Huumeiden käyttöhuoneet, mielipide?
IS:n sivuilla oli juttua asiasta ja hallituksen käsittelyssä ollut tämä aihe. Molemmilla hallituspuolueilla hyviä ajatuksia puolesta ja vastaan. Olen itse aikaisemmin ajatellut ehdottomasti ei käyttöhuoneille, mutta asiaan enemmin perehtyneenä en ole enää varma kannastani.
Mitähän itse käyttäjät ovat mieltä asiasta, menisivätkö he valvottuun tilaan vetämään? Eikö siitä tulisi enemmän stigmaa/häpeää?
Kommentit (164)
Riittää kun niille jaetaan terästetyt annokset ja päästää eroon. Kukaan ei kaipaa.
Vierailija kirjoitti:
Reiluinta olisi jos jatkossa julkisella paikalla piikittäminen ja narkkaaminen olisi rikos ja poliisi voisi paikalle osuessaan takavarikoida välineet ja aineet ja tarjota sakkoja . Käyttöhuone olisi ainoa paikka missä voisi käyttää .
Itse olin kriittinen läyttöhuone ajatukselle kunnes naapuriadintoon muutti narkki ja kaverinsa kokoontui rappuun oveni eteen piikittämään . Itsellä kouluikäinen lapsikin niin ei ollenkaan mukavaa .
No näinhän se on nytkin ja helevetin hyvin toimii. Ei ku...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kannata. Mihin nämä huumeiden käyttöhuoneet sijoitetaan? Esimerkiksi lapsia asuu lähes jokaisella alueella. Käyttöhuoneet pitäisi laittaa johonkin keskelle metsää, ettei niistä olisi haittaa sivullisille. Kuka narkkari jaksaa vaivautua piikittämään itseään 50km päähän? Ei kukaan. Asuntoalueiden arvot laskee, kun narkkareita tulee lähiympäristöön. Nekin rahat, mitä käyttöhuoneisiin kuluisi voitaisiin käyttää narkkareiden pakkohoitoon. Niille, jotka oikeasti haluaa eroon huumeista.
Kait sinä pysyt tajuamaan, että se käyttäjä käyttää huumeita alueellaan, oli sille käyttöhuone tai ei. Jos käyttöhuonetta ei ole, niitä käytetään leikkipuistoissa, porttikongeissa, rappukäytävissä jne, mikä ilmeisesti on mielestäsi täysin ongelmatonta toisin kuin se, että he voisivat mennä käyttämään niitä johonkin tarkoitukseen varattuun paikkaan, johon he voisivat jättää ruiskunsa turvallisesti.
Harvemmin huumeita leikkipuistoissa käytetään. Yleensä kotonaan käyttelevät.
Ei pidä paikkaansa.Joka aamu löytyy huumepusseja lapseni päiväkodin pihalta esimerkiksi.Ja äsken örmäsin yhteen kun kävin lounaslenkillä koiran kanssa metsässä...Viimeviikolla yksi veti kirjaston edessä aukiolla avoimesti.
Siis mitä nämä huumepussit ovat? Ei kai nyt sentään pussukoita mitkä sisältävät huumausaineita?
Ihan oikeasti normaalilla älykkyydellä varustettu ihminen pystyisi asianyhteydestä päättelemään, että kyseessä on tyhjiä pusseja, joissa on ollut huumeita, jotka on käytetty edellisen illan ja ja yön aikana.
Normaali ihminen ei tiedä narkkien huumeiden säilytys- tai käyttötavoista yleensä kauhean paljoa.
Sen vertaa, että pystyisi keksimään, että sana "huumepussi" voisi mahdollisesti tarkoittaa pussia, jossa säilytetään huumeita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakkohoitoa narkeille. Olisi varmasti palvelus ja helpottava asia myös niiden läheisille.
Resurssit ei tällä hetkellä riitä edes niiden hoitamiseen, jotka sitä hoitoa haluaisivat.
No auttaako käyttöhuoneiden perustaminen muka siihen? Ei, vaan resursseja oikeaan hoitamiseen on silloin vieläkin vähemmän.
Onko sulla joku luotettava lähde tuolle vai mutuiletko vaan? Kuten ketjussa on jo todettu, muualla maailmassa niitä resursseja on säästetty käyttöhuoneiden avulla.
