Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tiina karsii elämästään kaiken tarpeettoman...

Vierailija
13.09.2023 |

Myös ihmisen, jos se on tarpeen...

Mielipiteitä ja huomioita juttuun liittyen?

Kommentit (143)

Vierailija
61/143 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä näissä riisutuissa kodeissa tehdään? Minä luen, neulon, ompelen - kotini ei koskaan voisi olla sellainen, että siellä on vain tällä hetkellä tarpeelliset asiat.

Toisaalta hauskaa, että näihin minimalistisiin asuntoihin päädytään aina siinä tilanteessa, kun luottokorttia on heiluteltu riittävän pitkään. Minä en osta tavaraa siksi, että ostan tavaraa vaan siksi, että tarvitsen sitä johonkin, olipa se jeeusteippi tai lampunvarjostin. Eipä ole kaapeissa paljoa karsittavaa, kun ei ole hankittu kertakäyttövaatteita, vaan hoksattu jo 20 vuotta sitten sijoittaa.

Samaa mietin. Minulla on kyllä tavaraa, mutta ajattelen ennemmin vuoden-parin kuin päivän tai viikon aikajänteellä sitä tarvetta. On tavaroita joita ei tarvitse kuin tiettyyn vuodenaikaan, mut silloin ne ovat hyvinkin tarpeellisia. Eikä tartte ostella juurikaan mitään kun kaikkea on.

Vierailija
62/143 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Se vaihtelee, mikä itselle on tärkeää."

Yhtä lailla tuo on luonnon tuhlausta. Jos heitetään pois tavarat joita et nyt tarvitse, mutta puolen vuoden, vuoden kuluttua huomaatkin taas tarvitsevasi ja pitää ostaa uutta.

En tuntisi oloani kodikkaaksi noin kliinisessä kodissa, ja tuolla on vielä lapsiakin?

Onneksi sun ei tarvitse muuttaa sinne, vaan voit asua omassa kodissasi!

Huomaa, että täällä ei kellään ole mitään hajua minimalismista, jos luullaan, että tavaroita heitellään pois hetken mielijohteesta ja sitten taas ostellaan uutta - ideana on nimenomaan tunnistaa omat mieltymykset, tarpeet ym. niin hyvin, että muusta voi luopua, jolloin sasa enemmän aikaa ja tilaa niille todellisille mielenkiinnon kohteille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/143 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten olis linkki juttuun?

Se on karsittu ;)

Vierailija
64/143 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä näissä riisutuissa kodeissa tehdään? Minä luen, neulon, ompelen - kotini ei koskaan voisi olla sellainen, että siellä on vain tällä hetkellä tarpeelliset asiat.

Toisaalta hauskaa, että näihin minimalistisiin asuntoihin päädytään aina siinä tilanteessa, kun luottokorttia on heiluteltu riittävän pitkään. Minä en osta tavaraa siksi, että ostan tavaraa vaan siksi, että tarvitsen sitä johonkin, olipa se jeeusteippi tai lampunvarjostin. Eipä ole kaapeissa paljoa karsittavaa, kun ei ole hankittu kertakäyttövaatteita, vaan hoksattu jo 20 vuotta sitten sijoittaa.

Kirjat ja neulomukset voivat olla varmaan myös kaapissa vai pitääkö kaiken olla koko ajan esillä?

Miten niin "näihin minimalistisiin asuntoihin päädytään aina siinä tilanteessa, kun luottokorttia on heiluteltu riittävän pitkään", ei mun kokemuksen mukaan ainakaan ja olen itse minimalisti ja tunnen myös monia muita?

Vierailija
65/143 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhtä lailla tuo on luonnon tuhlausta. Jos heitetään pois tavarat joita et nyt tarvitse, mutta puolen vuoden, vuoden kuluttua huomaatkin taas tarvitsevasi ja pitää ostaa uutta.

En tuntisi oloani kodikkaaksi noin kliinisessä kodissa, ja tuolla on vielä lapsiakin?

