Onko väärin jos 4-5-vuotiasta ei laita varhaiskasvatettavaksi, vaan lapsi viettää pääsääntöisesti aikaansa kotona vanhempiensa ja pienempien sisarusten kanssa?
Mielipiteitä?
Meillä kohta 5 vuotta täyttävä esikoinen, joka käynyt reilu vuoden kerhossa, ja jonka ajattelin mahdollisesti pitää kotihoidossa eskariin saakka, koska olen itse ainakin siihen asti kotona. Nyt kuitenkin monet ihmettelevät suureen ääneen tätä asiaa. Sekä neuvolassa, että kaveripiirissä. Lapsella tosi hyvät taidot ikäisekseen, me tehdään paljon asioita viikon aikana, retkeillään, ulkoillaan, askarrellaan, taiteillaan ym ym. Nautin siitä, että saan viettää aikaa lasteni kanssa, eikä lapsikaan ole puhunut ollenkaan siitä että haluaisi päiväkotiin, vaikka lähes kaikki samanikäiset kaverit siellä jo ovatkin. Onko lapsen vaikeaa myöhemmin sopeutua isoon ryhmään? Mikä asenne eskarissa on sellaisia lapsia kohtaan, jotka tulevat suoraan kotihoidosta sinne?
Hän on kyllä mielestäni sosiaalinen ja löytää aina kavereita minne tahansa menemmekin. Tykkää myös leikkiä nuoremman sisaruksen kanssa, vaikka onkin pari vuotta nuorempi. Pitääkö tämän ikäisellä lapsella olla jatkuvasti samanikäisiä kavereita? Hänellä on kyllä parikin hyvää samanikäistä kaveria, joita näkee pari kertaa viikossa yhteisissä harrastuksissa.
En oikeastaan tunne ketään muuta joka hoitaisi vielä näin "vanhaa" lasta kotona, kun tutut ovat laittaneet jo 2v esikoisen päiväkotiin uuden lapsen synnyttyä.
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Missä kunnassa asutte ? voisin laittaa sinne vähän terveisiä neuvolaan, jos tosiaan on kyseenalaistettu kotona olemista. Ja jos on kerran juuri noin, että lapsella ei ole mitään kehityksen viiveitä yms. Eikä se varhaiskasvatus aina kyllä niissäkään mitään korjaa.
t. Varhaiskasvatuksessa työskentelevä
Espoossa asutaan. Jo 3v. neuvolassa kysyttiin hirveän tarkkaan, jopa huolestuneena, miten on lapsen virikkeiden laita kotona. Silloin oli naapurustossa vielä pari samanikäistä kaveria kotihoidossakin, joita nähtiin lähes joka päivä. Ja tosiaan monissa taidoissa on ollut aina jopa ikäisiään edellä ja sosiaaliset taidot ovat mielestäni ainakin ihan ikätasoiset. 4-v neuvolassa oltiinkin jo sitten aivan äimistyneitä, että onko lapsi tosiaan edelleen kotihoidossa. Mutta on se tosi harvinaista kyllä tietty täällä missä asumme. Iso osa lapsista on päiväkodissa viimeistään n. 2-vuotiaasta ylöspäin, vaikka jompi kumpi vanhemmista olisi kotona.
Mutta lapsella tosiaan nyt 4,5-vuotiaana jo kaksi harrastustakin viikottain (kerhon lisäksi), joissa oppii myös ryhmässä olemisen taitoja ja olemme itse aktiivisia ihmisiä, näemme muita ihmisiä, liikumme paljon, käytämme kulttuuripalveluita jne jne. Silti tuleva 5v-neuvola ärsyttää jo valmiiksi... T. Ap
Mitä väärää siinä nyt olisi, kunhan muistat varoittaa kovasta maailmasta, ettei tule yllätyksenä kun on pakko lähteä.
Vie ihmeessä hoitoon. Nimittäin lapsesi on sitten kouluvalmiuksien kanssa jäljessä muista.
Miehen veljen poikaa hoidettiin kotona. On ainoa lapsi. Meni suoraan kouluun ja kaikki muut jo tunsivat toisensa.
Koko koulutaival on ollut vaikea. Lopetin koulut kesken 17-vuotiaana vaikka on koulupakko 18-vuotiaaksi.
Mutta tämä on vain yksi tapaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan ole väärin. Aina toisten puhua mitä puhuvat. Ellei lapsi itse pyytämällä pyydä päästä päiväkotiin, niin koti on hyvä paikka.
