Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Monet suomalaiset suorittaa "vain" ammattikoulun

Vierailija
14.09.2023 |

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009846815.html

Mitä mieltä olette siitä kuinka Hesari vähättelee ammattitutkintoa? Ilmeisesti kaikkien pitäisi olla jotain maistereita. Vaikka osa ammateista ehkä tulevasuudessa häviää, aika valtava määrä ammatteja silti mihin tarvitaan duunareita.

Kommentit (128)

Vierailija
81/128 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Amislaiset panee tykimmin

Itse olen käynyt amiksen mutta en pane vaan rakastelen !

Kyllä amikset ja muut weeteet jörnii!

Vierailija
82/128 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni vain ammattikoululainen on töissä.

Tämä ja ammattikoulun käynneistä suurin osa taitaa työllistyä yksityiselle puolelle kun taas korkeakoulutetuista moni työllistyy valtion ja kuntien palkkalistoille suojatyöpaikkoihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/128 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi kiva joskus lukea kommentteja, joissa kerrotaan ammatillisen koulutuksen hyvistä puolista. Mutta ei! Taas sivukaupalla haukutaan korkeakoulutettuja, jotka eivät osaa mitään ja jotka eivät tee mitään.

Hyvin sanottu. Vaikutelma on, että ammattikoulun käyneet tekevät kaiken vain rahasta, mittaavat kaiken rahassa ja haukkuvat kaikkia muita, etenkin heitä paremmin kouluttautuneita. Osalla eivät puolestaan argumentit kestä, ja sitten suututaan.

Olisi tosi kiva kuulla myönteisiä asioita ammatillisesta koulutuksesta ja sen avulla tehdystä työstä ja eletystä elämästä ilman, että mukaan vedettäisiin raha millään tavalla. Ei kk-palkkaa, ei pysyvää tuloa, ei omakotitaloa jne.

Ammattikoulutuksen myönteiset puolet, jos jätetään raha ja materiaalinen vauraus pois. Mitä ne ovat? Kertokaa!

Mä en ole kouluttautunut lähihoitajasta pidemmälle, koska pidän työnkuvastani. Sairaanhoitajan tai sosionomin työ on aivan erilaista. Saati sitten lääkärin, kun joku aina sanoo, että lähihoitajiksi jäävät ne joilla ei äly riitä lääkäriksi.

Vierailija
84/128 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellaista se on, joskus vanhaan aikaan arvostettiin ammattilaisia ja jokaiselle oli paikkansa, johtuuko somesta vai mistä, mutta aika kauas on menty noista päivistä.

Ihan realiteetti on, että kaikista ei tule lääkäreitä ja lakimiehiä, osa ei halua akateemista uraa ja kaikista ei siihen ole. Fakta on myöskin se, että tämä elämä mennään läpi niillä eväillä mitä on syntyessä annettu, toisille sitten annostellaan lapsuudessa vähän lisää ja toiset puskee menemään.

Asioiden näin ollessa, niin voitaisko vaan jokainen elää oman näköistä ja kokoista elämää, eikä miettiä ja surra muiden asioita? Tee elämästä oman näköinen, paras sellainen!

Tämä oli hyvin sanottu. Yksi osa ongelmaa eli sekä keskustelun tasoa että reaalielämää on se, että ammattikoulussa on paljon fiksuja nuoria ja aikuisiakin, jotka voisivat hyvin pärjätä yliopistoa myöten. Heistä tulee niitä ammattityöntekijöitä, joita tarvitaan aina. Mutta ammattikouluissa on lukioita (ja siitä eteenpäin amk+yo) huomattavasti enemmän vähälahjaisia, kiinnostumattomia, eri tavoin haasteita omaavia (ADHD + muut mahdolliset käytöshäiriöt), masentuneita ja muita mt-ongelmaisia nuoria ja aikuisiakin, jotka eivät pääse minnekään muualle ja jotka ovat siellä "päivähoidossa". Olikos se "nuoristakuu" vai mikä, joka yhdessä rahoituksen katastrofaalisen leikkauksen kanssa johtivat nykyiseen ammattikoulujen alennustilaan. Plus ne peruskouluaikana hoitamattomat ongelmat, joista huolimatta "säälivitosilla" on päästetty läpi. Eivät ne nuoret, joilla on puutteita luetunymmärtämisessä, kirjoittamisessa ja laskemisessa mene todellakaan lukioon.