Huomaa, että täällä ei kellään ole mitään hajua minimalismista, jos luullaan, että tavaroita heitellään pois hetken mielijohteesta ja sitten taas ostellaan uutta - ideana on nimenomaan tunnistaa omat mieltymykset, tarpeet ym. niin hyvin, että muusta voi luopua, jolloin sasa enemmän aikaa ja tilaa niille todellisille mielenkiinnon kohteille.

No, ainakaan ne muutamat "minimalistit" joita olen seurannut eivät kovin hyviä tuossa ole, kun käytännössä tavara vaihtuu koko ajan. Koskaan ei myöskään näe näissä jutuissa sellaista kalustusta joka näyttäisi sille, että on oikeasti ollut samat tavarat vuosia - ei, aina ne on kuin saman vuoden sisustuslehdestä poimittuja, kuten tämäkin.

Vierailija
66/143 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt sitä, että miksi kaikilla minimalisteilla pitää olla samanlainen koti. Kaikkilla värimaailma samanlainen vaatteista lähtien. Yleensä vielä iso peikonlehti nurkassa. Ihan kuin joku uskonto.

Kenellä muulla minimalistilla on näin kaunis koti, alan heti seurata, jos kerrot?

Kotimaisia en ole seurannut, kun ne on jotenkin maanisen olosia Youtubessa. Siis ulosanniltaan. Ulkolaisia seuraan ja melkeen kun laitat Youtubeen hauksi minimalist home tour niin sieltä vaan valitset.

Voi kuule, Youtuben minimalistikanavat on koluttu läpi, eikä ole löytynyt yhtään samanlaista minimalistikotia, kuin Tiinalla. Ja jos kunnolla katsoit, Tiinallahan ei ole lainkaan kasveja, ihailtavaa, että ilman kasveja ja näin rajatulla värivalikoimalla saa silti aikaiseksi näin lämpimän interiöörin!

Voi kuule, harvoinpa kellään on prikulleen samanlaista, mutta värimaailma on sama. Ei tarvi heti ruveta puolustuskannalle Tiina. Pääasia, että ite tykkäät sisustuksestasi.

Vierailija
67/143 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On näihin karsijoihin tullut törmättyä. Ovat tyytyväisiä kun ovat konmarittaneet esim. kaikki vauvatarvikkeet periaatteella etteivät niitä enää tarvitse.

Vierailija
68/143 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se valkoinen esine/teos keittiön seinällä jotenkin kruunaa kokonaisuuden! Omalla tavallaan todella esteettisen oloinen.

Näyttäis olevan lamppu

Mä ajattelin, että se on kello, josta on karsittu viisarit.

Vierailija
69/143 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On varmaankin stressaavaa elää noin, ettei MITÄÄN elämiseen liittyvää kampetta saa olla esillä.

Ei ole stressaavaa vaan ihanaa. Minulla oli joskus rahan puutteen takia minimalistinen koti. Oli vain välttämätön. Vieraat kehui miten luonani rauhoittui ja hiljentyi.

Vierailija
70/143 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt sitä, että miksi kaikilla minimalisteilla pitää olla samanlainen koti. Kaikkilla värimaailma samanlainen vaatteista lähtien. Yleensä vielä iso peikonlehti nurkassa. Ihan kuin joku uskonto.

Kenellä muulla minimalistilla on näin kaunis koti, alan heti seurata, jos kerrot?

Kotimaisia en ole seurannut, kun ne on jotenkin maanisen olosia Youtubessa. Siis ulosanniltaan. Ulkolaisia seuraan ja melkeen kun laitat Youtubeen hauksi minimalist home tour niin sieltä vaan valitset.

Voi kuule, Youtuben minimalistikanavat on koluttu läpi, eikä ole löytynyt yhtään samanlaista minimalistikotia, kuin Tiinalla. Ja jos kunnolla katsoit, Tiinallahan ei ole lainkaan kasveja, ihailtavaa, että ilman kasveja ja näin rajatulla värivalikoimalla saa silti aikaiseksi näin lämpimän interiöörin!

