Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies ei anna mun nukkua

Vierailija
15.09.2023 |

Olen työelämässä ja lapsiakin on, vieläpä pieniä.
Olen aamu-uninen ja myös unentarve on ehkä tavallista suurempi (8-10h/yö).
No, ongelma on se että mun puoliso ei anna mun nukkua että saisin unentarpeeni täyteen. Enkä nyt puhu arkiaamuista jolloin joudun menemään töihin siinä missä muutkin.
Tämän takia haluaisin nukkua vkl kuten oma luonnollinen unirytmi olisi. Se ei käy miehelleni joka herättää minut oman aamuvirkkurytminsä mukaisesti siten että jatkuva väsymys vaivaa ja olen nykyään stressaantunut ja kärttyisä.
Mitään erityistä syytä meillä ei ole miksen saisi nukkua vkl k 10 asti vaan kyse on periaatteesta ettei aikuisten kuulema kuulu nukkua noin myöhään.
Tuntuu että terveys kärsii ja eikö muka muissa perheissä nukuta yli k 8??

Kommentit (315)

Vierailija
81/315 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä yhteistä kieltä? Jos on, niin muotoile sillä kielellä lauseita. Lauseiden sisältö toivomustesi mukainen: haluan nukkua pitkään, älä herätä minua, ymmärrätkö, olen tosissani. SItten sanot ne lauseet ääneen. Varmistat että viesti meni perille.

Sitä kutsutaan kommunikoimiseksi. Tuntuu olevan vaikeaa monelle palstalaiselle sanoa ääneen vastaan.

Vierailija
82/315 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen verran kommentoin, että 10 h yöunet ei ole aikuiselle ihmiselle hyväksi.

Lähde?

Ihan tutkitusti yli 9 tunnin unet altistaa mm sepelvaltimotaudille, aivoverenkiertohäiriöille ja tyypin 2 diabetekselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/315 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies on itsekäs kusipää. Jätä se sika.

Vierailija
84/315 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähde?

Käytä googleta, aikuisen ei pitäisi nukkua jatkuvasti noin pitkiä unia, ei ole normaalia.

Höpö höpö nyt taas.  Unentarpeessa on huomattavia vaihteluja ihmisten välillä, mutta liikaunisuudesta puhutaan kun säännöllinen unentarve on yli 9h vuorokaudessa. Yleensä viikonloppujen pitemmät unet on syitä siitä että arkena nukutaan liian vähän, mutta myös mm. stressi voi aiheuttaa liikaunisuutta. 

Iltaunisten lisääntyneen kuolleisuuden arvellaan johtuvan siitä että elimistö joutuu jatkuvasti taistelemaan sisäistä kelloaan vastaan ja iltauniset herkemmin kärsivät univajeesta. Univajeesta taas on ihan valtavasti terveyshaittoja. 

Googlen sijaan tarjoan ihan tutkimustietoon perustuvia lähteitä: 

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00385

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00534

Vierailija
85/315 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja jos joku mamma valittaisi että mies haluaa viikonloput vedellä sikeitä, niin mies olisi edelleen se sika?

Vierailija
86/315 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamuvirkut on kyllä perseestä. Monet tahallaan alkavat metelöimään ja pitää muka tehdä jotain, jotta saa toisen heräämään. Tuo on se yleisintapa. Useimmat ymmärtävät, että ei muita voi muulla tavalla herätellä, ilman hyvää syytä.

Vierailija
87/315 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja jos joku mamma valittaisi että mies haluaa viikonloput vedellä sikeitä, niin mies olisi edelleen se sika?

Ei tämä sikamaisuus tässä tapauksessa liity mitenkään sukupuoleen, vaan käytökseen.

Vierailija
88/315 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No älä pihtaa vaan anna sen nuolla jalkoväliäs ja sen jälkeen saat nukkua.

Vierailija
89/315 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkulapsiperheessä joutuu sopeutumaan. En ole aamuvirkku itsekään, mutta en katselisi puolisoa joka vetelisi kaikki viikonloput sikeitä ja makaisi vaan sohvalla jos ei saisi nukkua pitkään.