Toki lukioissa ja amk:eissa ja yhä enenevässä määrin myös yliopistoissa on ihmisiä, jotka eivät älykkyyden, lahjakkuuden tai ahkeruuden tai edes motivaation puolesta sinne sopisi, mutta eniten heitä on aina ollut ammattikouluissa.

Se ei poista sitä, että suuri osa ammattikoululaisista on fiksuja ja pärjäisivät muissakin opinnoissa. Eli pyydän, ettei viestiäni tulkittaisi väärin.

Tilanteen ollessa tuo vielä enemmän kuin aikoinaan 1990-luvulla (kun suurin osa koulussa heikosti menestyneistä sekä aivan suoraan häiriköistä meni amikkseen) nämä keskustelut johtavat väistämättä siihen, että vaan haukutaan toisia suuntaan tai toiseen, kun edes lähtökohdat keskustelulle eivät ole yhteisesti jaetut.

En tiedä, miten asian voisi ratkaista, mutta pitäisi aloittaa sen myöntämisestä, että enemmän kuin missään muussa oppilaitoksessa, juuri ammattikouluissa porukka jakaantuu selkeästi kykeneviin ja selkeästi kykenemättömiin.

Toivon, että tätä ei pidetä vihapuheena vaan yrityksenä ymmärtää ja mahdollisesti jopa yrityksenä parantaa tilannetta. Tosiasioiden tunnustaminen on aina ehdoton edellytys sille, että asioita saadaan muutettua - olipa kyse keskustelun/journalismin tasosta tai ammattikoulutuksen saaneiden ihmisten taitotasosta.

Suomessa oppivelvollisuutta pitäisi uudistaa, esim. Twitterissä käytiin aikoinaan keskustelua eri koulujärjestelmistä.

Peruskoulun lopettavista monikaan ei ole valmis päättämään tulevaa opiskelupaikkaansa, mielestäni Norjan malli on varteenotettava, jos suomessa lähdetään uudistamaan:

"Kaikilla peruskoulun tai vastaavat opinnot suorittaneilla oppilailla on oikeus kolmen vuoden lukio- ja ammattiopintoihin.

Lukio-opintoihin jatkavat oppilaat voivat valita yleisen jatko-opintoihin valmistavan linjan tai ammatillisen linjan. Jatko-opintoihin valmistava linja kestää kolme vuotta. Koulutus antaa yleisen valmiuden, jonka jälkeen opiskelija voi hakea korkeakouluopintoihin yliopistoon tai aluekorkeakouluun. Ammattilinjalta opiskelija valmistuu ammattiin ja antaa pätevyyden johonkin ammattiin ja joistakin saa tutkintotodistuksena niin kutsutun kisällinkirjan (fag/svennerbrev). Ammatillinen linja rakentuu yleensä kahdesta opiskeluvuodesta koulussa ja kahdesta työharjoitteluvuodesta. Ammatilliselta linjalta ei saa valmiutta jatko-opintoihin ja sen jälkeen korkeakouluopintoihin haluava joutuu käymään täydennysopintoja.

Erityisopetuksen piirissä olevat oppilaat voivat saada lisäaikaa lukio-opinnoille enintään kaksi vuotta. Sama voi koskea oppilaisiin, joilla on oikeus norjankielen erityisopetukseen.

Tietopalvelu Info Pohjola tarjoaa lisätietoja lukio- ja ammattiopinnoista Norjassa, hakukäytännöistä ja ajoista sekä lukio- ja ammattikoulutuksesta Pohjoismaan kansalaisena"

Lähde: Rajaneuvonta.fi

Eipä tuo Norjan malli juurikaan eroa suomalaisesta. Paitsi että amis kestää neljä vuotta eikä anna jatko-opintokelpoisuutta, mikä on huomattavasti huonompi vaihtoehto nykyiselle.