Yhtä lämmin interiööri kuin Vepsäläisen mainoksessa tai trendikkäässä airbnb-kämpässä.

Vierailija
71/143 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhtä lämmin interiööri kuin Vepsäläisen mainoksessa tai trendikkäässä airbnb-kämpässä.

Hän varmaan ahdistuu jos on muuta kuin kylmää.

Vierailija
72/143 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan ok jos asuis yksin, mutta miksi pitää lapsetkin pakottaa elämään ankeudessa?

Eiköhän joka perheestä löydy omanlaisensa ankeus jossa lapset pakotetaan elämään

Tietenkin. Nykyään kuitenkin tiedetään kasvuympäristön vaikuttavan lasten kehitykseen. Lähinnä sääli ettei vanhempi tunnu välittävän.

Ajatteletko siis, että tuo olis automaattisesti negatiivisesti vaikuttava kasvuympäristö?

Onhan se, ihan tutkitusti.

Värimaailma vaikuttaa todella paljon, nimittäin. Vangit perseilevät vankilassa vähemmän, jos sellien seinät maalataan -vaaleanpunaisiksi. Tai jos ne näkevät ikkunasta luontoon tai on jotain fototapettia.

Sininen, vihreä ja vaaleanpunainen rauhoittavat, punainen energisoi ja sitä rataa.

Vain ihmishirviö pakottaa lapsensa asumaan musta-valko-harmaassa kodissa.

Voi olla rauhoittavia tai energisoivia värejä, ja silti vähän tavaraa ja harmoninen tunnelma.

Ja mitään harmonistahan tuossa värimaailmassa ei ole, kuten joku väitti.

Ja esim. huonekasvit parantavat sekä mielialaa, että ihan fyysistä terveyttä. Tutkitusti tämäkin.

Mun tyttäreni 12 v, siisteyttä ja siivoamista rakastava ihminen, aina puhuu että häntä säälittää ne pikkuvauvat, jotka puetaan beigeen ja harmaaseen, koska äidit haluavat niille "tyylikkäitä" vaatteita. Hän käyttää termiä "sad beige babies" ja sanoo, että lapset tarvitsevat värejä.

Vierailija
73/143 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ankean näköinen värimaailma.

Ajattelin ihan samaa. Tuli mieleen, että vaikka värimaailma rauhoittaa ja miellyttää häntä, itseäni ahdistaisi tuollaisessa ankeudessa. Ahdistaa jo pelkkä ajatus. Väriä pitää elämässä olla, muutoin se on ankean harmaata!

Ymmärsinkö oikein, että muiden kodeissa täytyy olla väriä sinun ja muiden väreistä pitävien vuoksi, vaikka asuja itse pitäisi neutraalista?

Vierailija
74/143 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ankean näköinen värimaailma.

Ajattelin ihan samaa. Tuli mieleen, että vaikka värimaailma rauhoittaa ja miellyttää häntä, itseäni ahdistaisi tuollaisessa ankeudessa. Ahdistaa jo pelkkä ajatus. Väriä pitää elämässä olla, muutoin se on ankean harmaata!

Ei PIDÄ olla jos ei halua. Itse taas ahdistuisin olla värikkäässä tavarapaljouden kodissa. Liikaa aistiärsykkeitä.

Vierailija
75/143 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan ok jos asuis yksin, mutta miksi pitää lapsetkin pakottaa elämään ankeudessa?

Eiköhän joka perheestä löydy omanlaisensa ankeus jossa lapset pakotetaan elämään

Tietenkin. Nykyään kuitenkin tiedetään kasvuympäristön vaikuttavan lasten kehitykseen. Lähinnä sääli ettei vanhempi tunnu välittävän.

Ajatteletko siis, että tuo olis automaattisesti negatiivisesti vaikuttava kasvuympäristö?