Vierailija kirjoitti:
Reiluinta olisi jos jatkossa julkisella paikalla piikittäminen ja narkkaaminen olisi rikos ja poliisi voisi paikalle osuessaan takavarikoida välineet ja aineet ja tarjota sakkoja . Käyttöhuone olisi ainoa paikka missä voisi käyttää .
Itse olin kriittinen läyttöhuone ajatukselle kunnes naapuriadintoon muutti narkki ja kaverinsa kokoontui rappuun oveni eteen piikittämään . Itsellä kouluikäinen lapsikin niin ei ollenkaan mukavaa .
Kyllä huumeiden käyttö on jo pitkään ollut rikos.
Meidän talossa on K+KPH+wc+ 3mh+1hkh.
Säynätsalo kirjoitti:
Meidän talossa on K+KPH+wc+ 3mh+1hkh.
Mulla Lappeenrannassa 2mh + K + S ja pyörävarasto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenen takapihalle ne laitetaan?
Kenen lapsen koulumatkan varrelle?
Kenen yrityksen naapuriin?
Käsiä vaan ylös, ketä ei haittaisi yhtään! Yleensä nämä neulanvaihtopisteet ja jelpit ja helpit sijoitetaan paikkoihin joissa muutenkin on paljon ihmisiä. Normaalit ihmiset alkaa sitten välttää näitä alueita (kuka haluaa lahjoittaa pyöränsä joka kerta jollekin enemmän tarvitsevalle?). Lasten koulumatkat pitenee entisestään kun pitää välttää näitä ihmisiä. Ainoat jotka tuosta hyötyy on ne muutamat narkit ketkä viitsii mennä paikan päälle.
Loppuja ei edelleenkään kiinnosta. Ja puistot pysyy nykyisellään.
Varmaankin niitä lähdettäisiin laittamaan niihin paikkoihin, missä huumeita käytetään eniten ja missä siitä aiheutuu eniten haittaa sivullisille. Joku Piritori tulisi ensimmäisenä mieleen. Ei niitä varmaan kukaan ole pistämässä Paloheinän latujen varteen ja kuvittele, että käyttäjät tulisivat sinne käyttöhuoneen perässä.
PS. Jos luulet, että kukaan ei niissä kävisi, niin mitä haittaa niistä olisi? Puhut itseäsi aika näppärästi pussiin.
Jos harva niissä kävisi, kuluerä olisi silti suuri veronmaksajille ja mainehaitta sitäkin suurempi lähialueen yrityksille.
Ps. En asu Helsingissä enkä pk-seudulla muutenkaan. Täällä on ihmisiä muualtakin Suomesta keskustelemassa.
No en tiedä missä asut, mutta sen verran osaan arvata viestistäsi, että sinulla ei ole mitään käsitystä huumeongelman laajuudesta tällä hetkellä. Asialle on pakko tehdä jotain ja varmaa on, että mikään yksittäinen keino ei ratkaise ongelmaa kokonaisuudessaan. Käyttöhuoneet voisivat auttaa siivoamaan pahimpia alueita ja tehdä niistä edes vähän mukavampia paikkoja elää muille asukkaille.
Täytyy kyllä tehdä, mutta jo paljon aiemmin!
Esim. ehkäistä narkkien ja alkkisten ja muun ongelmaväen lisääntymistä ja hoitoa, nimittäin näiden lapsia suurin osa narkeista on ja tulee olemaan.Mielenterveyspuolelle enemmän rahaa siis, ehkäisee parhaiten pöihteidenkäyttöä.
No sitä ei varmasti vastusta kukaan, joka puolustaa käyttöhuoneiden kokeilua. Totta kai olisi parasta, että kukaan ei koskaan edes aloittaisi huumeiden käyttöä, mutta ratkaisut täytyy tehdä reaalimaailmassa.
huumeongelma ei häviä siten, että huumeidenkäyttö normalisoidaan
resurssit siihen, että autetaan kaikin tavoin käyttäjiä irti,
asunto ensin -ohjelma ja siihen liittyvä tuki on yksi hyvä, jos käyttäjä asunnoton eikä mitään mahiksia päästä normielämään kiinni
Kun ne nytkään eivät vedä huumeitaan kotonaan vaan leikkipuistoissa ja julkisissa vessoissa niin mietin että menevätkö sitten käyttöhuoneeseenkaan. Ehkä pitäisi kysyä käyttäjiltä itseltään? Ja eikö tämän pitäisi olla vain Helsingin kaupungin asia, kun sinne hän sitä ollaan perustamassa. Mielestäni Helsinki saa tehdä kuten parhaaksi näkee hoitavat vain rahoituksen kuntoon niin että rahat otetaan Helsingin omista verovaroista, ei muun maan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakkohoitoa narkeille. Olisi varmasti palvelus ja helpottava asia myös niiden läheisille.