Oma eskariin asti kotona hoidettu ja kasvatettu esikoinen on nyt 15-vuotias fiksu nuori. On pidetty ja saanut aina kavereita, toimii nytkin tukioppilaana ja seiskojen kummina. Koulu sujuu erinomaisen hyvin, harrastaa joukkueurheilua ja erästä toistakin asiaa. On aina saanut kehuja koulun ja harrastusten aikuisilta ja kavereiden vanhemmilta.
Ei se päiväkoti todellakaan ole mikään autuaaksi tekevä paikka. Aktiiviset, täyspäiset vanhemmat pystyy samaan ellei parempaankin.
Tässä sinulle sädekehä ole hyvä.
Niin. Toiset nyt vaan ovat hurjan paljon parempia vanhempia kuin toiset. Tämä on fakta.
T. Varhaiskasvattaja
Tuo päiväkodin brändäys varhaiskasvatukseksi on muuten osuvasti sanottu. Näinhän se juuri on. Ja varhaiskasvatuksen asiantuntijat mainostavat/ saarnaavat tätä asiaansa paatoksellisesti. Toisaalta asiassa on myös toinen puoli. Tänä päivänä on paljon perheitä, joissa vanhemmuus on täysin hukassa. Harvemmin tosin niissä perheissä, joissa vanhempi aidosti haluaa viettää aikaa lapsensa kanssa.
Oma koti ja rakas äiti siellä on paras paikka lapselle. Esikouluun mennään jo 6-vuotiaana. Kyllä siellä oppii..
Oikeasti ihanaa jos joku aidosti haluaa olla lapsensa kanssa! Monen laiskan vanhemman agendaan sopii vallan mainiosti ajatus "lapsen parhaasta" kun raahaa sitä pientä, jopa alle 3-vuotiasta esikoistaan päiväkotiin joka aamu pitkäksi päiväksi, vaikka itse olisi kotona.
Ei ole tarha välttämätön, jos lapsi on tasapainoinen ja koti-ilmapiiri rauhallinen. Enemmän ihmettelen, kuinka raskitaan viedä päiväkotiin, jossa lapsi ei saa huomiota tarpeeksi. Siksi kai janoavat sitä loppuikänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vie ihmeessä hoitoon. Nimittäin lapsesi on sitten kouluvalmiuksien kanssa jäljessä muista.
Miehen veljen poikaa hoidettiin kotona. On ainoa lapsi. Meni suoraan kouluun ja kaikki muut jo tunsivat toisensa.
Koko koulutaival on ollut vaikea. Lopetin koulut kesken 17-vuotiaana vaikka on koulupakko 18-vuotiaaksi.
Mutta tämä on vain yksi tapaus.
Jos fiksut vanhemmat, niin ei taatusti ole koulutaidoissa jäljessä vaan päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Tuo päiväkodin brändäys varhaiskasvatukseksi on muuten osuvasti sanottu. Näinhän se juuri on. Ja varhaiskasvatuksen asiantuntijat mainostavat/ saarnaavat tätä asiaansa paatoksellisesti. Toisaalta asiassa on myös toinen puoli. Tänä päivänä on paljon perheitä, joissa vanhemmuus on täysin hukassa. Harvemmin tosin niissä perheissä, joissa vanhempi aidosti haluaa viettää aikaa lapsensa kanssa.
Olen myös ihan täynnä ja hämilläni tästä varhaiskasvatuspaatoksesta. Samalla tietäen mikä tilanne monissa päiväkodeissa ainakin pk-seudulla on. Tavallaan kaunis ajatus, mutta käytäntö on ihan jotain muuta. Sanoisin että suurimmassa osassa tapauksista on parempi vaihtoehto hoitaa (tai pitääkö sanoa varhaiskasvattaa?) kotona.
Minä en lapsena ollut täysipäiväisesti hoidossa, vaan parina päivänä viikossa muutaman tunnin jossain kerhossa. Muuten sain olla kotona.
Epäsosiaalinen ja huonosti ryhmässä pärjäävä tosin olen, mutta en todellakaan usko, että kokopäiväinen varhaiskasvatus olisi sen asian muuttanut, pikemminkin olisin vain kärsinyt siitä. Introverttiys on minun luonteeni.
Koulussa olen silti pärjännyt hyvin ja samoin työelämässä.
No periaatteessa, jos saa lapsen päiväkotiin, jossa on pienet lapsiryhmät ja paljon aikuisia ja näillä aikuisilla vielä tehtävän vaatima koulutus ja pysyvät vakituisesti kyseisessä työpaikassa, niin ihan hyvä lapsen on neljä täyttäessään päästä päiväkotiin, osapäiväiseksi vaikka.