Vierailija
90/315 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aamuvirkut on kyllä perseestä. Monet tahallaan alkavat metelöimään ja pitää muka tehdä jotain, jotta saa toisen heräämään. Tuo on se yleisintapa. Useimmat ymmärtävät, että ei muita voi muulla tavalla herätellä, ilman hyvää syytä.

Pikkulapset tuppaavat olemaan aamuvirkkuja.

Vierailija
91/315 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut, mutta ei onneksi kaikki. Meillä mies on aamuvirkku ja minä iltavirkku ja hyvin tässä nyt seitsemättä vuotta pärjätään :) Pitää vaan kunnioittaa toisiamme eli minä kunnioitan miehen halua nukahtaa aikaisin ja olen hissukseen iltaisin ja vetäydyn sänkyyn vähän aikaisemmin, ja mies vastaavasti antaa minun viikonloppuisin nukkua niin pitkään kuin haluan. Tietää että minusta tulee vihainen kuin ampiainen jos en saa nukkua :D <3

Vierailija
92/315 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onks tää nyt taas joku trollaus, ei kukaan voi olla noin lapanen.

No minulle on käynyt noin. Mies itse oli sellainen että veti vaativaa työtä ja pitkiä vuoroja vaikka kolmen tunnin unilla ja oli pirteä kuin peipponen, joten ei ymmärtänyt yhtään miksi tarvitsin niin paljon unta. Minä menen ihan toimintakelvottomaksi vähillä unilla, koen että olen jopa vaaraksi liikenteessä ja töissä (missä pitää käsitellä kuumia ja teräviä asioita). Jos yritän tehdä jotain ajatustyötä vaativaa väsyneenä, todennäköisesti seuraava päivä meneekin sen edellisen päivän "työn" korjailussa.

Vierailija
93/315 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pikkulapset tuppaavat olemaan aamuvirkkuja.

Me nukuttiin koko perhe aamukymmeneenkin. En muista yhtään kertaa vauvaiän jälkeen, että lapset olisivat heränneet aamuseitsemältä.

Vierailija
94/315 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähde?

Käytä googleta, aikuisen ei pitäisi nukkua jatkuvasti noin pitkiä unia, ei ole normaalia.

8-10 h on normaalia. Ap ei edes sanonut nukkuvansa jatkuvasti 10 h unia, vaan viikonloppuisin.

Vierailija
95/315 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kyse lastenhoidosta. Ei mies tartte siinä apua.

Hän vain ei halua että minä nukun jos itse on hereillä.

Ap

Vierailija
96/315 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ilmoitat ettei hänen haluillaan ole tässä asiassa merkitystä, aikuisena oikeustoimikelpoisena ihmisenä sinä päätät nukkumisajoistasi itse.

Vierailija
97/315 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsepä olet tuon tyypin mieheksesi valinnut ja tehnyt vieläpä lapsukaisiakin tämän kanssa. Olisit valinnut viisaammin. Ihan taatusti tunsitte toistenne tavat jo seurustellessa, joten olisit oikein hyvin voinut jo silloin kommunikoida miehen kanssa asioista, mutta etpä viitsinyt.

Sitä paitsi joku 10 h/vrk uni on aikuisella ihmisellä paljon, terveytesi ei taida olla ihan kunnossa? Pitäisikö sinun alkaa elää terveellisemmin, teetättää kattavat labratestit ja jutella lääkärin kanssa asiasta? Uniapneakin tms. saattaa vaivata jo, jos et ole 8 h unienkaan jälkeen pirteä.

Ja sinä kuulostat tosi mukavalta ja empaattiselta ihmiseltä. Säälin kavereitasi. Jos sulla sellaisia edes on.

Okei, no jos terveysasiat eivät ole sinulle tärkeitä, niin minkä sille voi. Itse pidän terveydeståni huolta, samoin perheeni. Harrastamme koko perhe liikuntaa ja elämäntapamme ovat kunnossa. Ap:lla ei ole. Voi voi. :)

Terveysasiat voivat olla tärkeitä vaikka olisi empaattinenkin, ihan näin ohiksena. 10 h unta aikuisella viikonloppuna on täysin normaali määrä, itse nukun noin 13 h ja olen terve kuin pukki.