Resurssit ei tällä hetkellä riitä edes niiden hoitamiseen, jotka sitä hoitoa haluaisivat.
No auttaako käyttöhuoneiden perustaminen muka siihen? Ei, vaan resursseja oikeaan hoitamiseen on silloin vieläkin vähemmän.
Onko sulla joku luotettava lähde tuolle vai mutuiletko vaan? Kuten ketjussa on jo todettu, muualla maailmassa niitä resursseja on säästetty käyttöhuoneiden avulla.
Eri maissa asiat toimivat eri lailla joten ei ole aina vertailukelpoista kaikki.
Samantien raiskaus- ja murhahuoneet
Vierailija kirjoitti:
Samantien raiskaus- ja murhahuoneet
Niin, niillä säästettäisi poliisien resursseja. Siellä voisi olla saatavilla aseita niin kenenkään ei tarvitsisi ostaa rikollisilta laittomia. Näihinhän olisi kätevää yhdistää myös itsemurhahuoneet. Kyllä rahaa säästyisi. Olisi poliisien kätevää tutkia kaikki rikokset samassa paikassa. Ideaalimaailmassa kukaan ei tietenkään murhaa eikä raiskaa, vaan se on ajateltava realiteetteja.
Saako ne narkit kuka vain käydä heittämässä niihin käyttöhuoneisiin? Onko varma, etteivät tule takaisin tuohon kaupan eteen pyörimään?
Oikeasti, olen valmis maksamaan veroja siitä hyvästä, ettei tarvisi pelätä ryösteleviä narkkeja tai kerätä ruiskuja hiekkalaatikosta. Jos käyttöhuoneet auttaa, niin ovat hyvä idea
Lähinnä työhuoneita mihin sitten niska otteella sitten työntekoon ja samalla vieroitusta.
Vierailija kirjoitti:
huumeongelma ei häviä siten, että huumeidenkäyttö normalisoidaan
resurssit siihen, että autetaan kaikin tavoin käyttäjiä irti,
asunto ensin -ohjelma ja siihen liittyvä tuki on yksi hyvä, jos käyttäjä asunnoton eikä mitään mahiksia päästä normielämään kiinni
Minä en ymmärrä kovien huumeiden käyttöä mutta silti yhä useampi käyttää. Mielestäni käyttöhuoneet eivät normalisoi huumeita. Se on vain käytännöllinen tapa tehdä ongelmalle jotain. Toinen mikä pitäisi tehdä on nykyiselle eduskunnalle mahdotonta. Katkaista kannabiksen yhteys koviin huumeisiin. Alkoholia vähemmän haitallisen aineen voi laillistaa.
Kun narkin tekee piikkiä mieli niin luuletko hänen menevän huumehuoneeseen vai piikittääkö edelleen siellä missä sattuu hengailemaan?
Vierailija kirjoitti:
Saako ne narkit kuka vain käydä heittämässä niihin käyttöhuoneisiin? Onko varma, etteivät tule takaisin tuohon kaupan eteen pyörimään?
Oikeasti, olen valmis maksamaan veroja siitä hyvästä, ettei tarvisi pelätä ryösteleviä narkkeja tai kerätä ruiskuja hiekkalaatikosta. Jos käyttöhuoneet auttaa, niin ovat hyvä idea
Miten käyttöhuone auttaa ryöstelyn ehkäisyyn? Kun ne pöllii mitä vain sen kaman takia, ei sen paikan missä sitä käyttää joten tuskin vähenisi todellakaan ryöstelyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten käyttöhuone auttaa ryöstelyn ehkäisyyn? Kun ne pöllii mitä vain sen kaman takia, ei sen paikan missä sitä käyttää joten tuskin vähenisi todellakaan ryöstelyt
Ryöstely varmaan jatkuisi samalla tavalla mutta ruiskut hiekkalaatikoissa ja huumekuolemat oletettavasti vähenesivät.