Mutta kun todellisuus on sitä, että lapsiryhmät on valtavia (myös tiloihin nähden), henkilöstöpula on kova ja usein ryhmästä puuttuu työntekijöitä, työntekijät vaihtuvat koko ajan ja osin toiminta pyörii lyhytaikaisten sijaisten varassa ja koulutuskin puuttuu monelta, niin ei päiväkoti ole hyvä paikka kenellekään lapselle. Eikä käytännössä sisällä mitään varhaisjasvatusta.
Meillä vanhin lapsi meni 3v päiväkotiin. Lisäksi nuoremman syntyessä kävi päiväkodissa n. 2 päivää viikossa. Riippuu paljon lapsesta, mutta meillä lapsi tarvitsi ja kaipasi kavereiden seuraa, vaikka oli kerhoja, kaveritapaamisia, muskaria..
Vierailija kirjoitti:
Meillä vanhin lapsi meni 3v päiväkotiin. Lisäksi nuoremman syntyessä kävi päiväkodissa n. 2 päivää viikossa. Riippuu paljon lapsesta, mutta meillä lapsi tarvitsi ja kaipasi kavereiden seuraa, vaikka oli kerhoja, kaveritapaamisia, muskaria..
Kaipasiko oikeasti vai puhuiko vanhemmat vaan kokoajan, voi voi lapsella ei ole kaveria jne.
Vierailija kirjoitti:
No periaatteessa, jos saa lapsen päiväkotiin, jossa on pienet lapsiryhmät ja paljon aikuisia ja näillä aikuisilla vielä tehtävän vaatima koulutus ja pysyvät vakituisesti kyseisessä työpaikassa, niin ihan hyvä lapsen on neljä täyttäessään päästä päiväkotiin, osapäiväiseksi vaikka.
Mutta kun todellisuus on sitä, että lapsiryhmät on valtavia (myös tiloihin nähden), henkilöstöpula on kova ja usein ryhmästä puuttuu työntekijöitä, työntekijät vaihtuvat koko ajan ja osin toiminta pyörii lyhytaikaisten sijaisten varassa ja koulutuskin puuttuu monelta, niin ei päiväkoti ole hyvä paikka kenellekään lapselle. Eikä käytännössä sisällä mitään varhaisjasvatusta.
Juurikin tämä. Jos onnistuu löytää ihanan päiväkodin, jossa töissä ammattilaisia eikö jotain random hoono soomi työllistettyjä.
Ei kannata liikaa kuunnella muita. Voi olla että 20 vuoden päästä nykysysteemiä pidetään ihan hulluna.
Hah. Itse en ollut ollenkaan varhaiskasvatuksessa, en eskarissa, enkä edes ensimmäisillä luokilla alakoulussa! Olin siis ekat vuodet kotikoulussa. Hui kamala, miten olen siis voinut pärjätä elämässä?
No, olen opiskellut korkeakoulututkinnon, toimin yrittäjänä, olen aina pystynyt elättämään itseni ja perheeni, minulla tosiaan perhe, aviomies (jo 15 vuotta) useampi lapsi, jotka - olen hoitanut kotona mahdollisimman pitkään ja nauttinut siitä!
Se miten tällaiset seikat on itseeni vaikuttanut, olen mielestäni järkevä ja tasapainoinen samalla kun uskallan kuitenkin tehdä valtavirrasta poikkeavia ratkaisuja, elää omaa elämääni. Minun ei tarvitse tehdä asioita samalla tavalla kuin vaikka suurin osa ihmisistä ympärilläni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varhaiskasvattajana koen, että jokaisella lapsella on oikeus saada sekä kotikasvatus että varhaiskasvatus. Tutkimusten mukaan lapset jotka on varhaiskasvatettu syrjäytyvät harvemmin, keskimäärin menestyvät paremmin koulussa ja mm. omaavat paremmat tunnetaidot.
Oletko oikeasti varhaiskasvattaja? Nythän ei tiedetä ollenkaan miten ylipitkät päivät, ylisuuret ryhmät pienestä asti, vaihtuvast sijaiset, resurssien puute vaikuttaa pieniin lapsiin. Lapsien levottomuus lisääntyy kokoajan. Mikälie syynä?
Aloituksessa puhutaan 4-5 vuotiaista, ei alle 3-vuotiaista.
En lähestyisi oikea/väärä vertailulla. Tilastollisesti kotona pitäminen eskariin asti on epätavallista. Epätavallinen taas ei kerro oikeasta ja väärästä mitään. Lain puitteissa ei tehdä mitään väärää, joten senkään takia ei tarvitse miettiä oikeaa tai väärää. Loppujen lopuksi kyse on valinnoista, joilla on omat hyvät ja huonot puolensa.
Olisi hyvä jos olisi mahdollisuus vapaaseen leikkiin päivittäin samanikäisten kanssa.
Leikkitreffejä kerhon jälkeen tms.