Vierailija
85/128 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vanhaa vappu oli työväenjuhla, nyt vappua juhlii valkolakit ja haalariporukka. Eipä taida työväki enää juhlia vappua oikeastaan millään tapaa :D

Ennen vanhaa sdp ja vasemmistoliitto oli työväenpuolueita jotka ajoi duunarien asioita. Nykyään kyseiset puolueet taitaa ajaa pelkästään tukien varassa elävien asioita? 

Duunarien ja korkeakoulutettujen palkkaerot taitaa olla suurentunu tässä vuosien aikana koska nykyisin harvoin sillä duunarilla on varaa omakotitaloon,autoon,perheeseen ja mahdollisesti kesämökkiin? 

Ammattiliitotkin tuntuu olevan varsin "munattomia" eikä ne saa neuvoteltua niille duunareilla kunnon palkankorotuksia vaan aina menevät prosenttikorotuksilla eli kovempi palkkaiset saa paremmat korotukset.

Vierailija
86/128 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep jep korkeakoulutus pitäisi olla, mutta palkkaa ei haluta maksaa sitten yhtään enempää.

Hyvä esimerkki on varhaiskasvatus, jossa lastenhoitajat ajettiin ahtaalle lakimuutoksin. Hoitajan osaaminen ei ole vakassa enää missään arvossa; korkeintaan juhlapuheissa mitä annetaan ulkopuolelle.

Kaikkien pitäis nykyään olla opeja ja sosionomeja. Noh, mun palkka lastenhoitajana oli 2300€/kk, sosionomina vakassa se olis n. 2500€. 20 000€ opintolainaa ja 3 vuoden ansiomenetykset opiskeluajalta niin voitte arvata jäänkö vakasosionomiksi? En todellakaan. Ja kasvoiko se mun ammattitaito jotenkin huimasti tuon amk:n koulutuksen myötä, versus 10 vuoden TYÖkokemus vakatyöstä. ? ei todellakaan 🤣 En todellakaan olisi tarvinnut 3,5 vuotta koulua tullakseni vakahoitajasta vakasosionomiksi.

Vierailija
87/128 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ja ammattikoulun käynneistä suurin osa taitaa työllistyä yksityiselle puolelle kun taas korkeakoulutetuista moni työllistyy valtion ja kuntien palkkalistoille suojatyöpaikkoihin.

Mä oon käynyt vaan ammattiopiston, mutta ä jatkuvasti mua ruinataan valtiolle töihin virkamieheksi. En edes koskaan ole sanonut, että haluan hallinnonalalta töitä.

Vierailija
88/128 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutuksen inflaatio kirjoitti:

Jep jep korkeakoulutus pitäisi olla, mutta palkkaa ei haluta maksaa sitten yhtään enempää.

Hyvä esimerkki on varhaiskasvatus, jossa lastenhoitajat ajettiin ahtaalle lakimuutoksin. Hoitajan osaaminen ei ole vakassa enää missään arvossa; korkeintaan juhlapuheissa mitä annetaan ulkopuolelle.

Kaikkien pitäis nykyään olla opeja ja sosionomeja. Noh, mun palkka lastenhoitajana oli 2300€/kk, sosionomina vakassa se olis n. 2500€. 20 000€ opintolainaa ja 3 vuoden ansiomenetykset opiskeluajalta niin voitte arvata jäänkö vakasosionomiksi? En todellakaan. Ja kasvoiko se mun ammattitaito jotenkin huimasti tuon amk:n koulutuksen myötä, versus 10 vuoden TYÖkokemus vakatyöstä. ? ei todellakaan 🤣 En todellakaan olisi tarvinnut 3,5 vuotta koulua tullakseni vakahoitajasta vakasosionomiksi.

Ongelma taitaa nykyisin olla se että suomessa on liikaa korkeakoulutettuja eli niille ei enää meinata keksiä mitään töitä, monet heistä saa sen suojatyöpaikan jostain mutta nykyisin jo jotkut korkeakoulutetut on kaupankassalla tai mäkkärissä töissä. 

Samaan aikaan firmat valittaa työvoimapulaa amistason töihin. 