Onhan se, ihan tutkitusti.

Värimaailma vaikuttaa todella paljon, nimittäin. Vangit perseilevät vankilassa vähemmän, jos sellien seinät maalataan -vaaleanpunaisiksi. Tai jos ne näkevät ikkunasta luontoon tai on jotain fototapettia.

Sininen, vihreä ja vaaleanpunainen rauhoittavat, punainen energisoi ja sitä rataa.

Vain ihmishirviö pakottaa lapsensa asumaan musta-valko-harmaassa kodissa.

Voi olla rauhoittavia tai energisoivia värejä, ja silti vähän tavaraa ja harmoninen tunnelma.

Ja mitään harmonistahan tuossa värimaailmassa ei ole, kuten joku väitti.

Ja esim. huonekasvit parantavat sekä mielialaa, että ihan fyysistä terveyttä. Tutkitusti tämäkin.

Lapsi ei ole vankina kotonaan, se varmasti vaikuttaisikin jo kehitykseen. Vastoin vankeja, lapsi ulkoilee useita tunteja päivässä, käy päivittäin koulussa/päiväkodissa, harrastuksissa, kaupoilla jne. Huono vertaus siinä mielessä.

Vierailija
76/143 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos minulla olisi astiakaapissa vain sellaisia astioita, joita käytän joka ikinen päivä, en tiedä, olisiko siellä mitään. Ainakaan syviä ja matalia lautasia ei olisi, eikä todellakaan taikinakulhoja, koska leivon vain kerran viikossa. :D

Minun astiakaapissa on lautanen,haarukka,lusikka,veitsi ja kahvikuppi. Samoja noita olen käyttänyt jo varmaan 5 vuotta ja huuhtasen aina vedellä ruokailuvälineet heti ruokailun jälkeen. 

Tiskiainetta en käytä ikinä vaan lika irtoaa ihan vedellä kun astiat pesee heti ruuan tai kokkailun jälkeen.

M32

Joo niinhän ne astiat varmaan NÄYTTÄÄ puhtailta, mutta tajuatko minkä tason bakteerikanta niissä vilisee?

Vierailija
77/143 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistaisi asua tuolla. Kuvat jo luotaantyöntäviä minulle. Minulle kodikkuus tulee huonekasveista, tauluista, kynttilöistä, neulomuskorista sohvapöydällä, lattiamatoista. Hyvä, että Tiina viihtyy kotonaan ja minä omassani. Eli kukin tyylillään.

Vierailija
78/143 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi kuule, harvoinpa kellään on prikulleen samanlaista, mutta värimaailma on sama. Ei tarvi heti ruveta puolustuskannalle Tiina. Pääasia, että ite tykkäät sisustuksestasi.

En ole Tiina, arvasinkin, että joku kommentoi näin, Tiinalla on paljon seuraajia, jotka ihailevat hänen tyyliään ja olen yksi heistä.

Kas, kun se pelkkä sama värimaailma ei vielä tarkoita, että sisustus olisi samanlainen, mutta turha tästä enää on jankata, jos ei ymmärrä, että sisustukseen vaikuttaa aika moni muukin asia, kuin värimaailma; muotokieli, sommittelu, valaistus, pintamateriaalit ja niiden haptisuus jne. Tiinalla on ilmiömäinen taito luoda vähillä elementeillä ei-kolkko sisustus, mutta tämähän on toki makuasia, josta ei kannata kiistellä. Olisin vain ilahtunut, jos todella olet löytänyt jonkun toisen minimalistin, jolla on näin ihastuttava koti, kun en ole sitä omista etsinnöistäni huolimatta löytänyt, mutta eipä sellaista sitten ollut sinulla osoittaa, eipä ihme, että Tiinan kotia on esitelty Japanissa asti.

Vierailija
79/143 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanan rauhoittava, sielu lepäisi.

Vierailija
80/143 |
13.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas kolkko, mutta jokainen tavallaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kolme