Aapeelle, monet ovat jo ehdottaneetkin että valvotat sitten miestä illalla kun hän menee nukkumaan. Jos hänellä on oikeus häiritä sinun untasi, sinulla on oikeus häiritä hänen untaan.

Oikeasti laittaisin kyllä tuollaisen uniterroristin pihalle. Ihminen sekoaa lopulta ellei saa tarpeeksi nukuttua, kaikista terveyshaitoista puhumattakaan.

Aikuinen joka nukkuu 13h viikonloppuöisin voi kyllä olla (vielä) terve kuin pukki, mutta jotain on pielessä ja lasku tulee perästä, ennemmin tai myöhemmin.

Vierailija
98/315 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

No se on kuules sellainen homma, että sinun pitää saada mies ymmärtämään, että antaa sinun nukkua. Tai toinen vaihtoehto on vaan kärsiä ja kolmas vaihtoehto on erota tuollaisesta miehestä, joka ajattelee sitkeästi vain itseään ja joitain typeriä mielen sääntöjä.

Elämä on valintoja ja ne olosuhteet on meillä siksi, että me sallitaan niiden olla. Eli annatko sinä miehen kiduttaa sinua? Milloin raja tulee vastaan ja millä tavalla?

Vierailija
99/315 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsepä olet tuon tyypin mieheksesi valinnut ja tehnyt vieläpä lapsukaisiakin tämän kanssa. Olisit valinnut viisaammin. Ihan taatusti tunsitte toistenne tavat jo seurustellessa, joten olisit oikein hyvin voinut jo silloin kommunikoida miehen kanssa asioista, mutta etpä viitsinyt.

Sitä paitsi joku 10 h/vrk uni on aikuisella ihmisellä paljon, terveytesi ei taida olla ihan kunnossa? Pitäisikö sinun alkaa elää terveellisemmin, teetättää kattavat labratestit ja jutella lääkärin kanssa asiasta? Uniapneakin tms. saattaa vaivata jo, jos et ole 8 h unienkaan jälkeen pirteä.

Ja sinä kuulostat tosi mukavalta ja empaattiselta ihmiseltä. Säälin kavereitasi. Jos sulla sellaisia edes on.

Okei, no jos terveysasiat eivät ole sinulle tärkeitä, niin minkä sille voi. Itse pidän terveydeståni huolta, samoin perheeni. Harrastamme koko perhe liikuntaa ja elämäntapamme ovat kunnossa. Ap:lla ei ole. Voi voi. :)

Terveysasiat voivat olla tärkeitä vaikka olisi empaattinenkin, ihan näin ohiksena. 10 h unta aikuisella viikonloppuna on täysin normaali määrä, itse nukun noin 13 h ja olen terve kuin pukki.

Aapeelle, monet ovat jo ehdottaneetkin että valvotat sitten miestä illalla kun hän menee nukkumaan. Jos hänellä on oikeus häiritä sinun untasi, sinulla on oikeus häiritä hänen untaan.

Oikeasti laittaisin kyllä tuollaisen uniterroristin pihalle. Ihminen sekoaa lopulta ellei saa tarpeeksi nukuttua, kaikista terveyshaitoista puhumattakaan.

Aikuinen joka nukkuu 13h viikonloppuöisin voi kyllä olla (vielä) terve kuin pukki, mutta jotain on pielessä ja lasku tulee perästä, ennemmin tai myöhemmin.

Ja paskat. Tämä nykyaika on niin hektinen ja kuluttava, että univelkaa kertyy viikon aikana ja ne voi vallan hyvin nukkua pois viikonloppuna. Nukkuminen on kuin rahaa pankkiin laittaisi. Silloin elimistö toipuu, aivot puhdistuu ja elimistö uudistuu. Ihminen ei voi ikinä nukkua liikaa.

Vierailija
100/315 |
15.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta. Pielessä on yhteiskunta jossa valtaosa duuneista alkaa aikaisin aamulla. Aamuntorkku ei saa elää omassa rytmissään kuin viikonloppuisin, ja silloin on paikattava arkena kertynyt univelka.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan neljä