Itseäni huvittaa se että vaikka lähihoitajista on pulaa mutta sitten kun sosiaalia ala etsii johtajaa niin siihen on sitten useita kymmeniä hakijoita :D

Vierailija
89/128 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä oon käynyt vaan ammattiopiston, mutta ä jatkuvasti mua ruinataan valtiolle töihin virkamieheksi. En edes koskaan ole sanonut, että haluan hallinnonalalta töitä.

Miten ammattiopiston suorittanut voi päästä virkamieheksi? Mun mielestä ne vaatii aina korkeakoulututkinnon? 

Vierailija
90/128 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun katsellaan tätä Suomea isossa kuvassa, onko koulutustason noususta ollut mitään hyötyä? Menestynein vientituotteemme, Nokian kännykät on jo kauan sitten menetetty ja tilalle ei ole tullut mitään. Koodaamisesta höyrytään, mutta se on semmoista touhua johon ei yliopistoja tarvita, sitäpaitsi Intialaiset ja Kiinalaiset ohjelmoivat varmasti paljon halvemmalla, joten ei tule siitäkään Suomelle mitään menestystuotetta.

Suurin osa korkeasti koulutetuista sijoittuu julkiselle sektorille, eli heidän kova palkkansa pitää maksaa verovaroista, joita kertyy koko ajan yhä vähemmän suorittavan vientiteollisuuden työpaikkojen kadotessa ja siirtyessä halvemman työvoiman maihin.

Eivätkö julkisen sektorin kallispalkkaiset johtajat ymmärrä niin perusasiaa, että heidän palkkauksensa pohja murenee ja lahoaa koko ajan, kohta ei ole verotuloja joilla maksaa heidän hirvittävän kovat palkat...

Veronkorotusten tie on loppuunkuljettu jo kymmeniä vuosia sitten, verojen korotus ampuu vain omaksi vahingoksi, kun kaikki kallistuu niiden myötä ja palkan ostovoima hupenee kun palkasta yhä isompi osa kuluu pelkkiin veroihin ja sivukuluihin.

Ratkaiskaapa tämä umpisolmu kun kerran olette niin korkeasti koulutettuja!!

Vierailija
91/128 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mutta opettaja on opettaja eikä valtionhallinnon virkamies tai poliitikko. Siksi tuntuukin käsittämättömältä, että ruikutetaan nimenomaan valtionhallintoon tai politiikkaan töihin. Sitäpaitsi opettajille on enemmän työpaikkoka kuin valtionhallinnon virkamiehellä. Ei opettamisella ole mitään tekemistä poliitikon uran tai valtionhallinnon kanssa.

Vierailija
92/128 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten ammattiopiston suorittanut voi päästä virkamieheksi? Mun mielestä ne vaatii aina korkeakoulututkinnon? 

Voi kun vaatisivatkin vähintään maisterin papereita, mutta ei, ylioppilasmerkonomeista ovat vaan kiinnostuneita.

Vierailija
93/128 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma taitaa nykyisin olla se että suomessa on liikaa korkeakoulutettuja eli niille ei enää meinata keksiä mitään töitä, monet heistä saa sen suojatyöpaikan jostain mutta nykyisin jo jotkut korkeakoulutetut on kaupankassalla tai mäkkärissä töissä. 

Samaan aikaan firmat valittaa työvoimapulaa amistason töihin. 

Itseäni huvittaa se että vaikka lähihoitajista on pulaa mutta sitten kun sosiaalia ala etsii johtajaa niin siihen on sitten useita kymmeniä hakijoita :D

Opettaja käy korkeakoulun sen takia, että valmistumisen jälkeen voi työskennellä opettajana, ei suinkaan valtionhallinnon virkamiehenä tai että voi pyrkiä kansanedustajaksi.

Vierailija
94/128 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä taas lähihoitajat, parturikampaajat yms selittämässä kuinka korkeakoulu on ihan turhaa. Olis kiva saada edes se amk paperi käteen. Hyväksilukuja koko lähärikoulu, 6kk amk ja paperi ilmaiseksi käteen.

