mies herättää miten? Nousee sängystä, menee keittiöön ja kuulet, miten hän keittää kahvia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kysynyt mieheltäsi miksi ei anna sinun nukkua?
No, ap:n mies on suoraan sanonut.
Ap kirjoitti näin:
"Mitään erityistä syytä meillä ei ole miksen saisi nukkua vkl k 10 asti vaan kyse on periaatteesta ettei aikuisten kuulema kuulu nukkua noin myöhään."
Olisiko asiaa ennä nykkumaan vaikka klo 22 illalla, niin 10 h yöunilla voisi herätä vaikka klo 8? Jos perheellä on menoja, niin eihän se ole kovin viisasta, että yksi valvoo yötä myöten ja makaa sängyssä puoleen päivään ihan ikioman periaatteensa takia.
Olet ilmeisesti illantorkku? Sellainen joka ei millään voi käsittää miten illanvirkun rytmit menee. Se ei auta mennä klo 22 nukkumaan kun silloin ei väsytä pätkääkään, vaikka olisin herännyt aamulla kukon laulun aikaan töihin. Kyllä ottaisi kupoliin jos joka päivä pitäisi mennä illantorkun ja aamuvirkun tahtiin.
Onneksi meillä molemmilla on sama rytmi ja työ joka ei vaadi paikalla oloa klo 6:00.
Se on aina illanvirkku jonka pitäisi vaihtaa rytmiään koska se on väärä. Illantorkku sanoo virkulle että mene aikaisemmin nukkumaan. Jos illantorkulle sanoo että valvo myöhempään jotta nukut myöhempään, alkaa sen päiväinen mussutus miten sitten ei onnistu mikään ja pää särkee ja on huono olo ja koko päivä pilalla ja ja ja...
Aivan. Sellaista se oman rytmin ulkopuolella eläminen teettää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea kommentoida enempää tietäen kokonaistilannetta. Veikkaisin, että jos olisi aloitus, että mies haluaa nukkua viikonloppuaamuisin kymmeneen ja itse äiti nousee seiskalta pienten lasten kanssa aamutoimille, aamupalalle, ulkoilemaan ym. ja hankala suunnitella perheen yhteisiä menoja, kun monet lastentapahtumat alkavat jo 10. Tuolloin se hyvin nukkunut ja raukea mies tallustelee keittämään kahvia kaikessa rauhassa kun äiti on pessyt jo pari koneellista pyykkiä ja alkaa hiki valuen vääntää vähitellen lounasta.
Veikkaan että tulisi aika monta jätä se sika viestiä?Aloituksessa mies on aamuvirkku eli hän herää luontojaan aikaisin aamulla. Se on ihan eri asia kuin se, että kumpikin haluaisi nukkua aamulla pitkään, mutta vain toisen on pakko herätä aamuseiskalta lasten kanssa.
En usko, että kenenkään aikuisen, luontaisesta rytmistä viis, unelmaviikonloppuherätys aamulla on vaippojen vaihtoa, aamupalan laittoa, lasten sotkujen siivoamista sekä lasten viihdytystä puolison vetäessä sikeitä sekä lauantai- että sunnuntaiaamuina.
Lapsille ja miehelle moro ja näkemiin.Siiten saat nukkua rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan että tulisi aika monta jätä se sika viestiä?Aloituksessa mies on aamuvirkku eli hän herää luontojaan aikaisin aamulla. Se on ihan eri asia kuin se, että kumpikin haluaisi nukkua aamulla pitkään, mutta vain toisen on pakko herätä aamuseiskalta lasten kanssa.
En usko, että kenenkään aikuisen, luontaisesta rytmistä viis, unelmaviikonloppuherätys aamulla on vaippojen vaihtoa, aamupalan laittoa, lasten sotkujen siivoamista sekä lasten viihdytystä puolison vetäessä sikeitä sekä lauantai- että sunnuntaiaamuina.
Ihan yhtälailla illallakin on lasten kanssa oma rumbansa, jonka tietysti luontevammin hoitelisi se myöhemmin nukkumaan menevä jolle jää sitten vielä aikaa rauhoittua omien juttujensa parissa. Sikäli olet kyllä oikeilla jäljillä että saattaa kyllä aamuvirkon miehen motiivina ainakin osittain olla se että kiskotaan mamma hereille vaikka väkisin niin voi sitten käyttää aamun tunnit itse johonkin mukavampaan.
Minä hoidan lasten kuljetukset arkisin (eli pk-kuljetukset) ja mielestäni olen osallistunut arkeen ja sen haasteisiin kaikin tavoin.
Meillä tämä ongelma on periaatteellinen. Minä koen etten saa tarvitsemaani lepoa ja mies kokee ettei minun pidä nukkua kun hänkään ei nuku. Mitään ei tapahdu vkl-aamuisin, enkä ymmärrä miksi minun pitää maata sohvalla väsyneenä vain ollakseni läsnä kaikille.
Ap
Lemppaisin tuollaisen ukon siltä istumalta, niin hirveät traumat on jäänyt lapsuudesta kun äiti herätti aina klo 8, koska eihän sitä koko päivää voi nukkua! En ikinä saanut vastausta miksei lomalla tai viikonloppuna voisi nukkua niin pitkään kuin nukuttaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan yhtälailla illallakin on lasten kanssa oma rumbansa, jonka tietysti luontevammin hoitelisi se myöhemmin nukkumaan menevä jolle jää sitten vielä aikaa rauhoittua omien juttujensa parissa. Sikäli olet kyllä oikeilla jäljillä että saattaa kyllä aamuvirkon miehen motiivina ainakin osittain olla se että kiskotaan mamma hereille vaikka väkisin niin voi sitten käyttää aamun tunnit itse johonkin mukavampaan.
Tuppaa vaan olemaan, että se iltavirkkuutensa nojalla aamut nukkuva on sitten iltaisin kiinni jossain itseään kiinnostavassa, kun ne iltatoimet tulisi hoitaa. Puolisohan ne sitten taas muka näppärästi hoitaa omien iltatoimiensa ohella.
Vierailija kirjoitti:
Minä hoidan lasten kuljetukset arkisin (eli pk-kuljetukset) ja mielestäni olen osallistunut arkeen ja sen haasteisiin kaikin tavoin.
Meillä tämä ongelma on periaatteellinen. Minä koen etten saa tarvitsemaani lepoa ja mies kokee ettei minun pidä nukkua kun hänkään ei nuku. Mitään ei tapahdu vkl-aamuisin, enkä ymmärrä miksi minun pitää maata sohvalla väsyneenä vain ollakseni läsnä kaikille.
Ap
Kuka hoitaa teillä lasten aamutoimet arkisin?
Ei tuo ap ole unen rajoittamista vaan henkistä väkivaltaa (vai jopa fyysistä?). Harvoin sitä vain yhdellä osa-alueella esiintyy vaan tuppaa näkymään muuallakin.
Jos klo 10 on "puolta päivää", niin yhtä hyvin se on sama herätä silloin kuin klo 8 aamulla.