Vierailija
95/128 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko valtionhallinnon pyörittäminen suojatyöpaikassa olemista? Byrokratiaa pitää aina tarkastella kriittisesti ja tehostaa sieltä, mistä voidaan, mutta herää kysymys, ymmärtääkö tuon kommentin kirjoittaja ollenkaan, miten 2000-luvun valtio toimii.

Otetaan esimerkiksi poliisi ja oikeuslaitos. Molemmissa - kirjoittajan mielestä suojatyöpaikoissa - on liian vähän ihmisiä tekemässä töitä, mistä syystä tutkinnat viivästyvät ja monia ihmisten arkielämän kannalta tärkeitä asioita (pyörävarkaudet + huumekauppa, jotka myös liittyvät toisiinsa) ei oteta tutkittavaksi ollenkaan. Oikeudenkäynneissä on vuosien viiveet.

Kansalaiset valittavat näistä, ja samaan aikaan valittavat, että valtiolla ja kunnilla töissä olevat ihmiset ovat "suojatyöpaikoissa" ja heidän työpaikkansa pitäisi lakkauttaa ja heidät laittaa tekemään "tuottavaa työtä".

Mutta ilman noiden yliopistokoulutettujen ihmisten (pl. poliisiammattikorkeakoulun käyneet) jokapäiväistä työpanosta tämä koko maa olisi anarkian vallassa. Millään lailla tai säädöksellä ei olisi mitään merkitystä. Sanalla sanoen - jos halutaan rautalangasta vääntää - oltaisiin kuin eräs nimeltämainitsematon itänaapuri.

Juuri kuntien ja valtion palkkalistoilla olevien ihmisten työpaikkojen vähentämisen ja "työtehon nostamisen" vuoksi terveyskeskuksissa on jonot, sairaaloihin ei mahdu, ja oikeuslaitos junnaa.

Vierailija
96/128 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen lähihoitaja. Meillä pitää olla määrätty prosentti työntekijöistä AMK.n käyneitä. Minun palkka on 2300 ja sosionomin 2500. Kuitenkin sosionomin joutuvat sitä samaa hoitotyötä tekemään ihan kylmiltään, vaikka heillä ei siihen koulutusta ole.

Pari työkaveria luki sosionomiksi ja äkkiä lähtivät pois, kun tajusivat, että kolmen vuoden uurastuksen palkkio on 200 euroa lisää palkkaan.

Itse en tajua, miten syöttämiseen ja kuivittamiseen ja tukemiseen tarvitaan AMK koulutus. Työskentelen Keva puolella monivammaisten puolella, eli työ puhdasta hoitotyötä peg ruokintoineen ja haavanhoitoineen

Vierailija
97/128 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse maisteri, mutta minusta Suomessa korostetaan AIVAN turhaan korkeakoulutusta! Monessa maisteritason koulutusta vaadittavassa työssä voisi pärjätä fiksu ihminen myös huomattavasti matalammalla koulutuksella.

Opistoja ei olisi tarvinnut myöskään muuttaa amk:ksi, jolloin saatiin korkeakoulutettujen osuutta nostettua, kun suurin osa sosiaali- ja terveydenhuollon ihmisistä opiskelee amk:n. Keinotekoista ja rakenteellista korkeakoulutusta.

Yliopistokoulutuksissakin on varsin paljon turhaa. Ohjaa paremmin tutkimukseen mutta työelälähtöisyys puuttuu.

Ja todellakin, ammattikoulutusta ei tule dissata. Laadukas ammattikoulutus on tärkeää. Tarvitsemme jatkossakin suomea puhuvia ja suomalaista kulttuuria tuntevia ammattitaitoista ihmisiä monilla eri aloilla. Se on yhteiskunnan perusta.

Kaikkein huvittavinta minusta on, että kirjastonjohtajaksi pitää olla maisterin paperit.

Lastentarhaan myös, eikö vähempi riittäisi? Esim. ammattikoulu kumpaankin. Palkka on kummassakin työssä aivan surkea ja sen saat kuuden vuoden korkeakoulu opinnoilla. Tsiisus.

Vierailija
98/128 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse maisteri, mutta minusta Suomessa korostetaan AIVAN turhaan korkeakoulutusta! Monessa maisteritason koulutusta vaadittavassa työssä voisi pärjätä fiksu ihminen myös huomattavasti matalammalla koulutuksella.

Opistoja ei olisi tarvinnut myöskään muuttaa amk:ksi, jolloin saatiin korkeakoulutettujen osuutta nostettua, kun suurin osa sosiaali- ja terveydenhuollon ihmisistä opiskelee amk:n. Keinotekoista ja rakenteellista korkeakoulutusta.

Yliopistokoulutuksissakin on varsin paljon turhaa. Ohjaa paremmin tutkimukseen mutta työelälähtöisyys puuttuu.

Ja todellakin, ammattikoulutusta ei tule dissata. Laadukas ammattikoulutus on tärkeää. Tarvitsemme jatkossakin suomea puhuvia ja suomalaista kulttuuria tuntevia ammattitaitoista ihmisiä monilla eri aloilla. Se on yhteiskunnan perusta.

Kaikkein huvittavinta minusta on, että kirjastonjohtajaksi pitää olla maisterin paperit.

Lastentarhaan myös, eikö vähempi riittäisi? Esim. ammattikoulu kumpaankin. Palkka on kummassakin työssä aivan surkea ja sen saat kuuden vuoden korkeakoulu opinnoilla. Tsiisus.

Korjaus, kirjastonHoitajaksi!

Vierailija
99/128 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko valtionhallinnon pyörittäminen suojatyöpaikassa olemista? Byrokratiaa pitää aina tarkastella kriittisesti ja tehostaa sieltä, mistä voidaan, mutta herää kysymys, ymmärtääkö tuon kommentin kirjoittaja ollenkaan, miten 2000-luvun valtio toimii.

Otetaan esimerkiksi poliisi ja oikeuslaitos. Molemmissa - kirjoittajan mielestä suojatyöpaikoissa - on liian vähän ihmisiä tekemässä töitä, mistä syystä tutkinnat viivästyvät ja monia ihmisten arkielämän kannalta tärkeitä asioita (pyörävarkaudet + huumekauppa, jotka myös liittyvät toisiinsa) ei oteta tutkittavaksi ollenkaan. Oikeudenkäynneissä on vuosien viiveet.

Kansalaiset valittavat näistä, ja samaan aikaan valittavat, että valtiolla ja kunnilla töissä olevat ihmiset ovat "suojatyöpaikoissa" ja heidän työpaikkansa pitäisi lakkauttaa ja heidät laittaa tekemään "tuottavaa työtä".

Mutta ilman noiden yliopistokoulutettujen ihmisten (pl. poliisiammattikorkeakoulun käyneet) jokapäiväistä työpanosta tämä koko maa olisi anarkian vallassa. Millään lailla tai säädöksellä ei olisi mitään merkitystä. Sanalla sanoen - jos halutaan rautalangasta vääntää - oltaisiin kuin eräs nimeltämainitsematon itänaapuri.

Juuri kuntien ja valtion palkkalistoilla olevien ihmisten työpaikkojen vähentämisen ja "työtehon nostamisen" vuoksi terveyskeskuksissa on jonot, sairaaloihin ei mahdu, ja oikeuslaitos junnaa.

Julkinen sektorihan palkkaa paljon erilaisia johtajia ja pomoja, varsinaisesta suorittavasta portaasta sitten vähentävät, minkä vuoksi hommat ei hoidu, mutta johtajat nostaa edelleen sitä suurta palkkaansa!

Mihin edes julkisella sektorilla suorittavassa portaassa oikeasti tarvitsee sitä ns. korkeaa koulutusta?

Vierailija
100/128 |
14.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opiskelemassa parhaillaan siivousalalle ja kohtaan lähes päivittäin ihmisiä, jotka kummastelevat sitä, että "pelkkään siivoamiseen" tarvitaan ihan oikea ammattitutkinto.

Kyllä, on myös siivoajia, jotka ovat tulleet ns.pystymetsästä ja jälkikin on usein sen mukaista...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi yhdeksän